Gå til innhold

Hvordan bli mer utadvendt og pratsom?


gemini72

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei!

Jeg lærte det av min psykiater på nevrohabiliteringen.

Hun er nevrolog også.

Men jeg må legge til at starthjelpen og drahjelpen jeg fikk av henne på abc nivå ( om du skjønner hva jeg mener med det?) ang det sosiale og de mellommenneskelige relasjoner gjorde meg mer interessert og motivert til å både lære og etter hvert spurte jeg flere mennesker, og feks så på enkelte scener på TV. Som min psykiater hadde bedt meg se på, de forklarte ting bra, og det er lettere å se på mennesker på TV.

Det er ikke så lett å få med seg alt når man er ute for å gjøre ærend, da er man opptatt av det, og klarer ikke tenke på noe annet.

De er nok spesielt flinke på landets nevrohabiliteringer, fordi de har mange svært dårligfungerende som de gir tilbud til, og ofte må de snakke enkelt til disse gruppene. Jeg gikk aldri på DPS, for jeg skjønte ikke hva deres ikke- ord, betydde, de prøvde vel å kommunisere med kroppsspråk, og sånt forstår jeg ikke!! men på nevrohabiliteringen forstod de at jeg ikke kunne forstå det som mest sannsynlig er en form for avansert terapeutisk taushet, basert på kroppsspråk, den fungerer ikke på mennesker med autisme.

Til og med fastlegen som fikk høre om ikke-ordene til disse DPS psykologene ristet på hodet av det, sa min mann.

Så der var fastlegen enig med psykiaterne og klinikkoverlegen i spesialisthelsetjenesten.

Man hjelper ikke et menneske med autisme ved å be det snakke, hva skulle jeg si?

Jeg hadde ikke fått noe spørsmål? Ikke en gang et spørsmål jeg kunne svare vet ikke på.

Da satt jeg bare der og ble terrorisert av noen lyder, frustrasjonen økte, og skuffelsen var stor.

Det er en sånn gang da jeg fikk lyst til å bli voldelig, jeg ble etter tror jeg ca 35 min med terrorlyder av en klokke i et nakent rom som hadde et ubehagelig ekko, så frustrert at jeg fikk lyst å ta bordet, kaste det i veggen og holde meg for ørene. Sånt gjør jeg jo ikke, har aldri tenkt det før heller, og heldigvis forstod min mann og formidlet til fastlegen hvor forkommen og nedbrutt jeg var etter disse ca 45 min på DPS, med den terroristdamen.

Jeg skrev til henne etter noen år, hadde hatt diagnosen Asperger lenge, og var fornøyd og glad, da hadde jeg overskudd til å spørre de rett og slett hvorfor de terroriserte meg sånn? Hun svarte meg i en lang Mail, at hun var lei det opplevdes sånn, at hun hadde sittet og tenkt på Asperger syndrom, men at jeg sluttet så fort at videre diagnostisering for henne da ikke ble gjort.

Men så hadde hun visst tatt videreutdanning innen autismespekteret etter dette.

Jeg syns det var fint å få en oppklaring, hun mente altså ikke terroriserer meg med ikke- ord og den klokkelyden.

Jeg sa lite på den tiden, så måtte jo ha hjelp om jeg skulle snakket....

Jeg visste jeg var der for at de skulle fortelle meg hva som var annerledes med meg, da ble jeg frustrert over at de ikke sa noe.

Men heldigvis kom jeg fort til nevrohabiliteringen, der kan de mye om autisme, og leste det jeg skrev, diagnostiserte meg:-)

Og fulgte meg opp. I dag er jeg så lykkelig:-)

Tror du at du kan ha noe innenfor autismespekteret, så er spesialisthelsetjenesten og da nevrohabiliteringen stedet å søke utredning.

Jeg mener autisme er nokså tydelig etter noen samtaler med et menneske....

Men kompetansen om sånt på DPS og BUPer er dårlig.

Ok, takk for langt og fint svar :)

 

Kanskje du kunne (viss du har lyst) lage en slags "guide" for hvordan man ter seg i sosiale situasjoner, og andre nyttige ting å lære for oss som har asperger eller autisme?

Anonymous poster hash: f310c...52f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 44
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • AnonymBruker

    17

  • Madelenemie

    12

  • gemini72

    5

  • Bella Dotte

    5

Madelenemie

Ok, takk for langt og fint svar :) Kanskje du kunne (viss du har lyst) lage en slags "guide" for hvordan man ter seg i sosiale situasjoner, og andre nyttige ting å lære for oss som har asperger eller autisme? Anonymous poster hash: f310c...52f

hei!

jeg har lyst, jeg kjenner på at jeg bør, min psykiater nevnte det ofte, om jeg ikke pga av hundrevis at godt bearbeide lange mail, fremstilt etter tema stort sett, ikke kunne sende dette til et forlag, hun sa også hun kunne bli med meg. så langt bra, men så har jeg noe som er vanlig ved autisme, organiseringsvansker, det betyr at et bokprosjekt blir nærmest umulig.

min psykiater sa, jeg skriver så bra, og jeg skrev meg faktisk inn i hjertet hennes, det er bare jeg og en mor til en gutt med autisme, som skrev en bok en gang, som har gitt henne muligheten til å kjenne litt hvordan det er å ha autisme.

Av det burde jeg jo....for som hun sa " la et forlag lese noe av det du har skrevet, det er så bra, og jeg vet det vil være til stor hjelp for mennesker med autisme og deres pårørende".

Av meg selv tror jeg ikke det går, men om jeg treffer noen som vil ha alt jeg ha skrevet og klarer gi det ut, så kunne det gå:-)

eller så må jeg få mindre av organiseringsvanskene, evt strategier, arbeidsmåter, tips om måter å tenke på, jeg har ikke begreper om hvordan man starter skrive en bok:-(

min psykiater sa, ikke tenk bok, bare send det du har skrevet til meg inn til et forlag.

men når jeg orøvde printe ut, startet rotet mitt....

det er kjempekomplisert å printe ut meldinger fra yahoo:-(

min mann sier det er uforståelig at det enkleste blir så komplisert for meg, for han mener det er vanskeligere å skifte harddisk, og fikse PCer for andre. Men det syns ikke jeg. det er ikke gjøre en og en ting som er vanskelig, det er oversikt jeg ikke får til så bra:-(

jeg tenkte på melde meg på et forfatterkurs, for kanskje få noen tips...

kanskje jeg likevel skal gjøre det?

kanskje de har noen lure triks jeg ikke tenker på?

Endret av Madelenemie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

hei!

jeg har lyst, jeg kjenner på at jeg bør, min psykiater nevnte det ofte, om jeg ikke pga av hundrevis at godt bearbeide lange mail, fremstilt etter tema stort sett, ikke kunne sende dette til et forlag, hun sa også hun kunne bli med meg. så langt bra, men så har jeg noe som er vanlig ved autisme, organiseringsvansker, det betyr at et bokprosjekt blir nærmest umulig.

min psykiater sa, jeg skriver så bra, og jeg skrev meg faktisk inn i hjertet hennes, det er bare jeg og en mor til en gutt med autisme, som skrev en bok en gang, som har gitt henne muligheten til å kjenne litt hvordan det er å ha autisme.

Av det burde jeg jo....for som hun sa " la et forlag lese noe av det du har skrevet, det er så bra, og jeg vet det vil være til stor hjelp for mennesker med autisme og deres pårørende".

Av meg selv tror jeg ikke det går, men om jeg treffer noen som vil ha alt jeg ha skrevet og klarer gi det ut, så kunne det gå:-)

eller så må jeg få mindre av organiseringsvanskene, evt strategier, arbeidsmåter, tips om måter å tenke på, jeg har ikke begreper om hvordan man starter skrive en bok:-(

min psykiater sa, ikke tenk bok, bare send det du har skrevet til meg inn til et forlag.

men når jeg orøvde printe ut, startet rotet mitt....

det er kjempekomplisert å printe ut meldinger fra yahoo:-(

min mann sier det er uforståelig at det enkleste blir så komplisert for meg, for han mener det er vanskeligere å skifte harddisk, og fikse PCer for andre. Men det syns ikke jeg. det er ikke gjøre en og en ting som er vanskelig, det er oversikt jeg ikke får til så bra:-(

jeg tenkte på melde meg på et forfatterkurs, for kanskje få noen tips...

kanskje jeg likevel skal gjøre det?

kanskje de har noen lure triks jeg ikke tenker på?

Kan du ikke copy+paste meldingsteksten fra yahoo inn i Word eller liknende først? Hvis du har skrevet om flere ulike problemstillinger/temaer, kan du jo sortere i ulike dokumenter etterhvert, som har navn etter hva temaet er. Så kan du lage en mappe som heter f.eks Bokprosjekt, og samle alt der. Eller du kan bare samle alt i et dokument og siden la noen andre sortere:-)

 

Når du klarer å lære deg å interessere deg for andre mennesker, er jeg sikker på du kan klare å lære deg å interessere deg for organisering også:-) Det er deilig med lister, systemer og orden, syns jeg...

Anonymous poster hash: 9a22a...af4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Kan du ikke copy+paste meldingsteksten fra yahoo inn i Word eller liknende først? Hvis du har skrevet om flere ulike problemstillinger/temaer, kan du jo sortere i ulike dokumenter etterhvert, som har navn etter hva temaet er. Så kan du lage en mappe som heter f.eks Bokprosjekt, og samle alt der. Eller du kan bare samle alt i et dokument og siden la noen andre sortere:-) Når du klarer å lære deg å interessere deg for andre mennesker, er jeg sikker på du kan klare å lære deg å interessere deg for organisering også:-) Det er deilig med lister, systemer og orden, syns jeg... Anonymous poster hash: 9a22a...af4

Ja!

Jeg elsker lister og orden!

Jeg er kjent for det!

Alle vet at i min bod ligger alt systematisk, ikke en ting har jeg ikke kontroll på.

Men dette fysiske er lettere....

Da jeg startet forsøket med å printe ut fra yahoo, ble det surr og tull og ting kom dobbelt og trippelt og da tenkte jeg på det som ikke kom:-(

Det ble som når jeg skal sette papirer i en perm, da blir jeg ofte i tvil om hvilken perm:-( så legger jeg papirene på min manns rom, da jeg ofte ikke klarer tenke det ut?

Min mann tror ofte ikke at jeg seriøst ikke finner ut av sånne lette ting når han mener jeg finner ut av ting son er avanserte, som andre ikke greier....

Men jeg skal da prøve skjerpe meg, kanskje er det sånn at jeg trenger mer en strategi for å lære meg å administrerer mye informasjon på en gang, je skal prøve, jeg ville like å mestre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

hei!

jeg har lyst, jeg kjenner på at jeg bør, min psykiater nevnte det ofte, om jeg ikke pga av hundrevis at godt bearbeide lange mail, fremstilt etter tema stort sett, ikke kunne sende dette til et forlag, hun sa også hun kunne bli med meg. så langt bra, men så har jeg noe som er vanlig ved autisme, organiseringsvansker, det betyr at et bokprosjekt blir nærmest umulig.

min psykiater sa, jeg skriver så bra, og jeg skrev meg faktisk inn i hjertet hennes, det er bare jeg og en mor til en gutt med autisme, som skrev en bok en gang, som har gitt henne muligheten til å kjenne litt hvordan det er å ha autisme.

Av det burde jeg jo....for som hun sa " la et forlag lese noe av det du har skrevet, det er så bra, og jeg vet det vil være til stor hjelp for mennesker med autisme og deres pårørende".

Av meg selv tror jeg ikke det går, men om jeg treffer noen som vil ha alt jeg ha skrevet og klarer gi det ut, så kunne det gå:-)

eller så må jeg få mindre av organiseringsvanskene, evt strategier, arbeidsmåter, tips om måter å tenke på, jeg har ikke begreper om hvordan man starter skrive en bok:-(

min psykiater sa, ikke tenk bok, bare send det du har skrevet til meg inn til et forlag.

men når jeg orøvde printe ut, startet rotet mitt....

det er kjempekomplisert å printe ut meldinger fra yahoo:-(

min mann sier det er uforståelig at det enkleste blir så komplisert for meg, for han mener det er vanskeligere å skifte harddisk, og fikse PCer for andre. Men det syns ikke jeg. det er ikke gjøre en og en ting som er vanskelig, det er oversikt jeg ikke får til så bra:-(

jeg tenkte på melde meg på et forfatterkurs, for kanskje få noen tips...

kanskje jeg likevel skal gjøre det?

kanskje de har noen lure triks jeg ikke tenker på?

Men jeg tenkte mere på en slags liten guide her på DOL? :)

Anonymous poster hash: f310c...52f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...