Gå til innhold

Søke om BPA


Madelenemie

Anbefalte innlegg

Madelenemie

Hei!

Jeg har nå innsett min situasjon, jeg kan gå, jobbe hardt, høre etter og smile og bukke, jeg kan ta meg sammen og bukke til alle mennesker er borte, da synker jeg helt sammen, for sliten av å ta meg sammen.

Vi er en familie, med mor og mange barn med autisme, vi trenger hjelp i hverdagen, ikke avlastning, ikke ut og inn, men et menneske som kan hjelpe meg/oss.

Jeg er høflig, snill, arbeidsom, lydhør, men trenger hjelp til feks dette: ringe telefoner for meg, snakke og forklare mellom barnepsykiatere og min voksnepsykiater, mellom barnehabilitering og voksnehabilitering, mellom Nordvoll autismesenter og barnehabilitering og skole, jeg kan jobbe selv, om bare noen kan hjelpe meg med oversikt og støtte i hverdagen. Et menneske som ikke maser på meg, men bare kan bli med meg, hjelpe meg i gang på vanskelige dager, være litt tolk og forklare for meg hva andre mennesker mente med det de sa.

Og jeg er så høflig og takknemlig og snill om det fins mulighet for meg å finne og få et sånt menneske, jeg er stille og fredelig og høflig så mye at andre må være forsiktig for jeg kan bli så redd for å oppføre meg feil at jeg påtar meg all skyld for alt som går galt. (litt sånn er det)

Jeg vil gjerne for meg og fordi jeg har barn og fordi jeg vil få til , søke på BPA, brukerstyrt personlig assistent, jeg vet ikke hva skrive i søknad eller hvor begynne, men jeg trenger det veldig, ofte og akkurat nå, for klarer ikke mer å huske og ha oversikt og forstå alt mellom alle instanser.

Om de bare kunne ringt hverandre, om de bare kunne skjønt litt av hvordan det er å være mamma med funksjonshemning, med ønske om å være flink, men likevel bli sliten, miste oversikt, bli syk av overbelastning, kanskje er det første jeg må gjøre og be om hjelp, jeg trenger hjelp og det ville hjulpet meg og barna om vi fikk en BPA.

Hva skal jeg skrive i en søknad?

Og hvem kan bli min BPA, jeg er veldig snill og høflig.

Det kan min psykiater bekrefte og jeg er helt sikker på at hun kan skrive et skriv om at jeg er veldig flink til å høre etter og at jeg ikke sier stygge ord, og ikke er uhøflig, jeg følger regler og jeg hører etter, jeg må bare forstå hva som skjer rundt meg.

Takknemlig for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 68
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Madelenemie

    36

  • stjernestøv

    11

  • frosken

    8

  • Rikke 2

    5

Jeg tror ikke det er noen god løsning med BPA, fordi den kompetansen du trenger at en hjelper har, neppe finnes hos en som jobber som personlig assistent.

De som jobber med tildeling av tjenester i din bydel, vil være de rette til å snakke med om ditt behov for hjelp. Du kan skrive til dem og forklare situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Jeg tror ikke det er noen god løsning med BPA, fordi den kompetansen du trenger at en hjelper har, neppe finnes hos en som jobber som personlig assistent.

De som jobber med tildeling av tjenester i din bydel, vil være de rette til å snakke med om ditt behov for hjelp. Du kan skrive til dem og forklare situasjonen.

Hei!

?

Skjønner ikke! :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Jeg tror ikke det er noen god løsning med BPA, fordi den kompetansen du trenger at en hjelper har, neppe finnes hos en som jobber som personlig assistent.

De som jobber med tildeling av tjenester i din bydel, vil være de rette til å snakke med om ditt behov for hjelp. Du kan skrive til dem og forklare situasjonen.

Hei!

De kan bare tilby meg samtaler om hvor synd det er på meg....

Jeg vil ikke ha det!

Da er alt annet, bare praktisk hjelp bra, du vet jo hvordan det er...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

?

Skjønner ikke! :-(

Dersom en person skal være til reell hjelp for deg, så tror jeg det må være en person med noe relevant utdannelse og erfaring. De fleste personlige assistenter er ufaglærte, og jeg tror at du vil slite deg ut på å skulle få en ufaglært til å forstå hvilke behov du har og hvordan vedkommende skal kunne være til hjelp for deg.

Noen bydeler (og dps'er) har det de kaller "miljøarbeidere". Noen av disse er enten sykepleiere eller vernepleiere, og de har i utgangspunktet bedre forutsetninger for å forstå deg og din families situasjon. Den løsningen jeg har størst tro på at vil være til hjelp for deg, vil være at bydelen finner en egnet person som kan hjelpe til noen timer pr uke og at bydelen samtidig skaffer noen som kan veilede vedkommende.

Hvis du har flaks og finner den rette personen (og det kan jo selvfølgelig skje), så kan forsåvidt BPA fungere - men jeg tror sannsynligheten er liten for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

De kan bare tilby meg samtaler om hvor synd det er på meg....

Jeg vil ikke ha det!

Da er alt annet, bare praktisk hjelp bra, du vet jo hvordan det er...

Bydelen har mulighet til å tilby andre løsninger enn de har gjort hittil. Problemet er å få dem til å innse nødvendigheten av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Madelenemie

Dersom en person skal være til reell hjelp for deg, så tror jeg det må være en person med noe relevant utdannelse og erfaring. De fleste personlige assistenter er ufaglærte, og jeg tror at du vil slite deg ut på å skulle få en ufaglært til å forstå hvilke behov du har og hvordan vedkommende skal kunne være til hjelp for deg.

Noen bydeler (og dps'er) har det de kaller "miljøarbeidere". Noen av disse er enten sykepleiere eller vernepleiere, og de har i utgangspunktet bedre forutsetninger for å forstå deg og din families situasjon. Den løsningen jeg har størst tro på at vil være til hjelp for deg, vil være at bydelen finner en egnet person som kan hjelpe til noen timer pr uke og at bydelen samtidig skaffer noen som kan veilede vedkommende.

Hvis du har flaks og finner den rette personen (og det kan jo selvfølgelig skje), så kan forsåvidt BPA fungere - men jeg tror sannsynligheten er liten for dette.

Hei!

Jeg er jo flink på å definere behov, så kanskje det kan fungere.

Jeg er ganske enkel, bare man ikke snakker for mange ord og maser på meg, feks hjelper meg til å få gjort noe, så går det bra, jeg er ikke krevende.

Vet du hva jeg skal skrive for å få BPA? Jeg kan ringe Uloba, men jeg syns man skal være ganske frisk for å få hjelp, jeg vet ikke hvor lenge jeg orker mer, om bare alle psykiatere kunne ringt hverandre, jeg blir så sliten og jeg forstår ikke at de vil gi meg hjelp jeg ikke trenger. 16500 kr koster avlastning en helg pr måned, jeg trenger bare litt hjelp i hverdagen, ikke avlastning som er dårlig for barna og meg, vi trenger fred og ro her hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Bydelen har mulighet til å tilby andre løsninger enn de har gjort hittil. Problemet er å få dem til å innse nødvendigheten av det.

Hei!

Men hvem kontakter jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Men hvem kontakter jeg?

Jeg synes du først skal snakke med din psykiater om dette. Deretter kan du evt. skrive en søknad til bydelen hvor du beskriver nøye hva slags hjelp du mener du trenger.

Jeg tror ikke du bør blande uloba inn i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Bydelen har mulighet til å tilby andre løsninger enn de har gjort hittil. Problemet er å få dem til å innse nødvendigheten av det.

Hei!

Bydelssjefen var her hjemme, en slem dame i rosa genser, jeg holdt meg for ørene og satte meg i en krok, det er ca 2 år siden, litt mindre. Jeg pleier ikke reagere sånn, når jeg satte meg sånn, gråt jeg, men ikke på utsiden, på innsiden, så tok jeg meg sammen, gikk frem og tilbake og sa "bare gå vil ikke ha deg her", bydelssjefen eller hvem det var gikk ikke på lenge, jeg holdt meg hardere for ørene, jeg vet ikke hvem hun er.

Men hun er i mitt hodet, slem og ond, og jeg vet hun sitter i et hus ikke langt fra meg, barnehabiliteringen kontaktet regionalt fagsenter for autisme, ved Tage Lien, men heller ikke han kunne gjøre noe med damen med rosa genser, som jeg ikke vet hvem er. Er det hun som er bydelen og som jeg må kontakte?

Jeg er redd for henne, men kanskje noen på FFO kan hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bella Dotte

Jeg tror heller ikke at BPA er det rette for deg - du trenger en tolk og advokat og organisator, kanskje også en husmorvikar. Ta det opp med din psykiater neste time og gå igjennom dine behov, få det satt ned på et ark og send søknaden til bydelen! Det er fint hvis søknaden kan gå gjennom din psykiater eller at hun legger ved en attest på at du er pasient hos henne og trenger denne hjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Jeg synes du først skal snakke med din psykiater om dette. Deretter kan du evt. skrive en søknad til bydelen hvor du beskriver nøye hva slags hjelp du mener du trenger.

Jeg tror ikke du bør blande uloba inn i det.

Hei!

Uloba er bare en organisasjon for BPA.

Min psykiater anbefalte homecare, men fordi jeg ikke klarte å søke eller si mitt behov for sosionomen på det tidspunktet ble det ikke noe av,

Jeg hadde ingen ord da jeg fikk asperger diagnosen.

Jeg snakket bare med min psykiater, bare litt, jeg skrev mest, jeg vet min psykiater ikke har oversikt over hjelpetiltak, jeg tror jeg må finne ut av det selv, jeg prøver derfor å spørre her, jeg vil klare meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Jeg tror heller ikke at BPA er det rette for deg - du trenger en tolk og advokat og organisator, kanskje også en husmorvikar. Ta det opp med din psykiater neste time og gå igjennom dine behov, få det satt ned på et ark og send søknaden til bydelen! Det er fint hvis søknaden kan gå gjennom din psykiater eller at hun legger ved en attest på at du er pasient hos henne og trenger denne hjelpen.

Hei!

Ok

Jeg leste på Uloba sine sider, de har studenter, om jeg fikk en medisin eller psykolog student tror kunne gått bra.

Kunne blitt mange utfordringer feks være koordinator for meg og barna,, hvis jeg ikke hadde autisme vill jeg likt det, får innsyn i alt og rettigheter og myndighet på vegne av barna og meg.

Min psykiater vet ikke hva som fins av hjelpetiltak, jeg fikk time på Ullevål en gang med sosionom, skulle søke på Homecare, men jeg sa ikke noe hos sosionom, klarte ikke si ord, også sa sikkert ikke sosionom det til min psykiater og sånn stopper det. På den tiden hadde jeg så lite ord at jeg ikke forstår hvordan de kunne diagnostisere meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Ok

Jeg leste på Uloba sine sider, de har studenter, om jeg fikk en medisin eller psykolog student tror kunne gått bra.

Kunne blitt mange utfordringer feks være koordinator for meg og barna,, hvis jeg ikke hadde autisme vill jeg likt det, får innsyn i alt og rettigheter og myndighet på vegne av barna og meg.

Min psykiater vet ikke hva som fins av hjelpetiltak, jeg fikk time på Ullevål en gang med sosionom, skulle søke på Homecare, men jeg sa ikke noe hos sosionom, klarte ikke si ord, også sa sikkert ikke sosionom det til min psykiater og sånn stopper det. På den tiden hadde jeg så lite ord at jeg ikke forstår hvordan de kunne diagnostisere meg.

Kanskje du kunne fått en time med en sosionom på habiliteringen; nå vil du sannsynligvis klare å forklare dine behov på en ryddig måte?

Men dette er et tema som gjelder dere som familie, ikke bare deg. Du bør involvere din mann - og også de eldste barna - i diskusjonen om hva som vil kunne være til nytte for dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Hei!

Siden ingen svarer meg på hvorfor BPA ikke er noe for meg/oss, så drar jeg til dem når de åpner til uken, de holder til i Drammen og jeg må kjøre en halv time, men jeg er så sliten nå at jeg tror det er en bra ting å gjøre når man er så sliten og trenger hjelp og ikke bydelen kan hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest eldre dame

Hei!

Siden ingen svarer meg på hvorfor BPA ikke er noe for meg/oss, så drar jeg til dem når de åpner til uken, de holder til i Drammen og jeg må kjøre en halv time, men jeg er så sliten nå at jeg tror det er en bra ting å gjøre når man er så sliten og trenger hjelp og ikke bydelen kan hjelpe.

''sliten nå at jeg tror det er en bra ting å gjøre når man er så sliten og trenger hjelp og ikke bydelen kan hjelpe.''

Kanskje du heller skal sette ned tempoet og ikke ha så mange prosjekter gående samtidig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Siden ingen svarer meg på hvorfor BPA ikke er noe for meg/oss, så drar jeg til dem når de åpner til uken, de holder til i Drammen og jeg må kjøre en halv time, men jeg er så sliten nå at jeg tror det er en bra ting å gjøre når man er så sliten og trenger hjelp og ikke bydelen kan hjelpe.

''Siden ingen svarer meg på hvorfor BPA ikke er noe for meg/oss, så drar jeg til dem når de åpner til uken, de holder til i Drammen og jeg må kjøre en halv time, men jeg er så sliten nå at jeg tror det er en bra ting å gjøre når man er så sliten og trenger hjelp og ikke bydelen kan hjelpe.''

Uloba vil sannsynligvis anbefale BPA, de gjør stort sett alltid det. Det at Uloba sannsynligvis anbefaler det, sier ingenting om hvorvidt det vil kunne fungere bra for deg eller ikke.

Det er ganske krevende å ha BPA, og du har allerede mange personer du skal holde styr på i livet ditt. Jeg tror at BPA for deg vil medføre for mye stress, slik at det blir en belastning og ikke til hjelp. De fleste assistenter er ufaglærte, selv om du selvfølgelig også kan finne en og annen student som gjør dette en periode. JEg mener du trenger hjelp for en person med erfaring/kompetanse i forhold til autismeproblematikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Kanskje du kunne fått en time med en sosionom på habiliteringen; nå vil du sannsynligvis klare å forklare dine behov på en ryddig måte?

Men dette er et tema som gjelder dere som familie, ikke bare deg. Du bør involvere din mann - og også de eldste barna - i diskusjonen om hva som vil kunne være til nytte for dere.

Hei!

Ja jeg kan spørre om det.

Men hvis psykiatere og habiliteringer kunne ringt til hverandre så hadde jeg ikke trengt det.

Situasjonen er slik nå at jeg ikke bare snart stenger min mobil men isolerer meg, dvs og det er lite konstruktivt, men ikke vil ha noe med noen mer, ikke fordi det er noe galt med noen, men fordi jeg ikke forstå hva mennesker sier.

Det er kun en tanke som stadig er innom meg, men da den var i meg som barn og ungdom så jeg ingen mennesker, jeg var bare i meg selv, på mitt rom, jeg hadde det bra med det, men siden jeg ikke hadde ansvar for andre mennesker var dette noe jeg kunne tillate meg, i dag er situasjonen er annen, jeg forsøker desperat å få hjelp, formidle mitt behov, men jeg møter veggen, og jeg tror det er min type behov som er udefinert som er grunn til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Ja jeg kan spørre om det.

Men hvis psykiatere og habiliteringer kunne ringt til hverandre så hadde jeg ikke trengt det.

Situasjonen er slik nå at jeg ikke bare snart stenger min mobil men isolerer meg, dvs og det er lite konstruktivt, men ikke vil ha noe med noen mer, ikke fordi det er noe galt med noen, men fordi jeg ikke forstå hva mennesker sier.

Det er kun en tanke som stadig er innom meg, men da den var i meg som barn og ungdom så jeg ingen mennesker, jeg var bare i meg selv, på mitt rom, jeg hadde det bra med det, men siden jeg ikke hadde ansvar for andre mennesker var dette noe jeg kunne tillate meg, i dag er situasjonen er annen, jeg forsøker desperat å få hjelp, formidle mitt behov, men jeg møter veggen, og jeg tror det er min type behov som er udefinert som er grunn til dette.

''Situasjonen er slik nå at jeg ikke bare snart stenger min mobil men isolerer meg, dvs og det er lite konstruktivt, men ikke vil ha noe med noen mer, ikke fordi det er noe galt med noen, men fordi jeg ikke forstå hva mennesker sier.''

Dette er grunnen til at jeg ikke synes det er noen god ide med BPA nå.

Du og mannen din må gå sammen om å finne ut av hva som kan være til hjelp for dere, og så be om å få den hjelpen. Det er ikke meningen at du skal ta hånd om alle problemene i din familie alene. Dere skal gjøre det sammen:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

''Siden ingen svarer meg på hvorfor BPA ikke er noe for meg/oss, så drar jeg til dem når de åpner til uken, de holder til i Drammen og jeg må kjøre en halv time, men jeg er så sliten nå at jeg tror det er en bra ting å gjøre når man er så sliten og trenger hjelp og ikke bydelen kan hjelpe.''

Uloba vil sannsynligvis anbefale BPA, de gjør stort sett alltid det. Det at Uloba sannsynligvis anbefaler det, sier ingenting om hvorvidt det vil kunne fungere bra for deg eller ikke.

Det er ganske krevende å ha BPA, og du har allerede mange personer du skal holde styr på i livet ditt. Jeg tror at BPA for deg vil medføre for mye stress, slik at det blir en belastning og ikke til hjelp. De fleste assistenter er ufaglærte, selv om du selvfølgelig også kan finne en og annen student som gjør dette en periode. JEg mener du trenger hjelp for en person med erfaring/kompetanse i forhold til autismeproblematikk.

Hei!

Ok

Det er jeg enig med deg i.

Men bydelen forstår ikke det.

Jeg hadde en snill dame til å hjelpe meg, men min mann betalte henne privat 6000 kr mnd, jeg syns det er for mye fordi jeg jobber ikke, men i forhold til avlastningen bydelen kunne betale som kostet 16500 kr for en helg, er det lite, vi fikk innvilget to helger pr måned dvs 32 000 kr, men vi kunne ikke benytte oss av det da barna vil være hjemme, noe jeg skjønner, vi trives best her.

Nå skjønner jeg i vertfall hva du mener :-)

Men jeg tror fortsatt en psykolog eller medisin student kunne finne jobben som BPA for meg givende og utfordrende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...