Gå til innhold

En fra Rom-folket på døre


Gjest Psyk av alt

Anbefalte innlegg

Persille1365381127

Men det er ikke forståelig hvis man er desperat og sulten.

Da er logikken forskjellig fra hvis man har hus, mat og sikkerhet.

De går ikke på dørene fordi de liker å plage folk. De gjør det fordi de ikke har andre realistiske valg.

Med vennlig hilsen

''De gjør det fordi de ikke har andre realistiske valg.''

Tull. De kunne valgt seg mange andre steder. Togstasjoner, butikker, steder med mye trafikk osv.

Når folk velger seg min private dør, så opplever jeg det ubehagelig og påtrengende - dermed får ingen noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 633
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    171

  • mrxx

    94

  • PieLill

    52

  • Colette

    34

Mest aktive i denne tråden

Utrolig flott svar. Hadde en på døra for et par år siden, men han var fra Litauen. Han var døvstum, stakkar, så han trengte litt penger. Sto det på lappen. Jeg gikk bort til trappa og ropte opp til dattera i 2 etg. Come down, and bring the dog. Han hørte det iallefall, for han satte avgårde som en fjellgeit bortover veien.

''Come down, and bring the dog. Han hørte det iallefall, for han satte avgårde som en fjellgeit bortover veien.''

*hehe* Den "døvstumme" som var her hørte at kjæresten åpnet vinduet han også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frillen

''alle forstår at det er fordi de trenger penger.''

Men alle (inkl deg) bør jo forstå at ingen liker å få fremmede folk på døren som tigger om penger? Det være seg rumenere, tv-aksjonen eller andre som vil ha penger....

De fleste av oss misliker sterkt å bli stilt i en slik situasjon, hvor man må avvise noen som er så pågående at de faktisk går inn på mitt private område og ringer på min private dør - fordi de synes at jeg skal GI dem penger.

Penger jeg selv har måttet jobbe for.

En ting er de som står på gaten hvor jeg kan velge grad av dialog selv - men jeg vil ikke ha noen på døren min. Og det burde være ganske forståelig for de fleste.

''Men alle (inkl deg) bør jo forstå at ingen liker å få fremmede folk på døren som tigger om penger? Det være seg rumenere, tv-aksjonen eller andre som vil ha penger....''

Jeg liker det, så "ingen" er feil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener heller ikke du skal blakke deg, men jeg synes du bør være "stor nok" til å se gjennom fingrene med "syke bestemødre".

Det er noe som skrives fordi det er mindre ydmykende enn bare vanlig tigging.

Med vennlig hilsen

Jeg skjønner at det er slik. Og jeg unner alle mennesker et godt liv. Vi velter oss i velstand, så vi blir utakknemlige og overmette, og ikke setter pris på noe som helst.

Jeg fikk klump i halsen når jeg så Årvoll-leiren på TV. Men hva kan vi gjøre for og hjelpe dem til et bedre liv? Det var forstemmende og se flere Årvoll-bebyggere på TV, og jeg blir flau på deres vegne. For ikke og snakke om kommentarene i nettavisene....Samtidig som jeg blir provosert over krav om penger og selvmordstrusler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Nei, det er det ikke, faktisk.

Disse er sannsynligvis dekket gjennom EØS-avtalen (Europeisk helsekort), men en norsk egenandel på 200-300 kr er fremdeles en enorm sum for noen som kanskje har en dagsinntekt på 50-100 kr.

Med vennlig hilsen

Som sagt: tilnærmet gratis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så den her om kvelden. Den er lagt ut her tidligere :)

Gjorde du deg noen tanker om den? (du behøver ikke svare hvis du ikke føler for det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Persille1365381127

Om hans kone og evnt barn sitter i hjemlandet så hjelper vel våre helsetjenester dem fint lite?

Om de sitter i hjemlandet får de ikke noe særlig med penger av at han går her og tigger heller. Da hadde de fått LANGT mer om han hadde registrert seg som arbeidssøkende og gjort en innsats for å få jobb.

Hadde han fått jobb ville han ikke bare fått helsetjenester til seg selv, men også barnetrygd, kontantstøtte og annet til barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste som lyver gjør det fordi de er tvunget til det. Sannsynligheten for at du og andre gir øker med hvor grusom historie personen kan presentere for deg. Det holder ikke at personen sier at den er sulten, grusomt - men sant. Som en mor jeg så ble konfrontert med at hun lot sitt barn tigge. De gir ikke meg noe og dermed lar jeg barnet mitt tigge. Det gir barnet mitt mat den dagen, verdt en tanke eller to kanskje?

Derfor gir jeg absolutt ikke til barn som tigger.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frillen

For meg ekskluderer det ene det andre. 500,- til noen, blir 500,- mindre til andre.

Om jeg gir til noen som kommer på døra med en lapp som sannsynligvis er bare jug, vet jeg ikke om pengene går til reell hjelp. Jeg bidrar til å opprettholde et system jeg synes blir helt feil. Dessuten risikerer jeg å få stadig flere på døra etter som ryktene går.

Er jeg derimot rundhåndtet meg organisasjoner jeg vet er flike til å få pengene til å utgjøre en viktig forskjell, er jeg sikret en god investering.

mvh

Ja det er klart at det er ingen investering å hjelpe noen som lider om det ikke gjøres på "den rette måten". Det er ingen investering å gi til de som representerer fattigdommen på døra di. Godt at du gir i noen sammenhenger, selv om jeg overhodet ikke forstår argumentasjonen din :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

''Men alle (inkl deg) bør jo forstå at ingen liker å få fremmede folk på døren som tigger om penger? Det være seg rumenere, tv-aksjonen eller andre som vil ha penger....''

Jeg liker det, så "ingen" er feil :)

Du liker å få fremmede, pågående folk på døren som ber deg om å GI dem penger? Helt uten grunn, bare GI dem penger fordi de synes de skal få penger?

Uten å ha noen som helst form for statistikk å vise til, så tror jeg det er langt flere som misliker dette enn som synes det er greit. Så en viss forståelse for at man ikke liker det synes jeg man kan forvente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frillen

Derfor gir jeg absolutt ikke til barn som tigger.

mvh

Nei du synes sikkert det er okei at barna sulter, antar jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''De gjør det fordi de ikke har andre realistiske valg.''

Tull. De kunne valgt seg mange andre steder. Togstasjoner, butikker, steder med mye trafikk osv.

Når folk velger seg min private dør, så opplever jeg det ubehagelig og påtrengende - dermed får ingen noen.

Ja, men du skriver (naturlig nok) ut fra "din verden".

Hans verden er forskjellig fra din. Enig i at noen bør forklare ham at han bør tigge der og der, og sånn og sånn, men det er altså ikke alle som vet slikt.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt sant, men å gi gjør også deg godt :)

Jeg gir det jeg kan, jeg:-) Men jeg bor på bygda, og her er det ikke så mange som forlanger noe. Jeg passer på de gangene jeg er i hovedstaden:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest frillen

Om de sitter i hjemlandet får de ikke noe særlig med penger av at han går her og tigger heller. Da hadde de fått LANGT mer om han hadde registrert seg som arbeidssøkende og gjort en innsats for å få jobb.

Hadde han fått jobb ville han ikke bare fått helsetjenester til seg selv, men også barnetrygd, kontantstøtte og annet til barna.

Du VET at han ikke får jobb her i landet. De forsøker å få seg jobb her i landet. Bare få vil ha dem i arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at det er slik. Og jeg unner alle mennesker et godt liv. Vi velter oss i velstand, så vi blir utakknemlige og overmette, og ikke setter pris på noe som helst.

Jeg fikk klump i halsen når jeg så Årvoll-leiren på TV. Men hva kan vi gjøre for og hjelpe dem til et bedre liv? Det var forstemmende og se flere Årvoll-bebyggere på TV, og jeg blir flau på deres vegne. For ikke og snakke om kommentarene i nettavisene....Samtidig som jeg blir provosert over krav om penger og selvmordstrusler.

Overse slike ord. Det er ord fra desperate mennesker som lider en nød få av oss har opplevd.

Hva vi kan gjøre? De fleste er glade for litt mat.

I tillegg kan vi stå opp mot alt hatet, og skrive som "frillen" gjør - at dette er desperate mennesker som er sultne.

På sikt kan vi forsøke å integrere folk i samfunnet - de har 700000 (!) i Spania, og det går mye bedre enn i noe annet land.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frillen

Du liker å få fremmede, pågående folk på døren som ber deg om å GI dem penger? Helt uten grunn, bare GI dem penger fordi de synes de skal få penger?

Uten å ha noen som helst form for statistikk å vise til, så tror jeg det er langt flere som misliker dette enn som synes det er greit. Så en viss forståelse for at man ikke liker det synes jeg man kan forvente.

''Du liker å få fremmede, pågående folk på døren som ber deg om å GI dem penger? Helt uten grunn, bare GI dem penger fordi de synes de skal få penger?''

Jeg har ALDRI opplevd at de er påtrengede. Uten grunn? Jeg gir de penger fordi de av en eller flere grunner trenger dem. Hvilke behov de skal ha dekket er sekundært for meg. Jeg vet de trenger dem. Jeg vet at ingen forlater sitt hjemland, sine barn osv for å tigge/selge om det ikke er en nødvendighet. INGEN gjør det om de får sine behov dekket der de ønsker å oppholde seg/leve.

''Uten å ha noen som helst form for statistikk å vise til, så tror jeg det er langt flere som misliker dette enn som synes det er greit. Så en viss forståelse for at man ikke liker det synes jeg man kan forvente.''

Ja det er, beklager at jeg må si det (det burde forstås av de aller fleste), skammelig at det ser ut til at flertallet synes det er plagsomt å bli oppsøkt av fattige, hjelpesløse mennesker.

– Persille

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om de sitter i hjemlandet får de ikke noe særlig med penger av at han går her og tigger heller. Da hadde de fått LANGT mer om han hadde registrert seg som arbeidssøkende og gjort en innsats for å få jobb.

Hadde han fått jobb ville han ikke bare fått helsetjenester til seg selv, men også barnetrygd, kontantstøtte og annet til barna.

Hvem skulle ansatt ham, fordommene mot ham tatt i betraktning?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det forsøkte jeg å forklare deg. Å snakke sant gir mindre eller ingen penger.

''Det forsøkte jeg å forklare deg. Å snakke sant gir mindre eller ingen penger.''

Løgn er en kortsiktig løsning. Første gang noen kom, osende av hjelpesløshet, med en lapp om slike stjernetragedier kunne jeg kanskje funnet på å gi.

Men etter som det går inflasjon i spillet, gjør det ikke mer inntrykk enn om de hadde bedt meg om penger til sprit eller dop. Uten sammenligning for øvrig.

Løgn er ikke effektivt lengre når ingen tror på det du sier.

Om mange fra samme gruppe lyver, bidrar de til å redusere hele gruppens troverdighet.

Akkurat som norske ungdommer på rølpeferie i utlandet kan gi nordmenn et elendig rykte. Om de 40 siste du møtte var fulle, respektløse og ekle, er sjansen minimal for at du skal ønske å treffe nummer 41. H*n har statistikken mot seg.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frillen

Jeg gir det jeg kan, jeg:-) Men jeg bor på bygda, og her er det ikke så mange som forlanger noe. Jeg passer på de gangene jeg er i hovedstaden:-)

Du er tydelig god i hjertet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...