Gå til innhold

Pms - bare å ta seg sammen?


Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 42
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • AnonymBruker

    11

  • stjernestøv

    6

  • morsan

    4

Mener man at det er bare å ta seg sammen når det gjelder pms?

Jeg tror du vet at dette kommer an på graden av pms, samt hva det "å ta seg sammen" innebærer. Men de fleste kvinner med pms tar seg nok primært sammen, kun et fåtall mottar behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du vet at dette kommer an på graden av pms, samt hva det "å ta seg sammen" innebærer. Men de fleste kvinner med pms tar seg nok primært sammen, kun et fåtall mottar behandling.

Det vet jeg. Slik jeg forstår deg så må jeg bare ta meg sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mener man at det er bare å ta seg sammen når det gjelder pms?

 

Hvis man er mye plaget av PMS, så er det ikke bare å ta seg sammen. Men en kan gjøre ting som gjør at det ikke går for mye utover andre. Som for eksempel litt mer alenetid, nok søvn og gåturer, etc..

Anonymous poster hash: 8769b...e05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man er mye plaget av PMS, så er det ikke bare å ta seg sammen. Men en kan gjøre ting som gjør at det ikke går for mye utover andre. Som for eksempel litt mer alenetid, nok søvn og gåturer, etc.. Anonymous poster hash: 8769b...e05

Kanskje kan det være lurt å notere seg og minne seg selv på den sterke "fylleangsten" som alltid kommer i etterkant. Kanskje kan det hjelpe. Det er ikke noe moro å bli en bitch hver eneste mnd. Dessuten er det så vondt å være i det hullet.

Men jeg har inntrykk av at man mener det er bare å ta seg sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje kan det være lurt å notere seg og minne seg selv på den sterke "fylleangsten" som alltid kommer i etterkant. Kanskje kan det hjelpe. Det er ikke noe moro å bli en bitch hver eneste mnd. Dessuten er det så vondt å være i det hullet.

Men jeg har inntrykk av at man mener det er bare å ta seg sammen.

Hva mener du med "å bare ta seg sammen"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker at når det gjelder pms må vi ta ansvaret for å gjøre det best mulig for oss selv - kall det gjerne "å ta seg sammen". Bruker du p-piller kan et bytte gi bedre pms-tid. Eller gjør det som gjør at du føler deg bedre - unngå folk, gå tur, spis mindre usunt etc. Men jeg tenker at det først og fremst er hver og enkelt sitt ansvar å finne en måte å leve med pms på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo når man IKKE har PMS at man tar seg sammen og er overbærende overfor fx håpløse ektemenn eller andre folk, mens når man har PMS så oppfører man seg slik de egentlig fortjener! Moahaha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med "å bare ta seg sammen"?

Oppføre seg, la negative tanker passere, holde avstand til alt som trigger osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hww,

Du ønsker ikke "fylleangsten" i etterkant. Det mest konstruktive er vel å tenke på hvordan du kan til en bedre hverdag under pms. Du har fått noen gode forslag om å forsøke å legge forholdene bedre tll rette, eller styre de dagene best mulig, om det går an.

 

Å ta seg sammen, høres ut som straff, og slik du skriver om det, så ønsker du ikke at de ordene skal brukes. Glem de ordene. Alle fortjener økt livsglede og det er fint om det går. Det er litt som med menn som slår, at de må legge om dagsrytmen og gamle mønstre, så de ikke kjører seg inn i de samme dårlige sporet som utløser vold. Jeg vil ikke kalle det å ta seg sammen, men legge om til nye rutiner for å forhindre gamle mønstre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener man at det er bare å ta seg sammen når det gjelder pms?

.

 

Kjøp deg "Femarelle" på helsekostforretningen... så slipper du problemer med pms... ;)

 

Jeg var svært plaget med pms...så begynte jeg med "Femarelle" ...og etter ei uke var alle pms-symtomer borte... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Alle PMS-plager er vel borte etter en uke helt uavhengig av type behandling :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alle PMS-plager er vel borte etter en uke helt uavhengig av type behandling :-)

Men vi snakker like fullt om en uke hver eneste måned... Men dette slipper jo dere menn å forholde dere til... :)  (annet enn å omgås damene det gjelder, selvfølgelig...)

Anonymous poster hash: 9aa88...ce3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Kanskje kan det være lurt å notere seg og minne seg selv på den sterke "fylleangsten" som alltid kommer i etterkant. Kanskje kan det hjelpe. Det er ikke noe moro å bli en bitch hver eneste mnd. Dessuten er det så vondt å være i det hullet.

Men jeg har inntrykk av at man mener det er bare å ta seg sammen.

Det er ikke så lett som å bare ta seg sammen, spesielt hvis man sliter psykisk i tillegg. PMS er en vond, forvirrende og uforutsigbar tilstand (mine erfaringer altså). Tidligere ble jeg ofte innlagt ved PMS og de som jobbet på sykehuset sa at det var vanlig. Men jeg opplevde at PMSen ble mer håndterlig etterhvert som jeg ble friskere. Den er der ennå og det er svært ubehagelig. Og uten at jeg vil det selv går det noen ganger utover andre. Men det er nå sjeldent. Dette fordi jeg har lært meg å identifisere hva som egentlig er problemet. Det er meg og min Pms, ikke andre. Så jeg prøver å være litt mer alene og skape meg pusterom. Dessuten så hjelper det meg å tenke at det ikke er noe farlig. Det er "kun" pms som går over etter ei uke. Dette må vi kvinner nok leve med det er lite annet å gjøre.

Det er jo som du sier ekkelt å våkne av "fylleangst". Da må nok konklusjonen bli at vi må lære å ikke ta det ut på andre men finne egne mestringstrategier. Det er ikke alltid lett. Men en kan feks prøve å ikke lage for mye ytre stress de dagene det varer. Gå turer, være litt mer alene om mulig, unngå alkohol (som bare gjøre det verre) og prøv å behandle deg selv godt. Nok søvn er nok også viktig. Du kan jo også være ærlig med omgivelsene og si at de periodene er slitsomme for deg. Skulle du la det gå utover andre ved en glipp så si "its me, not you".

Anonymous poster hash: 8769b...e05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Mener man at det er bare å ta seg sammen når det gjelder pms?

Hvis du tar p.sprøyta slipper du pms, det har jeg planer om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Men vi snakker like fullt om en uke hver eneste måned... Men dette slipper jo dere menn å forholde dere til... :)  (annet enn å omgås damene det gjelder, selvfølgelig...)

Anonymous poster hash: 9aa88...ce3

 

Jeg aner at det er mennene som lider mest og har lært seg å være ekstra forsiktig. :)

Som kvinne, og kjenne at en er litt ekstra "engasjert" i en diskusjon, og se at mensen da kommer rett etterpå, det er irriterende!!! :)

Da tenker jeg hver gang; "det er ikke mulig at den kan være årsaken og ikke mine gode argumenter :) "

 

Flere menn har i alle fall lært seg ikke å spørre: "Er det den tiden i mnd..? " eller tilsvarende spørsmål. Så de må ta noen forhåndsregler de også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aner at det er mennene som lider mest og har lært seg å være ekstra forsiktig. :)

Som kvinne, og kjenne at en er litt ekstra "engasjert" i en diskusjon, og se at mensen da kommer rett etterpå, det er irriterende!!! :)

Da tenker jeg hver gang; "det er ikke mulig at den kan være årsaken og ikke mine gode argumenter :) "

Flere menn har i alle fall lært seg ikke å spørre: "Er det den tiden i mnd..? " eller tilsvarende spørsmål. Så de må ta noen forhåndsregler de også.

Ha ha! Kjenner meg igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle PMS-plager er vel borte etter en uke helt uavhengig av type behandling :-)

Hvem har det verst mon tro - mannen eller kvinnen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tar p.sprøyta slipper du pms, det har jeg planer om.

Legen vil ikke gi meg det pga stor risiko for hjerneslag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...