Gå til innhold

bekkenløsning og epidural


Gjest malli

Anbefalte innlegg

Hei dr. Mette Moen.

Jeg har tidligere hatt et innlegg på dette forumet, hvor jeg bl.a. spurte deg om jeg kunne "trygle" meg til epidural når jeg i januar 2001 skal føde mitt 3. barn.

Grunnen er at jeg i mitt andre svangerskap var så plaget av bekkenløsning, at fødselen var helt pyton!

Slik jeg forstod ditt svar da, skulle ikke det være noe problem, og "epidural skulle ikke være noe kvinner måtte trygle om".

Vel, jeg spurte jordmor om det var mulig å kanskje skrive det på fødselsskjemaet mitt.

Det virket som om hun ikke var udelt begeistret for at jeg skulle få epidural, og foreslo heller saltvannspapler.

Hun hadde erfaring med at kvinner med sterk bekkenløsning hadde bedre hjelp av disse saltvannspaplene.

Jeg har håpt så på denne epiduralen, og saltvannspapler har jeg bare hørt negativt om (av 3 eller 4 forskjellige venninner, dog ikke med bekkenløsning).

Hva er din erfaring?

Hva syntes du jeg burde gjøre nå?

Kan jeg bare vente til fødselen starter, og så be om epidural da, eller skal det klargjøres på forhånd?

Takknemlig for svar.

Klem fra:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Før jeg fødte mitt andre barn skrev jeg ned mine fødsels ønsker og sendte brevet til fødeavdelingen. Jeg kontaktet også ei jordmor der som jeg følte meg trygg på og hadde tillit til, og diskuterte mulige smertelindringer med henne. Dette var et lite sykehus hvor det skulle mye til for å få epidural. Men jeg ga meg ikke og understreket at jeg ikke ville ha noen akademisk diskusjon under fødselen om epidural var nødvendig eller ikke. Da jeg under fødselen til slutt ba om epidural fikk jeg det uten noe om og men. Og gud så deilig det var! I dag husker jeg fødselen som en fantastisk fin opplevelse.

Stå på kravene dine, la deg ikke avfeie, det er DIN fødsel og din kropp! Lykke til:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før jeg fødte mitt andre barn skrev jeg ned mine fødsels ønsker og sendte brevet til fødeavdelingen. Jeg kontaktet også ei jordmor der som jeg følte meg trygg på og hadde tillit til, og diskuterte mulige smertelindringer med henne. Dette var et lite sykehus hvor det skulle mye til for å få epidural. Men jeg ga meg ikke og understreket at jeg ikke ville ha noen akademisk diskusjon under fødselen om epidural var nødvendig eller ikke. Da jeg under fødselen til slutt ba om epidural fikk jeg det uten noe om og men. Og gud så deilig det var! I dag husker jeg fødselen som en fantastisk fin opplevelse.

Stå på kravene dine, la deg ikke avfeie, det er DIN fødsel og din kropp! Lykke til:-)

Hei Fin.

Takk for svar, og for tipset.

Problemet er at "min" jordmor (hun som virket negativ), er på sykehuset. Skriver jeg et brev, er det vel gjerne hun som får det (det burde jeg sikkert ikke bry meg om, som du sier er det min kropp). Vet du om det fremdeles er slik at man ikke får epidural hvis man føder om natten fordi det da ikke er noen på vakt som kan sette det? Har du forresten noen erfaringer med saltvannspapler?

Leste et annet sted her (sannsynligvis graviditet), at mange fikk veldig vondt i ryggen etter epidural. Merket du noe til det?

Får håpe Dr. Moen svarer meg når hun er tilbake, er spent på hva hun mener.

Klem fra:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Fin.

Takk for svar, og for tipset.

Problemet er at "min" jordmor (hun som virket negativ), er på sykehuset. Skriver jeg et brev, er det vel gjerne hun som får det (det burde jeg sikkert ikke bry meg om, som du sier er det min kropp). Vet du om det fremdeles er slik at man ikke får epidural hvis man føder om natten fordi det da ikke er noen på vakt som kan sette det? Har du forresten noen erfaringer med saltvannspapler?

Leste et annet sted her (sannsynligvis graviditet), at mange fikk veldig vondt i ryggen etter epidural. Merket du noe til det?

Får håpe Dr. Moen svarer meg når hun er tilbake, er spent på hva hun mener.

Klem fra:

Et sykehus har ALLTID tilgang på anestesilege, altså den som setter epiduralen. Om han ikke er fysisk på sykehuset skal han kunne kalles opp på tlf. I mitt brev skrev jeg også at "mangel" på personale ikke var et gyldig argument. Herregud, man opererer da ikke uten bedøvelse heller, hvorfor skal en fødende finne seg i det??? Men jeg skjønner at jeg traff på ei veldig oppegående og trivelig jordmor:-). Du skriver din ønsker, begrunner de saklig, og sender de til fødeavd. Da må ALLE jordmødrene lese det, for hvem av de som er på vakt under din fødsel vet man jo ikke enda. Dersom du får det til bør du også gå til jordmor på svangerskapskontroll. Ring også fødeavd. og spør om du kan få snakke med ei jordmor der. Gjerne ei ung ei som ikke er så opphengt i gammel rutine! Og argumenter med at du er kjent med mulige bivirkninger, men at du anser fordelene som adskillig større!

Ta også med i brevet ditt hvordan du vil at omstendighetene skal være rundt fødselen: klyster, bad/dusj, musikk, sakkosekk/fødestol/vanlig seng, osv.

Ønsker deg lykke til!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Det med vannpapler har vi leger ikke erfaring med, det er noe jordmødrene driver med, så jeg kan ikke si om det hjelper. Jeg synes imidlertid at du bør få en sikker smertelindring. Som jeg visst tidligere har forklart deg er det viktig på forhånd å finne hensiktsmessig fødestilling så man ikke ligger galt og ikke merker det med epidural. Ellers behøver man ikke å klarere det på forhånd. Lykke til med resten av svangerskapet og fødselen.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...