Gå til innhold

Å barbere seg nedentil :)


Gjest togli

Anbefalte innlegg

tzatziki1365380058

Vel, den beste medisinen mot trangsynhet og folk som faller utenfor, er å gjøre normen bredere, og aksepten for ulikheter større.

Ikke motsatt. Og det noe motsatt når en kommer med uttalelser om barberte kjønn ser ut som barns. Her ligger det mye implisitt, som IKKE styrker din (tilsynelatende?) visjon om større raushet og rom for individuelle valg og forskjeller.

Jeg har ikke sagt at voksne kvinners underliv "ser ut som barns" et eneste sted. Jeg kan være enig i at jeg uttalte meg noe sleivete om mine egne assosiasjoner i det ALLER første svaret jeg gav til togli. Hadde jeg visst at det skulle danne grunnlaget for denne galskapen her, hadde jeg ordlagt meg annerledes.

Det var en kommentar som gjaldt meg selv, og hvorfor jeg er ukomfortabel med å være glattbarbert.

Det er forresten en rekke andre jentemammaer her inne som har sagt det samme, inkludert lillemus.

Hvorfor tar du ikke like gjerne dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 475
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • tzatziki1365380058

    109

  • Sør

    92

  • laguna1

    18

  • flisa

    13

''Noe du gir et strålende eksempel på i denne tråden. – Angustia''

Har du lest den ANDRE tråden? ;-)

Med vennlig hilsen

''Har du lest den ANDRE tråden? ;-)''

Nei, men jeg har lest en del av denne tråden (som blir lenge og lengre), og jeg tror verken 'tzatziki' og 'påfuglw' hevder det du påstår.

Det er langt fra å opplyse om personlige preferanser til å debattere på systemnivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var du som trakk inn pedofili. Du skrev det basert på din tolkning, og det er blitt forklart gjentatte ganger at det var en feiltolkning. Det er ingen i tråden som mener at barbering av skjegg eller kjønnshår har noe med pedofili å gjøre, selv om du sier at noen gjør det. Og jeg gjetter på at du ikke vil forstå det. Har du noen gang prøvd å tenke om du har misforstått noe? Du burde prøve! ;-)

''Det var du som trakk inn pedofili. Du skrev det basert på din tolkning, og det er blitt forklart gjentatte ganger at det var en feiltolkning. Det er ingen i tråden som mener at barbering av skjegg eller kjønnshår har noe med pedofili å gjøre, selv om du sier at noen gjør det. Og jeg gjetter på at du ikke vil forstå det. Har du noen gang prøvd å tenke om du har misforstått noe? Du burde prøve! ;-) – Mirabell''

Nei, pedofili ble trukket inn da noen trakk inn "småpike"-kjønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

''Jeg er helt enig. Alle må få frisere seg som de ønsker. SÅ lenge det ikke blir sånn at det å ikke frisere seg som "flertallet" imedfører sanksjoner i form av fnising, mobbing, skjeve blikk, kommentarer, tisking og hvisking.

Noe feks hår på leggene gjør nå, og noe overvekt gjør nå.

Så lenge det samme ikke skjer for kroppshår og underlivshår, så er alt i orden. Det er DET jeg er mot. At det skal bli enda flere regler man MÅ leve opp til, hvis ikke blir man sanksjonert, på en eller annen måte.

På samme måte som jeg synes det bør være helt opptil den enkelte om de drikker alkohol eller ei, uten at det ene valget skal bli "sanksjonert" med kommentarer, latterliggjøring osv. Men hvis du har fulgt litt med i det siste, så er det mange som opplever det veldig vanskelig å være i sosiale settinger uten å drikke. De får ikke være i fred med valget sitt.

Så lenge det ikke utvikler seg sånn at de som ikke barberer rygger, armer, bryst, underliv og fotsåler blir møtt med fordommer og sosiale sanksjoner på en eller annen måte, kan folk gjøre akkurat som de lyster for min del. – tzatziki''

Joda, fine ord, men det er nå engang DU som kommer med pedofili-hentydninger til de som barberer seg.

Med vennlig hilsen

Samme plata om igjen. Det jeg skrev til laguna er nøyaktig det jeg har hevdet siden forrige tråden startet. Det er hovedpunktet i argumentasjonen min.

Du er ikke riktig klok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sagt at voksne kvinners underliv "ser ut som barns" et eneste sted. Jeg kan være enig i at jeg uttalte meg noe sleivete om mine egne assosiasjoner i det ALLER første svaret jeg gav til togli. Hadde jeg visst at det skulle danne grunnlaget for denne galskapen her, hadde jeg ordlagt meg annerledes.

Det var en kommentar som gjaldt meg selv, og hvorfor jeg er ukomfortabel med å være glattbarbert.

Det er forresten en rekke andre jentemammaer her inne som har sagt det samme, inkludert lillemus.

Hvorfor tar du ikke like gjerne dem?

''Jeg har ikke sagt at voksne kvinners underliv "ser ut som barns" et eneste sted.''

Her:

''At voksne kvinner går rundt med kjønnsorgan som småpikers''

En direkte sammenligning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Poenget var at det folk hisset seg opp over var om noen voksne barberte seg nedentil.''

Hvem har gjort det?

''Så trakk noen inn en sammenligning med barnekjønn (!), og så begynte man å diskutere hår på leggene hos 8-åringer.''

Ja, som ledd i et samfunnsperspektiv, altså ekle hår og kroppsideal blant unge.

''Jeg er hamrende bedøvende likeglad med om folk barberer seg nedentil, men å gå derfra til å anklage dem for å legge opp til at folk skal mobbe 8-åringer er å trekke det flere kilometer for langt.''

Jeg er også likeglad om folk barberer seg eller ikke, og ingen har anklaga "de glattbarberte" i denne tråden for mobbing av 8-åringer, hvor tar du det fra?

Mitt svar var generelt, jeg fordømmer ingen, verken ubarberte eller glattbarberte. Jeg er bekymra for kroppsidealene unge vokser opp med i dag (noe jeg møter daglig i jobbsammenheng), og da er ikke foreldrenes intimbarbering et avgjørende tema.

Denne tråden er en fortsettelse av en annen tråd, hvor voksne kvinner som barberer seg blir anklaget for å gjøre kjønnet sitt til "en småpikes".

Kroppspress og alt det du nevner er alle selvsagt enig i.

Utover det, jeg tror ikke unge i dag har det vanskeligere enn "da vi var unge" - joda, det er forskjellige krav, men det er også langt mer å velge mellom nå enn da. Folk er også langt mer bevisst mobbeproblematikken og press som unge utsettes for.

Som laguna skriver - løsningen på dette er å utvide hva som er akseptabelt, og det norske samfunnet var mye mer homogent for 60 år siden enn det er nå. Nå har vi større valg.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

tzatziki1365380058

Hahaha! Nei, god er du ikke :) :) Men, jeg har forsåvidt mora meg.

Nå tar jeg med meg det dyslektisket huet mitt, og den barberte musa mi ut av hele diskusjonen - Værsegod - den er heretter din!

Uten at jeg tror du har gjort noe særlig til jobb for mangfoldet, om det er det du forsøker.

Gratulerer med nye badebræller og stå på! :D

Nei, du har ikke moret deg. Du er provosert, irritert, leser ikke før du svarer, og tillegger folk meninger du ikke har.

Jeg trenger ikke forsøke å hisse deg opp. Jeg hisset deg opp fra starten, hvilket er årsaken til at du meldte deg på debatten i utgangspunktet.

Du burde ta deg et par kurs i folkeskikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IngridSletten

Hahaha! Nei, god er du ikke :) :) Men, jeg har forsåvidt mora meg.

Nå tar jeg med meg det dyslektisket huet mitt, og den barberte musa mi ut av hele diskusjonen - Værsegod - den er heretter din!

Uten at jeg tror du har gjort noe særlig til jobb for mangfoldet, om det er det du forsøker.

Gratulerer med nye badebræller og stå på! :D

Herregud!! (Rister på hodet) hva er dette for pjatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest påfuglw

''Det var du som trakk inn pedofili. Du skrev det basert på din tolkning, og det er blitt forklart gjentatte ganger at det var en feiltolkning. Det er ingen i tråden som mener at barbering av skjegg eller kjønnshår har noe med pedofili å gjøre, selv om du sier at noen gjør det. Og jeg gjetter på at du ikke vil forstå det. Har du noen gang prøvd å tenke om du har misforstått noe? Du burde prøve! ;-) – Mirabell''

Nei, pedofili ble trukket inn da noen trakk inn "småpike"-kjønn.

Nei, det er gjentatt til det kjedsommelige, at assosiasjonene til småpike, er hva vi selv føler angående vårt eget glattbarberte underliv. Vi har vært småpiker selv, og må få lov til å føle det, på samme måte som andre føler det er mer hygenisk, sexy, usexy eller praktisk. For meg handler assosiasjonen til mitt eget småpikekjønn om noe aseksualisert, fra en aseksuell barndom, som musefletter og rosa farger og har intet med pedofili å gjøre, og det har blitt gjentatt mange nok ganger nå. Det er du som instisterer på pedofilianklageranklager. Skal jeg forklare det en gang til? mange voksne kvinner går i rosa, og kler rosa, og ser fantastisk flotte og sexy ut i rosa. kanskje ville mange syntes at jeg så voksen, sexy og flott ut i rosa, men jeg bruker ikke den fargen, for jeg velger å la være og det minner meg om (båret på meg), om barndom og småpikeklær. Jeg foretrekker andre farger. De som liker rosa eller voksne kvinner i rosa er ikke pedofile, og mitt klesvalg eller barberingsvalg kan umulig tolkes på den måten at jeg mener det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

''Jeg har ikke sagt at voksne kvinners underliv "ser ut som barns" et eneste sted.''

Her:

''At voksne kvinner går rundt med kjønnsorgan som småpikers''

En direkte sammenligning.

Det er betyr fremdeles ikke at de "ser ut som barns". De har enkelte likhetstrekk, som gir noen av oss noen assosiasjoner vi ikke liker - for vår egen del, nemlig at de ikke har hår.

Eller nekter du for at det er et likhetstrekk, kanskje?

Motargumentet ditt og lagunas, har jo vært at det er mye som skiller voksne og barns kjønnsorgan, utover hårveksten. Noe jeg er helt enig i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

''Det er du som snakker om å se - med øyet. Jeg svarer at jeg aldri har sammenliknet - med øyet. – tzatziki

''

De fleste vil mene at å se er noe man gjør med øynene.

Det er klart at du kan mene du har røntgensyn, men hår vises uansett ikke der...

Med vennlig hilsen

Ja, og jeg har aldri i mitt liv sammenliknet underliv for undeliv, barn mot voksen. Herlighet, for en diskusjon. Her er jeg helt enig med laguna.

Jeg har skrevet "underliv som småpikers", begrunnet i en assosiasjon, forårsaket av det faktum at ingen av "dem" har hår. Noe som unektelig er en likhet.

Og den assosiasjonen er en av årsakene til at jeg selv ikke vil være glattbarbert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Visst er det det. Jeg har sett meg selv, flere av mine venninner, samt andre damer i omkledningsrom, uten en tråd og uten et hår...Og en skal ha MEGET merkelig og luguber fantasi for å se noen likhet med ulovlig små jenter! :D

Christ - FOR en diskusjon!! :o ;D – laguna1

''

Ja, det er helt på viddene.

Som jeg nevnte til Nickløsheletiden - jeg tør knapt barbere skjegget, i frykt for at folk skal tro jeg gjør det for å ligne en smågutt! Altså, det er jo en lett feil å gjøre! ;-)

Med vennlig hilsen

''Ja, det er helt på viddene.

Som jeg nevnte til Nickløsheletiden - jeg tør knapt barbere skjegget, i frykt for at folk skal tro jeg gjør det for å ligne en smågutt! Altså, det er jo en lett feil å gjøre! ;-)''

Enig, debatten er heilt på viddene. Her er det minst to "fronter" som går inn for å ikke forstå hverandre. Deg inkludert ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Men tzatziki - ser du ikke at du også gjør det?

Du tillegger folk som snakker om å barbere seg "ansvaret" for at ungdommer skal lide under det du beskriver.

Hvis du derimot kun hadde "tatt" de som (seriøst) mener at "alle som ikke barberer seg er ekle", så hadde folk vært enig med deg. Til og med jeg hadde vært det.

Med vennlig hilsen

Det er jo det jeg har argumentert for og med omtrent hele tida, da. At jeg er mot trenden fordi jeg ikke ønsker at tendensen om at hår er ekkelt skal spre seg videre.

Hvis fjerning av kroppshår faktisk kunne være en helt privat sak, og folk flest kunne akseptere både det ene og det andre, OG mediene ikke hadde frontet det ene synet (pro barbering) i mye større grad enn det andre, så hadde denne diskusjonen vært helt overflødig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Har du lest den ANDRE tråden? ;-)''

Nei, men jeg har lest en del av denne tråden (som blir lenge og lengre), og jeg tror verken 'tzatziki' og 'påfuglw' hevder det du påstår.

Det er langt fra å opplyse om personlige preferanser til å debattere på systemnivå.

Dette er det tzatziki slang etter en som barberte seg:

''At voksne kvinner går rundt med kjønnsorgan som småpikers''

Det synes jeg er langt over grensen.

I etterkant blir det forsøkt fremstilt som om de som barberer seg av en eller annen grunn er ansvarlig for at barn ikke liker hår, og en fryktelig mye annet tull.

Personlig er jeg fascinert, fra et antropologisk perspektiv at noen kan være så opphengt i om andre barberer seg nedentil.

Sosialt press er selvsagt en uting, men det får være grenser hva folk skal beskyldes for.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Nei, det er gjentatt til det kjedsommelige, at assosiasjonene til småpike, er hva vi selv føler angående vårt eget glattbarberte underliv. Vi har vært småpiker selv, og må få lov til å føle det, på samme måte som andre føler det er mer hygenisk, sexy, usexy eller praktisk. For meg handler assosiasjonen til mitt eget småpikekjønn om noe aseksualisert, fra en aseksuell barndom, som musefletter og rosa farger og har intet med pedofili å gjøre, og det har blitt gjentatt mange nok ganger nå. Det er du som instisterer på pedofilianklageranklager. Skal jeg forklare det en gang til? mange voksne kvinner går i rosa, og kler rosa, og ser fantastisk flotte og sexy ut i rosa. kanskje ville mange syntes at jeg så voksen, sexy og flott ut i rosa, men jeg bruker ikke den fargen, for jeg velger å la være og det minner meg om (båret på meg), om barndom og småpikeklær. Jeg foretrekker andre farger. De som liker rosa eller voksne kvinner i rosa er ikke pedofile, og mitt klesvalg eller barberingsvalg kan umulig tolkes på den måten at jeg mener det.

Sammenlikningen med rosa er utrolig god!

Jeg skyr rosa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Ja, det er helt på viddene.

Som jeg nevnte til Nickløsheletiden - jeg tør knapt barbere skjegget, i frykt for at folk skal tro jeg gjør det for å ligne en smågutt! Altså, det er jo en lett feil å gjøre! ;-)''

Enig, debatten er heilt på viddene. Her er det minst to "fronter" som går inn for å ikke forstå hverandre. Deg inkludert ;-)

''Enig, debatten er heilt på viddene. Her er det minst to "fronter" som går inn for å ikke forstå hverandre. Deg inkludert ;-) – Angustia''

Du også?

Jeg forholder meg til det folk skriver. Hvis de ikke mener det de skriver, så kan de jo trekke det tilbake? ;-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er betyr fremdeles ikke at de "ser ut som barns". De har enkelte likhetstrekk, som gir noen av oss noen assosiasjoner vi ikke liker - for vår egen del, nemlig at de ikke har hår.

Eller nekter du for at det er et likhetstrekk, kanskje?

Motargumentet ditt og lagunas, har jo vært at det er mye som skiller voksne og barns kjønnsorgan, utover hårveksten. Noe jeg er helt enig i.

''Det er betyr fremdeles ikke at de "ser ut som barns". De har enkelte likhetstrekk, som gir noen av oss noen assosiasjoner vi ikke liker - for vår egen del, nemlig at de ikke har hår.

Eller nekter du for at det er et likhetstrekk, kanskje?

Motargumentet ditt og lagunas, har jo vært at det er mye som skiller voksne og barns kjønnsorgan, utover hårveksten. Noe jeg er helt enig i. – tzatziki''

Nei, jeg ser ingen flere likhetstrekk mellom en voksen kvinne og en "småpike", basert på barbering av kjønnshår. For mange kvinner (spesielt hos mange indianere og noen fra Asia) er hårveksten uansett omtrent ubetydelig. De er ikke "småpiker" av den grunn.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er gjentatt til det kjedsommelige, at assosiasjonene til småpike, er hva vi selv føler angående vårt eget glattbarberte underliv. Vi har vært småpiker selv, og må få lov til å føle det, på samme måte som andre føler det er mer hygenisk, sexy, usexy eller praktisk. For meg handler assosiasjonen til mitt eget småpikekjønn om noe aseksualisert, fra en aseksuell barndom, som musefletter og rosa farger og har intet med pedofili å gjøre, og det har blitt gjentatt mange nok ganger nå. Det er du som instisterer på pedofilianklageranklager. Skal jeg forklare det en gang til? mange voksne kvinner går i rosa, og kler rosa, og ser fantastisk flotte og sexy ut i rosa. kanskje ville mange syntes at jeg så voksen, sexy og flott ut i rosa, men jeg bruker ikke den fargen, for jeg velger å la være og det minner meg om (båret på meg), om barndom og småpikeklær. Jeg foretrekker andre farger. De som liker rosa eller voksne kvinner i rosa er ikke pedofile, og mitt klesvalg eller barberingsvalg kan umulig tolkes på den måten at jeg mener det.

Rosa handler ikke om småpiker eller pedofili.

Småpikekjønn gjør åpenbart det, når det blir sammenlignet slik det ble.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Denne tråden er en fortsettelse av en annen tråd, hvor voksne kvinner som barberer seg blir anklaget for å gjøre kjønnet sitt til "en småpikes".

Kroppspress og alt det du nevner er alle selvsagt enig i.

Utover det, jeg tror ikke unge i dag har det vanskeligere enn "da vi var unge" - joda, det er forskjellige krav, men det er også langt mer å velge mellom nå enn da. Folk er også langt mer bevisst mobbeproblematikken og press som unge utsettes for.

Som laguna skriver - løsningen på dette er å utvide hva som er akseptabelt, og det norske samfunnet var mye mer homogent for 60 år siden enn det er nå. Nå har vi større valg.

Med vennlig hilsen

''Denne tråden er en fortsettelse av en annen tråd, hvor voksne kvinner som barberer seg blir anklaget for å gjøre kjønnet sitt til "en småpikes"'''

Som sagt lenger opp. Hadde jeg visst at det første svaret jeg gav togli, på direkte spørsmål fra henne, skulle føre til dette, hadde jeg ordlagt meg annerledes.

Poenget var altså mine, personlige assosiasjoner. Og ingen anklage mot kvinner som føler det annerledes, og som ikke har de samme assosiasjonene.

Siden du aldri gir deg med pedofili-påstandene, kan du i det minste akseptere at det var ordlyden som ble feil, og at det ikke var meningen å hevde at kvinner barberer for å likne på småjenter, eller at menn liker det fordi de minner om småpiker.

Jeg, personlig, for egen del, får assosiasjoner til småpiker, pga manglende hår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest påfuglw

Rosa handler ikke om småpiker eller pedofili.

Småpikekjønn gjør åpenbart det, når det blir sammenlignet slik det ble.

Med vennlig hilsen

Rettelse:

Når misforståelsen ble sånn den ble, og den som misforsto nekter å forstå.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...