Gå til innhold

Vanskelig gåte :) Greier du den?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Hvem eier fisken?
Her er en gåte så vanskelig at den visstnok bare skal kunne løses av 2% av befolkningen. Klarer du den likevel?

 

Denne gåten skal ha Albert Einstein som far og skal etter sigende bare kunne løses av omlag 2% av befolkningen. Med andre ord er det hele 98% som enten ikke har tålmodighet eller evne til å klare gåten.

Hvilken del tilhører du?

Gåten er som følger:

Det er fem hus på en linje. Hvert hus har sin egen farge, og i hvert hus bor det en person med forskjellig nasjonalitet. De fem huseierne drikker ulike ting, røyker hvert sitt sigarettmerke og har forskjellige kjæledyr.

Et av kjæledyrene er en fisk.

Og spørsmålet er kort og godt:

Hvem av de fem er det som eier fisken?

Noen hint skal du selvsagt få med deg:
1. Engelskmannen bor i det røde huset.
2. Svensken holder hunder som kjæledyr.
3. Dansken drikker te.
4. Det grønne huset er til venstre for det hvite huset.
5. Eieren av det grønne huset drikker kaffe.
6. Mannen som røyker Pall Malls har fugler.
7. Eieren av det gule huset røyker Dunhills.
8. Mannen i det midterste huset drikker melk.
9. Mannen som røyker Blends bor ved siden av han som har katter.
10. Nordmannen bor i det første huset.
11. Mannen som har hester bor ved siden av han som røyker Dunhills.
12. Eieren som røyker Bluemasters drikker øl.
13. Tyskeren røyker Prince.
14. Nordmannen bor ved siden av det blå huset.
15. Mannen som røyker Blends har en nabo som drikker vann.

Det er ikke noe lurerier i denne gåten. Ingen tvetydigheter eller fiksfakserier. All informasjon du trenger er listet i de femten punktene. Det eneste som kreves er tålmodighet og logisk sans.

Dersom du klarer det riktige svaret kan du unne deg selv en gratulasjon. Skal man tro ekspertene tilhører du da den eksplusive gruppen av 121.348.731 mennesker som klarer den.

:o)

Lykke til!

 

Fra:

http://www.abcnyheter.no/050817/hvem-eier-fisken

 



Anonymous poster hash: 8fd64...63a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Xtra

Sjetteklassingen min fikk denne oppgaven på skolen, og både han og jeg klarte denne glatt etter tur. Så jet tror ikke noe på at kun 2 % av befolkningen får til oppgaven :-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miss Piggy

Elsker slike oppgaver! :)

Nå har jeg sittet i mange timer og løst oppgaven. Da er jeg blandt de 2% da! :)

 

Svaret er som Lillemus sier, tyskeren eier fisken!

 

Hus nr. 1:  gult, nordmann, katt, vann, Dunhills.

Hus nr. 2: blått, danske, hest, te, Blends.

Hus nr. 3: rødt, engelskmann, fugl, melk, Pall Malls.

Hus nr. 4: grønt, tysker, fisk, fakkfe, Prince.

Hus nr. 5: hvitt, svenske, hund, øl, Blue Master.

 

Og jeg har IKKE juksa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Miss Piggy

 

Denne greide min 3. åring.

Anonymous poster hash: 758d1...9ad

 

Det tror jeg faktisk ikke noe på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miss Piggy

Sjetteklassingen min fikk denne oppgaven på skolen, og både han og jeg klarte denne glatt etter tur. Så jet tror ikke noe på at kun 2 % av befolkningen får til oppgaven :-).

Er du sikker på at det er samme opppgaven? Det er mange slike som denne og det er ulike vansklighetsgrader på dem.. Jeg tror ikke at du/dere greier denne "glatt" som du sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så god du er til å google Lillemus! ;-)

Google? Jeg løste den ved bruk av penn og papir og litt logikk. :) Jeg liker slike gåter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker slike oppgaver! :)

Nå har jeg sittet i mange timer og løst oppgaven. Da er jeg blandt de 2% da! :)

 

Svaret er som Lillemus sier, tyskeren eier fisken!

 

Hus nr. 1:  gult, nordmann, katt, vann, Dunhills.

Hus nr. 2: blått, danske, hest, te, Blends.

Hus nr. 3: rødt, engelskmann, fugl, melk, Pall Malls.

Hus nr. 4: grønt, tysker, fisk, fakkfe, Prince.

Hus nr. 5: hvitt, svenske, hund, øl, Blue Master.

 

Og jeg har IKKE juksa!

Jeg brukte 10-15 min i morrest. :) Artig med sånne oppgaver!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miss Piggy

Jeg brukte 10-15 min i morrest. :) Artig med sånne oppgaver!

10-15 min? :o jaja, noen er veldig kjappe i hodet! Men tror like vel ikke den er så lett at en 3-åring greier den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Xtra

 

Er du sikker på at det er samme opppgaven? Det er mange slike som denne og det er ulike vansklighetsgrader på dem.. Jeg tror ikke at du/dere greier denne "glatt" som du sier.

 

 

Tror det er samme oppgaven, men presentert på en måte som kanskje gjør den noe enklere, nemlig slik:

http://www.gruble.net/grubliser/einstein/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har løst flere lignende oppgaver opp gjennom årene. Men merket at jeg likevel brukte litt lenger tid på å løse akkurat denne sist jeg fikk den servert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Google? Jeg løste den ved bruk av penn og papir og litt logikk. :) Jeg liker slike gåter.

Ok. Det var noe med tidspunktene (lagt ut etter sengetid, svar på tidligmorgenkvisten) pluss manglende forklaring som foret mistanken... ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Det var noe med tidspunktene (lagt ut etter sengetid, svar på tidligmorgenkvisten) pluss manglende forklaring som foret mistanken... ;)

Kl. 7:44 hadde jeg vært oppe i nesten to timer, dusjet, fått opp ungene, spist frokost og ordnet meg ferdig og satt i grunnen bare og ventet til ungene var klare til å dra... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10-15 min? :o jaja, noen er veldig kjappe i hodet! Men tror like vel ikke den er så lett at en 3-åring greier den.

En 3-åring har ikke sjangs, det er jeg overbevist om. :) Det er nok  bare et aldri så lite forumtroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kl. 7:44 hadde jeg vært oppe i nesten to timer, dusjet, fått opp ungene, spist frokost og ordnet meg ferdig og satt i grunnen bare og ventet til ungene var klare til å dra... ;)

*Har glemt hvordan det var dengang da* ;)

Jr står opp selv, og vi roter oss trøtte ned til felles frokost rett før åtte her i huset - oh happiness... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Xtra

*Har glemt hvordan det var dengang da*  ;)

Jr står opp selv, og vi roter oss trøtte ned til felles frokost rett før åtte her i huset - oh happiness...  :D

 

 

Mine barn er litt mindre enn Lillemus', men neimen om jeg står opp to timer før jeg skal avgårde. En time holder - for en som setter sengen høyt! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn er litt mindre enn Lillemus', men neimen om jeg står opp to timer før jeg skal avgårde. En time holder - for en som setter sengen høyt! :P

Jeg liker å ha god tid om morgenen og er gjerne oppe 45 min før jeg vekker ungene. :) Ungene liker også å ha litt tid å våkne på, så da er jeg oppe 1,5-2 timer før jeg må dra og stort sett går det helt fint. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...