Gå til innhold

Facebook, favorisering av elever


Gjest burde ikke vært lov

Anbefalte innlegg

Gjest burde ikke vært lov

Er det greit at noen lærere godkjenner noen av elevene de har men ikke alle?

Vi har opplevd dette, der altså læreren godkjente min sønns kamerat som venn men ikke min sønn. Læreren har ingen kontakt med foreldrene til det andre barnet. Begge barna har læreren i visse fag. Forespørselen har vært inne lenge. Blir ikke dette en slags snikfavorisering av visse elever?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • laban

    10

  • mariaflyfly

    3

  • ....AV

    1

  • Angustia

    1

Mest aktive i denne tråden

Jeg stiller meg undrende til at læreren i det hele tatt godkjenner venneforespørsler fra elever. Jeg avviser dem konsekvent.

Jeg vet det er mange som velger å godkjenne dem når eleven har gått ut av skolen de jobber på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig burde ikke lærere ha elever som Facebookvenner i det hele tatt. Det bør ihvertfall være svært gjennomtenkt.

Flere lærere jeg kjenner har som prinsipp at de ikke legger til elever som venner, evt at de ikke spør elevene men godtar forespørsel hvis elevene spør dem.

Jeg har endel av mine elever som Facebookvenner, de har spurt meg og jeg har lagt dem til på en egen liste med restriksjoner. Det er nemlig grenser for hva jeg vil dele med elevene mine. Jeg er imidlertid ikke lærer i skolen, men i kulturskolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest burde ikke vært lov

Jeg stiller meg undrende til at læreren i det hele tatt godkjenner venneforespørsler fra elever. Jeg avviser dem konsekvent.

Jeg vet det er mange som velger å godkjenne dem når eleven har gått ut av skolen de jobber på.

Jeg synes det er fint at lærere godkjenner elevene. Da kan lærere oppdage også evt. mobbing/takkasering. Så jeg setter stor pris på at lærere godkjenner elevene. Men å favorisere noen på denne måten er nesten mobbing/utestengelse i seg selv. Slik skal det ikke være. Enten alle eller ingen synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest burde ikke vært lov

Egentlig burde ikke lærere ha elever som Facebookvenner i det hele tatt. Det bør ihvertfall være svært gjennomtenkt.

Flere lærere jeg kjenner har som prinsipp at de ikke legger til elever som venner, evt at de ikke spør elevene men godtar forespørsel hvis elevene spør dem.

Jeg har endel av mine elever som Facebookvenner, de har spurt meg og jeg har lagt dem til på en egen liste med restriksjoner. Det er nemlig grenser for hva jeg vil dele med elevene mine. Jeg er imidlertid ikke lærer i skolen, men i kulturskolen.

Jeg forstår lærere som ikke vil ha elever som venner. Men all ære til lærere som godkjenner alle elevene og holder oppsikt under mobbing! De gjør en god jobb i forebygging og observasjon av evt.mobbing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest burde ikke vært lov

Egentlig burde ikke lærere ha elever som Facebookvenner i det hele tatt. Det bør ihvertfall være svært gjennomtenkt.

Flere lærere jeg kjenner har som prinsipp at de ikke legger til elever som venner, evt at de ikke spør elevene men godtar forespørsel hvis elevene spør dem.

Jeg har endel av mine elever som Facebookvenner, de har spurt meg og jeg har lagt dem til på en egen liste med restriksjoner. Det er nemlig grenser for hva jeg vil dele med elevene mine. Jeg er imidlertid ikke lærer i skolen, men i kulturskolen.

Facebook kan også være en fin måte for læreren å følge med på om elevene blir utestengt på. Om noen elever aldri får "liker" eller "kommentarer" så vil læreren være mer obs på utestengelse f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er fint at lærere godkjenner elevene. Da kan lærere oppdage også evt. mobbing/takkasering. Så jeg setter stor pris på at lærere godkjenner elevene. Men å favorisere noen på denne måten er nesten mobbing/utestengelse i seg selv. Slik skal det ikke være. Enten alle eller ingen synes jeg.

Jeg ville ikke ønsket å dele min fritid med elevene :)

Vet det er en del som lager egne profiler der de legger til elever og holder det sosiale miljøet i klassen litt under oppsyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Facebook kan også være en fin måte for læreren å følge med på om elevene blir utestengt på. Om noen elever aldri får "liker" eller "kommentarer" så vil læreren være mer obs på utestengelse f.eks.

Foreløpig er det slik at Facebook er fritid, mens lærergjerning er jobb.

Hvis lærerne skal ha som oppgave å overvåke om elever blir utestengt, får for få likes etc på Face må de jo være på jobb bestandig. Det er vanskelig nok å skille jobb/fritid for lærere/elever/foreldre som det er...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest burde ikke vært lov

Foreløpig er det slik at Facebook er fritid, mens lærergjerning er jobb.

Hvis lærerne skal ha som oppgave å overvåke om elever blir utestengt, får for få likes etc på Face må de jo være på jobb bestandig. Det er vanskelig nok å skille jobb/fritid for lærere/elever/foreldre som det er...

Jeg forventer ikke at lærere skal være facebookvenn med elevene. Men jeg synes det er vedlig flott gjort av de lærerene som velger de som venn. Man føler at de lærerne bryr seg litt mer om elevene sine for om de har det bra eller ikke. Begrenset er det jo også å hvor mye lærere greier å oppdage mobbing og utestengelse i skoletiden. Facebook kan være der de finner det ut så de får gjort noe med det. Mange elever våger jo heller ikke å varsle i fra om mobbing. Men lærere må godkjenne alle eller ingen av elevene på fb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annlovinda

Facebook kan også være en fin måte for læreren å følge med på om elevene blir utestengt på. Om noen elever aldri får "liker" eller "kommentarer" så vil læreren være mer obs på utestengelse f.eks.

Jeg synes vel det er litt for mye å forlange at en lærer skal legge til elevene som venner på facebook. Og i tillegg sjekke at alle får et visst antall liker eller kommentarer på sine innlegg.

Det får da være måte på hva vi skal forvente av lærere synes jeg.

Min sønns lærer legger ikke til noen av sine nåværende elever til på face, men legger de til (etter forespørsel fra elevene) når de bytter skole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest burde ikke vært lov

Jeg synes vel det er litt for mye å forlange at en lærer skal legge til elevene som venner på facebook. Og i tillegg sjekke at alle får et visst antall liker eller kommentarer på sine innlegg.

Det får da være måte på hva vi skal forvente av lærere synes jeg.

Min sønns lærer legger ikke til noen av sine nåværende elever til på face, men legger de til (etter forespørsel fra elevene) når de bytter skole.

Det er ingen som forventer det eller forlanger det. Det har jeg poengtert.

Det jeg reagerer på er lærere som godkjenner "gullungene" sine og ikke alle. Det reagerer jeg på og det burde ikke vært lov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreløpig er det slik at Facebook er fritid, mens lærergjerning er jobb.

Hvis lærerne skal ha som oppgave å overvåke om elever blir utestengt, får for få likes etc på Face må de jo være på jobb bestandig. Det er vanskelig nok å skille jobb/fritid for lærere/elever/foreldre som det er...

Dessuten er det naivt å tro at Facebook forteller sannheten om ethvert sosialt miljø.

Ungdommen bør kunne få tulle litt med hverandre (ikke hetse, skjelle ut, trakassere eller baksnakke, men TULLE) på nett uten at læreren deres gjør det til en kjempesak dagen etter.

Enkelte lærere blåser alt som skrives på nett, opp til det ugjenkjennelige. En tullekommentar mellom venner (innenfor alminnelige regler for nettvett og folkeskikk og som både avsender og mottaker bare ler av) blir ikke en terrortrussel selv om den skrives på en nettside.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest burde ikke vært lov

Det er ingen som forventer det eller forlanger det. Det har jeg poengtert.

Det jeg reagerer på er lærere som godkjenner "gullungene" sine og ikke alle. Det reagerer jeg på og det burde ikke vært lov.

Når det er sagt så er jeg veldig glad og takknemlig for at klasseforstanderen til mitt barn er venn med alle i klassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest annlovinda

Når det er sagt så er jeg veldig glad og takknemlig for at klasseforstanderen til mitt barn er venn med alle i klassen.

Da håper jeg læreren har lagt elevene inn på en egen liste, slik at klasseforstanderen får ha sitt privatliv i fred.

Hvis jeg var lærer hadde jeg ikke lagt til mine elever som venner på facebook, det er iallefall sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annlovinda

Det er ingen som forventer det eller forlanger det. Det har jeg poengtert.

Det jeg reagerer på er lærere som godkjenner "gullungene" sine og ikke alle. Det reagerer jeg på og det burde ikke vært lov.

''Facebook kan også være en fin måte for læreren å følge med på om elevene blir utestengt på. Om noen elever aldri får "liker" eller "kommentarer" så vil læreren være mer obs på utestengelse f.eks.''

Utfra denne kommentaren, så ser det ut som du forventer at læreren skal følge med på om noen elver blir utestengt på facebook.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest burde ikke vært lov

''Facebook kan også være en fin måte for læreren å følge med på om elevene blir utestengt på. Om noen elever aldri får "liker" eller "kommentarer" så vil læreren være mer obs på utestengelse f.eks.''

Utfra denne kommentaren, så ser det ut som du forventer at læreren skal følge med på om noen elver blir utestengt på facebook.

Det blir din tolkning. Jeg bare begrunner fordelene elever og foreldre får når lærer er snill og følger med på sin egen fritid. Flere burde satt stor pris på dette, men mulig mange ikke har tenkt over det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir din tolkning. Jeg bare begrunner fordelene elever og foreldre får når lærer er snill og følger med på sin egen fritid. Flere burde satt stor pris på dette, men mulig mange ikke har tenkt over det.

Er det ikke litt naivt å tro at Facebook-verden - enten det gjelder voksne som skryter av alt fra babyer til bakverk eller unger som skravler sammen - forteller sannheten om det sosiale samspillet i RL?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest burde ikke vært lov

Er det ikke litt naivt å tro at Facebook-verden - enten det gjelder voksne som skryter av alt fra babyer til bakverk eller unger som skravler sammen - forteller sannheten om det sosiale samspillet i RL?

Sannheten??

Samfunnet er i endring. Det sosiale blir mer og mer på nett i stede for at man møtes eller ringes. Dette er nok sikkert kommet for å bli men kanskje skremmende også i starten. Vi kjenner jo heller ikke konsekvensene av dette på sikt. Men viktig med god folkeskikk og moral for dette fra første stund, ellers kan mange bli såret og få psykiske problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannheten??

Samfunnet er i endring. Det sosiale blir mer og mer på nett i stede for at man møtes eller ringes. Dette er nok sikkert kommet for å bli men kanskje skremmende også i starten. Vi kjenner jo heller ikke konsekvensene av dette på sikt. Men viktig med god folkeskikk og moral for dette fra første stund, ellers kan mange bli såret og få psykiske problemer.

Jeg har da ikke skrevet at jeg er motstander av nettvett?

Poenget mitt er at en lærer som ser noen tullereplikker elever imellom på Facebook, ikke vet noe mer om hvem som holdes utenfor eller er potensielle mobbere eller gråter seg i søvn, enn om h*n hadde overhørt de samme tullereplikkene muntlig i gangen på vei ut til friminuttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest burde ikke vært lov

Jeg har da ikke skrevet at jeg er motstander av nettvett?

Poenget mitt er at en lærer som ser noen tullereplikker elever imellom på Facebook, ikke vet noe mer om hvem som holdes utenfor eller er potensielle mobbere eller gråter seg i søvn, enn om h*n hadde overhørt de samme tullereplikkene muntlig i gangen på vei ut til friminuttet.

Fb kan gi mistanke om mobbing som ellers ikke ville blitt oppdaget. Om læreren er i tvil så kan læreren ta en prat med den en er redd blir mobbet eller følge litt ekstra med. Motsatt kan fb være det som styrker mistanken om de ser en elev som de kanskje tror bli mobbet eller utestengt. På denne måten kan mobbing avsløres oftere og flere kan få hjelp i tide før de blir ødelagt for livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...