Gå til innhold

Jeg hater å jobbe, hva er galt med meg?


Importert

Anbefalte innlegg

For det første kan jeg forsikre deg om at det ikke er mangel på intelligens som gjør at jeg trives med å betale min egen vei her i livet.

For det andre behøver ikke alt man gjør å være lystbetont.

For det tredje finnes det nok av jobber med mening, om det er slik at dette handler om idealer og anti-kapitalisme. Jeg har valgt en slik jobb selv, men det er ikke alltid jeg jubler over tanken på 13 timer hvor jeg må utsette mine egne behov og lyster allikevel. At jeg da går på jobb i stedet for å si opp, ringe inn syk eller lignende handler om modenhet.

'''For det tredje finnes det nok av jobber med mening, om det er slik at dette handler om idealer og anti-kapitalisme''

Godt poeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 236
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • laguna1

    40

  • Madelenemie

    23

  • frosken

    15

  • tonie

    11

Mest aktive i denne tråden

''og har skrevet mange interssante små artikler på dette temaet, og om begrepene arbeidsmoral og det å være et "godt" menneske ved ganske enkelt å akseptere samfunnetsforventninger uten å stille spørsmål, eller mislike store og små aspekter ved det''

Men hva er det som får deg til å tro at vi som aksepterer samfunnsforventningene (og attpåtil forstår dem) ikke stiller oss spørsmål? Det er noe i innleggene dine som får meg til å tro at du burde stille spørsmål litt oftere og at du ikke har funnet de riktige svarene.

For det første: - Hvis du opplever jobbene du har hatt som meningsløse bør du prøve finne deg noe annet, eventuelt ta deg en utdannelse. Noe sier meg at du ikke prøver hardt nok og at du ikke tenker lenger enn til neste øl.

Fordi mange av dere svarer bombastisk og skråsikkert på det aller meste, og veldig, veldig i takt med den generelle samfunnstromma, og i enighet med den store, strikkende majoritet.

Og blir veldig "provoserte", "opprørte" og "modne" om noen skulle mene noe som ikke faller innenfor de vedtatte rammene av samfunn og autoritet har fortalt av hva vi burde ha av verdier.

"God arbeidsmoral" som utelukkende superlativt begrep, uansett type arbeid, er vel kanskje noe det man kødder minst med i Norge, uten at det virker som så fryktelig mange har tenkt over hvorfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Psyk av alt

Les litt på temaet. Kanskje du blir forbløffa :)

Det trådstarter snakker om er aller mest sannsynlig psykdom. Det du snakker om er fordekt latskap/dårlig moral mikset med trygdesnylteri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det trådstarter snakker om er aller mest sannsynlig psykdom. Det du snakker om er fordekt latskap/dårlig moral mikset med trygdesnylteri.

Jeg tror ikke man trenger å være psyk for å tenke på den måten. Jeg tenker sånn selv (og mange med meg, når en har kommet over tabuet ved å i det hele tatt diskutere det) og anser meg som relativt "frisk".

Nå skal det sies at jeg forøvrig også stiller spørsmål ved psykiatri og dogmatikken i begreper som "psyk" og "frisk", sånn for å gjøre meg enda vrangere.

Psykiatrien er tufta på zero empiri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke man trenger å være psyk for å tenke på den måten. Jeg tenker sånn selv (og mange med meg, når en har kommet over tabuet ved å i det hele tatt diskutere det) og anser meg som relativt "frisk".

Nå skal det sies at jeg forøvrig også stiller spørsmål ved psykiatri og dogmatikken i begreper som "psyk" og "frisk", sånn for å gjøre meg enda vrangere.

Psykiatrien er tufta på zero empiri.

''Psykiatrien er tufta på zero empiri.''

Jeg synes nesten du må dokumentere disse påstandene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idiotarbeideren. Med arbeidskraft, tiden sin, livet sitt, energien sin..Og får småpenger igjen for å holde hjulet overflødigarbeid/forbruk/mere overflødigarbeid/mere forbruk i gang.

Verden trenger faktisk ikke at alle skal jobbe! Det er miljøskadelig og helseskadelig, og gjør mindre nytte en gagn. Google opp en artikkel på temaet, om du vil.og virkelig er interessert :)

Vet du, jeg ser ikke på arbeid som overflødig.

Jeg er sjeleglad vi har noen som vasker på jobb, og som sørger for at det er pent overalt.

Er like fornøyd med at noen ekspederer meg i butikken, og at noen frakter varene til butikken.

Meget bra at noen jobber på sykehjem og hjelper de eldre eller syke i hverdagen sin. Likeledes er jeg glad noen underviser mine barn....

....og sånn kunne jeg fortsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Psykiatrien er tufta på zero empiri.''

Jeg synes nesten du må dokumentere disse påstandene dine.

Det er et langt lerret, men jeg anbefaler deg å lese litt idehistorie..Kanskje Focault? (Galskapens historie, f.eks)

De fleste vitenskaper har empiri i bunnen, mens psykiatrien er grunnlagt på seg selv, og har fortsatt å utvikle seg på grunnlag av egenproduserte (og noen ganger tvilsomt holdbare) uttesta teorier, som har blitt liggende som "vitenskap".

I motsetning til, for eksempel, naturvitenskap, har psykiatrien ingen empirisk "beviste" teser, og har egentlig ikke utifra dette, mener mange, rett til å kalle seg en "vitenskap" på samme måte, da den støtter seg på egne _teorier_. Hvorpå mange blir (med rette) forkastet, men fortsatt gjerne videreutbygd på grunnlag av de ofte forfeilede og gammeldagse teoriene, som, som sagt ikke er vitenskapelig testet.

Sånn sett kan man argumentere for at psykiatri og psykologi er like vitenskapelig som, la oss si, tarotkort..;)

Nå mener ikke jeg at empiri er den eneste "gud", og det kommer mye bra også ut av teorier og ikke vitenskapelige ideer, men jeg stiller meg altså ofte noe skeptisk til hybriden psykiatri.

Legevitenskapen er selvsagt sånn sett en vitenskap, men psykiatrien er det ikke. Jeg må få tid på meg om jeg skal dokumentere dette, eller skrive noe langt å velformulert på temaet, men dette er et av de temaene jeg er aller mest engasjert i, og har lest og diskutert mye på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Fordi mange av dere svarer bombastisk og skråsikkert på det aller meste, og veldig, veldig i takt med den generelle samfunnstromma, og i enighet med den store, strikkende majoritet.

Og blir veldig "provoserte", "opprørte" og "modne" om noen skulle mene noe som ikke faller innenfor de vedtatte rammene av samfunn og autoritet har fortalt av hva vi burde ha av verdier.

"God arbeidsmoral" som utelukkende superlativt begrep, uansett type arbeid, er vel kanskje noe det man kødder minst med i Norge, uten at det virker som så fryktelig mange har tenkt over hvorfor.

''Fordi mange av dere svarer bombastisk og skråsikkert på det aller meste, og veldig, veldig i takt med den generelle samfunnstromma, og i enighet med den store, strikkende majoritet''

Og da kan det ikke være gjennomtenkt?

''Og blir veldig "provoserte", "opprørte" og "modne" om noen skulle mene noe som ikke faller innenfor de vedtatte rammene av samfunn og autoritet har fortalt av hva vi burde ha av verdier''

Ja, du provoserer meg når du hevder jeg ikke kan tenke selv og at autoriteten forteller meg hva jeg burde ha av verdier. Jeg vet veldig godt at jeg har de verdiene jeg har fordi de er gjennomtenkte faktisk. Det er derfor jeg jobber der jeg jobber også.

Dagene min er ganske varierte, det er noe rutinearbeid, men ikke alt er rutinearbeid og jobben min føles meningsfull. Jeg vet hvor viktig den er for de som er over meg og jeg vet hvor viktig det er med den jobben de over meg utfører.

Jeg vet ikke om de som vasker på kontoret mitt opplever det slik, men jeg opplever jobben deres som meningsfull. Den er meningsfull for meg og for de andre som jobber der.

Mange må utføre kjedelige jobber, de vet de må finne seg i det og skjønner forhåpentligvis viktigheten av det, gjør det beste ut av det for å trives.

Så kommer du og hevder de er dumme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et langt lerret, men jeg anbefaler deg å lese litt idehistorie..Kanskje Focault? (Galskapens historie, f.eks)

De fleste vitenskaper har empiri i bunnen, mens psykiatrien er grunnlagt på seg selv, og har fortsatt å utvikle seg på grunnlag av egenproduserte (og noen ganger tvilsomt holdbare) uttesta teorier, som har blitt liggende som "vitenskap".

I motsetning til, for eksempel, naturvitenskap, har psykiatrien ingen empirisk "beviste" teser, og har egentlig ikke utifra dette, mener mange, rett til å kalle seg en "vitenskap" på samme måte, da den støtter seg på egne _teorier_. Hvorpå mange blir (med rette) forkastet, men fortsatt gjerne videreutbygd på grunnlag av de ofte forfeilede og gammeldagse teoriene, som, som sagt ikke er vitenskapelig testet.

Sånn sett kan man argumentere for at psykiatri og psykologi er like vitenskapelig som, la oss si, tarotkort..;)

Nå mener ikke jeg at empiri er den eneste "gud", og det kommer mye bra også ut av teorier og ikke vitenskapelige ideer, men jeg stiller meg altså ofte noe skeptisk til hybriden psykiatri.

Legevitenskapen er selvsagt sånn sett en vitenskap, men psykiatrien er det ikke. Jeg må få tid på meg om jeg skal dokumentere dette, eller skrive noe langt å velformulert på temaet, men dette er et av de temaene jeg er aller mest engasjert i, og har lest og diskutert mye på :)

Takk for anbefalingen om lesestoff som er selvsagt for alle universitetsstudenter. Jeg tar en BA i psykologi for øyeblikket.

Jeg er uenig i din konklusjon og avventer derfor videre dokumentasjon, utover "les generelt om dette".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest du svarer som du har vett til

Jeg føler det ofte på samme måte, og innimellom får det meg til å føle meg usympatisk, asosial og misantrop av de samme grunnene.

Godt mulig jeg også har en "karakterbrist" av noe slag, men jeg føler avsky og meningsløshet ved å produsere et eller annet idiotisk, så vi kan forbruke enda mere, også jobbe enda mer for å få råd til å underbygge det nye forbruket..The trap..:/ Og dette på tross av at både jorden, miljøet og personlig & individuell lykke ofres for å holde igang et hjul av ofte idiotisk og totalt unødvendig og dessuten, på mange plan, skadelig overarbeid. 8Av enkelt mennesker og miljø)

Men dette er det jævlig få dsom skjønner, trøst deg med det..;p De jeg har møtt som mistrives i jobbene sine er ofte svært smarte, og de lykkeligste av oss er ofte idioter. Noen ganger skulle jeg ønske at jeg også var så dum som en boks med hammere og bare aksepterte at jeg lykkelig kunne gjøre som alle andre etter parolen:

Go to work,spend money follow fashion, watch television, act normal, look happy, take your meds - repeat after me : You are free! Eller på den annen side - kanskje ikke.

Alt dette er tuftet på en grunleggende vestelig kapital ide om hva som bør og SKAL gjøre oss lykkelige og normale, men som selvsagt ikke utgjør noen fasit av den grunn. Det skal bare litt til å se det.

Mye arbeid er overflødig og til ingen nytte i det hele tatt, men det forventes at man skal like å (idiot)arbeide, for arbeidetsskyld alene. Jeg klarer ikke det, jeg heller. Jeg jobber når jeg kan, for salt i maten og alt det der, men ingen kan tvinge meg til å like det.

Du er en god kadidat til prisen "Året under-yter". Du har en drittsekkholdning til velferdsstaten, så lenge du kan snylte selv.

Det er god å leve på alle andre, er det ikke? Høy iq, du!??? Det finnes mange idioter med "høy iq".

Du kan søke deg en jobb som passer deg, i en vernet bedrift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er en god kadidat til prisen "Året under-yter". Du har en drittsekkholdning til velferdsstaten, så lenge du kan snylte selv.

Det er god å leve på alle andre, er det ikke? Høy iq, du!??? Det finnes mange idioter med "høy iq".

Du kan søke deg en jobb som passer deg, i en vernet bedrift.

:D

VGnett, here we go!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er en god kadidat til prisen "Året under-yter". Du har en drittsekkholdning til velferdsstaten, så lenge du kan snylte selv.

Det er god å leve på alle andre, er det ikke? Høy iq, du!??? Det finnes mange idioter med "høy iq".

Du kan søke deg en jobb som passer deg, i en vernet bedrift.

Bæææ, forresten :) Gjerne idiot, drittsekk og underachiver i ditt univers, enn lydig slave sau, som marsjerer etter tromma, uansett hva den sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og da skal jeg ikke ha lov til å være misfornøyd med en idiotjobb? Sorry, jeg kan faktisk ikke late som at jeg ikke ser det om jobben jeg bedriver er både meningsløs, kjedelig og overflødig. Mange som kan det.

Du må gjerne være både provosert og uenig, men det er sånn jeg føler det, og mange med meg.Jeg klarer ikke å glede meg over meningsløse jobber som kun fører meg inn i rekken med overflødige slavekontraktere som tjener penger "for the man" og samtidig være kjempelykkelig for det. Var det opp til meg skulle jeg gjort tusen andre ting (som jeg faktisk tror hadde vært mindre skadelige, og som hadde gjort meg, og andre lykkeligere), men systemet aksepeter ikke engan denslags tankegang.

Forøvrig, for hva det er verdt, har jeg en iq på 138, så jeg føler meg ikke SÅ kørka..;)

Håper at du modnes etter hvert. Tror du da ville vært mer fornøyd med både jobber og menneskene omkring deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er galt med meg spør du, og jeg ser NHD gjetter på en karrakterbrist. Det kan godt være mulig.

Alternativt er du lat, umoralsk eller uetisk, eller en kombinasjon av de tre.

Selv er jeg svært glad for at jeg er jeg i stand til å gå på jobben uten å tenke over hvorvidt det er lystbetont, og uten at det står et hornorkester og ønsker meg velkommen hver morgen. Svært glad faktisk, og jeg håper jeg fortsetter å inneha den egenskapen livet ut.

Enig.

Jobb er stort sett jobb som skal gjøres. Man kan forsøke lære seg å se gleden i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler det ofte på samme måte, og innimellom får det meg til å føle meg usympatisk, asosial og misantrop av de samme grunnene.

Godt mulig jeg også har en "karakterbrist" av noe slag, men jeg føler avsky og meningsløshet ved å produsere et eller annet idiotisk, så vi kan forbruke enda mere, også jobbe enda mer for å få råd til å underbygge det nye forbruket..The trap..:/ Og dette på tross av at både jorden, miljøet og personlig & individuell lykke ofres for å holde igang et hjul av ofte idiotisk og totalt unødvendig og dessuten, på mange plan, skadelig overarbeid. 8Av enkelt mennesker og miljø)

Men dette er det jævlig få dsom skjønner, trøst deg med det..;p De jeg har møtt som mistrives i jobbene sine er ofte svært smarte, og de lykkeligste av oss er ofte idioter. Noen ganger skulle jeg ønske at jeg også var så dum som en boks med hammere og bare aksepterte at jeg lykkelig kunne gjøre som alle andre etter parolen:

Go to work,spend money follow fashion, watch television, act normal, look happy, take your meds - repeat after me : You are free! Eller på den annen side - kanskje ikke.

Alt dette er tuftet på en grunleggende vestelig kapital ide om hva som bør og SKAL gjøre oss lykkelige og normale, men som selvsagt ikke utgjør noen fasit av den grunn. Det skal bare litt til å se det.

Mye arbeid er overflødig og til ingen nytte i det hele tatt, men det forventes at man skal like å (idiot)arbeide, for arbeidetsskyld alene. Jeg klarer ikke det, jeg heller. Jeg jobber når jeg kan, for salt i maten og alt det der, men ingen kan tvinge meg til å like det.

Jeg tror vi som jobber tross alt er mye friere enn de som er avhengige av staten eller andre for å få mat på bordet. Det føles veldig godt faktisk, å kunne forsørge seg selv. Jeg elsker å ha penger til mer enn bare det mest nødvendige også, det innrømmer jeg glatt. Det er frihet, det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Bæææ, forresten :) Gjerne idiot, drittsekk og underachiver i ditt univers, enn lydig slave sau, som marsjerer etter tromma, uansett hva den sier.

''enn lydig slave sau, som marsjerer etter tromma, uansett hva den sier''

Men som likevel er oppegående nok å bidra til at du får trygda di/ forsørge deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Jeg tror vi som jobber tross alt er mye friere enn de som er avhengige av staten eller andre for å få mat på bordet. Det føles veldig godt faktisk, å kunne forsørge seg selv. Jeg elsker å ha penger til mer enn bare det mest nødvendige også, det innrømmer jeg glatt. Det er frihet, det:)

''Jeg elsker å ha penger til mer enn bare det mest nødvendige også, det innrømmer jeg glatt. Det er frihet, det:)''

Og så får lite overskudd til å krangle med svigermor. Føles også ganske deilig :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''enn lydig slave sau, som marsjerer etter tromma, uansett hva den sier''

Men som likevel er oppegående nok å bidra til at du får trygda di/ forsørge deg.

Jeg har rett på dagpenger, jeg jobbet i alle år.

Eier ikke dårlig samvittighet for å dem heller. skulle jeg det fordi jeg innrømmer at jeg misliker å jobbe av samme årsaker som trådstarter? det betyr jo ikke at jeg ikke jobber når jeg har en jobb. Jeg jobber til og med hardt, og til de flests tilfredshet. Men det er ikke poenget.

Poenget er at lov å mislike å jobbe, og det er lov å se at økonomisk vekst (og å jobbe mere) ofte går ut over både miljø, helse og lykke, både på individuellt og samfunnsmessig plan. selv vi blir fortalt at å jobbe hardt, det er selve nøkkelen til himmel på jord. For alle. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg elsker å ha penger til mer enn bare det mest nødvendige også, det innrømmer jeg glatt. Det er frihet, det:)''

Og så får lite overskudd til å krangle med svigermor. Føles også ganske deilig :-)

Ja nettopp. Mange jobber jo og kjøper seg jo, halvt ihjel, rett og slett for å holde seg distrashert fra hvor kjipt og meningsløst mye da er. Ond sirkel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg elsker å ha penger til mer enn bare det mest nødvendige også, det innrømmer jeg glatt. Det er frihet, det:)''

Og så får lite overskudd til å krangle med svigermor. Føles også ganske deilig :-)

Forøvrig er det ikke måte hvor mye svigermora mi skal trekkes inn i enhver tråd her inne heller.

Siden DET er det mest interssante som har rammet DOL, skjønner jeg jo at andre ting kan bli litt..eh...komplisert? ;p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...