Gå til innhold

Kul i munnen


stjernestøv

Anbefalte innlegg

Gjest sommerblomsten

Takk :)

Fin kveld...nei, men prøver å roe meg. Er flink til å tenke det verste, og har i det siste hatt sykdom og dødsangst. Er som jeg fremmkaller onde ting med tankene, det er skremmende.

''Er flink til å tenke det verste, og har i det siste hatt sykdom og dødsangst. Er som jeg fremmkaller onde ting med tankene, det er skremmende.''

Det er synd at du tenker det verste, og at du har hatt sykdom og dødsangst.

Hva mener du med at det er som du fremkaller onde ting med tankene?

Har du prøvd å lese Ingvard Wilhelmsens bok Livet er et usikkert prosjekt?

Det er en veldig fin bok å bruke for å kvitte seg med helse/sykdomsangst, bekymringer m.m. Å bruke boken hjelper både mot depresjon og forskjellige typer angst.

En ny bok som jeg ikke har lest ennå, er : Metakognitiv terapi for angst og depresjon, av Adrian Wells. Boken fås bl.a. i nettbokhandel. NHD har anbefalt boken av Wilhelmsen, og han har også anbefalt Metakognitiv terapi til flere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest forstår din angst

Har det slik selv oftere enn før. Grusomt mens det står på. Vet ikke om verre ting å ha angst for enn sykdomsangst. Selv har jeg hatt en tendens til å lese alt jeg har kommet over av på nettet. Ofte har det gjort meg mer bekymret, andre ganger har det gjort meg mindre bekymret. Jeg har i noen uker hatt et par røde flekker i huden på magen. Ligner eksemflekker. Plutselig ble jeg bekymret i dag. Først hadde jeg bestemt meg for at jeg ikke skulle lese noe på nettet. Men så leste jeg litt allikevel og fant ikke tegn på noe farlig. Men jeg leste lite. Har smurt med hydrocortison kl 18.00. Ser ingen bedring enda. Om ikke det hjelper er det kanskje sopp? Forstår godt din bekymring. Vet ikke hva jeg skal anbefale deg, men prøv å få kontroll på angsten. Selv har jeg den siste tiden begynt å godta angsten, kjenner etter på den og sier til meg selv at den skal få lov til å være der så lenge den vil være der. Det er en følelelse, den er ikke farlig. Tror det hjelper, men har bare helt i det siste begynt å tenke slik. Så mitt råd. Prøv å godta angsten, kjenn på den og se om den forsvinner.

Samtidig er det viktig at du får sjekket opp dette så fort som mulig. Selv bruker jeg mye penger på privatleger fordi jeg ikke orker å gå i to uker med angst for å få en offentlig time. Sure penger, men bedre det enn den forferdelige frykten lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Har det slik selv oftere enn før. Grusomt mens det står på. Vet ikke om verre ting å ha angst for enn sykdomsangst. Selv har jeg hatt en tendens til å lese alt jeg har kommet over av på nettet. Ofte har det gjort meg mer bekymret, andre ganger har det gjort meg mindre bekymret. Jeg har i noen uker hatt et par røde flekker i huden på magen. Ligner eksemflekker. Plutselig ble jeg bekymret i dag. Først hadde jeg bestemt meg for at jeg ikke skulle lese noe på nettet. Men så leste jeg litt allikevel og fant ikke tegn på noe farlig. Men jeg leste lite. Har smurt med hydrocortison kl 18.00. Ser ingen bedring enda. Om ikke det hjelper er det kanskje sopp? Forstår godt din bekymring. Vet ikke hva jeg skal anbefale deg, men prøv å få kontroll på angsten. Selv har jeg den siste tiden begynt å godta angsten, kjenner etter på den og sier til meg selv at den skal få lov til å være der så lenge den vil være der. Det er en følelelse, den er ikke farlig. Tror det hjelper, men har bare helt i det siste begynt å tenke slik. Så mitt råd. Prøv å godta angsten, kjenn på den og se om den forsvinner.

Takk, får prøve å godta angsten, hjelper litt å vite at det ikke bare er jeg som er redd. Har vival jeg kan ta, hater denne formen for angst, minner meg om tanker/stemmer som "Du skal dø". Men dette er det jeg selv som tenker tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

''Er flink til å tenke det verste, og har i det siste hatt sykdom og dødsangst. Er som jeg fremmkaller onde ting med tankene, det er skremmende.''

Det er synd at du tenker det verste, og at du har hatt sykdom og dødsangst.

Hva mener du med at det er som du fremkaller onde ting med tankene?

Har du prøvd å lese Ingvard Wilhelmsens bok Livet er et usikkert prosjekt?

Det er en veldig fin bok å bruke for å kvitte seg med helse/sykdomsangst, bekymringer m.m. Å bruke boken hjelper både mot depresjon og forskjellige typer angst.

En ny bok som jeg ikke har lest ennå, er : Metakognitiv terapi for angst og depresjon, av Adrian Wells. Boken fås bl.a. i nettbokhandel. NHD har anbefalt boken av Wilhelmsen, og han har også anbefalt Metakognitiv terapi til flere.

Tror jeg har lest den boken en gang, husker jeg lånte den. Men husker ingenting av den, så jeg kan lese den på nytt.

''Hva mener du med at det er som du fremkaller onde ting med tankene?''

Det er litt alternativ tenkemåte, at hvis du tenker nok på noe så skjer det. At vi skaper vår egen virkelighet med tankene, at alt begynner med en tanke. Jeg er redd tankene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sommerblomsten

Tror jeg har lest den boken en gang, husker jeg lånte den. Men husker ingenting av den, så jeg kan lese den på nytt.

''Hva mener du med at det er som du fremkaller onde ting med tankene?''

Det er litt alternativ tenkemåte, at hvis du tenker nok på noe så skjer det. At vi skaper vår egen virkelighet med tankene, at alt begynner med en tanke. Jeg er redd tankene mine.

''Tror jeg har lest den boken en gang, husker jeg lånte den. Men husker ingenting av den, så jeg kan lese den på nytt.''

Fint at du vil lese den på nytt. Og det er viktig å gjøre de oppgavene som Wilhelmsen skriver i boka, og å fortsette å bruke det du har lært av boka. Dette er ikke en bok som skal leses gjennom og legges bort, men brukes aktivt.

''Hva mener du med at det er som du fremkaller onde ting med tankene?

Det er litt alternativ tenkemåte, at hvis du tenker nok på noe så skjer det. At vi skaper vår egen virkelighet med tankene, at alt begynner med en tanke. Jeg er redd tankene mine. – stjernestøv''

Jeg tror ikke at hvis vi tenker nok på en ting så skjer det. Og ettersom det gir deg mye ubehag at du tenker slik, håper jeg at du får til å slutte å tenke slik.

Har du snakket med en behandler eller NHD om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

''Tror jeg har lest den boken en gang, husker jeg lånte den. Men husker ingenting av den, så jeg kan lese den på nytt.''

Fint at du vil lese den på nytt. Og det er viktig å gjøre de oppgavene som Wilhelmsen skriver i boka, og å fortsette å bruke det du har lært av boka. Dette er ikke en bok som skal leses gjennom og legges bort, men brukes aktivt.

''Hva mener du med at det er som du fremkaller onde ting med tankene?

Det er litt alternativ tenkemåte, at hvis du tenker nok på noe så skjer det. At vi skaper vår egen virkelighet med tankene, at alt begynner med en tanke. Jeg er redd tankene mine. – stjernestøv''

Jeg tror ikke at hvis vi tenker nok på en ting så skjer det. Og ettersom det gir deg mye ubehag at du tenker slik, håper jeg at du får til å slutte å tenke slik.

Har du snakket med en behandler eller NHD om det?

Får kjøpe boken og bruke den aktivt.

Skrev om sykdomsangsten min på psykiatri, nhd sa psykoterapi hjalp. Skal si det til min behandler når hun ringer, vet ikke når hun ringer. Vet ikke om hun kan hjelpe heller, snakket litt om det sist at jeg trodde jeg skulle dø, da sa hun du hadde jo ikke visst det hvis du var dø, da var det for sent. Vet ikke hva hun mente med det, kanskje det er psykoterapi. Men har jo trodd det før, at jeg er døden nær. Men sant "livet er et usikkert prosjekt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stjernestøv

''Tror jeg har lest den boken en gang, husker jeg lånte den. Men husker ingenting av den, så jeg kan lese den på nytt.''

Fint at du vil lese den på nytt. Og det er viktig å gjøre de oppgavene som Wilhelmsen skriver i boka, og å fortsette å bruke det du har lært av boka. Dette er ikke en bok som skal leses gjennom og legges bort, men brukes aktivt.

''Hva mener du med at det er som du fremkaller onde ting med tankene?

Det er litt alternativ tenkemåte, at hvis du tenker nok på noe så skjer det. At vi skaper vår egen virkelighet med tankene, at alt begynner med en tanke. Jeg er redd tankene mine. – stjernestøv''

Jeg tror ikke at hvis vi tenker nok på en ting så skjer det. Og ettersom det gir deg mye ubehag at du tenker slik, håper jeg at du får til å slutte å tenke slik.

Har du snakket med en behandler eller NHD om det?

Er vel det at jeg blir for selvsentrert når det oppstår kroppselige ting, og da tar angsten over. Skal ta meg sammen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sommerblomsten

Får kjøpe boken og bruke den aktivt.

Skrev om sykdomsangsten min på psykiatri, nhd sa psykoterapi hjalp. Skal si det til min behandler når hun ringer, vet ikke når hun ringer. Vet ikke om hun kan hjelpe heller, snakket litt om det sist at jeg trodde jeg skulle dø, da sa hun du hadde jo ikke visst det hvis du var dø, da var det for sent. Vet ikke hva hun mente med det, kanskje det er psykoterapi. Men har jo trodd det før, at jeg er døden nær. Men sant "livet er et usikkert prosjekt".

''Får kjøpe boken og bruke den aktivt.''

Flott! :-)

Velger du å kjøpe gjennom nettbokhandel, har du boken som regel i postkassen i løpet av få dager.

''Skrev om sykdomsangsten min på psykiatri, nhd sa psykoterapi hjalp. Skal si det til min behandler når hun ringer, vet ikke når hun ringer.''

Fint at du har brukt psykiatri- forumet og fått råd fra NHD.

Har du regelmessige timer hos din behandler? Kan du ringe til behandleren hvis du trenger hjelp utenom de fastsatte timeavtalene? Jeg får slik hjelp fra min behandler.

Det er viktig at du forteller behandleren din akkurat hvor mye du er plaget, slik at hun forstår, og at du spør om henne om hun kan gi deg psykoterapihjelp for sykdomsangsten din.

'' Vet ikke om hun kan hjelpe heller, snakket litt om det sist at jeg trodde jeg skulle dø, da sa hun du hadde jo ikke visst det hvis du var dø, da var det for sent. Vet ikke hva hun mente med det, kanskje det er psykoterapi. Men har jo trodd det før, at jeg er døden nær. Men sant "livet er et usikkert prosjekt".''

Jeg vet ikke hva hun mente, og om det hun sa evt var en del av terapien. Du kan jo spørre henne.

Det er også fint at du diskuterer med NHD og andre her.

Jo, livet er et usikkert prosjekt. Jeg håper at du fremover slipper å bekymre deg undøvendig og ha angst, slik at du kan nyte nuet.

*Klem* fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sommerblomsten

Får kjøpe boken og bruke den aktivt.

Skrev om sykdomsangsten min på psykiatri, nhd sa psykoterapi hjalp. Skal si det til min behandler når hun ringer, vet ikke når hun ringer. Vet ikke om hun kan hjelpe heller, snakket litt om det sist at jeg trodde jeg skulle dø, da sa hun du hadde jo ikke visst det hvis du var dø, da var det for sent. Vet ikke hva hun mente med det, kanskje det er psykoterapi. Men har jo trodd det før, at jeg er døden nær. Men sant "livet er et usikkert prosjekt".

rettelse til siste svar fra meg: *unødvendig*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

''Får kjøpe boken og bruke den aktivt.''

Flott! :-)

Velger du å kjøpe gjennom nettbokhandel, har du boken som regel i postkassen i løpet av få dager.

''Skrev om sykdomsangsten min på psykiatri, nhd sa psykoterapi hjalp. Skal si det til min behandler når hun ringer, vet ikke når hun ringer.''

Fint at du har brukt psykiatri- forumet og fått råd fra NHD.

Har du regelmessige timer hos din behandler? Kan du ringe til behandleren hvis du trenger hjelp utenom de fastsatte timeavtalene? Jeg får slik hjelp fra min behandler.

Det er viktig at du forteller behandleren din akkurat hvor mye du er plaget, slik at hun forstår, og at du spør om henne om hun kan gi deg psykoterapihjelp for sykdomsangsten din.

'' Vet ikke om hun kan hjelpe heller, snakket litt om det sist at jeg trodde jeg skulle dø, da sa hun du hadde jo ikke visst det hvis du var dø, da var det for sent. Vet ikke hva hun mente med det, kanskje det er psykoterapi. Men har jo trodd det før, at jeg er døden nær. Men sant "livet er et usikkert prosjekt".''

Jeg vet ikke hva hun mente, og om det hun sa evt var en del av terapien. Du kan jo spørre henne.

Det er også fint at du diskuterer med NHD og andre her.

Jo, livet er et usikkert prosjekt. Jeg håper at du fremover slipper å bekymre deg undøvendig og ha angst, slik at du kan nyte nuet.

*Klem* fra

Hun har ringt meg en gang i uka pga medisinbytte, men nå vil jeg ha time og skal si det. Blir bare stressa av at folk skal ringe meg, og ikke vite når.

Er synd det ikke finnes medisiner mot slik angst, da hadde jeg tatt det.

Takk for at du "hørte" på meg, og svarte meg. Det hjelper det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sommerblomsten

Hun har ringt meg en gang i uka pga medisinbytte, men nå vil jeg ha time og skal si det. Blir bare stressa av at folk skal ringe meg, og ikke vite når.

Er synd det ikke finnes medisiner mot slik angst, da hadde jeg tatt det.

Takk for at du "hørte" på meg, og svarte meg. Det hjelper det :)

Takk!

Det varmet :-)

Jeg håper at du får gjort avtale med din behandler om at du får jevnlige møter med henne slik at du får behandling for dine angstplager.

God kveld og god natt til deg, og lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Takk!

Det varmet :-)

Jeg håper at du får gjort avtale med din behandler om at du får jevnlige møter med henne slik at du får behandling for dine angstplager.

God kveld og god natt til deg, og lykke til!

Tusen takk :-)

Drømte i natt at det var en svults, tannlegen sa jeg måtte gå til lege og den måtte opereres ut. Får ikke håpe det da.

Ha en fin dag snille deg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Takk!

Det varmet :-)

Jeg håper at du får gjort avtale med din behandler om at du får jevnlige møter med henne slik at du får behandling for dine angstplager.

God kveld og god natt til deg, og lykke til!

Tannlegen mente det var betennelse, så jeg fikk pencelin. Og de sa det var ikke farlig :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest sommerblomsten

Tannlegen mente det var betennelse, så jeg fikk pencelin. Og de sa det var ikke farlig :-)

''Tannlegen mente det var betennelse, så jeg fikk pencelin. Og de sa det var ikke farlig :-)''

Takk for meldingene

Det er godt å høre at du har blitt undersøkt av tannlege og fått hjelp og betryggende informasjon om at det ikke er farlig

Håper at du får en fin dag

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

''Tannlegen mente det var betennelse, så jeg fikk pencelin. Og de sa det var ikke farlig :-)''

Takk for meldingene

Det er godt å høre at du har blitt undersøkt av tannlege og fått hjelp og betryggende informasjon om at det ikke er farlig

Håper at du får en fin dag

:-)

Takk :)

Han undersøkte det ikke, jeg fortalte hvordan det var. Reagerte litt på at han ikke undersøkte, men jeg sa til serketæren "Så det er ikke noe farlig"?

Hun sa dette ser de hver dag, så det går nok bra og farlig var det ikke. Var godt å høre det da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sommerblomsten

Tannlegen mente det var betennelse, så jeg fikk pencelin. Og de sa det var ikke farlig :-)

Ja, det er som regel slik, at det vi har bekymret oss for at skal skje, skjer ikke. Masse unødvendig bekymring...

Se

http://www.kognitiv.no/filarkiv/File/Kontroll_over_grubling_og_bekymring.pdf

og

http://www.samordningsradet.no/sitefiles/4055/Arkiv_Rapport/Artikler/2007/Owren__Wilhelmsen_Konge_i_eget_liv__4_07.pdf

''Op

p

s

k

r

i

f

t

e

n

p

å

e

t

g

o

d

t

l

i

v

e

r

l

i

k

e

v

a

n

s

k

e

l

i

g

s

o

m

d

e

n

e

r

e

n

k

e

l

:

D

u

m

å

v

e

l

g

e

o

m

d

u

s

k

a

l

b

e

k

y

m

r

e

d

e

g

e

l

l

e

r

i

k

k

e

.

D

e

t

d

u

k

a

n

g

j

ø

r

e

n

o

e

m

e

d

,

g

j

ø

r

d

u

n

o

e

m

e

d

.

D

e

t

d

u

i

k

k

e

k

a

n

g

j

ø

r

e

n

o

e

m

e

d

,

o

v

e

r

l

a

t

e

r

d

u

t

i

l

n

o

e

n

a

n

d

r

e

.

H

e

r

t

r

e

k

k

e

r

W

i

l

h

e

l

m

s

e

n

f

r

a

m

d

e

n

n

o

r

s

k

e

k

o

n

g

e

n

s

o

m

e

t

e

k

s

e

m

p

e

l

.

K

o

n

g

H

a

r

a

l

d

b

l

e

f

o

r

n

o

e

n

å

r

s

i

d

e

n

o

p

e

r

e

r

t

f

o

r

k

r

e

f

t

.

S

e

n

e

r

e

h

a

r

h

a

n

o

g

s

å

v

æ

r

t

g

j

e

n

n

o

m

e

n

s

t

ø

r

r

e

h

j

e

r

t

e

o

p

e

r

a

s

j

o

n

.

I

e

t

i

n

t

e

r

v

j

u

b

l

e

k

o

n

g

e

n

s

p

u

r

t

o

m

h

a

n

v

a

r

r

e

d

d

f

o

r

å

f

å

t

i

l

b

a

k

e

f

a

l

l

a

v

k

r

e

f

t

.

«

D

e

t

k

a

n

j

e

g

i

k

k

e

g

å

r

u

n

d

t

o

g

b

e

k

y

m

r

e

m

e

g

f

o

r

,

»

s

v

a

r

t

e

k

o

n

g

e

n

.

«

D

e

t

o

v

e

r

l

a

t

e

r

j

e

g

t

i

l

l

e

g

e

n

e

.

J

e

g

e

r

f

r

i

s

k

t

i

l

d

e

t

m

o

t

s

a

t

t

e

e

r

b

e

v

i

s

t

.

»

D

a

h

a

n

s

e

n

e

r

e

b

l

e

s

p

u

r

t

o

m

h

a

n

i

k

k

e

v

a

r

b

e

k

y

m

r

e

t

f

o

r

d

e

n

ø

k

e

n

d

e

t

e

r

r

o

r

t

r

u

s

s

e

l

e

n

,

s

v

a

r

t

e

h

a

n

a

t

d

e

t

v

a

r

h

a

n

i

k

k

e

.

D

e

t

o

v

e

r

l

o

t

h

a

n

t

i

l

p

o

l

i

-

t

i

e

t

s

s

i

k

k

e

r

h

e

t

s

t

j

e

n

e

s

t

e

.

«

H

v

i

s

j

e

g

s

k

u

l

l

e

t

e

n

k

e

p

å

s

å

n

t

,

v

i

l

l

e

j

e

g

i

k

k

e

f

å

s

o

v

e

o

m

n

a

t

t

e

n

.

O

g

h

v

i

s

d

e

t

e

n

g

a

n

g

s

m

e

l

l

e

r

h

e

r

i

l

a

n

d

e

t

,

s

k

a

l

j

e

g

i

h

v

e

r

t

f

a

l

l

v

æ

r

e

u

t

h

v

i

l

t

!

»

T

e

n

k

o

m

d

u

h

a

r

f

o

r

b

e

r

e

d

t

d

e

g

p

å

d

e

t

v

e

r

s

t

e

,

o

g

s

å

s

k

j

e

r

d

e

t

i

k

k

e

!

F

u

g

l

e

i

n

f

l

u

e

n

s

a

f

o

r

e

k

s

e

m

p

e

l

.

E

r

d

u

i

r

i

s

i

k

o

g

r

u

p

p

e

n

f

o

r

å

f

å

f

u

g

l

e

i

n

f

l

u

e

n

s

a

?

I

k

k

e

?

D

a

k

a

n

d

u

s

t

r

y

k

e

d

e

t

f

r

a

l

i

s

t

e

n

!

H

v

o

r

m

y

e

t

i

d

o

g

e

n

e

r

g

i

h

a

r

d

u

b

r

u

k

t

p

å

å

b

e

k

y

m

r

e

d

e

g

t

i

l

i

n

g

e

n

n

y

t

t

e

?

''

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sommerblomsten

Takk :)

Han undersøkte det ikke, jeg fortalte hvordan det var. Reagerte litt på at han ikke undersøkte, men jeg sa til serketæren "Så det er ikke noe farlig"?

Hun sa dette ser de hver dag, så det går nok bra og farlig var det ikke. Var godt å høre det da :)

Fint!

Jeg håper at du fremover får lest om og jobbet med Kognitiv og Metakognitiv terapi, og at du opplever at det hjelper deg.

Har du lest fra linkene jeg sendte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Fint!

Jeg håper at du fremover får lest om og jobbet med Kognitiv og Metakognitiv terapi, og at du opplever at det hjelper deg.

Har du lest fra linkene jeg sendte?

Leste litt av det, har bestilt "livet er et usikkert prosjekt" nå. Må virkelig få kontroll på denne angsten, så det var bra du minnet meg på den boken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sommerblomsten

Leste litt av det, har bestilt "livet er et usikkert prosjekt" nå. Må virkelig få kontroll på denne angsten, så det var bra du minnet meg på den boken :)

Flott!

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...