Gå til innhold

Anbefaler menskopp på det varmeste!


Bella Dotte

Anbefalte innlegg

Jeg fatter faktisk hvorfor kvinner er negative. Intenst press fra handelsstanden som pusher bind og tamponger! Se for deg reklamen - alt er hvitt og "rent" og mykt og behagelig.

Blodet går rett i do eller rett i vasken her hos meg. Og når jeg dusjer, havner det jo i dusjen. Men: Hva er det som er ekkelt med å få SITT EGET MENSBLOD på hendene?? Ferskt blod er RENT! Men det setter flekker på klær og møbler, som kan være veldig synlige, og talende, og vanskelige å få vekk.

Jo mer man blør, jo større poeng, synes jeg også. Skifte hver tredje time eller hver halvannen time? Kan det være et vanskelig spørsmål?

Jeg er helfrelst!

;oP

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 106
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Bella Dotte

    26

  • Lillemus

    17

  • EnolaGay

    8

  • candyqueen_83

    6

Jeg husker jeg vurderte en slik for en del år siden.

Men så byttet jeg kobberspiralen mot en hormonspiral, og etter det har jeg ikke hatt behov for noe. Mensen har jeg sluppet med spiralen, og har akkurat byttet til min andre hormonspiral nå. Og kommer nok til å bruke det så lenge jeg kan det

Bra for deg! :-)

Men nå er jeg nesten glad for at jeg har mensen, for dette er interessant å prøve ut, og jeg har lurt på det i tjue år! Det fungerer bra for meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg legger merke til at det renner, men det havner altså inni koppen, for det har ikke kommet noe utenfor.''

Det geniale med tampong etter min mening er at man ikke merker at det renner. Jeg har brukt bind kun en gang i mitt liv, og synes nettopp det at man kjenner det renner var utrolig ekkelt.

Aha! Jeg synes ikke at det er ekkelt, det kiler jo bare. Og når jeg etterhvert kan føle meg trygg på at det ikke renner UT, kan jeg slappe helt av!

Antar at koppbruk er en øvelse i å bli kjent med sin egen kropp. Kan være litt skummelt :-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg ser mest for meg den delen hvor man skal tømme koppen.''

Og jeg ser for meg at koppen blir full - hva skjer da?? Renner det over? Samles det opp slik at når man da tar den ut så renner det overskytende ut samtidig? Skeptisk.

Den renner ikke over.. Koppen gjør at skjeden er tett. HELT tett. Så om du blør så mye at "det renner over" så blir blodet der inne til du tar koppen ut. Enten over do eller i dusjen, og så renner resten ut akkurat på samme måte som når du drar ut en full tampong.

Det er lufttett, hvilket også betyr at det ikke lukter, slik en tampong kan gjøre. Ingen bakterier slipper heller inn og opp.

Å ta en full kopp ut er teknikk, jeg har aldri fått "det på meg".

Det er 110% RENERE å gå på do å tisse med koppen inne, fremfor et fullt bind eller en ekkel tråd som blir våt av tiss.. For det er som når du ikke har mens, rent og tørt.

At man blør "mye" kan ofte være noe man tror. En tampong greier ikke å fylle så mye før den lekker. Koppen rommer ganske mye. En hel full menstruasjon på tre-fem dager er ca en halvannen kopp...Om den mot formodning blir helt full og lekker, så er det nok med et truseinnlegg i tillegg og så bare tømmer man den oftere, som i en gang i løpet av dagen.

Mensblod er MINDRE ekkelt som flytende rød væske enn som halvkoagulert guff i en tampong eller et bind.

Jeg overtalte en til å teste, hun måtte ha en av de største tampongene OG et bind, og måtte skifte hver andre time. Hun var helfrelst etter å ha prøvd koppen.

:0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den renner ikke over.. Koppen gjør at skjeden er tett. HELT tett. Så om du blør så mye at "det renner over" så blir blodet der inne til du tar koppen ut. Enten over do eller i dusjen, og så renner resten ut akkurat på samme måte som når du drar ut en full tampong.

Det er lufttett, hvilket også betyr at det ikke lukter, slik en tampong kan gjøre. Ingen bakterier slipper heller inn og opp.

Å ta en full kopp ut er teknikk, jeg har aldri fått "det på meg".

Det er 110% RENERE å gå på do å tisse med koppen inne, fremfor et fullt bind eller en ekkel tråd som blir våt av tiss.. For det er som når du ikke har mens, rent og tørt.

At man blør "mye" kan ofte være noe man tror. En tampong greier ikke å fylle så mye før den lekker. Koppen rommer ganske mye. En hel full menstruasjon på tre-fem dager er ca en halvannen kopp...Om den mot formodning blir helt full og lekker, så er det nok med et truseinnlegg i tillegg og så bare tømmer man den oftere, som i en gang i løpet av dagen.

Mensblod er MINDRE ekkelt som flytende rød væske enn som halvkoagulert guff i en tampong eller et bind.

Jeg overtalte en til å teste, hun måtte ha en av de største tampongene OG et bind, og måtte skifte hver andre time. Hun var helfrelst etter å ha prøvd koppen.

:0)

''Det er 110% RENERE å gå på do å tisse med koppen inne, fremfor et fullt bind eller en ekkel tråd som blir våt av tiss.. For det er som når du ikke har mens, rent og tørt.''

Helt enig, den tråden er kjempeekkel! Jeg må alltid holde i den når jeg er på do, enten forover eller bakover (og så er det nok detaljer lol)

''At man blør "mye" kan ofte være noe man tror. En tampong greier ikke å fylle så mye før den lekker. Koppen rommer ganske mye. En hel full menstruasjon på tre-fem dager er ca en halvannen kopp...''

Jeg blør i sju dager. I løpet av de fire første som jeg har prøvd koppen til nå, har jeg registrert blodmengden, og anslår at jeg vil fylle koppen to ganger - en halv desiliter.

''Mensblod er MINDRE ekkelt som flytende rød væske enn som halvkoagulert guff i en tampong eller et bind. ''

Så enig! Å gni seg inn i sitt eget blod i timesvis... jeg har gjort det fordi jeg trodde jeg måtte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, vær så god.

Jeg står over. Blir kvalm av tanken på å grise med mensblodet. Greiere nå, når jeg kan kaste den brukte beskyttelsen uten å styre noe med den.

Kaster du tampongen i do?? Åh, du kan vente deg et hardkjør fra DOLerne nå asså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den renner ikke over.. Koppen gjør at skjeden er tett. HELT tett. Så om du blør så mye at "det renner over" så blir blodet der inne til du tar koppen ut. Enten over do eller i dusjen, og så renner resten ut akkurat på samme måte som når du drar ut en full tampong.

Det er lufttett, hvilket også betyr at det ikke lukter, slik en tampong kan gjøre. Ingen bakterier slipper heller inn og opp.

Å ta en full kopp ut er teknikk, jeg har aldri fått "det på meg".

Det er 110% RENERE å gå på do å tisse med koppen inne, fremfor et fullt bind eller en ekkel tråd som blir våt av tiss.. For det er som når du ikke har mens, rent og tørt.

At man blør "mye" kan ofte være noe man tror. En tampong greier ikke å fylle så mye før den lekker. Koppen rommer ganske mye. En hel full menstruasjon på tre-fem dager er ca en halvannen kopp...Om den mot formodning blir helt full og lekker, så er det nok med et truseinnlegg i tillegg og så bare tømmer man den oftere, som i en gang i løpet av dagen.

Mensblod er MINDRE ekkelt som flytende rød væske enn som halvkoagulert guff i en tampong eller et bind.

Jeg overtalte en til å teste, hun måtte ha en av de største tampongene OG et bind, og måtte skifte hver andre time. Hun var helfrelst etter å ha prøvd koppen.

:0)

Merker du noen forskjell på mensen før du begynte med koppen og etter? For jeg merket stor forskjell etter at jeg begynte med tamponger, det virker som tampongen fungerer som en svamp som suger ut blodet mye mer effektivt enn når det renner ut av seg selv. I alle fall ble mensperiodene mine halvert fra 7-10 dager til 3-4-5 dager! Jeg var i midten av 30-årene da så det hadde ikke noe med overgangsalderen eller noe slikt å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''sitte i inntil 12 timer om gangen,

For den som blør veldig lite kanskje?''

En menskopp har omtrent dobbel kapasitet av den sterkeste tampongen (sammenlignet med Tampax vil vel det si Super Plus, som ikke er å få tak i i Norge, da den suger "for godt" og dermed er farlig for oss norsker mht TSS.) Du ville da måtte skifte hver fjerde time den første dagen.

''Jeg fatter ikke at det skal være noe mindre gris og søl enn en tampong som jeg synes er svært enkelt og grei.''

Hva gjør du med tampongen etter at du er ferdig med den? Rett i do så skal jeg ikke argumentere mot deg (men det vil de andre gjøre)... men pakker du den inn og legger i søpla? Jeg skyller koppen min i vasken som jeg har rett ved siden av toalettet. Jeg griser absolutt ikke!

Mitt problem med tamponger er at mensblodet ikke blir fanget opp - det skjer ofte at jeg blør meg ut litt og tror den er full, og når jeg tar den ut er den fremdeles nesten bare hvit. Og sitter det igjen fibre??

''Men supert om det funker da! Jeg kommer dog ikke til å prøve. :o)''

Det tok meg 20 år å opparbeide mot til å prøve kopp! Men mine bekymringer dreide seg om "fingre oppi der", at det skulle gjøre vondt og at jeg ikke skulle klare å få den ut - ikke "griseri". Det som er griseri er blodsølet som jeg ikke har noen kontroll på (bind og tampong). Sammenlignet med tampong som det tok fire år å venne seg til, var dette superenkelt - jeg er etter en uke allerede en "erfaren bruker" ifølge bruksanvisningen, siden jeg ikke trenger stilken for å få ut koppen. Til å begynne med "gravde" jeg litt, jeg trodde det måtte til, men jeg må ikke det, det er svært enkelt og lite invaderende. Jeg roter ikke med fingrene oppi høna...! :-D

''Rett i do så skal jeg ikke argumentere mot deg (men det vil de andre gjøre)... men pakker du den inn og legger i søpla?''

Jepp, pakker den inn i dopapir og putter den i søppelbøtta som selvsagt står ved siden av doskåla. Tar 3 sekunder og medfører veldig sjeldent noe kliss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig! Menskopp høres vemmelig ut. Kommer aldri å prøve det..

Nå synes jeg bind og tamponger høres vemmelig ut! Og jeg har faktisk alltid syntes det, selv om tamponger og moderne bind var en stor forbedring fra de klumpete bindene på 80-tallet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker du noen forskjell på mensen før du begynte med koppen og etter? For jeg merket stor forskjell etter at jeg begynte med tamponger, det virker som tampongen fungerer som en svamp som suger ut blodet mye mer effektivt enn når det renner ut av seg selv. I alle fall ble mensperiodene mine halvert fra 7-10 dager til 3-4-5 dager! Jeg var i midten av 30-årene da så det hadde ikke noe med overgangsalderen eller noe slikt å gjøre.

Det er fordi det tar lenger tid når mensen må "finne veien ut selv".

Det sto i reklamen for tamponger i gamle dager, den gangen det var helsides reklame for - eh - hygieniske artikler i ukebladene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Rett i do så skal jeg ikke argumentere mot deg (men det vil de andre gjøre)... men pakker du den inn og legger i søpla?''

Jepp, pakker den inn i dopapir og putter den i søppelbøtta som selvsagt står ved siden av doskåla. Tar 3 sekunder og medfører veldig sjeldent noe kliss.

Det medfører sjelden noe kliss med min nye metode heller. Og om det blir noe, gjør det meg ingenting, det er bare å skylle/tørke av. Og det er ikke lenger så viktig å passe på å tømme søppelbøtta på badet før jeg får gjester!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker du noen forskjell på mensen før du begynte med koppen og etter? For jeg merket stor forskjell etter at jeg begynte med tamponger, det virker som tampongen fungerer som en svamp som suger ut blodet mye mer effektivt enn når det renner ut av seg selv. I alle fall ble mensperiodene mine halvert fra 7-10 dager til 3-4-5 dager! Jeg var i midten av 30-årene da så det hadde ikke noe med overgangsalderen eller noe slikt å gjøre.

La meg tenke.. Jeg har kortere mens nå enn før, 3 dager. Men jeg tror ikke koppen eller andre sanitærting har noe med det å gjøre. Jeg tror det er hormoner og barnefødsler.. Eller det at det som ellers ville vært spotting et par dager også går i koppen kanskje. Vet ikke.

Jeg får ikke tamponger inn, de tar all fuktighet og gjør meg sår. Legger igjen rester og lo innvendig...og lukter. Bakovervendt livmor gjør også raskt vondt med tampong.

Men men. Hver sin lyst. Jeg er meget begeistret for mooncup og misjonerer gjerne. Men vil man ikke så vil man ikke. :0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest sangsol

Kaster du tampongen i do?? Åh, du kan vente deg et hardkjør fra DOLerne nå asså!

Pakker raskt inn og kaster all beskyttelse i søpla.

Men fint du er fornøyd med koppen da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sangsol

Jeg fatter faktisk hvorfor kvinner er negative. Intenst press fra handelsstanden som pusher bind og tamponger! Se for deg reklamen - alt er hvitt og "rent" og mykt og behagelig.

Blodet går rett i do eller rett i vasken her hos meg. Og når jeg dusjer, havner det jo i dusjen. Men: Hva er det som er ekkelt med å få SITT EGET MENSBLOD på hendene?? Ferskt blod er RENT! Men det setter flekker på klær og møbler, som kan være veldig synlige, og talende, og vanskelige å få vekk.

Jo mer man blør, jo større poeng, synes jeg også. Skifte hver tredje time eller hver halvannen time? Kan det være et vanskelig spørsmål?

Jeg er helfrelst!

Liker ikke blod, ganske greit. Blir kvalm av tanken uansett hvor "rent" blodet er. Ekkel lukt er det også, og skulle kjenne det på fingrene på toppen av alt...nei, æsj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sangsol

Jeg synes dette høres nesten for godt ut til å være sant. Nå har jeg ikke mens så jeg få ikke prøvd det heller.

Jeg ser mest for meg den delen hvor man skal tømme koppen. I dusjen, ja greit nok....grøsser litt å ser det for meg.

Grøsser og.

Men det er fint det fungerer for ts.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pakker raskt inn og kaster all beskyttelse i søpla.

Men fint du er fornøyd med koppen da. :)

Jepp, det som betyr noe er at man finner det som passer for en selv :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker ikke blod, ganske greit. Blir kvalm av tanken uansett hvor "rent" blodet er. Ekkel lukt er det også, og skulle kjenne det på fingrene på toppen av alt...nei, æsj.

Det lukter ingenting så lenge det er ferskt. Det som havner i bindet/tampongen er ikke ferskt, det kan ikke sammenlignes (eller det kan jo det da, men "det kan ikke sammenlignes" er et fast uttrykk for at to ting er helt forskjellige).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

Du kan bruke som en tommelfingerregel - bytt halvparten så ofte som når du bruker tampong/bind, men ikke sjeldnere enn hver 12. time for å være helt på den sikre siden mht helse.

Når den er full, så er den full, akkurat som bindet og tampongen ;-) og da renner det over. Men det vil neppe styrtblø. Jeg har ennå ikke testet grensene på den. Jeg legger merke til at det renner, men det havner altså inni koppen, for det har ikke kommet noe utenfor. Bortsett fra restblodet, som jeg også merker når jeg bruker tampong. Men det er mindre av det, fordi dette kan vaskes bort med dusjen eller en fuktig klut, tampongen må jo holdes tørr utenfra.

Jeg brukte divacup for noen år siden, og syns det fungerte bra. Jeg kjente ikke at det rant. Innimellom klønet jeg litt med å få den inn så jeg ble sår. Tror det var derfor jeg sluttet. Kanskje jeg skal prøve igjen :) Må kjøpe en ny i såfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

''Jeg legger merke til at det renner, men det havner altså inni koppen, for det har ikke kommet noe utenfor.''

Det geniale med tampong etter min mening er at man ikke merker at det renner. Jeg har brukt bind kun en gang i mitt liv, og synes nettopp det at man kjenner det renner var utrolig ekkelt.

Samme her. Jeg takler ikke bind pga den følelsen av at det renner. Men da jeg brukte divacup for noen år siden kjente jeg heller ikke at det rant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...