Gå til innhold

En fra Rom-folket på døre


Gjest Psyk av alt

Anbefalte innlegg

''Det forsøkte jeg å forklare deg. Å snakke sant gir mindre eller ingen penger.''

Løgn er en kortsiktig løsning. Første gang noen kom, osende av hjelpesløshet, med en lapp om slike stjernetragedier kunne jeg kanskje funnet på å gi.

Men etter som det går inflasjon i spillet, gjør det ikke mer inntrykk enn om de hadde bedt meg om penger til sprit eller dop. Uten sammenligning for øvrig.

Løgn er ikke effektivt lengre når ingen tror på det du sier.

Om mange fra samme gruppe lyver, bidrar de til å redusere hele gruppens troverdighet.

Akkurat som norske ungdommer på rølpeferie i utlandet kan gi nordmenn et elendig rykte. Om de 40 siste du møtte var fulle, respektløse og ekle, er sjansen minimal for at du skal ønske å treffe nummer 41. H*n har statistikken mot seg.

mvh

''Løgn er en kortsiktig løsning.''

Sult er noe som tvinger gjennom selv kortsiktige og ikke-fungerende løsninger.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 633
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    171

  • mrxx

    94

  • PieLill

    52

  • Colette

    34

Mest aktive i denne tråden

Jeg gir det jeg kan, jeg:-) Men jeg bor på bygda, og her er det ikke så mange som forlanger noe. Jeg passer på de gangene jeg er i hovedstaden:-)

Neste gang jeg hører at noen har gitt romfolk en hest, så skal jeg tenke på deg! :D

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overse slike ord. Det er ord fra desperate mennesker som lider en nød få av oss har opplevd.

Hva vi kan gjøre? De fleste er glade for litt mat.

I tillegg kan vi stå opp mot alt hatet, og skrive som "frillen" gjør - at dette er desperate mennesker som er sultne.

På sikt kan vi forsøke å integrere folk i samfunnet - de har 700000 (!) i Spania, og det går mye bedre enn i noe annet land.

Med vennlig hilsen

Så kommer tvilen. Er de så sultne at de må tigge til livets opphold? Eller vil de ikke jobbe, og synes det er mer lettvint og tigge for og stille sulten? Vil de leve som den gruppen de liker og definere seg som, og gi blaffen i alle de pliktene vi andre må forholde oss til? Er dette en lettvint måte og leve på? Prøver de og utnytte våre velferdsgoder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frillen

Gjorde du deg noen tanker om den? (du behøver ikke svare hvis du ikke føler for det).

Selvfølgelig kan jeg skrive litt om det :)

Fattigdom er et helvete og de som opplever den er nødt til å ty til alle midler, inkludert sine barn for å klare seg gjennom en og en dag. At noen også utnytter andres elendighet i dette til egen vinning er ikke mindre enn en skam. Men slik er deler av menneskeheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kommer tvilen. Er de så sultne at de må tigge til livets opphold? Eller vil de ikke jobbe, og synes det er mer lettvint og tigge for og stille sulten? Vil de leve som den gruppen de liker og definere seg som, og gi blaffen i alle de pliktene vi andre må forholde oss til? Er dette en lettvint måte og leve på? Prøver de og utnytte våre velferdsgoder?

Med tanke på hvor lite de får (selv de i Oslo sentrum får vel rundt 100 kr etter en hel dag, leste jeg) så er det neppe noe de gjør pga. latskap. Tigging ved dørene er trolig enda mindre innbringende.

Hvorfor ikke gi mat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Psyk av alt

Ja, men det kunne ikke han vite.

Hvorfor irriterer ikke fattigdommen, og desperasjonen, og at Europa ikke hjelper folk som lever slik, nok til at du nevner det?

Hvis jeg ser fattige mennesker så er det en naturlig reaksjon å ville hjelpe. Gjøre noe slik at livet deres blir litt bedre.

Hadde du gitt 10 kr så er det fremdeles mindre enn 1% av de fleste mikrobølgeovner.

Og det hadde gjort ham glad!

Ære være deg for at du stiller opp for de svake, det har jeg sagt tidligere. men jeg har rett til å bli irritert over løgn. Og det utelukker ikke at ikke fattigdom irriterer meg. Ikke si ting om meg som ikke er sant, er du grei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Psyk av alt

Leste du ikke hva Frillen skrev - fordi folk gir ikke hvis de bare sier at de "sulter ihjel".

Og vha vet dere om det, i disse dager hvor det er overalt i mediene at de sulter ihjel. Noe de ikke gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du VET at han ikke får jobb her i landet. De forsøker å få seg jobb her i landet. Bare få vil ha dem i arbeid.

Hvordan vet du det?

Du hadde sett BBC dokumentaren, og har kanskje også lest NRK artikkelen?:

http://www.nrk.no/programmer/tv/brennpunkt/1.8032190

Jeg tror dessverre ikke at dette enkelt kan løses ved å gi de en jobb og/eller passiv stønad og/eller bosted og alle muligheter til utdannelse for deres barn, all den tid det har vært forsøkt et stort antall ganger tidligere og kostet hundrevis av millioner kroner - med fullstendig fiasko som resultat.

Så at det skulle hjelpe dem spesielt mye ved å gi når de tigger tror jeg intet på. Det vil bare bistå til å oppretteholde status quo.

De må måte sterkere krav - sammen med støtte, knyttet tett opp til kravene. Hvis ikke deres tiggekultur og "passiv støtte kultur" endres, så vil heller ikke deres situasjon endres.

Og ja - de skal behandles som individer. Men det krever også at de oppfører seg som individer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Psyk av alt

Tenk om du hadde hatt en sønn som var så desperat og fattig (og du ikke kunne hjelpe ham) at han måtte tigge ved dørene...

Jam så fattig mener han faktisk at han er. Men han tigger ikke av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ære være deg for at du stiller opp for de svake, det har jeg sagt tidligere. men jeg har rett til å bli irritert over løgn. Og det utelukker ikke at ikke fattigdom irriterer meg. Ikke si ting om meg som ikke er sant, er du grei.

Greit at du blir irritert over løgn (det gjør jeg også), men det er en "nød-løgn". Det er fordi han er sulten og desperat, og tror at det er slik han kan få nok penger til å spise.

Eller penger til å ta sønnen til legevakten, om så var.

Det bør ikke være den lille løgnen som er det vesentlige her, men fattigdommen og desperasjonen.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Psyk av alt

''ja, det blir for drøyt. Tenk om jeg selv hadde hatt en syk sønn, f.eks. med hjernesvulst''

Ikke sant....Jeg hørte akkurat på TV2s "Sommeråpent" nå at Geir Lippestad mistet faren sin i ung alder - pga av hjernesvulst. Slike ting skal man ikke lyve om:-(

Nei, det er jeg helt enig med deg i !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på hvor lite de får (selv de i Oslo sentrum får vel rundt 100 kr etter en hel dag, leste jeg) så er det neppe noe de gjør pga. latskap. Tigging ved dørene er trolig enda mindre innbringende.

Hvorfor ikke gi mat?

''Hvorfor ikke gi mat?''

Fordi de ikke er ute etter mat. Har hørt om flere som har tilbudt tiggere mat fremfor penger, men det har de ikke vært interessert i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Neste gang jeg hører at noen har gitt romfolk en hest, så skal jeg tenke på deg! :D

Med vennlig hilsen

''Neste gang jeg hører at noen har gitt romfolk en hest, så skal jeg tenke på deg! :D''

He...he....:-) Det skal du ikke se bort fra:-) Vi har faktisk en hest i familien, men jeg tviler på at den kan gis bort. Men vi har mange katter da:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Psyk av alt

''Nei, det er jo bare bullshit det som stod på lappen.''

Ja, og uansett velger du selv hvordan du håndterer en person som ringer på døra di. Nordmenn har også rett til å være individer, det er ingen her som behøver å diktere deg at du skal gjøre slik og sånn fordi det er Det Eneste Rette å gjøre.

Enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig kan jeg skrive litt om det :)

Fattigdom er et helvete og de som opplever den er nødt til å ty til alle midler, inkludert sine barn for å klare seg gjennom en og en dag. At noen også utnytter andres elendighet i dette til egen vinning er ikke mindre enn en skam. Men slik er deler av menneskeheten.

Så du noe særlig til folk som virkelig var fattige i den dokumentaren, eller så du noen som lot som om de var vesentlig fattigere enn de var?

Fikk du med deg hva de normalt hadde av inntekter av tiggingen på en uke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og vha vet dere om det, i disse dager hvor det er overalt i mediene at de sulter ihjel. Noe de ikke gjør.

Fordi Politiet sier at folk nå gir så lite til tiggerne at noen av dem begynner med kriminelle handlinger fordi de er så desperate.

Sult gjør sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jam så fattig mener han faktisk at han er. Men han tigger ikke av den grunn.

Fordi han ikke er så fattig, og fordi han har andre muligheter som denne mannenn ikke har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Psyk av alt

Greit at du blir irritert over løgn (det gjør jeg også), men det er en "nød-løgn". Det er fordi han er sulten og desperat, og tror at det er slik han kan få nok penger til å spise.

Eller penger til å ta sønnen til legevakten, om så var.

Det bør ikke være den lille løgnen som er det vesentlige her, men fattigdommen og desperasjonen.

Med vennlig hilsen

Jo, for meg var løgnen det utslagsgivende. Dessuten tenkte jeg at det kaaaaanskje kunne være sant at sønnen var syk, og ga ham nr til legevakta. Det er der de da skal ha hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...