Gå til innhold

Om å signere med nick istedetfor anonym


Gjest Admin Doktoronline

Anbefalte innlegg

Det er sant at DOL har fått kraftige konkurrenter. DOL blir nok forandret fra å være et "masseforum" til å bli mer et "nisje-forum". Likevel har DOL to fortrinn som Facebook og lignende ikke har.

 

* Man kan kan få svar på de mest private spørsmål man måtte ha i tilværelsen fra fagfolk, også slike spørsmål man kan kvie seg for å gå til legen med.

 

* DOL krever ikke streng identifisering av brukerne, krever ikke fullt navn og fødselsdato og hele den pakka der. Vi kan være helt anonyme overfor hverandre. DOL selger ikke vårt privatliv videre til tredjepart.

 

Derfor er det fortsatt behov for DOL. Det finnes også andre fora for spesielt interesserte, f.eks. Milforum for de som er opptatt av Forsvaret. Har du tekniske interesser, finner du også spesialfora for dette. Disse spesialforaene krever heller ikke mye personopplysninger fra deg og selger ikke privatlivet ditt videre slik som Facebook gjør. De klarer ikke å "spise opp" helt sånne spesialfora. Så vidt jeg vet er Facebook nå på tilbakegang, spesielt blant unge folk.

 

Samtidig har DOL en svakhet i brukeridentifisering som gjør at noen nett-troll kan herje litt for fritt. Det lar seg ikke gjøre å utestenge dem helt. Jeg tror at den nye funksjonen "Ignorer bruker" kan rette opp mye av dette.

 

Spørsmålet om anonymitet og moderatorfunksjon har vidtrekkende konsekvenser for oppslutning, opplevelse av kvalitet og ikke minst maktutøvelse for et forum. Se bare på hvordan avisene har håndtert dette, f.eks. VGs debattforum kontra Vårt Lands (der de ikke har anonymitet i det hele tatt). Sistnevnte forringes nå fordi de har fått inn en superkverulant og har en moderator som ikke greide å håndtere det.

 

Synes dette var veldig godt skrevet! Enig i alt som står der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 52
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • AnonymBruker

    10

  • Ayia

    7

  • Sør

    4

  • mammanito

    4

Mest aktive i denne tråden

Vi som ikke har problem med å svare anonyme og de som skriver med nye nick/evt engangsnick om den muligheten kommer tilbake, kan være enda flinkere til å svare de som poster som AnonymBruker  og de som skriver med nye nick, slik at de nye erfarer å få svar på sine innlegg. Anonymous poster hash: 4d985...581

Jeg har lest i innlegg at noen ønsker at det ikke skal være mulig å søke opp innlegg etter forfatter. Kanskje flere hadde valgt å skrive flere av sine innlegg med sitt faste nick om dere tok bort muligheten for å søke opp innlegg etter forfatternick? Anonymous poster hash: 4d985...581

Godt forslag (å ikke kunne søke etter forfatter)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På gamle dol ville jeg valgt å være anonym i flere tilfeller dersom jeg fikk lov til det, for å beskytte meg selv. Men på nye dol synes jeg det er helt greit å bruke fast nick fordi jeg føler meg mye tryggere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at flere misliker at så mange tråder og kommentarer er signert med anonym. Til dere som jevnt over velger å ikke bruke nick, kan dere si noe om hvorfor dere gjør det? Hva forhindrer dere fra å bruke nick i noe større grad?

 

Tidligere var det lett å skifte til et "midlertidig nick". Det ser mye bedre ut enn bare "Anonym".

 

Det er mange gode grunner til å ville være anonym, og noen få dårlige. Gjør man det for å plage andre uten å bli gjenkjent, er det selvsagt ikke greit. Men en god grunn kan være at man vil skrive om noe intimt eller privat uten å måtte bli gjenkjent. F.eks. sykdom, gjeld, sex-vansker, eller det kan være relasjoner til andre mennesker i ens liv, som ellers lett vil kunne bli gjenkjent (og som man vil beskytte).

 

Har man veldig mye konkret og personlig info knyttet til sitt nick, vil det kunne være lett å identifisere vedkommende. 

 

Jeg tror at midlertidige nick (feks "frustert mor", "bedratt mann" o.l) er lettere å forholde seg til enn bare "Anonym gjest".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God tanke, men dette kommer neppe alle til å gjøre. Jeg tror mer på å åpne for tilfeldige nick - og å slette historikk. Jeg tror det er dette som er årsak til brukernes mottrekk - velge anonymitet - her...

Absolutt!! Historikk bør slettes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere var det lett å skifte til et "midlertidig nick". Det ser mye bedre ut enn bare "Anonym".

(...)

 

Jeg tror at midlertidige nick (feks "frustert mor", "bedratt mann" o.l) er lettere å forholde seg til enn bare "Anonym gjest".

 

Ja, det er i hvert fall lettere å om man skal søke på forfatter, i stedet for AnonymBruker. Dessuten er det interessant å skille en anonym trådstarter fra andre anonyme brukere. Det er blir verre med de tallkodene som følge AnonymBruker.

 

Hvis DOL absolutt må/skal markere at det ikke er et vanlig nick, går det jo an å sette et eller annet tegn ved nicket som markerer det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ja, det er i hvert fall lettere å om man skal søke på forfatter, i stedet for AnonymBruker. Dessuten er det interessant å skille en anonym trådstarter fra andre anonyme brukere. Det er blir verre med de tallkodene som følge AnonymBruker.

 

Hvis DOL absolutt må/skal markere at det ikke er et vanlig nick, går det jo an å sette et eller annet tegn ved nicket som markerer det.

Det hadde vært fint om Admin kunne ordnet en forandring slik at vi kunne hatt 2 nicknavn registrert på samme e-postadresse.

 

I vindu for innlogging kunne det da vært slik at man logger inn _kun_  med bruker navn og ikke slik som i dag at man kan velge å logge inn med sin e-postadresse.

 

Hvis vi brukerne får anledning til å ha 2 nicknavn, og det ene brukes fast og kan kun endres gjennom avtale med Admin, og det andre nicknavnet kunne vi hatt anledning til å bytte selv så ofte som vi ønsker.

Det andre nicknavnet kunne vi ha brukt når vi skriver om sensitive og/eller gjenkjennelige ting.

Anonymous poster hash: 4d985...581

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

 

Jeg tror at midlertidige nick (feks "frustert mor", "bedratt mann" o.l) er lettere å forholde seg til enn bare "Anonym gjest".

 

Enig, fryktelig trøttende med alle signatur "Anonym" innleggene. 

 

Og hva skjer med alle anonyme som bare henviser til et utdrag og en artikkel osv uten å skrive noe mer, mye "veggfyll", eller hva man skal kalle det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 Grunnen min er at jeg kjenner andre som er på forumet. Og jeg har rett og slett ikke lyst til å bli en gjenganger som de andre kjenner. Før brukte jeg mye engangsnick, men da sammen nick i lange perioder, eller samme nick til samme tema/ i samme forum. For sånne intetsigende praktiske spørsmål som gamle DOL var genialt for, der man ønsker ett til fem konkrete svar og ikke hadde tenkt å starte en diskusjon eller være personlig, var det så greit å velge et nick som sa noe om innholdet og utdypet overskriften: " Bunadsproblem", "Hvilken buss til Fornebu?" osv.(slik at de som ikke var interessert lett kunne overse spørsmålet).

 

Er det enkelt å endre nick eller ha flere uten å måtte opprette helt ny profil med en ny epostadresse og slette den gamle? Slik at jeg kan endre nick sånn en gang i året, men av  og til bruke mitt gamle?

 

Jeg er veldig lei meg for denne omleggingen, jeg syns det har blitt et mye dårligere og mer upraktisk forum. Funksjonaliteten i det gamle var så mye bedre, for eksempel dette med engangsnick, svar til meg (som funket uansett nick), oversiktligheten i trådene m.m. Er det virkelig for sent å snu?

Anonymous poster hash: 00fd1...b40

Anonymous poster hash: 00fd1...b40

 

Enig med deg. Jeg savner muligheten til å endre nick til å passe anledningen... men problemet da, var at man kanskje glemte å endre nicket om en svarte videre på tråden eller glemte skrivemåten... :D Kunne jo vært noe med at man automatisk ble til "trådstarter" når man svarer på sin egen tråd.... at man ikke kan svare anonymt på sitt eget innlegg. Men det er forferdelig kjedelig å kun være anonym... ingen gidder jo å svare da, men det er ikke alt man ønsker skal knyttes til nicket sitt heller. Så jeg vurderer å gå over til f.eks. kvinneguiden. Se f.eks. her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns man skal ha muligheten til å kunne signere som anonym, men at man kan endre nicket, og at man endres automatisk til "trådstarter" når man svarer i sin egen tråd. En annen ting jeg savner er at man får sine svar i "mine svar" boksen, nå ser jeg at det kun er de jeg har skrevet på under nick som ligger der, og da er det lett å glemme hvis jeg har svart noen eller startet innlegg som anonym... Selv om man er anonym under nicket også, så er det jo ikke alle tråder en ønsker skal følge en resten av livet for å si det sånn. Jeg ser en del her er godt kjente og har kanskje til og med møttes på rett, og da er det kanskje enkelte ting en ønsker å spørre om helt anonymt, uten nicktilknytning. Og er det personhets, så har jo dol muligheten til å finne ut hvem som står bak det, uansett om vedkommende er anonym.... Dersom man spør et seriøst spørsmål anonymt, så syns jeg man godt kan svare selv om det ikke er tilknyttet et nick... man kan evnt. svare anonymt selv da. I don't care :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere var det lett å skifte til et "midlertidig nick". Det ser mye bedre ut enn bare "Anonym".

 

Det er mange gode grunner til å ville være anonym, og noen få dårlige. Gjør man det for å plage andre uten å bli gjenkjent, er det selvsagt ikke greit. Men en god grunn kan være at man vil skrive om noe intimt eller privat uten å måtte bli gjenkjent. F.eks. sykdom, gjeld, sex-vansker, eller det kan være relasjoner til andre mennesker i ens liv, som ellers lett vil kunne bli gjenkjent (og som man vil beskytte).

 

Har man veldig mye konkret og personlig info knyttet til sitt nick, vil det kunne være lett å identifisere vedkommende. 

 

Jeg tror at midlertidige nick (feks "frustert mor", "bedratt mann" o.l) er lettere å forholde seg til enn bare "Anonym gjest".

Fullstendig enig med deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er blitt så mange Anonyme i trådene at jeg ikke gidder å lese innleggene, for jeg greier ikke å finne ut hvem som svarer hvem og hvorfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er blitt så mange Anonyme i trådene at jeg ikke gidder å lese innleggene, for jeg greier ikke å finne ut hvem som svarer hvem og hvorfor.

 Godt poeng.... Hvis man skal kunne starte anonyme innlegg, bør en kunne ha et midlertidig nick, f.eks. frustrert frue, sint kone osv.... og signere evnt. senere svar på samme innlegg enten som samme "nicket" eller som "trådstarter".... Litt forvirrende når anonym starter 100 tråder, er det samme person eller hva, og når man svarer og flere svarer anonymt, hvem av dem er trådstarter? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...