Gå til innhold

Rett på hjelp fra kommune etter operasjon


Frøya og Frøya

Anbefalte innlegg

Frøya og Frøya

Hei, har en venninne som er nyoperert pga en stor prolaps. Hun ble skrevet ut fra sykehus i går, bor alene og nærmeste familie bor på andre siden av landet. Nå kan hun ikke gå lengre enn inn og ut på badet, klarer ikke å stå i mere enn noen minutter. Legene sier det vil ta opptil seks uker før hun kan gå normalt.

Finnes det noe hjelp man kan få til enkelt husarbeid, handle mat, middag?? Evnt rekvisisjon til taxi så man kan prøve å handle selv??

Hun er ung og godt trent i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest lørdagmiddag

Man kan søke om bl.a. husmorvikar, hjemmesykepleie til f.eks hjelp ved dusjing og annet, m.m.

Mulighet for å søke om å komme på helsehus også

Ta kontakt med kommunen og fastlege for mer info

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lørdagmiddag

Eksempel på hjemmehjelp-ytelse fra Frogn kommune:

http://www.frogn.kommune.no/tjenester/alle/Praktisk-hjelp-i-hjemmet-hjemmehjelp/

''Praktisk hjelp i hjemmet (hjemmehjelp)

Beskrivelse

Denne tjenesten er tilgjengelig for alle som bor eller oppholder seg i Frogn kommune, og som p.g.a. sykdom, funksjonshemming, alder eller andre årsaker har et særlig behov for praktisk hjelp i hjemmet.

For denne tjenesten foreligger det en serviceerklæring som er politisk vedtatt. En serviceerklæring er et skriftlig dokument som skal synliggjøre hva innbyggerne kan forvente i sitt møte med Frogn kommune.

Tjenesten kan omfatte praktisk hjelp som:

Tilberedning av tørrmat, oppvarming av middagsmat, evt hjelp til å spise.

Oppvask.

Rengjøring av daglige bruksrom som bad, toalett, kjøkken, stue, gang og soverommet.

Vask av klær, samt vask og skift av sengetøy.

Vindusvask inntil to til tre ganger pr år.

Hjelp til å sette opp handleliste, evt innkjøp av varer.

Hjelp til personlig hygiene

Opptrening/opplæring/vedlikehold av ferdigheter.

Praktisk hjelp til barnefamilier som er i en vanskelig situasjon, og som fyller vilkårene for hjelp. ''

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøya og Frøya

Man kan søke om bl.a. husmorvikar, hjemmesykepleie til f.eks hjelp ved dusjing og annet, m.m.

Mulighet for å søke om å komme på helsehus også

Ta kontakt med kommunen og fastlege for mer info

Tusen takk! Skal sjekke det opp med Bærum kommune for henne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at hun vil bli tilbudt svært lite hjelp om hun søker. Som ung og i utgangspunktet frisk, prolapsoperert, så forventes hun nok å klare seg selv. I situasjoner som ikke er mer langvarige/prekære enn denne, så forventes man å klare å mobilisere venner og kjente til å handle et par ganger. Det vil vanligvis ikke ta mange dager før hun er i vesentlig bedre form.

Moren min fikk avslag på hjemmehjelp da hun brakk begge armene samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanligvis vil sykehuset melde til kommunen når de skriver ut pasienter med behov for hjelp. Etter store kirurgiske inngrep vil mange fx trenge hjelp til å sette blodfortynnende sprøyter noen uker, dersom vedkommende selv ikke klarer det. Ellers må man jo ta kontakt selv med fastlege eller hjemmetjenesten direkte og melde fra om hva slags konkret hjelp man trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vanligvis vil sykehuset melde til kommunen når de skriver ut pasienter med behov for hjelp. Etter store kirurgiske inngrep vil mange fx trenge hjelp til å sette blodfortynnende sprøyter noen uker, dersom vedkommende selv ikke klarer det. Ellers må man jo ta kontakt selv med fastlege eller hjemmetjenesten direkte og melde fra om hva slags konkret hjelp man trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tiltakskontoret

I noen kommuner - og jeg tror også i den kommunen du nevner - har de også en slags krisehjelp (opptil 14 dager) man kan få ved sykdom osv. Hun bør ringe Tiltakskontoret i kommunene (eller sjekke kommunens nettside om Tiltakskontoret) der det står hva slags tjenester de kan tilby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...

Hei.

Jeg undersøker det samme.

Jeg vet at det finnes kommunale tilbud som hjemmehjelp, hjemmesykepleie, psykisk helse, mestringsplass og KAD plass.

Jeg har dog også fått inntrykk av at dette er mer for mennesker med kroniske tilstander av et visst omfang. Sannsynligvis så vil man kanskje få kunne benytte seg av dette i en akutt situasjon dersom man allerede har tilbudet pga en annen kronisk tilstand.

Jeg forsøker å finne ut om man kan betale for hjelp i hjemmet på noen måte privat.

Jeg synes egentlig det er litt rart at det er forventet at man må ha venner og familie som man skal belaste etter en operasjon og det er jo selvfølgelig ingen som ønsker at pasienten skal få komplikasjoner fordi de ikke klarte å følge anbefalingene pga at manglende hjelp. Det vil også koste ressurser for helsevesenet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

igor54 skrev (4 timer siden):

Hei.

Jeg undersøker det samme.

Jeg vet at det finnes kommunale tilbud som hjemmehjelp, hjemmesykepleie, psykisk helse, mestringsplass og KAD plass.

Jeg har dog også fått inntrykk av at dette er mer for mennesker med kroniske tilstander av et visst omfang. Sannsynligvis så vil man kanskje få kunne benytte seg av dette i en akutt situasjon dersom man allerede har tilbudet pga en annen kronisk tilstand.

Jeg forsøker å finne ut om man kan betale for hjelp i hjemmet på noen måte privat.

Jeg synes egentlig det er litt rart at det er forventet at man må ha venner og familie som man skal belaste etter en operasjon og det er jo selvfølgelig ingen som ønsker at pasienten skal få komplikasjoner fordi de ikke klarte å følge anbefalingene pga at manglende hjelp. Det vil også koste ressurser for helsevesenet.

Da jeg ble operert sist, så ga sykehuset kommunen beskjed om hva jeg trengte da jeg kom hjem. Hadde ikke vært lenge hjemme før hjemmesykepleien sto på døra. Fikk også hjemmehjelp. Det var aldri snakk om at familie eller venner skulle/burde bistå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
emilie321 skrev (3 timer siden):

Da jeg ble operert sist, så ga sykehuset kommunen beskjed om hva jeg trengte da jeg kom hjem. Hadde ikke vært lenge hjemme før hjemmesykepleien sto på døra. Fikk også hjemmehjelp. Det var aldri snakk om at familie eller venner skulle/burde bistå.

Men det burde være familie og venner som hjalp. Det kommer sikkert helt an på hvor man er operert og hvor mobil man er.

Anonymkode: 6b058...42a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men det burde være familie og venner som hjalp. Det kommer sikkert helt an på hvor man er operert og hvor mobil man er.

Anonymkode: 6b058...42a

Jeg synes ikke det.  I dagens samfunn så er det ikke lagt opp til det. Jeg ville ikke vært avhengig av familie og venner.  At de hjelper til med enkle ting og innimellom er greit, men ikke fast.  Trenger en mer enn at noen kommer innom av og til, så er det ikke riktig at familien og venner skal gjøre dette. Ofte så trenger en også fagfolk, f.eks til sårstell.  Det er heller ikke riktig at familie eller venner skal hjelpe til med ting som dusjing og/eller påkledning. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
emilie321 skrev (21 timer siden):

Jeg synes ikke det.  I dagens samfunn så er det ikke lagt opp til det. Jeg ville ikke vært avhengig av familie og venner.  At de hjelper til med enkle ting og innimellom er greit, men ikke fast.  Trenger en mer enn at noen kommer innom av og til, så er det ikke riktig at familien og venner skal gjøre dette. Ofte så trenger en også fagfolk, f.eks til sårstell.  Det er heller ikke riktig at familie eller venner skal hjelpe til med ting som dusjing og/eller påkledning. 

 

Kommer helt an på hvilke venner og familie du har. Jeg har venner og familie som ville insistert. Bedre enn å få noen fremmede inn i huset. Er det snakk om sårstell så bør man vel være innlagt. 

 Normalt skrives ikke folk ut før man kan klare seg selv, m.m du er veldig gammel da. Jeg opererte kneet en gang og fikk ikke reise hjem før jeg kunne løfte foten, dvs til jeg kunne komme meg rundt sikkert selv. Hjemmesykepleien  har som regel ikke kapasitet til å brått måtte ta ekstra oppdrag, de er overbelastet nok som det er. Man bør tenke litt på det av og til og prøve å finne løsning selv først.

Anonymkode: 6b058...42a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Kommer helt an på hvilke venner og familie du har. Jeg har venner og familie som ville insistert. Bedre enn å få noen fremmede inn i huset. Er det snakk om sårstell så bør man vel være innlagt. 

 Normalt skrives ikke folk ut før man kan klare seg selv, m.m du er veldig gammel da. Jeg opererte kneet en gang og fikk ikke reise hjem før jeg kunne løfte foten, dvs til jeg kunne komme meg rundt sikkert selv. Hjemmesykepleien  har som regel ikke kapasitet til å brått måtte ta ekstra oppdrag, de er overbelastet nok som det er. Man bør tenke litt på det av og til og prøve å finne løsning selv først.

Anonymkode: 6b058...42a

Nei, en bør ikke være innlagt selv om en trenger sårstell. Det får være måte på å belaste helsevesenet. Det er jo nettopp derfor hjemmetjenesten skal bistå etter en operasjon eller sykehusinnleggelse. For å belaste helsevesenet minst mulig + at en gjerne har det best hjemme når det er mulig å være hjemme.  

Nå er det ikke alle som har familie eller venner en kan spørre. Det er dessuten for mye ansvar å pålegge familie og venner.

Om jeg er gammel? Nei, vil ikke si det, men godt voksen er jeg jo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
emilie321 skrev (1 minutt siden):

Nei, en bør ikke være innlagt selv om en trenger sårstell. Det får være måte på å belaste helsevesenet. Det er jo nettopp derfor hjemmetjenesten skal bistå etter en operasjon eller sykehusinnleggelse. For å belaste helsevesenet minst mulig + at en gjerne har det best hjemme når det er mulig å være hjemme.  

Nå er det ikke alle som har familie eller venner en kan spørre. Det er dessuten for mye ansvar å pålegge familie og venner.

Om jeg er gammel? Nei, vil ikke si det, men godt voksen er jeg jo.

Vet ikke hva som er best. Belaste helsevesenet eller de stakkars overarbeidet folka i hjemmesykepleien? Belastning på noen blir det jo uansett. Selvfølgelig må de som er alene få hjelp, men jeg syns det bør bli mer forventet at familie stiller opp for de som har det. Det er ikke sånn at velferdsstaten skal fikse absolutt alt, selv om mange forventer det. Det er alltid noen som blir ekstra belastet for det.

Anonymkode: 6b058...42a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble operert på Ullevål sykehus og en av sykepleierne der sa til meg at 'nå får du gå hjem og få familien din til å ta seg av deg'. De informerte skrifltig om at man ikke skulle være alene døgnet etter narkose, videre så var det en del restriksjoner i forhold til aktivitet i etterkant som også gjorde det noe vanskelig å klare seg helt alene de påfølgende ukene også. Det var aldri noe snakk om hjelp i forbindelse med noe i etterkant av operasjonen. De ordnet heller ikke med pasientreise/transport til bosted rett etter operasjonen. Jeg måtte betale full pris for taxi fra Oslo til Bærum. Jeg var svimmel etter inngrepet og sa ifra om at jeg ikke tok buss i tilfelle jeg falt (holdt på å falle over da jeg var på toalettet på sykehuset og sa ifra om det).

Nå synes jeg ikke at dette er riktig som sagt, men jeg tror egentlig at det er vanlig. Det var ikke noe spesielt ved meg som gjorde at akkurat jeg skulle forventes å lettere kunne få hjelp av familie enn andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
igor54 skrev (23 minutter siden):

Jeg ble operert på Ullevål sykehus og en av sykepleierne der sa til meg at 'nå får du gå hjem og få familien din til å ta seg av deg'. De informerte skrifltig om at man ikke skulle være alene døgnet etter narkose, videre så var det en del restriksjoner i forhold til aktivitet i etterkant som også gjorde det noe vanskelig å klare seg helt alene de påfølgende ukene også. Det var aldri noe snakk om hjelp i forbindelse med noe i etterkant av operasjonen. De ordnet heller ikke med pasientreise/transport til bosted rett etter operasjonen. Jeg måtte betale full pris for taxi fra Oslo til Bærum. Jeg var svimmel etter inngrepet og sa ifra om at jeg ikke tok buss i tilfelle jeg falt (holdt på å falle over da jeg var på toalettet på sykehuset og sa ifra om det).

Nå synes jeg ikke at dette er riktig som sagt, men jeg tror egentlig at det er vanlig. Det var ikke noe spesielt ved meg som gjorde at akkurat jeg skulle forventes å lettere kunne få hjelp av familie enn andre.

Ja, når jeg hadde narkose så sa det det til meg også, Men ingen spurte om jeg bodde alene og det gjorde jeg. Jeg hadde uansett ikke fått en person med meg for å bli der om natten😅Følte heller ikke behovet for å få en venn eller familiemedlem på overnatting. Det er uansett forventet at nettverket ditt skal stille opp. Har man ikke noe nettverk så er det en helt annen sak, da bør man få hjelp av kommunen.

Du kunne forresten fått taxipengene igjen hos Helfo om du hadde sendt kvittering til dem. Det er også en ting som forventes at man ordner selv.

Anonymkode: 6b058...42a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...