Gå til innhold

En fra Rom-folket på døre


Gjest Psyk av alt

Anbefalte innlegg

Med tanke på hvor lite de får (selv de i Oslo sentrum får vel rundt 100 kr etter en hel dag, leste jeg) så er det neppe noe de gjør pga. latskap. Tigging ved dørene er trolig enda mindre innbringende.

Hvorfor ikke gi mat?

Jeg hadde nok stilt opp på Årvoll med mat hvis jeg bodde i nærheten. Men det gjør jeg ikke. Det er forferdelig og se mennesker som lever på den måten. Men jeg kan ikke se at det er så mye vi får gjort - annet enn nødhjelp der og da....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 633
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    171

  • mrxx

    94

  • PieLill

    52

  • Colette

    34

Mest aktive i denne tråden

Gjest frillen

''Det forsøkte jeg å forklare deg. Å snakke sant gir mindre eller ingen penger.''

Løgn er en kortsiktig løsning. Første gang noen kom, osende av hjelpesløshet, med en lapp om slike stjernetragedier kunne jeg kanskje funnet på å gi.

Men etter som det går inflasjon i spillet, gjør det ikke mer inntrykk enn om de hadde bedt meg om penger til sprit eller dop. Uten sammenligning for øvrig.

Løgn er ikke effektivt lengre når ingen tror på det du sier.

Om mange fra samme gruppe lyver, bidrar de til å redusere hele gruppens troverdighet.

Akkurat som norske ungdommer på rølpeferie i utlandet kan gi nordmenn et elendig rykte. Om de 40 siste du møtte var fulle, respektløse og ekle, er sjansen minimal for at du skal ønske å treffe nummer 41. H*n har statistikken mot seg.

mvh

''Løgn er en kortsiktig løsning. Første gang noen kom, osende av hjelpesløshet, med en lapp om slike stjernetragedier kunne jeg kanskje funnet på å gi.''

Jeg tror ikke disse menneskene setter seg ned sammen og legger en langsiktig plan av svært forklarlige grunner.

''Men etter som det går inflasjon i spillet, gjør det ikke mer inntrykk enn om de hadde bedt meg om penger til sprit eller dop. Uten sammenligning for øvrig.''

Jeg gir også til de som ber om penger til det, da disse menneskenes skjebne gjør inntrykk på meg.

''Løgn er ikke effektivt lengre når ingen tror på det du sier.''

Du vet ikke om det er løgn som presenteres deg. Du antar det. Ingen kan vel ha en kone med hjernesvulst eller en syk sønn, eller? Det er fordommene dine som taler, ikke deres påståtte løgn. Om det er løgn, så virker det tydeligvis. Ellers hadde de nok for lenge siden sluttet med "plakatene" sine og kommet på noe som ga de mer for å overleve.

''Om mange fra samme gruppe lyver, bidrar de til å redusere hele gruppens troverdighet.''

Troverdighet er neppe noe som opptar noe som sulter i stor grad.

''Akkurat som norske ungdommer på rølpeferie i utlandet kan gi nordmenn et elendig rykte. Om de 40 siste du møtte var fulle, respektløse og ekle, er sjansen minimal for at du skal ønske å treffe nummer 41. H*n har statistikken mot seg.''

Definitivt hos de fordomsfulle. De som ikke ser individer, men dømmer noen ut fra andres handlinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hvorfor ikke gi mat?''

Fordi de ikke er ute etter mat. Har hørt om flere som har tilbudt tiggere mat fremfor penger, men det har de ikke vært interessert i.

De fleste jeg treffer (og det er mange) smiler bare jeg smiler til dem. Hvis jeg ikke gir noe (fordi jeg ofte bare har kort) så aksepterer de det, uten en mine.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Psyk av alt

Hvis du tar deg tid til å se denne (fra BBC), så forstår du sannsynligvis hvorfor du ikke skal ha noen dårlig samvittighet for det riktige du gjorde:

Den ble litt lang akkurat nå, men skal se den når jeg har tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, for meg var løgnen det utslagsgivende. Dessuten tenkte jeg at det kaaaaanskje kunne være sant at sønnen var syk, og ga ham nr til legevakta. Det er der de da skal ha hjelp.

''Jo, for meg var løgnen det utslagsgivende.''

Ja, og derfor påpeker jeg at sulten og fattigdommen jo er langt viktigere enn historier om en syk bestemor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde nok stilt opp på Årvoll med mat hvis jeg bodde i nærheten. Men det gjør jeg ikke. Det er forferdelig og se mennesker som lever på den måten. Men jeg kan ikke se at det er så mye vi får gjort - annet enn nødhjelp der og da....

Nødhjelp er bedre enn ingen hjelp.

Gode ord er bedre enn hatefulle ord.

Å reagere mot fordommer er bedre enn å tie og la det passere.

Det er mye vi kan gjøre, for nøden er så stor at nesten alt hjelper.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Psyk av alt

''Jo, for meg var løgnen det utslagsgivende.''

Ja, og derfor påpeker jeg at sulten og fattigdommen jo er langt viktigere enn historier om en syk bestemor.

Det kunne godt hende jeg hadde gitt han en slant om han ikke hadde servert denne løgnen. Dessuten, om det ikke var løgn så har han nå tlf til legevakta, der de hører hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er klart at det er ingen investering å hjelpe noen som lider om det ikke gjøres på "den rette måten". Det er ingen investering å gi til de som representerer fattigdommen på døra di. Godt at du gir i noen sammenhenger, selv om jeg overhodet ikke forstår argumentasjonen din :)

''Det er ingen investering å gi til de som representerer fattigdommen på døra di.''

Jeg aner ikke hva de egentlig representerer. Kan hende er de fattige. Kan hende har de funnet ut at tigging er mer lønnsomt enn arbeid. Kan hende er de sendt av en 'tiggerhallikk' som tjener seg rike på deres elendighet.

Kan hende vil jeg med å gi bidra til å forverre et liv i stedet for å forbedre det. Kan hende lærer jeg noen at det lønner seg å juge og bedra.

Derfor forbeholder jeg meg retten til å koble inn hjernen når jeg gir, fordi jeg ikke bare vil gi mest muligl, men også best mulig.

Jeg velger å gi på målrettede måter i stedet for å kjøpe meg god samvittighet av de som klarer å rope høyest.

Det er en glede å gi inn i organisasjoner og/eller prosjekter man vet skaper vei i vellinga. Jeg kan også gi til enkeltmennesker, men ikke tilfeldige personer jeg ikke vet det minste om og som sannsynligvis lyver til meg.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kunne godt hende jeg hadde gitt han en slant om han ikke hadde servert denne løgnen. Dessuten, om det ikke var løgn så har han nå tlf til legevakta, der de hører hjemme.

Neppe, hvis familien er i Romania.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frillen

Så du noe særlig til folk som virkelig var fattige i den dokumentaren, eller så du noen som lot som om de var vesentlig fattigere enn de var?

Fikk du med deg hva de normalt hadde av inntekter av tiggingen på en uke?

''Så du noe særlig til folk som virkelig var fattige i den dokumentaren, eller så du noen som lot som om de var vesentlig fattigere enn de var?''

Du vet hva denne dokumentaren satt fokus på? Svartmale hele gruppen rumenere fordi noen få tjener seg "rike" på dette ved å utnytte andre. Og å sette fokus på at å la barn tigge er slaveri. Som om vi ikke alle ville gjort det om vi ikke fikk dekket noen av våre primære behov. Når nøden er stor osv

"Fikk du med deg hva de normalt hadde av inntekter av tiggingen på en uke?"

Jeg så en kvinne fortelle hva hun klarte å tigge til seg i løpet av en dag og så hørte jeg hva de som har laget dokumentaren påstod at de "dro" inn.

Får dette deg til å tro at dette er big business for alle de som tigger rundt omkring i Europa av disse? Om du tror det er det, så kast deg rundt og kom deg ut på gata.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frillen

Takk :-) Jeg håper da det, selv om jeg har blitt litt mer kynisk med årene:-)

Bare hyggelig :) Jeg er sikker på at du ikke har et kynisk bein i kroppen. At du er reflektert og har gjort deg erfaringer som har gjort deg til den du er betyr bare at du har blitt voksen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det er ingen investering å gi til de som representerer fattigdommen på døra di.''

Jeg aner ikke hva de egentlig representerer. Kan hende er de fattige. Kan hende har de funnet ut at tigging er mer lønnsomt enn arbeid. Kan hende er de sendt av en 'tiggerhallikk' som tjener seg rike på deres elendighet.

Kan hende vil jeg med å gi bidra til å forverre et liv i stedet for å forbedre det. Kan hende lærer jeg noen at det lønner seg å juge og bedra.

Derfor forbeholder jeg meg retten til å koble inn hjernen når jeg gir, fordi jeg ikke bare vil gi mest muligl, men også best mulig.

Jeg velger å gi på målrettede måter i stedet for å kjøpe meg god samvittighet av de som klarer å rope høyest.

Det er en glede å gi inn i organisasjoner og/eller prosjekter man vet skaper vei i vellinga. Jeg kan også gi til enkeltmennesker, men ikke tilfeldige personer jeg ikke vet det minste om og som sannsynligvis lyver til meg.

mvh

Hm...her var det mye som oste av det jeg vil kalle "den rike, hvite manns" makt. Sorry to say:-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei du synes sikkert det er okei at barna sulter, antar jeg.

Ja, selvfølgelig. Siden jeg ikke er enig med deg, synes jeg barn som sluter er det beste som finns.

Prøv å vær bitte-litt saklig. Jeg ønsker fattigdommen til livs minst like mye som du. Jeg har bare ikke tro på dine framgangsmåter.

Om ingen gav til barna som blir sendt av sine foreldre for å tigge, hadde kanskje barna i stedet fått gå på skole, fått seg en utdanning og i sin tur ikke hatt behov for å tvinge sine barn på gaten for å tigge.

Har du tid bør du virkelig ta en titt på denne dokumentaren.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Så du noe særlig til folk som virkelig var fattige i den dokumentaren, eller så du noen som lot som om de var vesentlig fattigere enn de var?''

Du vet hva denne dokumentaren satt fokus på? Svartmale hele gruppen rumenere fordi noen få tjener seg "rike" på dette ved å utnytte andre. Og å sette fokus på at å la barn tigge er slaveri. Som om vi ikke alle ville gjort det om vi ikke fikk dekket noen av våre primære behov. Når nøden er stor osv

"Fikk du med deg hva de normalt hadde av inntekter av tiggingen på en uke?"

Jeg så en kvinne fortelle hva hun klarte å tigge til seg i løpet av en dag og så hørte jeg hva de som har laget dokumentaren påstod at de "dro" inn.

Får dette deg til å tro at dette er big business for alle de som tigger rundt omkring i Europa av disse? Om du tror det er det, så kast deg rundt og kom deg ut på gata.

I tillegg til at romfolk, som alle andre, er individer.

Folkene på filmen har intet med folkene på Årvoll å gjøre. Det er ikke de samme.

Slike filmer er som å lage en film om en gruppe kriminelle nordmenn, og så presentere det som om hele Norges befolkning er kriminelle. Ingen i Norge ville akseptert det.

Men med romfolk så gjør man det glatt, og skremmende mange er ukritiske nok til å tro på det.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, selvfølgelig. Siden jeg ikke er enig med deg, synes jeg barn som sluter er det beste som finns.

Prøv å vær bitte-litt saklig. Jeg ønsker fattigdommen til livs minst like mye som du. Jeg har bare ikke tro på dine framgangsmåter.

Om ingen gav til barna som blir sendt av sine foreldre for å tigge, hadde kanskje barna i stedet fått gå på skole, fått seg en utdanning og i sin tur ikke hatt behov for å tvinge sine barn på gaten for å tigge.

Har du tid bør du virkelig ta en titt på denne dokumentaren.

mvh

''Om ingen gav til barna som blir sendt av sine foreldre for å tigge, hadde kanskje barna i stedet fått gå på skole, fått seg en utdanning og i sin tur ikke hatt behov for å tvinge sine barn på gaten for å tigge.''

Hvilken skole?

Hvordan skulle de betale for det?

For øvrig, tiggerne som brukte barn i Bergen ble frikjent og venter på en stor erstatning fra den norske stat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig :) Jeg er sikker på at du ikke har et kynisk bein i kroppen. At du er reflektert og har gjort deg erfaringer som har gjort deg til den du er betyr bare at du har blitt voksen :)

Ok:-) Håper det er som du sier:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frillen

Hvordan vet du det?

Du hadde sett BBC dokumentaren, og har kanskje også lest NRK artikkelen?:

http://www.nrk.no/programmer/tv/brennpunkt/1.8032190

Jeg tror dessverre ikke at dette enkelt kan løses ved å gi de en jobb og/eller passiv stønad og/eller bosted og alle muligheter til utdannelse for deres barn, all den tid det har vært forsøkt et stort antall ganger tidligere og kostet hundrevis av millioner kroner - med fullstendig fiasko som resultat.

Så at det skulle hjelpe dem spesielt mye ved å gi når de tigger tror jeg intet på. Det vil bare bistå til å oppretteholde status quo.

De må måte sterkere krav - sammen med støtte, knyttet tett opp til kravene. Hvis ikke deres tiggekultur og "passiv støtte kultur" endres, så vil heller ikke deres situasjon endres.

Og ja - de skal behandles som individer. Men det krever også at de oppfører seg som individer.

''Jeg tror dessverre ikke at dette enkelt kan løses ved å gi de en jobb og/eller passiv stønad og/eller bosted og alle muligheter til utdannelse for deres barn, all den tid det har vært forsøkt et stort antall ganger tidligere og kostet hundrevis av millioner kroner - med fullstendig fiasko som resultat.''

Man kan ikke gi opp etter et par forsøk. Vi snakker her om en gruppe mennesker (millioner) som hele sitt liv har blitt trakkasert, utstøtt, er fattige. Å forvente at man fint ved noen hjelpemidler skal intergrere dem over natten er naivt.

''Så at det skulle hjelpe dem spesielt mye ved å gi når de tigger tror jeg intet på. Det vil bare bistå til å oppretteholde status quo.''

Det hjelper dem definitivt der og da, selv om du ikke tror på det. Mat til dagen hjelper.

''De må måte sterkere krav - sammen med støtte, knyttet tett opp til kravene. Hvis ikke deres tiggekultur og "passiv støtte kultur" endres, så vil heller ikke deres situasjon endres.''

Man kan ikke forvente at kultur skal endres over natta. Det kan vi ikke forvente av noen kulturer.

''Og ja - de skal behandles som individer. Men det krever også at de oppfører seg som individer.''

Det er min opplevelse at de oppfører seg som individer i mine møter med dem. At andre ikke evner å se dem som det, det er det lite jeg kan gjøre noe med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frillen

Ok:-) Håper det er som du sier:-)

Det er jeg sikker på at det er :) Har du et godt hjerte, så har du et godt hjerte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til at romfolk, som alle andre, er individer.

Folkene på filmen har intet med folkene på Årvoll å gjøre. Det er ikke de samme.

Slike filmer er som å lage en film om en gruppe kriminelle nordmenn, og så presentere det som om hele Norges befolkning er kriminelle. Ingen i Norge ville akseptert det.

Men med romfolk så gjør man det glatt, og skremmende mange er ukritiske nok til å tro på det.

Med vennlig hilsen

'' tillegg til at romfolk, som alle andre, er individer.

Folkene på filmen har intet med folkene på Årvoll å gjøre. Det er ikke de samme.''

Ikke se bort fra deres eget behov for og bli framstilt som "en helhetlig gruppe." Regner med at du fikk med deg Karoli tidligere denne uken? Vi må ikke hvitmale:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...