Gå til innhold

Å barbere seg nedentil :)


Gjest togli

Anbefalte innlegg

''Det beste er vel at alle har selvtillit nok til å gjøre hva de selv ønsker''

Hadde det vært sannheten, så er det jo utrolig merkelig at dette med intimbarbering har tatt av de siste 10 (?) årene, og ikke tidligere? Hvorfor har ikke da kvinner i alle år barbert vekk alt av kjønnshår, om det handlet om det "individuelle valget" og "personlig hygiene"? Det er jo ikke akkurat i våre dager at det er problematisk å holde seg ren nok i intimsonene...

Dette med intimbarbering handler selvfølgelig om press fra trendskaperne, og jeg syns - som noen andre i den andre tråden - at det er trist at bortimot alt vi får utdelt fra naturens side nå er "ekkelt" og/eller "uhygienisk". Øyebryn skal nappes, leppene fylles med gugge, tenna skal blekes, puppene med mer gugge, magen skal være smal og gjerne fettsuges, rumpa skal fylles med gugge ala lepper og pupper, armhuler, legger og kjønn skal glattbarberes. Stakkars, stakkars ungdommene som blir utsatt for dette presset!

I "gamle dager" var kroppshår en av disse tingene man så fram mot med spenning; fikk man hår på tissen, begynte man å bli voksen. I dag lærer de at så fort de ser et hår skal det rives ut, helst med rota. De skal forbli så unge som mulig så lenge som mulig. Trist.

Jeg ser at du trekker et tydelig skille ved 40, de under 40 barberer bort alt, de over 40 er ikke så nøye. Kanskje det handler om at når man har bikket 40, så trenger man ikke å styre så mye på for å "føle seg vel"? Kanskje man har lært at kroppshår ikke ekskluderer en fra noe som helst, og at det å slippe alt det styret og stellet frigjør tid til hyggeligere ting? ;-) Kanskje kvinner over 40 rett og slett er så trygge på seg selv, at de ikke trenger å være så himla "trendy" lenger?

(Og bare som en digresjon: Da jeg var 19, foretok jeg min første intimbarbering. DA var det snakk om individuelt valg, for dengang var ikke slikt nevnt med ett eneste ord. Å ta alt var selvfølgelig ikke aktuelt, verken for meg eller kjæresten som tok initiativet. Gjennom over 20 år som aktiv idrettsutøver i lagidrett har jeg kun en gang sett en voksen kvinne fullstendig uten behåring nedentil. Og jeg har sett uendelig mange nakne kvinner. Så direkte vanlig med full barbering har jeg vondt for å tro at det er. Heldigvis.)

Man påvirkes selvsagt av trender! Det gjør man i alt fra valg av sofa til valg av behåring eller ikke ;)

For ti år siden var det kanskje ikke mange som tenkte tanken på at fullshaving var aktuelt, men så oppdaga man at noen gjorde det og tente på ideen - og prøvde selv - OG dessverre likte man det så godt at man ikke greide å slutte selv om man følte skam ved å gjøre det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 475
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • tzatziki1365380058

    109

  • Sør

    92

  • laguna1

    18

  • flisa

    13

tzatziki1365380058

''Vi blir nok ikke enige.

Ha en fin kveld:-) – IngridSletten''

Nei, det er godt mulig.

Poenget her er at barbering ikke er noe forskjellig fra alle de andre tingene som folk gjør, bortsett fra at det er langt mer "demokratisk".

ALLE kan barbere seg dersom de ønsker det.

Derimot så kan ikke alle bli rike, tynne, pene, blonde, osv.

Ergo er barbering en mye enklere ting å vinne "annerkjennelse" på.

Så kan man heller diskutere hvorfor man oppdrar barn til å gjøre det alle andre gjør!

Med vennlig hilsen

Poenget er at barbering er NOK en ting.

I stedet for å akseptere forskjeller, gi videre rammer for folk, så blir rammene trangere og trangere.Og man tillater seg å si allverdens mindre pene ting til, eller i alle fall om, folk som ikke lever opp til idealene. Som at mannfolk med hår på ryggen er SÅÅÅÅ ubeskrivelig ekkelt. For eksempel.... Og jo flere ganger noen sier at "jeg barberer meg nedentil fordi jeg synes det er mer hygiensik", jo sterkere brer oppfatningen seg om at det å IKKE barbere seg er uhygienisk. Og plutselig blir hår nedentil sett på som like ekkelt som hår under armene blir sett på i dag.

Det er underlig at folk ikke jobber MOT denne trenden, i stedet for å forsvare den. På samme måte som jeg synes det er underlig at folk kjøper Parajumper - jakker til 7000 kroner til ungdommene sine.

Hvilke signal sender vi, og hvordan påvirker det barna våre? Og hvorfor jobber vi ikke mot disse stein uheldige trendene? Voksne folk støtter derimot sterkt opp om dem, og blir provosert over at andre mener disse trendene er uheldige og potensielt ødeleggende.

Jeg finnes ikke provosert over at togli eller hvem som helst andre shaver bort alt de har. Men det er meget forunderlig dersom folk ikke ser at det er del av et større bilde, som handler om å være "perfekt", beholde ungdommen, osv osv osv.¨

Det er også forunderlig dersom folk virkelig tror at de har kommet på denne trenden av seg selv, og følger den bare fordi de synes det er behagelig. Naturligvis spiller mote og idealer + sosialisering inn i normer inn. På samme måte som alle skulle gå med stringtruser tidligere, fordi det var så behaglige - IKKE fordi det var mote. Å nei da... At de samme nå går med helt andre truser, den typen jeg ikke husker hva heter en gang, er jo naturligvis også HELT tilfeldig, og er bare fordi det er behagelig....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første, så fremstår du mer enn noen, som en som har behov for å forsvare seg. Det var vel knapt andre enn jeg som kom med motforestillinger, og det resulterer i en egen tråd.

For det andre, er jeg ikke spesielt opptatt av shaving eller ikke, men jeg ER opptatt av hvilke krav spesielt unge mennesker blir stilt overfor. Utsagnene folk kommer med om andre mennesker og hvordan de skal se ut, hvor man kan ha hår og ikke, er ganske forferdelige. Fedme og hår er de nye dødsdyndene.

For det tredje, gir du jo selv den beste beskrivelsen over vannviddet, når du beskriver hvor ugreit det er at det jammen ikke er greit å vite hvordan man skal oppføre seg nå til dags. Og når du, en voksen kvinne, kan oppleve det sånn, hvordan tror du det oppleves for 16-åringen?

Jeg er fullstendig på linje med deg.

Jeg kan heller ikke se hvorfor så utrolig mange de siste 10 årene har behov for å ta dette "individuelle valget", og poenget om "hygiene" kjøper jeg slett ikke. Ikke i våre dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Hvor har du belegg for at det er hår eller ikke hår som er årsaken til dette?

Jeg sier ikke at det er hår eller ikke hår som er årsaken til dette. Jeg har brukt det som eksempel på hvor beinharde krav ungene våre må leve opp til, og at de ikke egentlig fikser det særlig bra.

Hår er kanskje en medvirkende årsak, men det aner jeg ikke noe om.

Mitt engasjement gjelder ikke hår, spesielt, det gjelder alle kravene folk skal leve opptil i dag, og at det stadig kommer nye, nye, nye... I stedet for at pendelen svinger andre veien, og gir folk mer rom - enda "folk flest" kanskje til og med er enig i at det hadde vært bedre, i alle fall for den oppvoksende slekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man påvirkes selvsagt av trender! Det gjør man i alt fra valg av sofa til valg av behåring eller ikke ;)

For ti år siden var det kanskje ikke mange som tenkte tanken på at fullshaving var aktuelt, men så oppdaga man at noen gjorde det og tente på ideen - og prøvde selv - OG dessverre likte man det så godt at man ikke greide å slutte selv om man følte skam ved å gjøre det :P

''Man påvirkes selvsagt av trender!''

Ja, noen påvirkes mer av et ytre press enn andre, men da må man jo ikke kalle det et "individuelt valg". Det er jo de som ikke kjøper den trendy sofan eller den hippeste jakka eller shaver underlivet som tar individuelle valg.

Vær i alle fall ærlig nok til å si at det er fordi man vil følge moten noen andre har bestemt for seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Og du mener det er "krav" om barbering som er skyld i dette?

På tross av at alle når har en smarttelefon, som kan filme og legge filmsnutter ut på YouTube på mindre enn 30 sekunder?

Med vennlig hilsen

Nei, og det har jeg heller aldri sagt. Det var kun et eksempel på hvordan jenter har det i dag. Og på at det vel ikke akkurat er en utvikling vi ønsker oss.

Det er forresten blitt temmelig vanlig å samle inn mobiler før gymtimene på mange skoler nå. Galskap at det virkelig har blitt behov for det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest evegelanen

Jeg sier ikke at det er hår eller ikke hår som er årsaken til dette. Jeg har brukt det som eksempel på hvor beinharde krav ungene våre må leve opp til, og at de ikke egentlig fikser det særlig bra.

Hår er kanskje en medvirkende årsak, men det aner jeg ikke noe om.

Mitt engasjement gjelder ikke hår, spesielt, det gjelder alle kravene folk skal leve opptil i dag, og at det stadig kommer nye, nye, nye... I stedet for at pendelen svinger andre veien, og gir folk mer rom - enda "folk flest" kanskje til og med er enig i at det hadde vært bedre, i alle fall for den oppvoksende slekt.

Fortvil ikke. Senterpartiet har forbud mot intimbarbering i sitt langtidsprogram for neste Stortingsperiode. Selvsagt mot Sandra Borchs stemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Alle er enige om at det er press på ungdom, men det var det da også for 30 år siden. Uten tvil.

Du nevner en rekke plastiske operasjoner, og det som verre er, men jeg må si at å barbere seg under armene eller nedentil er ikke helt i samme kategori.

Og derfor blir hele denne diskusjonen så "merkelig", fordi man har valgt ut det desidert "minst verste" (ALLE kan barbere seg, og det vokser ut på en uke). Det er demokratisk, man trenger ikke være rik, vellykket, pen, eller noe som helst annet.

Det vil ALLTID være slike krav - enten det er briller, hår, penger, kroppsform, å være trent, så lenge man gidder.

Det ENESTE som man kan gjøre er faktisk å lære ungdommer (og voksne) å stå opp mot det de ikke tilfeldigvis liker.

Det er ikke hva som er "en vogue" som er viktig. Det er hvordan man forholder seg til det.

Med vennlig hilsen

Du misser poenget.

Å barbere bort alt av kjønnshår er en trend, og ikke noe "individuelt valg". Akkurat som store pupper, skinnende hvite tenner, sprettrumpe, smal midje osv. Ingenting av dette handler om individuelt valg. Det handler om hva noen andre har sagt at er riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, jeg ser det - og tror jeg har vært inne på det flere ganger - men det er så mange andre ting jeg synes det er viktigere å engasjere meg i enn akkurat dette ;)

''men det er så mange andre ting jeg synes det er viktigere å engasjere meg i enn akkurat dette ;)''

Du er jo den som engasjerer deg mest i dette, i hvertfall her?

Når det gjelder dette temaet, som så mange andre, føler folk behov for å forsvare sine egne valg. Du mener at det er mest fordømming av dem som fjerner hår, jeg ser lite slik fordømming.

Det som kritiseres er vel heller "markedsføringen" som har fått såpass mange til å fjerne hårene og det presset denne "markedsføringen" legger på jenter og kvinner i dag.

Hver eneste gang dette temaet kommer opp, kommer argumenter for hårfjerning som at det er ekkelt med hår, det er uhygienisk med hår, alle gjør det osv. Dette legger press på oss enten vi liker det eller ikke. Det er svært mange som ikke har selvtillit til å stå i mot slikt press. Hårmoter er selvfølgelig et utrolig uviktig tema, men det er nå _enda_ en ting man må tilfredsstille for ikke å skille seg ut og føle seg skitten og unormal og det er en samfunnsutvikling mange misliker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er at barbering er NOK en ting.

I stedet for å akseptere forskjeller, gi videre rammer for folk, så blir rammene trangere og trangere.Og man tillater seg å si allverdens mindre pene ting til, eller i alle fall om, folk som ikke lever opp til idealene. Som at mannfolk med hår på ryggen er SÅÅÅÅ ubeskrivelig ekkelt. For eksempel.... Og jo flere ganger noen sier at "jeg barberer meg nedentil fordi jeg synes det er mer hygiensik", jo sterkere brer oppfatningen seg om at det å IKKE barbere seg er uhygienisk. Og plutselig blir hår nedentil sett på som like ekkelt som hår under armene blir sett på i dag.

Det er underlig at folk ikke jobber MOT denne trenden, i stedet for å forsvare den. På samme måte som jeg synes det er underlig at folk kjøper Parajumper - jakker til 7000 kroner til ungdommene sine.

Hvilke signal sender vi, og hvordan påvirker det barna våre? Og hvorfor jobber vi ikke mot disse stein uheldige trendene? Voksne folk støtter derimot sterkt opp om dem, og blir provosert over at andre mener disse trendene er uheldige og potensielt ødeleggende.

Jeg finnes ikke provosert over at togli eller hvem som helst andre shaver bort alt de har. Men det er meget forunderlig dersom folk ikke ser at det er del av et større bilde, som handler om å være "perfekt", beholde ungdommen, osv osv osv.¨

Det er også forunderlig dersom folk virkelig tror at de har kommet på denne trenden av seg selv, og følger den bare fordi de synes det er behagelig. Naturligvis spiller mote og idealer + sosialisering inn i normer inn. På samme måte som alle skulle gå med stringtruser tidligere, fordi det var så behaglige - IKKE fordi det var mote. Å nei da... At de samme nå går med helt andre truser, den typen jeg ikke husker hva heter en gang, er jo naturligvis også HELT tilfeldig, og er bare fordi det er behagelig....

Men i så tilfelle, hvorfor angriper du det som er desidert billigst og mest demokratisk?

Hvorfor ikke fordømme Canada Goose jakker til 7000 kr, eller slankehysteriet, eller treningsnarkomane, eller alle de tusenvis av trendene som faktisk ER dyre/skadelige/uoppnåelige for folk flest.

Barbering (enten det er under armene eller nedentil) er så godt som gratis, demokratisk, og vokser ut etter 1 uke.

I motsetning til tattoveringer...

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier ikke at det er hår eller ikke hår som er årsaken til dette. Jeg har brukt det som eksempel på hvor beinharde krav ungene våre må leve opp til, og at de ikke egentlig fikser det særlig bra.

Hår er kanskje en medvirkende årsak, men det aner jeg ikke noe om.

Mitt engasjement gjelder ikke hår, spesielt, det gjelder alle kravene folk skal leve opptil i dag, og at det stadig kommer nye, nye, nye... I stedet for at pendelen svinger andre veien, og gir folk mer rom - enda "folk flest" kanskje til og med er enig i at det hadde vært bedre, i alle fall for den oppvoksende slekt.

Ja, er enig i det! Det er tøft å vokse opp idag... men vet ikke om det er så mye verre enn før? Tenk bare på da vi (iallefall jeg) var tenåring... vi kunne ikke gå i annet enn Levis 501 hvis vi ikke ønsket å bli mobbeofre... Idag er det langt mer akseptert å være ulike og ha sin egen stil. Sånn var det ikke for 25 år siden.... Det kan virke som dagens unge har langt større toleranse for forskjeller enn det vi hadde, og det er en fin ting:) (jeg har iallefall sett dette både hos egne barn og i skolen der jeg jobber som lærer)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Man påvirkes selvsagt av trender!''

Ja, noen påvirkes mer av et ytre press enn andre, men da må man jo ikke kalle det et "individuelt valg". Det er jo de som ikke kjøper den trendy sofan eller den hippeste jakka eller shaver underlivet som tar individuelle valg.

Vær i alle fall ærlig nok til å si at det er fordi man vil følge moten noen andre har bestemt for seg...

Med mindre man er helt slave av andre, så er jakkekjøp og barbering valg man gjør selv.

Man kan ikke anta at alle er så "sau" at man ikke kan si noe om hva man gjør, fordi da finner 100 andre på at de "må" gjøre det samme?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest evegelanen

Du misser poenget.

Å barbere bort alt av kjønnshår er en trend, og ikke noe "individuelt valg". Akkurat som store pupper, skinnende hvite tenner, sprettrumpe, smal midje osv. Ingenting av dette handler om individuelt valg. Det handler om hva noen andre har sagt at er riktig.

Å sammenligne barbering med store pupper var drøyt. Barbering er noe alle kan utføre på fem minutter, og det tar et par uker om en skulle angre seg.

Store pupper er noen en har gener for - eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

tzatziki1365380058

Men her er jo fordømmingen størst mot de som fjerner hårene? Jeg kan ikke se en eneste fordømming mot de som ikke fjerner dem?

Vis meg et eneste eksempel på hvor jeg har fordømt folk som driver med intimbarbering, så skal jeg se om jeg kan beklage det.

Jeg sa, i den forrige tråden, at jeg synes trenden er latterlig. Og det synes jeg virkelig. Dersom det er fordømming, så har jeg vel fordømt da. Jeg ser ikke på det som fordømming, det var en kommentar til en voksen dame som lurte på om hun kunne gå i svømmehallen uten å barbere seg først. Diskusjonen tok seg først opp etter det, da DU ba om forklaring på hvorfor det var så ille at folk barberer seg. Noe jeg også svarte ganske greit på, uten å være i nærheten av fordømme.

Utover det, er jeg temmelig sikker på at jeg har argumenter ganske godt og greit for mine synspunkt, uten en eneste gang å si noe fordømmende om folk som bedriver intimbarbering, verken at de er latterlige, dumme, ansvarsløse eller noe annet. Jeg har derimot sagt at jeg synes utviklingen er trist og skummel, og det står jeg ved.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Man påvirkes selvsagt av trender!''

Ja, noen påvirkes mer av et ytre press enn andre, men da må man jo ikke kalle det et "individuelt valg". Det er jo de som ikke kjøper den trendy sofan eller den hippeste jakka eller shaver underlivet som tar individuelle valg.

Vær i alle fall ærlig nok til å si at det er fordi man vil følge moten noen andre har bestemt for seg...

Jeg vil heller kalle det å være "tilpasningsdyktig" ;)

Enkelte lar seg ikke påvirke av noe som helst og kjører sitt eget løp hele tiden og i alt de gjør. Jeg er ikke så sikker på om det er de som har de beste livene heller? Kanskje er mellomtingen det beste?

Det aller beste er nok å godta at folk tar ulike valg, og at vi som rollemodeller overfor våre barn viser at de selv kan ta de valg de føler de vil trives best med - enten det gjelder klesstil eller shaving...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du misser poenget.

Å barbere bort alt av kjønnshår er en trend, og ikke noe "individuelt valg". Akkurat som store pupper, skinnende hvite tenner, sprettrumpe, smal midje osv. Ingenting av dette handler om individuelt valg. Det handler om hva noen andre har sagt at er riktig.

''Du misser poenget.

Å barbere bort alt av kjønnshår er en trend, og ikke noe "individuelt valg". Akkurat som store pupper, skinnende hvite tenner, sprettrumpe, smal midje osv. Ingenting av dette handler om individuelt valg. Det handler om hva noen andre har sagt at er riktig. – Mammantil3''

Om så var, hva så?

Man kan jo ikke innrette verden slik at man ikke gjør det man ønsker, i redsel for at andre skulle finne på å gjøre det samme?

Spesielt barbering er jo helt harmløst. Det er mye verre med permanente ting som tattoveringer, eller dyre ting som jakker og biler.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre man er helt slave av andre, så er jakkekjøp og barbering valg man gjør selv.

Man kan ikke anta at alle er så "sau" at man ikke kan si noe om hva man gjør, fordi da finner 100 andre på at de "må" gjøre det samme?

Med vennlig hilsen

''Med mindre man er helt slave av andre, så er jakkekjøp og barbering valg man gjør selv.''

Det er jo de som er slave av andre som velger det som er så trendy, og som er med på å skape en virkelighet det er vanskelig for - særlig unge jenter - å leve opp til. Når man MÅ ha ei jakke til en haug med laken, når man MÅ bleke tenna, når man MÅ barbere seg nedentil, da er man jo ikke i det individuelle, selvstendige hjørnet.

Hvis det individuelle valget skulle få lov å ha en plass i forhold til intimbarbering, så ville jo mange flere gjort det for flere år siden. Barberhøvel er jo ikke en helt ny oppfinnelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Ja, er enig i det! Det er tøft å vokse opp idag... men vet ikke om det er så mye verre enn før? Tenk bare på da vi (iallefall jeg) var tenåring... vi kunne ikke gå i annet enn Levis 501 hvis vi ikke ønsket å bli mobbeofre... Idag er det langt mer akseptert å være ulike og ha sin egen stil. Sånn var det ikke for 25 år siden.... Det kan virke som dagens unge har langt større toleranse for forskjeller enn det vi hadde, og det er en fin ting:) (jeg har iallefall sett dette både hos egne barn og i skolen der jeg jobber som lærer)

Det er i alle fall mye verre enn da jeg vokste opp. Om det er verre enn da du vokste opp, kan jeg jo ikke svare på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''men det er så mange andre ting jeg synes det er viktigere å engasjere meg i enn akkurat dette ;)''

Du er jo den som engasjerer deg mest i dette, i hvertfall her?

Når det gjelder dette temaet, som så mange andre, føler folk behov for å forsvare sine egne valg. Du mener at det er mest fordømming av dem som fjerner hår, jeg ser lite slik fordømming.

Det som kritiseres er vel heller "markedsføringen" som har fått såpass mange til å fjerne hårene og det presset denne "markedsføringen" legger på jenter og kvinner i dag.

Hver eneste gang dette temaet kommer opp, kommer argumenter for hårfjerning som at det er ekkelt med hår, det er uhygienisk med hår, alle gjør det osv. Dette legger press på oss enten vi liker det eller ikke. Det er svært mange som ikke har selvtillit til å stå i mot slikt press. Hårmoter er selvfølgelig et utrolig uviktig tema, men det er nå _enda_ en ting man må tilfredsstille for ikke å skille seg ut og føle seg skitten og unormal og det er en samfunnsutvikling mange misliker.

Jeg engasjerte meg i engasjementet den første tråden skapte - for jeg driter i om folk shaver seg eller ikke ;) Men når man blir "angrepet" for å synes det er ok å shave seg, så må man nesten få lov til å forsvare seg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Med mindre man er helt slave av andre, så er jakkekjøp og barbering valg man gjør selv.

Man kan ikke anta at alle er så "sau" at man ikke kan si noe om hva man gjør, fordi da finner 100 andre på at de "må" gjøre det samme?

Med vennlig hilsen

''Med mindre man er helt slave av andre, så er jakkekjøp og barbering valg man gjør selv.''

Har du delt hus med en 12 - 13årig jentunge noen gang? Det virker absolutt ikke sånn....

Det er ganske mye forlangt at mennesker som er barn i hodet i en kropp som ser voksen ut, og som de slett ikke føler seg hjemme i, skal klare å ikke la seg påvirke av samfunnet rundt og bare "ta valg selv".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...