Gå til innhold

Fylt ut skjema under tvang


Madelenemie

Anbefalte innlegg

Madelenemie

''Og for din forklaring jeg tror du har rett med det med projisering... hadde ikke tenkt på det før.''

Mødre med 'egne erfaringer' tror jeg er ekstra utsatt for 'projiseringsanklager' om de ikke er svært bevisste og flinke til å snakke på en slik måte at de over hode ikke refererer til seg selv.

Men de fleste vet selvfølgelig ikke hvordan det kan slå ut før de er så uhelige å støte på 'riktig' person.

For ordens skyld. Det finnes mange dyktige folk som gjør en super jobb. Men de som tar noen kjappe blikk på mor og så vet nøyaktig hva som trengs å gjøres har i overkant gode kår.

mvh

mvh

Hei!

''

Mødre med 'egne erfaringer' tror jeg er ekstra utsatt for 'projiseringsanklager' om de ikke er svært bevisste og flinke til å snakke på en slik måte at de over hode ikke refererer til seg selv.''

:-) og jeg er ikke flink til å forespeile og tenke ut hva andre kan tenke om det jeg sier, jeg bare prøver å forklare...

Huff, men det positive, selv om det ikke kjennes sånn nå, er at jeg har blitt dratt ned fra min "hjelpeapparatet er alltid så flinke" ned til et mer realistisk bilde. Det kommer godt med i min forståelse for andre og i min egen ydmykhet i forhold til de som ikke har hatt det så "lett" som meg.

På sikt er dette bra, akkurat nå er det delvis et sjokk som gjør meg sliten, da er det bare å tenke "nå glemmer man vondt" ta en tabl, stå på, sov tungt og utmattet, man orker heldigvis mye for sine barn.

Tusen takk for erfaringer og tanker-.

Jeg har skjema jeg leser nå, jeg skal be om full sperre på journal og jeg leser nå ulempene ved dette, men jeg tror det er greit.

Det gjelder ikke min egen journal, den står det ikke mye i -:-) men takk for at du tipset meg om dette.

Jeg skal holde deg oppdatert siden jeg forstår dette er et tema som opptar deg. Det er svært viktig, men det rører ved en urettferdighet som ikke er bra, skal et barn måtte ha så ressursterke foreldre for å få hjelp? Riktig hjelp? bli forstått?

Jeg tror svaet ofte er JA.

Det er urettferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 213
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Madelenemie

    82

  • PieLill

    32

  • frosken

    12

  • nitty-gritty

    5

Madelenemie

''Men nå må avlyse timer fremover, for barn vil ikke snakke og det er jo ikke vits at jeg sitter der.''

Selv om de beklager så meget, ville ikke min tillit automatisk blitt gjenopprettet. Jo mer du forteller om det som har skjedd, jo mer ligner det på systemsvikt enn en enkeltglipp.

Men det viktigste er, som du sier, jenta som er hovedperson. Hennes tillit og kanskje også vilje til å prøve på nytt er det neppe mye igjen av.

Om man forsøkte å overtale henne til å gå tilbake og hun igjen møtte slik uforstand, ville det blitt helt krise.

mvh

Hei!

Min tillitt er i sjokkmodus!

Den står stille og vet ikke!

Nå er det vi som foreldre som må hjelpe, berolige, trøste, løse vansker, være der, oppmuntre m.m

Vi klarer det, men min tillitt, jeg vet ikke hvilket ord som er rett,

Jeg har bare en ullen følelse, men ordene de sier er blitt sånn at jeg lurer på hva de mener? Man stiller et konkret spørsmål og man får utydelige svar :-)

Dårlig for meg, og enda verre for mitt barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

''

Mødre med 'egne erfaringer' tror jeg er ekstra utsatt for 'projiseringsanklager' om de ikke er svært bevisste og flinke til å snakke på en slik måte at de over hode ikke refererer til seg selv.''

:-) og jeg er ikke flink til å forespeile og tenke ut hva andre kan tenke om det jeg sier, jeg bare prøver å forklare...

Huff, men det positive, selv om det ikke kjennes sånn nå, er at jeg har blitt dratt ned fra min "hjelpeapparatet er alltid så flinke" ned til et mer realistisk bilde. Det kommer godt med i min forståelse for andre og i min egen ydmykhet i forhold til de som ikke har hatt det så "lett" som meg.

På sikt er dette bra, akkurat nå er det delvis et sjokk som gjør meg sliten, da er det bare å tenke "nå glemmer man vondt" ta en tabl, stå på, sov tungt og utmattet, man orker heldigvis mye for sine barn.

Tusen takk for erfaringer og tanker-.

Jeg har skjema jeg leser nå, jeg skal be om full sperre på journal og jeg leser nå ulempene ved dette, men jeg tror det er greit.

Det gjelder ikke min egen journal, den står det ikke mye i -:-) men takk for at du tipset meg om dette.

Jeg skal holde deg oppdatert siden jeg forstår dette er et tema som opptar deg. Det er svært viktig, men det rører ved en urettferdighet som ikke er bra, skal et barn måtte ha så ressursterke foreldre for å få hjelp? Riktig hjelp? bli forstått?

Jeg tror svaet ofte er JA.

Det er urettferdig.

''Det er svært viktig, men det rører ved en urettferdighet som ikke er bra, skal et barn måtte ha så ressursterke foreldre for å få hjelp? Riktig hjelp? bli forstått?

Jeg tror svaet ofte er JA.

Det er urettferdig.''

Du har nok rett på alle tre punkter. Samtidig kan vi glede oss over at det finne mange dykte folk med både evne, kompetanse og vilje til å få gjort de riktige tingene.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

''Det er svært viktig, men det rører ved en urettferdighet som ikke er bra, skal et barn måtte ha så ressursterke foreldre for å få hjelp? Riktig hjelp? bli forstått?

Jeg tror svaet ofte er JA.

Det er urettferdig.''

Du har nok rett på alle tre punkter. Samtidig kan vi glede oss over at det finne mange dykte folk med både evne, kompetanse og vilje til å få gjort de riktige tingene.

mvh

Hei!

:-)

Ja vi får glede oss over det, nå må jeg legge meg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Min tillitt er i sjokkmodus!

Den står stille og vet ikke!

Nå er det vi som foreldre som må hjelpe, berolige, trøste, løse vansker, være der, oppmuntre m.m

Vi klarer det, men min tillitt, jeg vet ikke hvilket ord som er rett,

Jeg har bare en ullen følelse, men ordene de sier er blitt sånn at jeg lurer på hva de mener? Man stiller et konkret spørsmål og man får utydelige svar :-)

Dårlig for meg, og enda verre for mitt barn.

''Hei!

Min tillitt er i sjokkmodus!

Den står stille og vet ikke!

Nå er det vi som foreldre som må hjelpe, berolige, trøste, løse vansker, være der, oppmuntre m.m

Vi klarer det, men min tillitt, jeg vet ikke hvilket ord som er rett, Jeg har bare en ullen følelse, men ordene de sier er blitt sånn at jeg lurer på hva de mener? Man stiller et konkret spørsmål og man får utydelige svar :-)

Dårlig for meg, og enda verre for mitt barn.''

Du beskriver saken veldig godt og setter ofte sammen ordene på en ny og uventet måte. Det gjør at jeg ser ting fra en litt annen vinkel. Liker. :-)

Skulle ønske at dere alle hadde sluppet en slik runde. Men jeg er glad for at dere finner gode løsninger.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

''Hei!

Min tillitt er i sjokkmodus!

Den står stille og vet ikke!

Nå er det vi som foreldre som må hjelpe, berolige, trøste, løse vansker, være der, oppmuntre m.m

Vi klarer det, men min tillitt, jeg vet ikke hvilket ord som er rett, Jeg har bare en ullen følelse, men ordene de sier er blitt sånn at jeg lurer på hva de mener? Man stiller et konkret spørsmål og man får utydelige svar :-)

Dårlig for meg, og enda verre for mitt barn.''

Du beskriver saken veldig godt og setter ofte sammen ordene på en ny og uventet måte. Det gjør at jeg ser ting fra en litt annen vinkel. Liker. :-)

Skulle ønske at dere alle hadde sluppet en slik runde. Men jeg er glad for at dere finner gode løsninger.

mvh

Hei!

Jeg har fått råd av tre fagpersoner i går og i dag de sa alle etter å ha hørt en del forklaringer at de var av den oppfatning at vi ikke må ta vårt barn tilbake der.

Jeg avbestilte timen i dag og har aldri før avbestilt en psykiatertime, de virker, ja sånn som den hjelpen og pausen man trenger i hverdagen og fra det strevsomme.

De tre fagpersonene jeg har snakket med på lange samtaler på telefon, den siste nå, hun sa at hun selv om jeg så ut som en pen og vanlig kvinne ytre sett, så forstod hun med en gang jeg pratet med henne etter et seminar at jeg hadde asperger syndrom. Så så tydelig var det ? Ja ja det får så være at hun syns det, men hun er jo et fagmenneske som jobber på et psykiatrisk sykehus for mennesker med autisme og PU.

Hun og de andre skjønte alt jeg sa, jeg trengte forklare lite, det var som om de viste nøyaaktig hva vi trengte hjelp med, hun kalte det mental ryddehjelp og at seg selv vaktmester, hun tullet da, men hun spurte meg, "du har vel ikke behov av å snakke om følelser og barndom" jeg svarte "nei absolutt ikke" da lo hun og forklarte det med mental overbelastning som var typisk ved asperger og det min datter nå har. Jeg spurte om hun kunne utrede men hun hadde ikke tid og lov til å drive egen praksis på fritiden.

Men jeg fikk noen navn :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Jeg har fått råd av tre fagpersoner i går og i dag de sa alle etter å ha hørt en del forklaringer at de var av den oppfatning at vi ikke må ta vårt barn tilbake der.

Jeg avbestilte timen i dag og har aldri før avbestilt en psykiatertime, de virker, ja sånn som den hjelpen og pausen man trenger i hverdagen og fra det strevsomme.

De tre fagpersonene jeg har snakket med på lange samtaler på telefon, den siste nå, hun sa at hun selv om jeg så ut som en pen og vanlig kvinne ytre sett, så forstod hun med en gang jeg pratet med henne etter et seminar at jeg hadde asperger syndrom. Så så tydelig var det ? Ja ja det får så være at hun syns det, men hun er jo et fagmenneske som jobber på et psykiatrisk sykehus for mennesker med autisme og PU.

Hun og de andre skjønte alt jeg sa, jeg trengte forklare lite, det var som om de viste nøyaaktig hva vi trengte hjelp med, hun kalte det mental ryddehjelp og at seg selv vaktmester, hun tullet da, men hun spurte meg, "du har vel ikke behov av å snakke om følelser og barndom" jeg svarte "nei absolutt ikke" da lo hun og forklarte det med mental overbelastning som var typisk ved asperger og det min datter nå har. Jeg spurte om hun kunne utrede men hun hadde ikke tid og lov til å drive egen praksis på fritiden.

Men jeg fikk noen navn :-)

Veldig gode nyheter. Herlig med folk som skjønner uten at man behøver å legge ut i detalj.

:-)

Dette gjør kontrasten mellom kompetanse og inkompetanse desto større.

Dere kan med den største ro begrave journalene og gå videre. Ut fra det du har fortalt virker det desto viktigere at ikke et eneste ord slipper ut av den BUP-en. Feilaktige journaler kan være seiglivede og utgjøre et vesentlig hinder for riktig hjelp.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Veldig gode nyheter. Herlig med folk som skjønner uten at man behøver å legge ut i detalj.

:-)

Dette gjør kontrasten mellom kompetanse og inkompetanse desto større.

Dere kan med den største ro begrave journalene og gå videre. Ut fra det du har fortalt virker det desto viktigere at ikke et eneste ord slipper ut av den BUP-en. Feilaktige journaler kan være seiglivede og utgjøre et vesentlig hinder for riktig hjelp.

mvh

Hei!

Ja og min venn/venner (føler jeg har fått mange venner de siste dagene) men de er bekjente da jeg ikke har tatt startspørsmål på dem.

Disse venner og bekjente hjelper meg nå, du fortalte om projisering og journaler og noen andre jobber med det skriftlige sammen med meg, men jeg blir sliten, likevel får jeg tåle det, får håpe det, nå er jeg mentalt veldig sliten, men prøver bare slappe av et øyeblikk med noe lettere enn det jeg snart skal begynne på.

Om ikke alt dette var nok måtte jeg i dag kjøre en gammel dame rundt.... ja til forskjellige steder, for hvert sted vi kom til sa hun "orker du kjøre meg dit?", jeg smilte og sa "ja da, det går fint", men ville ikke si at så sliten for da blir jeg mer sliten og så vanskelig å si nei. For var så glad for å få hjelp. Så måtte jeg bære alle varene inn, sette på plass, drikke kaffe og nå ringer om en uke. Jeg sa "bare ring om jeg skal komme innom en kveld" ja for ensom nabo tror jeg, ingen barn og det store hus alene, ikke så lett. Jeg sa ingenting om alt jeg strever med, for hun strever jo med ensomhet og over 90 år.

Jeg har fått noen ting av henne, en gammel cello og et bilde. Men hun har mange bilder, og det er tungt og gammelt og passer ikke inn, men jeg kan jo henge det på en hytte.

Det var noe annet, men jeg har altså en del naboer som jeg også må gjøre ting for, enten plukke kvister, måke snø, eller handle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Ja og min venn/venner (føler jeg har fått mange venner de siste dagene) men de er bekjente da jeg ikke har tatt startspørsmål på dem.

Disse venner og bekjente hjelper meg nå, du fortalte om projisering og journaler og noen andre jobber med det skriftlige sammen med meg, men jeg blir sliten, likevel får jeg tåle det, får håpe det, nå er jeg mentalt veldig sliten, men prøver bare slappe av et øyeblikk med noe lettere enn det jeg snart skal begynne på.

Om ikke alt dette var nok måtte jeg i dag kjøre en gammel dame rundt.... ja til forskjellige steder, for hvert sted vi kom til sa hun "orker du kjøre meg dit?", jeg smilte og sa "ja da, det går fint", men ville ikke si at så sliten for da blir jeg mer sliten og så vanskelig å si nei. For var så glad for å få hjelp. Så måtte jeg bære alle varene inn, sette på plass, drikke kaffe og nå ringer om en uke. Jeg sa "bare ring om jeg skal komme innom en kveld" ja for ensom nabo tror jeg, ingen barn og det store hus alene, ikke så lett. Jeg sa ingenting om alt jeg strever med, for hun strever jo med ensomhet og over 90 år.

Jeg har fått noen ting av henne, en gammel cello og et bilde. Men hun har mange bilder, og det er tungt og gammelt og passer ikke inn, men jeg kan jo henge det på en hytte.

Det var noe annet, men jeg har altså en del naboer som jeg også må gjøre ting for, enten plukke kvister, måke snø, eller handle.

Du gjør en super samfunnsinnsats.

:-)

Det bråhaster ikke med opprydningsarbeidet, kanskje utenom 'journalbegravingen'. Så om du trenger en dags pause, kan du unne deg det.

Bare så jeg er helt sikker på at jeg ikke har uttrykt meg rotete: Jeg mente ikke at du projiserte dine problemer på jenta, men at en del fagfolk alt for lett 'leser' et 'projiseringsspøkelse' inn i situasjonen. Et spøkelse som, som andre spøkelser, slettes ikke finns.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Du gjør en super samfunnsinnsats.

:-)

Det bråhaster ikke med opprydningsarbeidet, kanskje utenom 'journalbegravingen'. Så om du trenger en dags pause, kan du unne deg det.

Bare så jeg er helt sikker på at jeg ikke har uttrykt meg rotete: Jeg mente ikke at du projiserte dine problemer på jenta, men at en del fagfolk alt for lett 'leser' et 'projiseringsspøkelse' inn i situasjonen. Et spøkelse som, som andre spøkelser, slettes ikke finns.

mvh

Hei!

Takk jeg forstod deg rett :-) om det projiseringa spøkelset :-)

Hvis jeg gjør en samfunnsinnsats for barna skal jeg tenke på det neste gang jeg har dårlig samvittighet for min uføretrygd.

Jeg prøver å tenke konstruktivt og praktisk, men så har jeg noen andre tanker, samvittighet og følelser som går på dette med å gjøre en samfunnsinnsats. Men jeg gjør jo det som en doktor sa nå på Ullevål, hun ble glad for at jeg ikke studerer for tiden.

Det var hun som fikk meg til å slutte, og hun syns jeg nå hadde vært flink og sa "alt til sin tid" det betyr at senere kan situasjonen bli annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Takk jeg forstod deg rett :-) om det projiseringa spøkelset :-)

Hvis jeg gjør en samfunnsinnsats for barna skal jeg tenke på det neste gang jeg har dårlig samvittighet for min uføretrygd.

Jeg prøver å tenke konstruktivt og praktisk, men så har jeg noen andre tanker, samvittighet og følelser som går på dette med å gjøre en samfunnsinnsats. Men jeg gjør jo det som en doktor sa nå på Ullevål, hun ble glad for at jeg ikke studerer for tiden.

Det var hun som fikk meg til å slutte, og hun syns jeg nå hadde vært flink og sa "alt til sin tid" det betyr at senere kan situasjonen bli annerledes.

Jeg regnet med du hadde forstått meg rett, ville bar være _helt_ sikker.

Du gjør også en fantastisk samfunnsinnsats når du kjører en gammel, ærværdig dame rundt på ulike ærender og er tolmodig når hun innlemmer enda en ting på lista.

:-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Jeg regnet med du hadde forstått meg rett, ville bar være _helt_ sikker.

Du gjør også en fantastisk samfunnsinnsats når du kjører en gammel, ærværdig dame rundt på ulike ærender og er tolmodig når hun innlemmer enda en ting på lista.

:-)

mvh

Hei

Takk :-)

Ja hun er en veldig fin dame, søt og ja jeg finner ikke ord.

Huset hennes er fylt med ting som fra en annen tid, og siden hun er en kjent dame er det mange ting av betydning, hun har vist meg mye og fortalt meg i hvilken anledning hun kjøpte eller fikk dette, hun liker kunst, jeg også, men jeg har ikke mye kunnskap om kunstnere.

Alt er i orden, det vasnkelige er når hun sier "Nå skal det vel bli godt med en kopp kaffe" ja det er det vriene, jeg blir alltid sliten ikke av det fysiske arbeide, men alt jeg må tenke gjennom og gi gode svar på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

''Jeg har ikke sagt til min psykiater det de først sa nemlig dette: "din mor kan ikke ha asperger syndrom"''

Dette til gir grunn til å stille spørsmål ved både kompetanse og holdninger.

Absurd.

mvh

Hei!

Forresten snakket jeg med en forsker med spesialområde autisme, hun sa i dag at jeg så helt vanlig ut, men hun forstod fort at jeg hadde asperger syndrom og det utvilsomt sa hun på telefon i dag.

Det var egentlig greit at noen så direkte forteller meg det jeg har lurt på, men ikke selv forstår, for jeg er jo meg og andre seg og der oppstår problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Madelenemie

Du gjør en super samfunnsinnsats.

:-)

Det bråhaster ikke med opprydningsarbeidet, kanskje utenom 'journalbegravingen'. Så om du trenger en dags pause, kan du unne deg det.

Bare så jeg er helt sikker på at jeg ikke har uttrykt meg rotete: Jeg mente ikke at du projiserte dine problemer på jenta, men at en del fagfolk alt for lett 'leser' et 'projiseringsspøkelse' inn i situasjonen. Et spøkelse som, som andre spøkelser, slettes ikke finns.

mvh

Hei!

Jeg har i dag snakket med fastlegen og skolen og ting tar tid, men nå kjenner jeg inni meg at ting vil ordne seg :-)

Regionalt fagsenter for autisme

og

en lege ved psykiatrisk avdeling for PU og autisme, er så sikre på den genetiske arveligheten til autisme i vår familie, at det er lite å tenke to ganger på :-)

Jeg er lettet, ja de merket fort at jeg hadde autisme, men akkurat nå blåser jeg i det, nå har jeg andre tanker i hodet, skal skrive og finne ut av ting for mitt barn, og jeg har funnet et menneske som hjelper meg.

En barnevernspedagog var i dag med meg på møte, snakket, forklarte, noterte m.m og jeg er så glad både for forståelsen , hjelpen og at slik hjelper uten vederlag (jeg mener penger, jeg kunne betalt men vil ikke ha penger)

Heller ikke legen på Ullevål ville ha penger i går, sa at "nei nei, det kan jeg ikke ta i mot,", jeg kan ringe ved behov, noe jeg ikke har nå for alt for sliten og veldig mye å gjøre/ordne opp i, men å vite at mulighet ved behov var fint. Den legen sa hun merket på første setning at jeg hadde asperger syndrom, men at siden dette var hennes spesialfelt lett for henne, men ikke for andre.

Sa også at "nei du har nok bare autisme og ikke psykisk lidelse" også sa var glad for at jeg hadde en så snill mann som jeg hadde vært gift med helt fra jeg ble voksne.

Jeg er sliten, men glad, glad fordi barnevernspedagogen hjelper meg, formulerer ting slik jeg ikke klarer, formelt og profesjonelt og uten farger. Jeg fargelegger tekster også i formelle brev for jeg vil bare kommunisere med menneskene og er klosset på hvordan.

Da er det jammen godt å snakke med fagmennesker som sier, "du jammen det forstår jeg, jeg jobber med andre med asperger" da puster man rolig inn og ut igjen, og smiler og kjenner at uroen i magen er borte og at menneskene jo alle/ de fleste prøver å hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...