Gå til innhold

Anfall med høy puls.


dione1

Anbefalte innlegg

Så var plagene tilbake, etter 5 års pause. Har siden 15 års alderen vært plaget av ekstraslag og tidvis anfall med høy puls. Den høye pulsen starter ikke brått, den bygger seg gradvis opp og gradvis ned, står aldri lenge på, maks 2-3 minutt. Jeg blir ikke dårlig under anfallene, men vil tippe pulsen er mellom 150-170 en plass. Har vært til flere EKG, samt ultralyd, alt har vært fint. Har imidlertid aldri fått fanget disse ubehagene med ekstraslag og høy puls på noen EKG. Har levd godt de siste årene , uten noen form for plager annet en et og annet ekstraslag i måneden.

 

Så plutselig i natt, etter 5-6 år siden sist anfall med høy puls, våkner jeg opp av en ekkel følelse. Føler at hendene er så rare, som om når man har ligget på en kroppsdel og de har sovnet. Jeg får imidlertid snart følelsen tilbake men blir engstelig og reiser meg raskt opp, så slår hjertebanken inn, gradvis opp tild et jeg vil tro er bortimot 170 i minuttet. Jeg blir mer egstelig og går raskt ut for å få friskt luft, dette hjelper ikke, på dette tispunktet er jeg veldig redd og overbevisst om at jeg vil besvime eller dø. Så jeg ringer 113, mens jeg snakker med den hyggelige mannen roer pulsen seg gradvis og jeg føler meg rimelig flau. I ettertid er jeg jo ganske sikker på at dette muligens bare er angst? Men er likevel redd for at det kan være en farlig hjerterytmeforstyrrelse. Jeg trener mye og opplever ingen form for ubehag, er 28 år med normal vekt. Røyker ikke.

 

Noen son har opplevd lignende? Legen jeg snakket med mente det ikke var farlig, og det er jo nesten håpløst å få dette fanget opp på EKG ettersom det kan gå maaange år mellom hvert anfall :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har og hatt det som deg, men klarte ikke finne noe på ekg. 
Man kan f.eks. be om å få en 24 -timers ekg - og muligens over en uke og for å se hvordan hjerterytmen er over tid. Får du anfall igjen så kom deg til lege og få sjekket med en gang mens anfallet står på. Ellers får du sjekke blodtrykket ditt, hormonprøver, vitaminlager osv om det er årsaken. 

Da jeg hadde anfall for mange år siden fant vi ikke noe på ekg, men jeg hadde mye høyere blodprosent enn jeg pleier, over 16, mens den normalt ligger på 14 hos meg.... sammenheng? Tror jeg var litt dehydrert, hadde drukket lite... fikk også konstatert b12- mangel, men denne var ikke kronisk heldigvis. 

 

Nå har jeg begynt å få igjen symptomer, i forrige uke fikk jeg ekstraslag, det var ikke så mange, men skremmende nok.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svar, problemet mitt er at jeg aldri har lange nok anfall til å rekke å måle noe EKG, er over på noen sekunder til maks noen få minutt. Dvs for ca 6 år siden ble jeg hentet av ambulanse og de tok EKG, da var pulsen noe høy, men ikke så høy som når den stod på det verste. Ingenting unormalt ble funnet..

 

Men har du fått noen svar på hva dette kan være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Noen son har opplevd lignende? Legen jeg snakket med mente det ikke var farlig, og det er jo nesten håpløst å få dette fanget opp på EKG ettersom det kan gå maaange år mellom hvert anfall :(

 

Det kan neppe være farlig når det går såpass mange år mellom hvert anfall, og anfallene varer i kort tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan neppe være farlig når det går såpass mange år mellom hvert anfall, og anfallene varer i kort tid.

Takk for svar, det er det jeg også tenker. Men det er ubehagelig nok, og flaut å ringe 113 uten grunn. I tillegg blir jeg litt irritert når fok nevner angst, for jeg har aldri hatt noen problemer. Men mye kan vel ligge ubevisst..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, det er det jeg også tenker. Men det er ubehagelig nok, og flaut å ringe 113 uten grunn. I tillegg blir jeg litt irritert når fok nevner angst, for jeg har aldri hatt noen problemer. Men mye kan vel ligge ubevisst..

Det er ikke nødvendigvis angst som ligger til grunn for hurtig puls, det kan være en liten hjerterytmeforstyrrelse, men neppe farlig.

For at legene kan se hvilken type rytmeforstyrrelse du evt. har, er de nødt til å fange dette opp på EKG.

En kan få heldøgnsmåling over flere døgn, men det blir vanskelig når det går fem-seks år mellom hver gang du får disse anfallene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

Jeg har hatt noe lignende i mange år. Plutselig og uten noe forvarsel, som å skru på en bryter, kan hjertet begynne å slå   180 slag i minuttet.  Har flere ganger vært på sykehus, og de har fått det med på ekg.  Jeg kan ikke gjøre noe for å få det til å slå normalt.  Denne raske pulsen kan holde på i mange timer hver gang, siste gang holdt den på i 6 timer, før den plutselig, som å skru av en bryter,  gikk tilbake til vanlig puls, ca 60 slag i minuttet.

Legen mener at det  er ufarlig.  Nå har jeg hatt det flere ganger hvert år i løpet av 20 - 30 år, så nå har jeg begynt å venne meg til det, og har valgt å tro at det ikke er noe farlig. Føler ikke noe spesielt ubehag mens det pågår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...