Gå til innhold

Kunnskapsfri sone


Nils Håvard Dahl, psykiater

Anbefalte innlegg

Gjest Zippity

''Enkelte ting må føles, ikke alt kan måles eller ses. Hva med følelser?''

Hvis medisin eller behandling virker, kan det måles. Hvis ikke, virker det ikke. Å måle er forresten ikke det samme som å se. Mange usynlig ting og effekter kan måles, på mange forskjellige måter.

Hvordan forklarer du at sjamaner gjorde folk friske før i tiden da, var det og placebo?

Og urter virker, det er bevist at johannes urt virker. De selger det og perikum olje på apoteket. Og hva med Marcello Haugen, var han bare en løgner/en illusjonist?

Nei, dere vet ikke hva dere snakker om, men alle må selvsagt tro det de vil. Eller ikke tro, det er opp til hver enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 208
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    67

  • Madelenemie

    18

  • PieLill

    10

  • Mirabell

    9

Mest aktive i denne tråden

Gjest Zippity

''Jeg tror noen kan kjenne energier og lese andres aura, hvordan kunne ellers en person "lese meg" over tlf?''

Jeg synes ikke det beviser noe at det går an å avlese andres energifelt over telefonen, snarere tvert i mot. En skikkelig aura burde bli forstyrret av telesignaler.

Hehe, nei den blir ikke forstyrret. Jeg opplevde det selv, og jeg vet med sikkerhet at denne personen kan sine saker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan forklarer du at sjamaner gjorde folk friske før i tiden da, var det og placebo?

Og urter virker, det er bevist at johannes urt virker. De selger det og perikum olje på apoteket. Og hva med Marcello Haugen, var han bare en løgner/en illusjonist?

Nei, dere vet ikke hva dere snakker om, men alle må selvsagt tro det de vil. Eller ikke tro, det er opp til hver enkelt.

''Hvordan forklarer du at sjamaner gjorde folk friske før i tiden da, var det og placebo?''

Det kan forklares når det er dokumentert at det skjedde... Poenget er at folk flest blir friske av de fleste ganger UANSETT. (Retorisk spørsmål, hvor mange ganger har du blitt syk og hvor mange ganger har du blitt frisk? Og hvor mange ganger har du dødd?)

''Og urter virker, det er bevist at johannes urt virker. De selger det og perikum olje på apoteket.''

Naturlige ingredienser er ikke automatisk "alternativt". Uendelig mange virkestoffer i naturen. Og gifter. Hasj, heroin, tobakk, koffein er noen plantebaserte "medikamenter". Og de giftigste gifter finner man også i naturen...

'' Og hva med Marcello Haugen, var han bare en løgner/en illusjonist?'' Det vet jeg ikke, han kan jo ha vært sprø, også...

'' alle må selvsagt tro det de vil. Eller ikke tro, det er opp til hver enkelt.'' Jepp, det er sant. Og svindel er heldigvis forbudt, så får vi håpe at de verste svindlerne blir stoppet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zippity

''Hvordan forklarer du at sjamaner gjorde folk friske før i tiden da, var det og placebo?''

Det kan forklares når det er dokumentert at det skjedde... Poenget er at folk flest blir friske av de fleste ganger UANSETT. (Retorisk spørsmål, hvor mange ganger har du blitt syk og hvor mange ganger har du blitt frisk? Og hvor mange ganger har du dødd?)

''Og urter virker, det er bevist at johannes urt virker. De selger det og perikum olje på apoteket.''

Naturlige ingredienser er ikke automatisk "alternativt". Uendelig mange virkestoffer i naturen. Og gifter. Hasj, heroin, tobakk, koffein er noen plantebaserte "medikamenter". Og de giftigste gifter finner man også i naturen...

'' Og hva med Marcello Haugen, var han bare en løgner/en illusjonist?'' Det vet jeg ikke, han kan jo ha vært sprø, også...

'' alle må selvsagt tro det de vil. Eller ikke tro, det er opp til hver enkelt.'' Jepp, det er sant. Og svindel er heldigvis forbudt, så får vi håpe at de verste svindlerne blir stoppet...

''Og svindel er heldigvis forbudt, så får vi håpe at de verste svindlerne blir stoppet...''

Nei det er fullt lovlig å være tlf spåkone, det burde vært forbudt. Hvem som helst kan skaffe seg en slik "jobb", det er svindel av verste sort :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

''Man vet at akupunktur virker på smerter derfor brukes det ved landets sykehus: smerteklinikker og fødeavdelinger''

Har du sett denne?

http://tjomlid.com/2013/03/13/fa-akupunktur-ut-av-fodestuene/

Hei!

:-) nei men leste den nå.

Uansett ingen særlig placebo virker på meg. :-)

Jeg er ingen placebodame sier min psykiater, og jeg tror hun har ganske rett.

Likevel husker jeg maset under fødsel, har du rier, hvor har du vondt osv.. for det sa noe om hvor langt kommet... jeg sa bare "bare vondt i ryggen" og det var så vidt jeg klarte si det, så fikk jeg noen nåler og alle ryggsmerter, forferdelige og tortur borte, borte, men da kunne jeg svare et JA for hadde rier, fikk like vondt i magen!!

Det var vondt nok det, men jeg satte pris på at ryggen fikk hvile.

Så for meg ble det en skikkelig tankvekker!

Skjønner nesten ikke at jeg fikk flere barn,... men tydeligvis drevet av veldig biologi fikk jeg flere :-) og jeg tror overskuddet i graviditetene, og lykken gjorde det til noe jeg ville gjenta igjen og igjen :-) Glad jeg har nesespray nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

:-) nei men leste den nå.

Uansett ingen særlig placebo virker på meg. :-)

Jeg er ingen placebodame sier min psykiater, og jeg tror hun har ganske rett.

Likevel husker jeg maset under fødsel, har du rier, hvor har du vondt osv.. for det sa noe om hvor langt kommet... jeg sa bare "bare vondt i ryggen" og det var så vidt jeg klarte si det, så fikk jeg noen nåler og alle ryggsmerter, forferdelige og tortur borte, borte, men da kunne jeg svare et JA for hadde rier, fikk like vondt i magen!!

Det var vondt nok det, men jeg satte pris på at ryggen fikk hvile.

Så for meg ble det en skikkelig tankvekker!

Skjønner nesten ikke at jeg fikk flere barn,... men tydeligvis drevet av veldig biologi fikk jeg flere :-) og jeg tror overskuddet i graviditetene, og lykken gjorde det til noe jeg ville gjenta igjen og igjen :-) Glad jeg har nesespray nå.

Vondt er det, ja. Og nålene virket ikke på meg... Men fint for deg at de gjorde!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Vondt er det, ja. Og nålene virket ikke på meg... Men fint for deg at de gjorde!

Hei!

:-)

Ja og steriltvannskapsler :-) hyggelige vepsestikk akkurat da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Vondt er det, ja. Og nålene virket ikke på meg... Men fint for deg at de gjorde!

Hei!

Jeg hadde vondt da jeg fødte, og det er rart egentlig?

Da har vi mye felles :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jo det er det.

Man vet at akupunktur virker på smerter derfor brukes det ved landets sykehus: smerteklinikker og fødeavdelinger.

''Hei!

Jo det er det.

Man vet at akupunktur virker på smerter derfor brukes det ved landets sykehus: smerteklinikker og fødeavdelinger. – Madelenemie

''

Nei, det vet man faktisk ikke.

Man vet at det hjelper å stikke nåler i, men for at det skal være akkupunktur som gjør forskjellen, så må jo nålene stikkes på bestemte steder.

Meg bekjent viser undersøkelser at det er helt irrelevant hvor nålene stikkes, for å få smertelinding. Det handler altså ikke om noen "akkupunktur-vitenskap" (som definerer HVOR nålene må stå), men bare det å stikke nåler et eller annet sted.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker for noen og det står de for, det er ikke alltid skolemedisinen virker heller. Hvor mange er det ikke som klager på for dårlig behandling?

Skolemedisin frelser deg ikke det heller, og man kan treffe mange ufyselige folk der.

Så la nå folk få gjøre som de vil, og hjelper det for dem så er det flott. Er det ikke mulig å være glad på andres vegne?

''Det virker for noen og det står de for, det er ikke alltid skolemedisinen virker heller. Hvor mange er det ikke som klager på for dårlig behandling?

Skolemedisin frelser deg ikke det heller, og man kan treffe mange ufyselige folk der.

Så la nå folk få gjøre som de vil, og hjelper det for dem så er det flott. Er det ikke mulig å være glad på andres vegne? – Zippity''

Nei, jeg er ikke glad på kvakksalvernes veier, og de er de eneste som tjener på dette.

Og nei, hvis det virket ville det vært skolemedisin. Det som gjør at folk tror de er bedre kalles placebo, og når man markedsfører det så heter det altså bedrageri.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dette var noe svært sensitivt... kan ikke ha lekket om det..

''Men dette var noe svært sensitivt... kan ikke ha lekket om det.. – hww

''

De snakker om generelle ting, ser på din reaksjon, og så gjetter de seg nærmere. Hjernen din fyller inn det som mangler.

Velkjente teknikker for å lure folk.

Jeg kjenner en bekjent som ikke er et gram klarsynt, og hun har mange gode "kunder" som sverger på at hun er så nøyaktig. Hun bare ler av det.

Vet man hvordan man skal gjøre det, kan hvem som helst være klarsynt.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kverlurerer for mye sør og har nhd med på laget, dere må innse at andre har et annet syn på ting. Og SMIL :-)

''Du kverlurerer for mye sør og har nhd med på laget, dere må innse at andre har et annet syn på ting. Og SMIL :-)

''

Folk kan ha så mange syn de bare vil. Enten virker medisin/behandling eller så gjør det det ikke. Det kan testes for, og testene viser at alternativ behandling ikke virker.

Selvsagt kan du tro på det, på samme måte som du kan tro på at månen er en gul ost, men månen er ikke noen gul ost bare fordi du tror på det.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Zippity

''Det virker for noen og det står de for, det er ikke alltid skolemedisinen virker heller. Hvor mange er det ikke som klager på for dårlig behandling?

Skolemedisin frelser deg ikke det heller, og man kan treffe mange ufyselige folk der.

Så la nå folk få gjøre som de vil, og hjelper det for dem så er det flott. Er det ikke mulig å være glad på andres vegne? – Zippity''

Nei, jeg er ikke glad på kvakksalvernes veier, og de er de eneste som tjener på dette.

Og nei, hvis det virket ville det vært skolemedisin. Det som gjør at folk tror de er bedre kalles placebo, og når man markedsfører det så heter det altså bedrageri.

Med vennlig hilsen

Når de var skikkelig syke i gamle dager og gikk til en sjaman og ble friske, var det og placebo???

Det er du som er placebo! Reis ned til Afrika og forkynn, se om de vil høre på dine vitenskapelige kunnskaper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zippity

''Du kverlurerer for mye sør og har nhd med på laget, dere må innse at andre har et annet syn på ting. Og SMIL :-)

''

Folk kan ha så mange syn de bare vil. Enten virker medisin/behandling eller så gjør det det ikke. Det kan testes for, og testene viser at alternativ behandling ikke virker.

Selvsagt kan du tro på det, på samme måte som du kan tro på at månen er en gul ost, men månen er ikke noen gul ost bare fordi du tror på det.

Med vennlig hilsen

''Folk kan ha så mange syn de bare vil.''

Takk! Orker ikke diskutere med deg for du står på "repeat", jeg vet akkurat hva du mener. Og jeg klikker av meningene dine, ha en fin kveld :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men dette var noe svært sensitivt... kan ikke ha lekket om det.. – hww

''

De snakker om generelle ting, ser på din reaksjon, og så gjetter de seg nærmere. Hjernen din fyller inn det som mangler.

Velkjente teknikker for å lure folk.

Jeg kjenner en bekjent som ikke er et gram klarsynt, og hun har mange gode "kunder" som sverger på at hun er så nøyaktig. Hun bare ler av det.

Vet man hvordan man skal gjøre det, kan hvem som helst være klarsynt.

Med vennlig hilsen

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen har evner til å vite slike ting, mens andre tror de har evner. Det er masse piss ute og går, jeg er drittlei i alt sammen. Kun få er seriøse.

''Noen har evner til å vite slike ting, mens andre tror de har evner. Det er masse piss ute og går, jeg er drittlei i alt sammen. Kun få er seriøse. – Zippity''

Du finner INGEN har noensinne vist at de har slike påståtte "evner".

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når de var skikkelig syke i gamle dager og gikk til en sjaman og ble friske, var det og placebo???

Det er du som er placebo! Reis ned til Afrika og forkynn, se om de vil høre på dine vitenskapelige kunnskaper.

''Når de var skikkelig syke i gamle dager og gikk til en sjaman og ble friske, var det og placebo???

Det er du som er placebo! Reis ned til Afrika og forkynn, se om de vil høre på dine vitenskapelige kunnskaper. – Zippity

''

Jeg har bodd i Afrika. Har du?

Jeg kan informere deg om at måten sjamannen kurerer AIDS på er å fortelle pasienten at de må ha sex med en jomfru.

Dette resulterer i at jenter ned i 2 års-alderen blir voldtatt, som en del av alternativ behandling. Hvis de overlever, får de HIV.

Fremdeles like begeistret for alternativ behandling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zippity

''Noen har evner til å vite slike ting, mens andre tror de har evner. Det er masse piss ute og går, jeg er drittlei i alt sammen. Kun få er seriøse. – Zippity''

Du finner INGEN har noensinne vist at de har slike påståtte "evner".

Med vennlig hilsen

Jo sør, noen har slike evner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...