Gå til innhold

En fra Rom-folket på døre


Gjest Psyk av alt

Anbefalte innlegg

Gjest frillen

Jeg unner dem også kronene. Men jeg liker ikke så godt og bli lurt:-(

Hvorfor føler du deg lurt? Om du selv var i samme situasjon og du visste at løgner trolig øker sannsynligheten for at du får penger til dagens måltid feks, tror du ikke at du ville løyet? Gi av hjertet og se bort fra hva pengene går til. De går uansett til noe dette mennesket ikke har tilgang på uten å tigge/selge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 633
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    171

  • mrxx

    94

  • PieLill

    52

  • Colette

    34

Mest aktive i denne tråden

Ferskenblomst

Utrolig flott svar. Hadde en på døra for et par år siden, men han var fra Litauen. Han var døvstum, stakkar, så han trengte litt penger. Sto det på lappen. Jeg gikk bort til trappa og ropte opp til dattera i 2 etg. Come down, and bring the dog. Han hørte det iallefall, for han satte avgårde som en fjellgeit bortover veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg unner dem også kronene. Men jeg liker ikke så godt og bli lurt:-(

Det skriver slikt fordi de er desperate, fordi "ingen" gir dem penger ved vanlig tigging, på grunn av alle fordommene.

Hadde han hatt skolegang og kunne kommunisere med deg, så kunne han sagt det. Det kan han ikke, og derfor er han redusert til å forsøke noe som han tror kan virke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig flott svar. Hadde en på døra for et par år siden, men han var fra Litauen. Han var døvstum, stakkar, så han trengte litt penger. Sto det på lappen. Jeg gikk bort til trappa og ropte opp til dattera i 2 etg. Come down, and bring the dog. Han hørte det iallefall, for han satte avgårde som en fjellgeit bortover veien.

''Han hørte det iallefall, for han satte avgårde som en fjellgeit bortover veien.''

Så medmenneskelig av deg.

PS: Døve kan ofte leppelese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Psyk av alt

Utrolig flott svar. Hadde en på døra for et par år siden, men han var fra Litauen. Han var døvstum, stakkar, så han trengte litt penger. Sto det på lappen. Jeg gikk bort til trappa og ropte opp til dattera i 2 etg. Come down, and bring the dog. Han hørte det iallefall, for han satte avgårde som en fjellgeit bortover veien.

Hehe! Den var saftig. Det som irriterer meg er løgnene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det tenkte jeg også, parerte han derfor med å gi han nr til legevakt.

Vi har ikke så sjeldent lignende forespørsler på døren. Vi gir aldri. Har større tro på støtte de som vet å hjelpe på en intelligent måte, f.eks. Frelsesarmeen eller Slumsøstrene.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe! Den var saftig. Det som irriterer meg er løgnene.

Hva med fattigdommen, og desperasjonen, og at Europa ikke hjelper folk som lever slik?

Løgnene er totalt harmløs - alle forstår at det er fordi de trenger penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er noe med den åpenbare løgnen som gjør meg....irritert. Rom folk eller ikke.

''Nei, det er noe med den åpenbare løgnen som gjør meg....irritert. Rom folk eller ikke.''

Nei, det har ingenting med "folkeslag" og gjøre. Det var ikke Romfolk som var her. I min verden er det og lyve på seg sykdom noe av det verste jeg vet. Og "hjernesvulst" er og dra den alt for langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Psyk av alt

Vi har ikke så sjeldent lignende forespørsler på døren. Vi gir aldri. Har større tro på støtte de som vet å hjelpe på en intelligent måte, f.eks. Frelsesarmeen eller Slumsøstrene.

mvh

Ja, det er nok lurere. Jeg kunne godt ha gitt stakkaren en slant om han ikke hadde løyet. Det er da jeg blir helt negativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Psyk av alt

Hva med fattigdommen, og desperasjonen, og at Europa ikke hjelper folk som lever slik?

Løgnene er totalt harmløs - alle forstår at det er fordi de trenger penger.

Kunne godt latt være å lyve. Da hadde sjansen for at jeg hadde gitt ham en slant vært større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frillen

Nei, det er noe med den åpenbare løgnen som gjør meg....irritert. Rom folk eller ikke.

De fleste som lyver gjør det fordi de er tvunget til det. Sannsynligheten for at du og andre gir øker med hvor grusom historie personen kan presentere for deg. Det holder ikke at personen sier at den er sulten, grusomt - men sant. Som en mor jeg så ble konfrontert med at hun lot sitt barn tigge. De gir ikke meg noe og dermed lar jeg barnet mitt tigge. Det gir barnet mitt mat den dagen, verdt en tanke eller to kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Psyk av alt

''Nei, det er noe med den åpenbare løgnen som gjør meg....irritert. Rom folk eller ikke.''

Nei, det har ingenting med "folkeslag" og gjøre. Det var ikke Romfolk som var her. I min verden er det og lyve på seg sykdom noe av det verste jeg vet. Og "hjernesvulst" er og dra den alt for langt.

ja, det blir for drøyt. Tenk om jeg selv hadde hatt en syk sønn, f.eks. med hjernesvulst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor føler du deg lurt? Om du selv var i samme situasjon og du visste at løgner trolig øker sannsynligheten for at du får penger til dagens måltid feks, tror du ikke at du ville løyet? Gi av hjertet og se bort fra hva pengene går til. De går uansett til noe dette mennesket ikke har tilgang på uten å tigge/selge.

Du har sikkert rett. Jeg hjelper der jeg kan, og gir til tiggere og kjøper magasiner. Men det er noe med folk som kommer på døra mi....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Psyk av alt

De fleste som lyver gjør det fordi de er tvunget til det. Sannsynligheten for at du og andre gir øker med hvor grusom historie personen kan presentere for deg. Det holder ikke at personen sier at den er sulten, grusomt - men sant. Som en mor jeg så ble konfrontert med at hun lot sitt barn tigge. De gir ikke meg noe og dermed lar jeg barnet mitt tigge. Det gir barnet mitt mat den dagen, verdt en tanke eller to kanskje?

Sjansen for at jeg hadde gitt en slant hadde økt betraktelig om han ikke hadde løyet. Løgn er løgn. I min verden. Hvorfor ikke si det som det er da? Det er vel mye bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frillen

Godt skrevet!

Glad noen ikke bare er opptatt av å rakke ned på fattige.

Med vennlig hilsen

Det kunne ikke ramle meg inn å rakke ned på disse menneskene i noen som helst sammenheng. Jeg gir det jeg kan gi av det jeg har mulighet til å gi. I går forsvant hele røykpakka mi hehe. Men jeg kan jo bare kjøpe ei ny :) Jeg vet jeg ikke burde røyke, men det er som du sikkert forstår ikke poenget her :)

Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne godt latt være å lyve. Da hadde sjansen for at jeg hadde gitt ham en slant vært større.

Ja, men det kunne ikke han vite.

Hvorfor irriterer ikke fattigdommen, og desperasjonen, og at Europa ikke hjelper folk som lever slik, nok til at du nevner det?

Hvis jeg ser fattige mennesker så er det en naturlig reaksjon å ville hjelpe. Gjøre noe slik at livet deres blir litt bedre.

Hadde du gitt 10 kr så er det fremdeles mindre enn 1% av de fleste mikrobølgeovner.

Og det hadde gjort ham glad!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skriver slikt fordi de er desperate, fordi "ingen" gir dem penger ved vanlig tigging, på grunn av alle fordommene.

Hadde han hatt skolegang og kunne kommunisere med deg, så kunne han sagt det. Det kan han ikke, og derfor er han redusert til å forsøke noe som han tror kan virke.

Jeg skjønner det, og jeg hjelper gjerne de jeg kan hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjansen for at jeg hadde gitt en slant hadde økt betraktelig om han ikke hadde løyet. Løgn er løgn. I min verden. Hvorfor ikke si det som det er da? Det er vel mye bedre?

Leste du ikke hva Frillen skrev - fordi folk gir ikke hvis de bare sier at de "sulter ihjel".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frillen

Vi har ikke så sjeldent lignende forespørsler på døren. Vi gir aldri. Har større tro på støtte de som vet å hjelpe på en intelligent måte, f.eks. Frelsesarmeen eller Slumsøstrene.

mvh

Det ene behøver ikke utelate det andre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, det blir for drøyt. Tenk om jeg selv hadde hatt en syk sønn, f.eks. med hjernesvulst?

Tenk om du hadde hatt en sønn som var så desperat og fattig (og du ikke kunne hjelpe ham) at han måtte tigge ved dørene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...