Gå til innhold

Netto månedslønn med lønn på 400.000,-


Gjest secretly

Anbefalte innlegg

Gjest secretly

Jeg tjener 400.000 brutto i året. Jeg får utbetalt ca 19700,- netto per mnd. Høres ikke det litt lite ut med tanke på bruttolønn? Bare lurer på om jeg skatter litt for mye eller om arbeidsgiver har gjort en feil.

Kommer til å spørre arbeidsgiver etter hvert altså, men synes det er litt ubehagelig å klage på at jeg får for lite utbetalt hvis det faktisk stemmer... Hehe :) Har ikke jobbet der så mange mnd.

Noen her som tjener omtrent det samme eller andre som skjønner mer av dette enn meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Med 400.000,- per år skulle du ha brutto ca 33.000,-. Det betyr at du betaler ca 60% i skatt om du ikke har lønnstrekk pga bidrag, ubetalt gjeld, skattegjeld etc. 60% høres unektelig mye ut. Omkring 30% vil være nærmere det riktige.

Sjekk om lønnsslippen stemmer mhp bruttolønn og skattetrekk. (Skattetrekk i forhold til det skattekortet du har levert til arbeidsgiver.) Betaler du for mye skatt, kan du få nytt skattekort ved å gå inn på skatteetatens nettsider.

Har du ikke levert skattekort er arbeidsgiver pliktig i å trekke temmelig mye.

http://www.nettavisen.no/nyheter/article2810195.ece

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Min oppfatning er også at skattenivået er ditt ansvar, men du blir jo likna hvert år, og vil få igjen penger om du har betalt inn for myue skatt forrige år.

For folk med god "økonomistyring" er det lurt å betale litt mindre skatt enn en skal, og heller betale inn restskatt neste år.

For folk uten evne til å spare penger, kan det å betale inn ekstra skatt i løpet av året være enn god sparegris- en får pengene igjen året etter.

Si du har betalt 39 % skatt da de 19.700 kr er utbetalt.

Da er bruttolønn 19.700 kr /0,61= 32.295 kr.

Vi rekner 11 mnd (1 mnd ferie) og får da brutto årslønn på 355. 245 kr

+ 12 % feriepenger som også er lønn 42.629 kr

Med andre ord her mangler 2-3000 kr på at du når 400.000 kr, så tipper at arbeidsgiver har trukket ca 40 % skatt noe som er mye, men har du høg formue, vil du få høgere totalskatt.

Uansett er det mest sannsynlige at du får igjen penger neste år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med 400.000,- per år skulle du ha brutto ca 33.000,-. Det betyr at du betaler ca 60% i skatt om du ikke har lønnstrekk pga bidrag, ubetalt gjeld, skattegjeld etc. 60% høres unektelig mye ut. Omkring 30% vil være nærmere det riktige.

Sjekk om lønnsslippen stemmer mhp bruttolønn og skattetrekk. (Skattetrekk i forhold til det skattekortet du har levert til arbeidsgiver.) Betaler du for mye skatt, kan du få nytt skattekort ved å gå inn på skatteetatens nettsider.

Har du ikke levert skattekort er arbeidsgiver pliktig i å trekke temmelig mye.

http://www.nettavisen.no/nyheter/article2810195.ece

mvh

Hei,

At hun får 60% utbetalt er det vel du mener. Då skulle det bli 40% skatt. Det er sent på natten nå :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med 400.000,- per år skulle du ha brutto ca 33.000,-. Det betyr at du betaler ca 60% i skatt om du ikke har lønnstrekk pga bidrag, ubetalt gjeld, skattegjeld etc. 60% høres unektelig mye ut. Omkring 30% vil være nærmere det riktige.

Sjekk om lønnsslippen stemmer mhp bruttolønn og skattetrekk. (Skattetrekk i forhold til det skattekortet du har levert til arbeidsgiver.) Betaler du for mye skatt, kan du få nytt skattekort ved å gå inn på skatteetatens nettsider.

Har du ikke levert skattekort er arbeidsgiver pliktig i å trekke temmelig mye.

http://www.nettavisen.no/nyheter/article2810195.ece

mvh

Selvfølgelig.

:-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker du prosenttrekk eller tabelltrekk?

Jeg har 359000 i året, og får utbetalt ca. 20360 et eller annet (husker ikke helt i farta, men noe sånt). Jeg pleier å få igjen rundt 3000 når det er skattetrekk.

Jeg lurer på å be arbeidsgiver trekke meg for ytterligere kr 300 i mnd,

som en "usynlig" sparing.

Bedre å betale for mye enn for lite skatt i alle fall.

Hvordan din skatt er utregnet kan jo ha med inntekt og gjeld,

om du har lite gjeld, kan det jo hende det gjør at du må betale mer skatt enn de som har litt gjeld? Jeg har ikke så mye gjeld da,

jeg og mannen har boliglån på litt over en mill.

Og jeg skatter med han. Det har jo litt å si om du er gift eller ikke og hvordan skatten utlignes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

At hun får 60% utbetalt er det vel du mener. Då skulle det bli 40% skatt. Det er sent på natten nå :-)

Selvfølgelig.

Takk for korreksjon.

:-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest secretly

Bruker du prosenttrekk eller tabelltrekk?

Jeg har 359000 i året, og får utbetalt ca. 20360 et eller annet (husker ikke helt i farta, men noe sånt). Jeg pleier å få igjen rundt 3000 når det er skattetrekk.

Jeg lurer på å be arbeidsgiver trekke meg for ytterligere kr 300 i mnd,

som en "usynlig" sparing.

Bedre å betale for mye enn for lite skatt i alle fall.

Hvordan din skatt er utregnet kan jo ha med inntekt og gjeld,

om du har lite gjeld, kan det jo hende det gjør at du må betale mer skatt enn de som har litt gjeld? Jeg har ikke så mye gjeld da,

jeg og mannen har boliglån på litt over en mill.

Og jeg skatter med han. Det har jo litt å si om du er gift eller ikke og hvordan skatten utlignes.

Jeg har tabelltrekk. Husker ikke hvor jeg ligger hen der altså...

Har ikke så mye lån.Kun studielån. Er ikke gift.

Jeg får håpe jeg får igjen mye på skatten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest secretly

Hei,

Min oppfatning er også at skattenivået er ditt ansvar, men du blir jo likna hvert år, og vil få igjen penger om du har betalt inn for myue skatt forrige år.

For folk med god "økonomistyring" er det lurt å betale litt mindre skatt enn en skal, og heller betale inn restskatt neste år.

For folk uten evne til å spare penger, kan det å betale inn ekstra skatt i løpet av året være enn god sparegris- en får pengene igjen året etter.

Si du har betalt 39 % skatt da de 19.700 kr er utbetalt.

Da er bruttolønn 19.700 kr /0,61= 32.295 kr.

Vi rekner 11 mnd (1 mnd ferie) og får da brutto årslønn på 355. 245 kr

+ 12 % feriepenger som også er lønn 42.629 kr

Med andre ord her mangler 2-3000 kr på at du når 400.000 kr, så tipper at arbeidsgiver har trukket ca 40 % skatt noe som er mye, men har du høg formue, vil du få høgere totalskatt.

Uansett er det mest sannsynlige at du får igjen penger neste år.

Takk for grundig svar!

Ja, får håpe jeg får tilbake mye på skatten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest secretly

Med 400.000,- per år skulle du ha brutto ca 33.000,-. Det betyr at du betaler ca 60% i skatt om du ikke har lønnstrekk pga bidrag, ubetalt gjeld, skattegjeld etc. 60% høres unektelig mye ut. Omkring 30% vil være nærmere det riktige.

Sjekk om lønnsslippen stemmer mhp bruttolønn og skattetrekk. (Skattetrekk i forhold til det skattekortet du har levert til arbeidsgiver.) Betaler du for mye skatt, kan du få nytt skattekort ved å gå inn på skatteetatens nettsider.

Har du ikke levert skattekort er arbeidsgiver pliktig i å trekke temmelig mye.

http://www.nettavisen.no/nyheter/article2810195.ece

mvh

Jeg har levert skattekort, så jeg skal se nærmere på lønnsslipp. Takk for forklaring! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest secretly

Dette sjekker du på skattekontoret og ikke hos arbeidsplassen. Trekker du for mye skatt, må skattekortet ditt endres.

Jeg skal sjekke skattekort! Takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest secretly

Jeg har en del mer utbetalt, men jeg får ofte restskatt, og det er jo ikke så kjekt det heller.

Nei, jeg får satse på å få igjen litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for grundig svar!

Ja, får håpe jeg får tilbake mye på skatten :)

Om du heller vil disponere pengene med en gang, og f.eks.sette dem på BSU, kan du som sagt logge deg inn på Skatteetatens nettsider og bestille nytt skattekort.

Du fyller ut et skjema hvor du oppgir forventet inntekt, forventede fradrag, samt hvor mye du har tjent og betalt i skatt så langt i løpet av året.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...