Gå til innhold

Å barbere seg nedentil :)


Gjest togli

Anbefalte innlegg

tzatziki1365380058

Så "direktivet" skal være at man ikke bør shave seg? Det går begge veier ;) Hva med å la folk få avgjøre selv hva de liker best uten å føle at de får prinsipper tredd nedover hodene på seg (for det kan neppe handle om så mye mer enn prinsipper ;))

Det ville generelt vært enklere for de aller fleste om direktivene sto i forhold til hva en naturlig kropp er.

Men problemet er ikke at folk shaver, problemet er at det i dag eksisterer en forestilling om at shaving er det naturlige, og at kroppshår er ekkelt, uhygienisk og umoderne. Og at man altså må fjerne det meste for å henge med. Både tabloidaviser og kulørt presse har hengt seg på dette, leste senest om det i VG eller Dagbladet.

Og det fremstilles feks som om at majoriteten shaver alt, noe som rent faktisk er helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 475
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • tzatziki1365380058

    109

  • Sør

    92

  • laguna1

    18

  • flisa

    13

Gjest Hulderen

Det er vel litt pussig å klage over engasjementet en tråd får, ved å starte en ny tråd om samme emne?

Hadde jeg ikke visst bedre, ville jeg trodd du var Bebbas nye nick ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ville generelt vært enklere for de aller fleste om direktivene sto i forhold til hva en naturlig kropp er.

Men problemet er ikke at folk shaver, problemet er at det i dag eksisterer en forestilling om at shaving er det naturlige, og at kroppshår er ekkelt, uhygienisk og umoderne. Og at man altså må fjerne det meste for å henge med. Både tabloidaviser og kulørt presse har hengt seg på dette, leste senest om det i VG eller Dagbladet.

Og det fremstilles feks som om at majoriteten shaver alt, noe som rent faktisk er helt feil.

Det er nå engang slik at vi automatisk lar oss påvirke av mediene osv., og jeg synes godt mediene kan arresteres igjen og igjen - for det er ikke til å stikke bak en stol at vi lar oss styre.

Når det gjelder fullshaving, så tror jeg nok at om dette ble sett på som skambelagt, så hadde få gjort det. Når det ikke lenger er sett på som skambelagt, så tror jeg iallefall kvinner/menn i min alder gjør det de trives best med. For mange gir fullshaving et langt bedre sexliv, og det er også et viktig moment (økt følsomhet osv). For andre spiller ikke dette noen rolle.

Uansett - bevissthet blant ungdommen om å bli respektert for individuelle valg er en viktig ting :)

Sminke er en slik ting... Noen ungdommer går ikke ut døra uten å ha sminka seg, andre går helst usminka, mens andre igjen fikser begge deler :) Kanskje det er der shavingspørsmålet også bør ligge ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hårfjerning eller ikke, er bagatell for meg som privatperson.

Men noe er galt, dersom man må sjekke shavingstatus i basseng- før man tør bevege seg dit. Når en voksen kvinne spør om dette, hvordan er det da for tenåringsjenter som så gjerne vil "passe inn"?

DET er jeg enig i! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel litt pussig å klage over engasjementet en tråd får, ved å starte en ny tråd om samme emne?

Hadde jeg ikke visst bedre, ville jeg trodd du var Bebbas nye nick ;-)

Jeg synes diskusjonen ble en smule fascinerende og ble litt overraska over hvor sterke meninger enkelte hadde rundt det som for meg nærmest er en ikke-sak - og da blir jeg interessert, engasjert og nysgjerrig - så min tråd hadde ikke som hovedmål å diskutere om hvorvidt det var greit å shave eller ikke, men hvorfor dette skapte så enormt engasjement og enkelte nærmest "angrep" medsøstre som hadde et annet syn ;) Synes det er veldig greit å ha diskutert dette - for nå har jeg skjønt at så intime saker klusser man absolutt ikke med :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IngridSletten

Så "direktivet" skal være at man ikke bør shave seg? Det går begge veier ;) Hva med å la folk få avgjøre selv hva de liker best uten å føle at de får prinsipper tredd nedover hodene på seg (for det kan neppe handle om så mye mer enn prinsipper ;))

Ser du virkelig ikke at dette er et nytt "direktiv" slik som det har blitt med barbering av legger, under armene mm. Framover kan vi få bleking av tenner, at ikke en dame under 70 har grått hår osv. Jeg er enig med tzatsiki, jeg liker ikke denne utviklingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Hulderen

Jeg synes diskusjonen ble en smule fascinerende og ble litt overraska over hvor sterke meninger enkelte hadde rundt det som for meg nærmest er en ikke-sak - og da blir jeg interessert, engasjert og nysgjerrig - så min tråd hadde ikke som hovedmål å diskutere om hvorvidt det var greit å shave eller ikke, men hvorfor dette skapte så enormt engasjement og enkelte nærmest "angrep" medsøstre som hadde et annet syn ;) Synes det er veldig greit å ha diskutert dette - for nå har jeg skjønt at så intime saker klusser man absolutt ikke med :P

Men hvorfor gjøre det i en ny tråd? Tror du ikke de som deltok i den andre tråden leser her også?

Jeg er forøvrig enig med Tzatziki. Det virker som om du føler at du må forsvare ditt valg om å være hårløs. Om ikke det var intensjonen din, er det like fullt slik det fremstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det beste er vel at alle har selvtillit nok til å gjøre hva de selv ønsker og at de slipper å føle på at det de gjør er "feil" -uansett hvilket valg de tar ''.

Ja, det er det beste. Men det er åpenbart at spesielt blant de helt unge er det mange som ikke har denne tryggheten og selvtilliten.

Jeg så et innslag på nyhetene i går om at mange skoleelever dusjer med bikini på etter gymmen. De tør altså ikke å vise seg nakne for de andre.

Og hvorfor tør de ikke det? Sannsygvis fordi de selv synes at de ikke ser "riktige" ut.

Dette har vel ikke bare med barbering av kjønnshår å gjøre - men jeg mener det er i dette totalbildet man bør diskutere de ulike og svingende motetrendene angående utseendet.

Den enkeltes frihet kan i praksis bli en illusjon i denne sammenhengen.

Det er trist når ungdom er så sjenerte og har et så dårlig forhold til sine nakne kropper at de dusjer med undertøyet på. Samtidig er det et paradoks.

For de som selv er sjenerte og usikre, utgjør for de andre en del av de som de er sjenerte for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men problemet er ikke at folk shaver, problemet er at det i dag eksisterer en forestilling om at shaving er det naturlige, og at kroppshår er ekkelt, uhygienisk og umoderne''

Er du sikker på at det er slik? Jeg har lagt merke til at min eldste datter på 22 år ikke glattbarberer seg og hun er vanligvis veldig opptatt av og følge moten.

Det stemmer overens med det jeg hører/ ser via tenåringsmødre og svømmehallen også. De fleste glattbarberte er mellom 30/35 - 40, mens de under 25 er frisert, ofte brasiliansk. Jeg deler nok de yngstes estetiske preferanser her må jeg si, syns det er mye finere å være frisert enn glatt som voksen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Det stemmer overens med det jeg hører/ ser via tenåringsmødre og svømmehallen også. De fleste glattbarberte er mellom 30/35 - 40, mens de under 25 er frisert, ofte brasiliansk. Jeg deler nok de yngstes estetiske preferanser her må jeg si, syns det er mye finere å være frisert enn glatt som voksen :)

''Jeg deler nok de yngstes estetiske preferanser her må jeg si, syns det er mye finere å være frisert enn glatt som voksen :)''

Smak og behag kan ikke diskuteres, men jeg har lagt merke til hva de 2 mennene jeg har hatt med å gjøre de siste årene liker. Det betyr litt for meg. Hva andre måtte mene betyr ingenting :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg deler nok de yngstes estetiske preferanser her må jeg si, syns det er mye finere å være frisert enn glatt som voksen :)''

Smak og behag kan ikke diskuteres, men jeg har lagt merke til hva de 2 mennene jeg har hatt med å gjøre de siste årene liker. Det betyr litt for meg. Hva andre måtte mene betyr ingenting :-)

Jeg har ikke hatt noen menn som har etterspurt helt glatt og den gang jeg prøvde var det ingen av oss som syns det var mer stas enn å beholde litt. Min egen preferanse harmao ikke vært ute for noe press på dette området. Når det kommer til skjørtelemgde derimot... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Jeg har ikke hatt noen menn som har etterspurt helt glatt og den gang jeg prøvde var det ingen av oss som syns det var mer stas enn å beholde litt. Min egen preferanse harmao ikke vært ute for noe press på dette området. Når det kommer til skjørtelemgde derimot... ;-)

Ingen har etterspurt det hos meg heller altså. Jeg har jo lært dette av SDD jeg, ha ha. Da prøvde jeg og fant ut selv at jeg likte det slik :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen har etterspurt det hos meg heller altså. Jeg har jo lært dette av SDD jeg, ha ha. Da prøvde jeg og fant ut selv at jeg likte det slik :-)

Skjønner det :) Hovedsaken er jo at man liker det selv, men det er ikke dumt at det blir likt godt av en annen heller nei.. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man leser mellom linjene så er de fleste opptatt av å forsvare sine valg, og det er litt interessant å se :)

Det er jammen ikke lett å være singel idag når man aldri vet om den man treffer synes det er turn off med eller uten hår - nesten så man burde ta en debriefing før man treffes intimt (Vil du jeg skal shave alt, bare litt eller ingenting?) :P

Jeg tror forøvrig ingen menn synes det er turn off når dama shaver alt - men har skjønt at det er endel kvinner som synes det er turn off når mannen shaver alt. Stakkars menn :P

Jeg kan, sånn uten å tenke så veldig lenge, komme på tre menn som synes det er fullstendig avtennende med glattbarberte kvinnekjønn. Tatt i betraktning hvor mange samtaler jeg har hatt hvor dette har vært et tema, så synes jeg det er ganske mange ;-) På den andre siden vet jeg om én som synes hår er så avtennende at han avbrøt det som skulle bli et ons, da det viste seg at damen han var med ikke var barbert/frisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan, sånn uten å tenke så veldig lenge, komme på tre menn som synes det er fullstendig avtennende med glattbarberte kvinnekjønn. Tatt i betraktning hvor mange samtaler jeg har hatt hvor dette har vært et tema, så synes jeg det er ganske mange ;-) På den andre siden vet jeg om én som synes hår er så avtennende at han avbrøt det som skulle bli et ons, da det viste seg at damen han var med ikke var barbert/frisert.

Jeg fatter og begriper ikke denne interessen dette temaet vekker på dol med flere års mellomrom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Jeg fatter og begriper ikke denne interessen dette temaet vekker på dol med flere års mellomrom.

Jeg klarer heller ikke engasjere meg så veldig lenger i dette temaet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hulderen

Jeg kan, sånn uten å tenke så veldig lenge, komme på tre menn som synes det er fullstendig avtennende med glattbarberte kvinnekjønn. Tatt i betraktning hvor mange samtaler jeg har hatt hvor dette har vært et tema, så synes jeg det er ganske mange ;-) På den andre siden vet jeg om én som synes hår er så avtennende at han avbrøt det som skulle bli et ons, da det viste seg at damen han var med ikke var barbert/frisert.

Han vet alle som har frekventert dol noen år hvem er ;-)

Det er vel ingen som har så kraftig hårfobi som Shitdodelidy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han vet alle som har frekventert dol noen år hvem er ;-)

Det er vel ingen som har så kraftig hårfobi som Shitdodelidy

Da finnes det minst to av de, for jeg garanterer at denne fyren ikke var SDD :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...