Gå til innhold

Togli


Madelenemie

Anbefalte innlegg

Ser utfordringene, ja ;)

Vil tro det f.eks. er mulig å få tilrettelagt arbeidet slik at man slipper den direkte kontakten med de besøkende? At man kan få jobbe med arkivering osv? Men da må man kanskje til et større bibliotek - og det betyr jo mer støy også;)

''Vil tro det f.eks. er mulig å få tilrettelagt arbeidet slik at man slipper den direkte kontakten med de besøkende? At man kan få jobbe med arkivering osv? Men da må man kanskje til et større bibliotek''

Da må man på et større bibliotek ja, da vil jeg tro et fagbibliotek er mye bedre egnet enn et folkebibliotek. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, jeg jobber 100 % og det går bra så lenge jeg tar nødvendige hensyn. Går selvsagt litt ut over privatlivet som dermed må lide litt, men jeg trenger pengene jeg får når jeg jobber ;)

Jeg tror ikke du trenger å forklare så mye. Det burde være nok å si at du plages med lydømfintlighet og derfor må ta hensyn til dette i alt du gjør. Det tror jeg faktisk fok vil forstå:)

Hei!

Takk da forsøker jeg det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kunne ikke få jobb i bibliotek f.eks.? Der er det jo mer stillhet enn på de fleste andre arbeidsplasser, og kanskje du hadde passa til å jobbe et slikt sted?

Munnavlesning er flott å lære, men det er nok ganske vanskelig å lære det godt nok som voksen..... verdt et forsøk er det sikkert :)

Hei!

Jeg har alltid hatt lyst til å jobbe på bibliotek.

Men en dame sa til meg at det var nok ikke noe særlig for så må jeg jo snakke med mange, kundebehandling. Jeg tenkte så inni meg, at når det er et og et menneske pleier det jo å gå greit, når de ikke prater i munnen på hverandre, og når jeg ca vet hva mennesker skal si/spørre om er det også enklere, eller feks søke opp ting på data er jeg flink på, men damen sa "nei det er nok ikke så bra for deg". Så hørte jeg på henne, for jeg har jo lært meg å høre på mennesker, det var jo det det innebar å få asperger syndrom diagnose også, jeg SER jo ikke den selv uansett hvor lenge jeg står foran speilet, men andre de ser det. Og det aksepterer jeg. (det må jeg jo)

(enkelte dager når jeg får smerter i ørene av bare å gå ut da kommer jeg på det selv, eller når jeg må på noe og ikke finner ord eller lignende)

Jeg skal ikke lage noe problem mer av det har jeg tenkt, jeg lever jo et godt liv og mennesker er søte mot meg.

Siden min psykiater heller ikke svarte positivt på det med bibliotekforslaget jeg kom med, men sa "nei det er nok bedre du jobber innenfor forskning" så la jeg det hele vekk. Men av og til når jeg kjenner hvor sliten jeg er, hvordan jeg kjemper og bruker alt av teknikker og våpen min psykiater har gitt meg, så tenker jeg sånn "om jeg bare kunne jobbe på et stille sted" og biblioteket er mitt favorittsted.

Da jeg fylte ut ASQ husker jeg et spørsmål som fikk meg til å smile, det var om jeg ville velge biblioteket eller grillfest. Jeg tenkte "biblioteket så klart" og tenkte videre at det vil vel alle mennesker, men min mann sa nei det ville ikke han valgt.

Hver gang jeg skal hente min datter på skolen, "tar jeg tyren ved hornene" akkurat slik min psykiater har sagt, men jeg blir veldig sliten av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg jobber 100 % og det går bra så lenge jeg tar nødvendige hensyn. Går selvsagt litt ut over privatlivet som dermed må lide litt, men jeg trenger pengene jeg får når jeg jobber ;)

Jeg tror ikke du trenger å forklare så mye. Det burde være nok å si at du plages med lydømfintlighet og derfor må ta hensyn til dette i alt du gjør. Det tror jeg faktisk fok vil forstå:)

Hei!

Jeg kan ikke forstå at man ikke har teknologi til å lage apparater som forsterker stemmer, men utestenger støy!

Det er merkelig!

Kanskje det fins noen i utlandet som kan hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg kan ikke forstå at man ikke har teknologi til å lage apparater som forsterker stemmer, men utestenger støy!

Det er merkelig!

Kanskje det fins noen i utlandet som kan hjelpe meg?

Tror neppe du vil få hjelp i utlandet... Høreapparatene man bruker her i Norge er blant verdens beste.

En kompis av meg har nyeste typen CI med innstilling for støymaskering, og var spent på å ta den i bruk. Det som skjer er at enkelte toner i folks stemmeleie plutselig nedjusteres og blir borte, så det er vanskelig å oppfatte jevn tale. Han har kutta ut støymaskeringsinnstillingen pga dette.

Alt med lyd er så komplekst... Hvordan kan et apparat vite hva som er den stemmen du vil høre, og hva som er "andres" stemmer og som du vil unngå f.eks.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror neppe du vil få hjelp i utlandet... Høreapparatene man bruker her i Norge er blant verdens beste.

En kompis av meg har nyeste typen CI med innstilling for støymaskering, og var spent på å ta den i bruk. Det som skjer er at enkelte toner i folks stemmeleie plutselig nedjusteres og blir borte, så det er vanskelig å oppfatte jevn tale. Han har kutta ut støymaskeringsinnstillingen pga dette.

Alt med lyd er så komplekst... Hvordan kan et apparat vite hva som er den stemmen du vil høre, og hva som er "andres" stemmer og som du vil unngå f.eks.?

Hei!

Det skjønner jeg, men hvis jeg hadde sluppet å ta inn lyder som andre ikke hører eks, vifter, kniver, mistelyder osv det er mange slike lyder også.

Også at bare stemmer ble forsterket, det skulle vel ikke være så vanskelig? Det får så være at jeg tar inn hva andre sier på et annet bord, bare jeg slipper å ha knivene deres inni øregangen.

(følelsen er sånn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Det skjønner jeg, men hvis jeg hadde sluppet å ta inn lyder som andre ikke hører eks, vifter, kniver, mistelyder osv det er mange slike lyder også.

Også at bare stemmer ble forsterket, det skulle vel ikke være så vanskelig? Det får så være at jeg tar inn hva andre sier på et annet bord, bare jeg slipper å ha knivene deres inni øregangen.

(følelsen er sånn)

Mange av "ulydene" ligger på samme frekvens som talte lyder, så dette er nok veldig vanskelig ... det er noe av det viktigste høreapparatprodusentene jobber med, men de har ikke funnet noen fullgode løsninger foreløpig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange av "ulydene" ligger på samme frekvens som talte lyder, så dette er nok veldig vanskelig ... det er noe av det viktigste høreapparatprodusentene jobber med, men de har ikke funnet noen fullgode løsninger foreløpig ;)

Hei!

Takk, jeg får vente på de da :)

Og i mens bruke mine lydpropper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men det er nok flere stille pauser der enn på de fleste andre arbeidsplasser ;)''

På et mindre bibliotek, som mitt, er det nok det, men ikke på de større bibliotekene. Dessuten bør man absolutt ha evnen til å tenke laaangt utenfor det folk faktisk sier - de mener ofte noe helt annet og om man da tenker veldig konkret og bokstavelig så kan man slite litt.

"Har dere boka om de derre trærne på Byneset" f.eks - jeg fant fort ut at damen var på jakt etter "Berlinerpoplene" av Anne B. Ragde. :o)

Hei!

Jeg ville garantert sagt "skal du ha en bok om trær?", og "de trærne står hvor sa du.?"

Slik er jeg faktisk, det blir inni mellom veldig flaut for meg, men er det kun mitt tema/noen andre jeg leser om, så går det så fint at du nok ikke ville tenkt noe videre på at det var noe med meg.

Men ofte oppstår situasjoner der jeg ikke forstår et spørsmål, jeg svarer akkurat på det som blir spurt om. For det meste nå, så smiler jeg av det, det er sjelden jeg blir flau, jeg tror det har mye å gjøre med at min psykiater syns jeg er et behagelig menneske å være med, det var hennes konklusjon (det har styrket meg inni meg), så da tenker jeg selv, at hvis det er eneste problemet med meg så er jo ikke det så ille. Det er i vertfall ikke ille for andre egentlig.

Men skulle ønske jeg ikke oppfattet så bokstavelig egentlig, mye hadde vært enklere da og jeg hadde sluppet å bli ledd av. Heldigvis vet jeg at andre ikke mener det vondt, de bare tror ikke sine egne ører. Min psykiater skjønner nesten alle retoriske spørsmål, de gangene hun ikke gjør det blir hun et øyeblikk flau, så i det minste forstår hun meg godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...