Gå til innhold

Det ble ME.


jubalong70

Anbefalte innlegg

Da har jeg vært hos indremedisiner, og han var ikke i tvil om at jeg har ME.

Vet ikke helt hva jeg synes om det...

Jeg har jo mistenkt det selv, men det er litt anderledes å plutselig vite.

Har snakket litt med de to eldste ungene. De syntes det var veldig trist at jeg ikke kunne si om jeg ble frisk eller ikke. Men sånn er det nå bare.

Nå får jeg komme meg gjennom sommerferien, og så må jeg bli veldig flink på aktivitetsavpassing slik at jeg ikke blir sykere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 70
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • jubalong70

    27

  • Apeldoorn

    4

  • Skyer

    2

  • AnonymBruker

    2

Gjest Me-Syk

:-(

Hvordan kan de diagnostisere noe de ikke vet hva er da?

Det finnes kriterier for å få diagnosen ME selv om man foreløbig ikke kan behandle eller vet hva det kommer av.

Jubalong - har du lest om binyrestress? Minner om Me.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:-(

Hvordan kan de diagnostisere noe de ikke vet hva er da?

ME er en utelukkelsesdiagnose. Jeg har vært gjennom to MR av hodet, 2 nevrologiske konsultasjoner, tappet sikkert en liter med blod til blodprøver (;)). Ikke noe galt har blitt funnet som kan tilsi at jeg skal ha de symptomene jeg har.

I dag ble kriteriene for ME gått gjennom, og jeg hadde nesten full score ;)

Da "vant" jeg, og fikk ME... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest acesulfam K

Det finnes kriterier for å få diagnosen ME selv om man foreløbig ikke kan behandle eller vet hva det kommer av.

Jubalong - har du lest om binyrestress? Minner om Me.

Da eksisterer vel ikke diagnosen, da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes kriterier for å få diagnosen ME selv om man foreløbig ikke kan behandle eller vet hva det kommer av.

Jubalong - har du lest om binyrestress? Minner om Me.

Det har blitt tatt blodprøver som utelukker sykdom ibl.a. binyrene - men takk for tips :)

Canada-kriteriene fra 2011 ble lagt til grunn, og jeg scoret på nesten alle punkter. Legen var ikke i tvil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest acesulfam K

Jo. Det er en nevrologisk diagnose: G93.3.

Du tror ikke det kan være ulike sykdommer med samme diagnose her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tror ikke det kan være ulike sykdommer med samme diagnose her?

Jeg tror mange har fått en ME-diagnose som kanskje ikke har det, og jeg tror det er mange som har fått andre diagnoser som skulle hatt ME-diagnose - hvis det er det du mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest acesulfam K

Jeg tror mange har fått en ME-diagnose som kanskje ikke har det, og jeg tror det er mange som har fått andre diagnoser som skulle hatt ME-diagnose - hvis det er det du mener.

Nja, si at to sykdommer i symptomene minner om hverandre, og kriteriene for ME. Kanskje det er egentlig er to helt ulike årsaker til de to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Shira :o)' timestamp='1340219256' post='4773589]

Sikkert blandet følelser på deg nå, det er godt å vite, samtidig sorg over å få diagnosen.

*klem*

Det traff du spikeren på hodet. Jeg tror heldigvis at lettelsen over å få en diagnose er større en sorgen. Syk er jeg jo uansett..., og jeg har på en måte begynt å bli vant til det.

Klemmen setter jeg veldig stor pris på *klem tilbake* :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, si at to sykdommer i symptomene minner om hverandre, og kriteriene for ME. Kanskje det er egentlig er to helt ulike årsaker til de to.

Jeg forstår ikke helt hva du mener...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest acesulfam K

Nja, si at to sykdommer i symptomene minner om hverandre, og kriteriene for ME. Kanskje det er egentlig er to helt ulike årsaker til de to.

Nei, la oss si at det burde finnes noe som heter ME som sykdom. Dette vil da minne om latskap, men har sannsynligvis helt ulike årsaker!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Det traff du spikeren på hodet. Jeg tror heldigvis at lettelsen over å få en diagnose er større en sorgen. Syk er jeg jo uansett..., og jeg har på en måte begynt å bli vant til det.

Klemmen setter jeg veldig stor pris på *klem tilbake* :)

Da har du ett godt utgangspunkt til å finne metoder og veier for at du og dere fungerer så best dere kan, som gjør at du har det bra også.

Veien blir til mens en går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Shira :o)' timestamp='1340220294' post='4773609]

Da har du ett godt utgangspunkt til å finne metoder og veier for at du og dere fungerer så best dere kan, som gjør at du har det bra også.

Veien blir til mens en går.

Tusen takk for oppmuntringen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker du har litt blandede følelser i dag, men at det på sikt er godt å ha fått en diagnose. At du er en sterk person vet jeg fra før, jeg tror du kommer deg igjennom dette også. :)

Klem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bølger

Hvordan fungerer du?

Jeg sliter også med tretthet og mange har nevnt ME diagnosen for meg. Men jeg har avvist det for det eneste jeg hører om ME pasienter er at de ligger hele tiden.

Jeg går på jobb, har noen småblunder på jobb da. Greier å ta det viktigste i huset, men sliter ofte når jeg gjør det. Sover mye på dagen når jeg har anledning til det. Har jeg besøk klarer jeg meg kanskje bra en times tid for så å bli veldig trett, men jeg klarer likevel å ha besøk.

Føler meg derfor for god til å ha ME, men for trett til å være frisk.

Er derfor litt nysgjerrig på om du kan

ha ME, selv om du fungerer.

Tenker det er godt å ha fått diagnosen, men mismodig når du ikke vet hvordan fremtiden blir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...