Gå til innhold

Anbefaler menskopp på det varmeste!


Bella Dotte

Anbefalte innlegg

Antar at mange her inne allerede kjenner til konseptet, men for de andre: Nå har jeg snart brukt Ladycup gjennom en hel mens, og så langt ingen uhell! Jeg som pleier å grise med bind og tamponger har nå en helt problemfri og fullstendig behagelig mens.

Koppen fås i et tjuetalls fabrikater (lages i mange land), de fleste har to størrelser, noen har mange farger, den må bestilles fra nettbutikk i Norge eller i utlandet, og den kommer på 100-200 kroner inkl frakt. Den kan brukes i ca 10 år. Den kan sitte i inntil 12 timer om gangen, tas ut, skylles, brettes og settes inn igjen. (Haha, litt som med melkekartongene!) Den jeg har nå, vil kunne erstatte bind og tamponger for resten av livet mitt. (Men jeg har allerede bestilt en til fordi den var så vakker.)

http://www.fleurcup.com/graphics/tableau-50.jpg

http://www.wikihow.com/Buy-a-Menstrual-Cup

http://search.eim.ebay.no/Helse%20og%20velv%C3%A6re/14-1/?es=1&elc=-2&kw=menstrual+cup&ect=239-1

Mange åpenbare fordeler for miljøet, helsa og lommeboka. Pluss det praktiske ved innkjøp, reiser osv.

Bare styr unna produkter fra Kina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 106
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Bella Dotte

    26

  • Lillemus

    17

  • EnolaGay

    8

  • candyqueen_83

    6

Gjest sangsol

Ja, vær så god.

Jeg står over. Blir kvalm av tanken på å grise med mensblodet. Greiere nå, når jeg kan kaste den brukte beskyttelsen uten å styre noe med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Den kan sitte i inntil 12 timer om gangen,''

For den som blør veldig lite kanskje?. Jeg blør gjennom de store tampongene på et par timer den første mensendagen så jeg ville nok flydd og tømt en slik kopp halve dagen.

Jeg fatter ikke at det skal være noe mindre gris og søl enn en tampong som jeg synes er svært enkelt og grei. :o) Men supert om det funker da! Jeg kommer dog ikke til å prøve. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig! Fatter ikke at kvinner er så negative til dette. Jeg har brukt en de siste fem seks årene og ville aldri gått tilbake til noe annet. De som blør mye bør i alle fall prøve! Jeg har enda ikke hørt om en kvinne som blør så mye at det er et problem med menskoppen.

Man driver ikke å "tar i" mensblodet. Koppen tas ut og skylles og settes på plass hver morgen og kveld, i DUSJEN.

:0)

*svoren bruker*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig! Fatter ikke at kvinner er så negative til dette. Jeg har brukt en de siste fem seks årene og ville aldri gått tilbake til noe annet. De som blør mye bør i alle fall prøve! Jeg har enda ikke hørt om en kvinne som blør så mye at det er et problem med menskoppen.

Man driver ikke å "tar i" mensblodet. Koppen tas ut og skylles og settes på plass hver morgen og kveld, i DUSJEN.

:0)

*svoren bruker*

''Koppen tas ut og skylles og settes på plass hver morgen og kveld, i DUSJEN.''

Dusjer du morgen og kveld? Det tar 3 sek å skifte tampong, på do. :o) På hytta og på reiser har man jo slett ikke alltid anledning til å gå i dusjen for å skifte? Jeg skjønner jo at det sikkert kan gjøres på do også, men nei - jeg står glatt over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Koppen tas ut og skylles og settes på plass hver morgen og kveld, i DUSJEN.''

Dusjer du morgen og kveld? Det tar 3 sek å skifte tampong, på do. :o) På hytta og på reiser har man jo slett ikke alltid anledning til å gå i dusjen for å skifte? Jeg skjønner jo at det sikkert kan gjøres på do også, men nei - jeg står glatt over.

Jeg "dusjer" morgen og kveld ja. ;0) Man trenger ikke vaske håret eller bruke en halvtime på det. Og jeg har dusj på hytta.. menskoppen tørker ikke ut slimhinner slik tamponger gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elextra

Ja, vær så god.

Jeg står over. Blir kvalm av tanken på å grise med mensblodet. Greiere nå, når jeg kan kaste den brukte beskyttelsen uten å styre noe med den.

Hehe, enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest søk her

Ja, vær så god.

Jeg står over. Blir kvalm av tanken på å grise med mensblodet. Greiere nå, når jeg kan kaste den brukte beskyttelsen uten å styre noe med den.

Enig! Menskopp høres vemmelig ut. Kommer aldri å prøve det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annlovinda

Jeg husker jeg vurderte en slik for en del år siden.

Men så byttet jeg kobberspiralen mot en hormonspiral, og etter det har jeg ikke hatt behov for noe. Mensen har jeg sluppet med spiralen, og har akkurat byttet til min andre hormonspiral nå. Og kommer nok til å bruke det så lenge jeg kan det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette høres nesten for godt ut til å være sant. Nå har jeg ikke mens så jeg få ikke prøvd det heller.

Jeg ser mest for meg den delen hvor man skal tømme koppen. I dusjen, ja greit nok....grøsser litt å ser det for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette høres nesten for godt ut til å være sant. Nå har jeg ikke mens så jeg få ikke prøvd det heller.

Jeg ser mest for meg den delen hvor man skal tømme koppen. I dusjen, ja greit nok....grøsser litt å ser det for meg.

''Jeg ser mest for meg den delen hvor man skal tømme koppen.''

Og jeg ser for meg at koppen blir full - hva skjer da?? Renner det over? Samles det opp slik at når man da tar den ut så renner det overskytende ut samtidig? Skeptisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg ser mest for meg den delen hvor man skal tømme koppen.''

Og jeg ser for meg at koppen blir full - hva skjer da?? Renner det over? Samles det opp slik at når man da tar den ut så renner det overskytende ut samtidig? Skeptisk.

''Og jeg ser for meg at koppen blir full - hva skjer da?? Renner det over? Samles det opp slik at når man da tar den ut så renner det overskytende ut samtidig? Skeptisk.''

Deler din skepsis..ser for meg at man drar ut en propp-å svisj kommer innholdet i bøtter og spann. Jeg har alltid blødd mye, kanskje derfor jeg er skeptisk....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Den kan sitte i inntil 12 timer om gangen,''

For den som blør veldig lite kanskje?. Jeg blør gjennom de store tampongene på et par timer den første mensendagen så jeg ville nok flydd og tømt en slik kopp halve dagen.

Jeg fatter ikke at det skal være noe mindre gris og søl enn en tampong som jeg synes er svært enkelt og grei. :o) Men supert om det funker da! Jeg kommer dog ikke til å prøve. :o)

''sitte i inntil 12 timer om gangen,

For den som blør veldig lite kanskje?''

En menskopp har omtrent dobbel kapasitet av den sterkeste tampongen (sammenlignet med Tampax vil vel det si Super Plus, som ikke er å få tak i i Norge, da den suger "for godt" og dermed er farlig for oss norsker mht TSS.) Du ville da måtte skifte hver fjerde time den første dagen.

''Jeg fatter ikke at det skal være noe mindre gris og søl enn en tampong som jeg synes er svært enkelt og grei.''

Hva gjør du med tampongen etter at du er ferdig med den? Rett i do så skal jeg ikke argumentere mot deg (men det vil de andre gjøre)... men pakker du den inn og legger i søpla? Jeg skyller koppen min i vasken som jeg har rett ved siden av toalettet. Jeg griser absolutt ikke!

Mitt problem med tamponger er at mensblodet ikke blir fanget opp - det skjer ofte at jeg blør meg ut litt og tror den er full, og når jeg tar den ut er den fremdeles nesten bare hvit. Og sitter det igjen fibre??

''Men supert om det funker da! Jeg kommer dog ikke til å prøve. :o)''

Det tok meg 20 år å opparbeide mot til å prøve kopp! Men mine bekymringer dreide seg om "fingre oppi der", at det skulle gjøre vondt og at jeg ikke skulle klare å få den ut - ikke "griseri". Det som er griseri er blodsølet som jeg ikke har noen kontroll på (bind og tampong). Sammenlignet med tampong som det tok fire år å venne seg til, var dette superenkelt - jeg er etter en uke allerede en "erfaren bruker" ifølge bruksanvisningen, siden jeg ikke trenger stilken for å få ut koppen. Til å begynne med "gravde" jeg litt, jeg trodde det måtte til, men jeg må ikke det, det er svært enkelt og lite invaderende. Jeg roter ikke med fingrene oppi høna...! :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig! Fatter ikke at kvinner er så negative til dette. Jeg har brukt en de siste fem seks årene og ville aldri gått tilbake til noe annet. De som blør mye bør i alle fall prøve! Jeg har enda ikke hørt om en kvinne som blør så mye at det er et problem med menskoppen.

Man driver ikke å "tar i" mensblodet. Koppen tas ut og skylles og settes på plass hver morgen og kveld, i DUSJEN.

:0)

*svoren bruker*

Jeg fatter faktisk hvorfor kvinner er negative. Intenst press fra handelsstanden som pusher bind og tamponger! Se for deg reklamen - alt er hvitt og "rent" og mykt og behagelig.

Blodet går rett i do eller rett i vasken her hos meg. Og når jeg dusjer, havner det jo i dusjen. Men: Hva er det som er ekkelt med å få SITT EGET MENSBLOD på hendene?? Ferskt blod er RENT! Men det setter flekker på klær og møbler, som kan være veldig synlige, og talende, og vanskelige å få vekk.

Jo mer man blør, jo større poeng, synes jeg også. Skifte hver tredje time eller hver halvannen time? Kan det være et vanskelig spørsmål?

Jeg er helfrelst!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fatter faktisk hvorfor kvinner er negative. Intenst press fra handelsstanden som pusher bind og tamponger! Se for deg reklamen - alt er hvitt og "rent" og mykt og behagelig.

Blodet går rett i do eller rett i vasken her hos meg. Og når jeg dusjer, havner det jo i dusjen. Men: Hva er det som er ekkelt med å få SITT EGET MENSBLOD på hendene?? Ferskt blod er RENT! Men det setter flekker på klær og møbler, som kan være veldig synlige, og talende, og vanskelige å få vekk.

Jo mer man blør, jo større poeng, synes jeg også. Skifte hver tredje time eller hver halvannen time? Kan det være et vanskelig spørsmål?

Jeg er helfrelst!

En ting jeg synes er rart - hvis menskopp er så fantastisk, hvorfor er det så få som bruker det? Hvorfor markersføres det ikke mer? Hvorfor får man ikke tak i det i butikker annet enn på nettet?

Jeg blør ikke mye, og synes det funker veldig fint med tampong, derfor ser jeg ikke helt poenget med å prøve menskopp. Den eneste store fordelen jeg ser er at den kan brukes om og om igjen ikkesant? Så sånn sett så slipper man å huske å kjøpe inn tamponger, og det er jo et pluss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg synes er rart - hvis menskopp er så fantastisk, hvorfor er det så få som bruker det? Hvorfor markersføres det ikke mer? Hvorfor får man ikke tak i det i butikker annet enn på nettet?

Jeg blør ikke mye, og synes det funker veldig fint med tampong, derfor ser jeg ikke helt poenget med å prøve menskopp. Den eneste store fordelen jeg ser er at den kan brukes om og om igjen ikkesant? Så sånn sett så slipper man å huske å kjøpe inn tamponger, og det er jo et pluss.

''En ting jeg synes er rart - hvis menskopp er så fantastisk, hvorfor er det så få som bruker det? Hvorfor markersføres det ikke mer? Hvorfor får man ikke tak i det i butikker annet enn på nettet?''

Umiddelbart høres det rart ut - men forestill deg at du er fabrikk- eller butikkeier, hvilket produkt ville du ha satset på: Ett som skal byttes ut hvert tiende år og koster kunden 600 kr, eller ett som skal byttes ut hver fjerde time, noe som vil gi deg en inntekt på 36 000 kr?

''Jeg blør ikke mye, og synes det funker veldig fint med tampong, derfor ser jeg ikke helt poenget med å prøve menskopp. Den eneste store fordelen jeg ser er at den kan brukes om og om igjen ikkesant? Så sånn sett så slipper man å huske å kjøpe inn tamponger, og det er jo et pluss.''

Den er mest for dem som ikke er helt fornøyd. Jeg trodde jeg var ganske fornøyd med å veksle mellom bind og tampong, men jeg har alltid hatt små uhell, og det er ikke helt behagelig. Har bare funnet meg i det. Men menskopp er noe helt annet. Du sørger selv for at det er rent. (Tror du tamponger er sterile? Det tror ikke jeg...) Det er fullstendig diskret. Slipper å pakke tamponger når jeg skal på tur. Milljøvennlig, og jeg kan bade med koppen. Jeg ser bare fordeler!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette høres nesten for godt ut til å være sant. Nå har jeg ikke mens så jeg få ikke prøvd det heller.

Jeg ser mest for meg den delen hvor man skal tømme koppen. I dusjen, ja greit nok....grøsser litt å ser det for meg.

Hvor havner blodet ellers når man dusjer når man har mensen? ;-)

Jeg er helt enig i at det høres fantastisk ut med menskopp. Men det er det virkelig også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg ser mest for meg den delen hvor man skal tømme koppen.''

Og jeg ser for meg at koppen blir full - hva skjer da?? Renner det over? Samles det opp slik at når man da tar den ut så renner det overskytende ut samtidig? Skeptisk.

Du kan bruke som en tommelfingerregel - bytt halvparten så ofte som når du bruker tampong/bind, men ikke sjeldnere enn hver 12. time for å være helt på den sikre siden mht helse.

Når den er full, så er den full, akkurat som bindet og tampongen ;-) og da renner det over. Men det vil neppe styrtblø. Jeg har ennå ikke testet grensene på den. Jeg legger merke til at det renner, men det havner altså inni koppen, for det har ikke kommet noe utenfor. Bortsett fra restblodet, som jeg også merker når jeg bruker tampong. Men det er mindre av det, fordi dette kan vaskes bort med dusjen eller en fuktig klut, tampongen må jo holdes tørr utenfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Og jeg ser for meg at koppen blir full - hva skjer da?? Renner det over? Samles det opp slik at når man da tar den ut så renner det overskytende ut samtidig? Skeptisk.''

Deler din skepsis..ser for meg at man drar ut en propp-å svisj kommer innholdet i bøtter og spann. Jeg har alltid blødd mye, kanskje derfor jeg er skeptisk....

Nei, jeg tror ikke det vil være noe mer problem med styrtblødninger med kopp enn det er med bind eller tampong. Og du vil klare deg med færre skift, det er mer å tjene på det jo sterkere blødning man har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bruke som en tommelfingerregel - bytt halvparten så ofte som når du bruker tampong/bind, men ikke sjeldnere enn hver 12. time for å være helt på den sikre siden mht helse.

Når den er full, så er den full, akkurat som bindet og tampongen ;-) og da renner det over. Men det vil neppe styrtblø. Jeg har ennå ikke testet grensene på den. Jeg legger merke til at det renner, men det havner altså inni koppen, for det har ikke kommet noe utenfor. Bortsett fra restblodet, som jeg også merker når jeg bruker tampong. Men det er mindre av det, fordi dette kan vaskes bort med dusjen eller en fuktig klut, tampongen må jo holdes tørr utenfra.

''Jeg legger merke til at det renner, men det havner altså inni koppen, for det har ikke kommet noe utenfor.''

Det geniale med tampong etter min mening er at man ikke merker at det renner. Jeg har brukt bind kun en gang i mitt liv, og synes nettopp det at man kjenner det renner var utrolig ekkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...