Gå til innhold

Skal man pusse tannkjøttet mot tennene?


tjohei1

Anbefalte innlegg

Her var det mange forskjellige råd fra tannleger. Jeg har fått beskjed fra min om å la tannkjøttet være i fred, det klarer seg selv, pusse tennene med myyyk børste og forsitkig + bruke tannstikker mellom tennene flere ganger i uka og gjerne skylle med fluor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her var det mange forskjellige råd fra tannleger. Jeg har fått beskjed fra min om å la tannkjøttet være i fred, det klarer seg selv, pusse tennene med myyyk børste og forsitkig + bruke tannstikker mellom tennene flere ganger i uka og gjerne skylle med fluor.

Ja, de mener ganske forskjellig.  Men jeg har i hvert fall blitt kvitt mine problemer og er fri for tannstein etter et år ved å bruke elektrisk børste, solobørste, "airfloss" og mellomromsbørster.  Litt av en jobb, men det er det verdt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de mener ganske forskjellig.  Men jeg har i hvert fall blitt kvitt mine problemer og er fri for tannstein etter et år ved å bruke elektrisk børste, solobørste, "airfloss" og mellomromsbørster.  Litt av en jobb, men det er det verdt :-)

Jeg har aldri hatt tannstein jeg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De Listerine-greiene skal visst fungere mot masse, inkludert tannstein. Jeg bruker det hver dag, og pleier å konkurrere med meg selv om hvor lenge jeg greier å ha det i munnen. Svir skikkelig etterhvert, men det føles rent ut etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke jeg skjønner hva du mener....Der hvor tannkjøttet har trukket seg oppover blir det lange tannhalser, som kan forårsake ising, men det er ikke lommer. Man pusser ikke på seg lommer i tannkjøttet.  De oppstår pga av tannkjøttbetennelse, og dybden av dem kan måles med et spesialinstrument som tannlegen stikker ned i tannkjøttet.

Når tennene blir lengre sier det seg selv at det blir større mellomrom mellom tennene. Det er det jeg mener meg lommer. Jeg har fått beskjed om å bruke børster mellom tennene som hun kaller for lommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange forskjellige råd fra tannleger. Jeg har fått beskjed fra min om å la tannkjøttet være i fred, det klarer seg selv, pusse tennene med myyyk børste og forsitkig + bruke tannstikker mellom tennene flere ganger i uka og gjerne skylle med fluor.

Tenker jeg også lar tannkjøttet være i fred. Jeg blir redd når jeg ser at tennene mine bare blir lengre og lengre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenker jeg også lar tannkjøttet være i fred. Jeg blir redd når jeg ser at tennene mine bare blir lengre og lengre!

 

Du burde prøve det jeg sa om Listerine. Prøv å skylle så lenge som mulig, jeg bruker 3 min sikkert. Det svir der og da, men for meg har det gjort mye bra. Jeg har ikke de "småvondtene" jeg ofte hadde tidligere, og det kommer ikke lenger blod når jeg pusser. Tannkjøttet har det mao. mye bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når tennene blir lengre sier det seg selv at det blir større mellomrom mellom tennene.

Jeg skjønner fortsatt ikke hva du mener...Jeg hadde pådratt meg et mellomrom (større avstand)  mellom 2 tenner som ikke hadde vært der før.  Ettersom jeg ble bedre av tannkjøttsykdommen forsvant mellomrommet igjen.  Og det var ifg. min tannlege et veldig godt tegn.

 

Ellers må du jo bare følge din tannleges anvisninger.  Det har jo lite for seg å spørre om råd her inne, egentlig. Jeg vet bare at grundig rengjøring er alfa og omega når det dreier seg om tannkjøttsykdom og at plakk/tannstein er den store fienden i denne sammenhengen. Det er viktigere at tennene dine blir sittende fast enn at du unngår lange tannhalser, synes jeg da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde prøve det jeg sa om Listerine. Prøv å skylle så lenge som mulig, jeg bruker 3 min sikkert. Det svir der og da, men for meg har det gjort mye bra. Jeg har ikke de "småvondtene" jeg ofte hadde tidligere, og det kommer ikke lenger blod når jeg pusser. Tannkjøttet har det mao. mye bedre.

Hei!

Listerine misfarger tennene, man bør kun bruke fluor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener mellomrom mellom tennene blir større når man får pusseskader.

Akkurat det har jeg aldri hørt om.  Periodontitt  kan lage mellomrom mellom tenner som ikke var der før, og tannkjøttlommer, som er det samme som at åpningen mellom tannkjøtt og tann blir dypere og mer åpen.  Fra 1-2 mm til 10 mm.

 

Pusseskader begrenser seg vel til skader på selve tennene, og at tannkjøttet kan trekke seg oppover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger ikke bruke fluor i tillegg til fluoren i tannpasta hvis man ikke har en uttalt tendens til karies. 

 

Ellers er det visst ikke mye hjelp i munnskyllevann heller, og det stemmer at Listerine gir misfarging:

 

http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=10105691

 

Jeg selv har fått hvitere tenner og mindre småsmerter og småblødninger i tannkjøttet etter at jeg begynte med Listerine fast. Jeg velger å stole mest på min egen erfaring her.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...