Gå til innhold

Neste - Kampanje mot overvekt?


tjohei1

Anbefalte innlegg

Jeg tror nok flesteparten som vil ned i vekt har prøvd mindre kalorier inn, og mer kalorier ut.  Men det er veldig mye enklere sagt enn gjort.  Kroppen forlanger de kaloriene den er vant med å få, så det blir en kamp ikke alle klarer.  Da kommer ønsker om  løsninger som gjør denne kampen lettere. 

 

Kroppen forlanger kun det den trenger, som er tilstrekkelig næring. Mange av oss har over lang tid mishandlet kroppene våre med feil mat, som dessverre er altfor rikelig, billig og lett tilgjengelig, vi har undertrykt våre behov så lenge at vi mistolker signalene. Jeg forstår ønsket om løsninger som gjør kampen enklere, jeg trenger og bruker dem selv, og både jeg og andre i denne tråden kommer med forslag (skjerme seg mot TV-reklame, la være å handle på tom mage eller kjøpe snop til "senere bruk", spise sunn og velsmakende mat osv), men det "går ikke inn". Jeg tror at det dreier seg om mangel på vilje (ikke viljestyrke), man vil ikke nok, og frykt for at det krever mer oppofrelse og forsakelse enn det egentlig gjør (det er som nevnt mange ting man kan gjøre for at det skal være lettere, og det som først og fremst kreves er tålmodighet).

 

Men enhver får finne sin vei, jeg babler bare i vei om hva som funker for meg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 173
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • tjohei1

    45

  • XbellaX

    31

  • Bella Dotte

    28

  • AnonymBruker

    27

Mener du virkelig at TV-reklame for mat frister deg så mye at du påvirkes? Jeg legger knapt nok merke til TV-reklame for mat, kan ikke komme på en eneste matreklame jeg har sett den siste måneden.

 

 

Ja, og derfor har jeg alltid lurt på hvorfor det ikke reageres mer på det når overvekt er et så stort problem i samfunnet. Spesielt pizza reklamen påvirkes jeg av, men også fredagschipsen.  Men nå ser jeg så sjelden tv at det ikke lenger er et problem for meg. Men jeg tror at det er flere overvektige som påvirkes av matreklamen. Og kanskje flere enn normalvektige som påvirkes.

 

 

Nå regner jeg med at du troller...

Anonymous poster hash: b74ea...5a4

 

 

Hvis dette er et problem får man nøye seg med nrk, eller hive ut tven. Dette bli for dumt!

Anonymous poster hash: b74ea...5a4

 

 

Samme her. Jeg kan ha sett en og samme reaklemfilm mange ganger, men ennå ikke ane hva det er reklame for.  :lol:  Reklamepauser er til for å gå på do eller gjøre noe annet mens man venter på at programmet skal fortsette eller noe annet skal starte.

 

Hvorfor tror dere produsentene kjører ut så mye reklame, da? Fordi det virker! Og hvorfor har de så store reklamebudsjett at at kan reklamere så mye? Fordi det selger! Som eller sier: De som er hekta, kan ikke stå imot. Dere som ikke er hekta, er ikke i målgruppen heller. Ikke alle har samme tilbøyeligheter til avhengighet, men alle kan vel forestille seg hvordan det må være å være alkoholiker selv om man ikke er det? Alkohol, tobakk og pengespill(?) er det ulovlig å reklamere for, og restriksjoner på salget av, jeg fatter ikke hvorfor reklame for junkfood fremdeles er lovlig.

Endret av Bella Dotte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

feil mat, som dessverre er altfor rikelig, billig og lett tilgjengelig, og som dessuten simulerer og overdriver egenskapene til mat som vi trenger; vi har undertrykt våre behov så lenge at vi mistolker signalene.

 

Jeg glemte å ta med poenget som jeg har markert med fet skrift. Synes det er ganske viktig. Det er ikke folks skyld at de er hekta. Men når man blir klar over hvorfor og hvordan, har man muligheten til å gjøre seg fri, og det er da ens eget ansvar om man ikke forsøker. Forsøket bør dessuten være noe annet enn det man har forsøkt før og som ikke har virket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette er et problem får man nøye seg med nrk, eller hive ut tven. Dette bli for dumt!

Anonymous poster hash: b74ea...5a4

For enkelte kan det bli for dumt.  For noen kan det være et mer eller mindre problem.  Jeg tror faktisk ikke de ville brukt så mye penger på reklame hvis ikke noen ble påvirket.

 

Og nei, jeg troller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er egentlig galt med moderat tv titting? Å se nyheter. Slappe av med en god film. Se en dokumentar. Hvorfor skal man ikke kunne gjøre det uten å måtte bli utsatt for fristelser på usunn mat hele tiden? Hvorfor kan ikke tv titting få avlede tankene fra mat for de som er overvektige? Jeg klarer ikke lenger å konsentrere meg om tv titting, og må si jeg savner det.

Enig jeg blir sliten av all reklamen. Man får aldri fred! Man blir stadig påvirket til å kjøpe både det ene og det andre. Ikke det at jeg gjør det, men det påvirker ubevisst. Endret av tjohei1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke å konsentrere meg om verken tv eller dvd lenger, så det trenger jeg ikke.

 

Men jeg mener at folk skal få kunne kose seg med tv uten å bli prakket på usunne fristelser. Noe som også er blitt et samfunnsproblem.

Enig! Alle vet at reklame påvirker, hvis ikke ville den ikke vært der. Hva med å gjøre det litt lettere for alle å leve sunt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, og derfor har jeg alltid lurt på hvorfor det ikke reageres mer på det når overvekt er et så stort problem i samfunnet. Spesielt pizza reklamen påvirkes jeg av, men også fredagschipsen.  Men nå ser jeg så sjelden tv at det ikke lenger er et problem for meg. Men jeg tror at det er flere overvektige som påvirkes av matreklamen. Og kanskje flere enn normalvektige som påvirkes.

Vi som er overvektige har visst et gen som gjør at vi fristes mer av usunn mat. Dette fikk jeg vite gjennom en engelsk dokumentar om overvekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kroppen forlanger kun det den trenger, som er tilstrekkelig næring. Mange av oss har over lang tid mishandlet kroppene våre med feil mat, som dessverre er altfor rikelig, billig og lett tilgjengelig, vi har undertrykt våre behov så lenge at vi mistolker signalene. Jeg forstår ønsket om løsninger som gjør kampen enklere, jeg trenger og bruker dem selv, og både jeg og andre i denne tråden kommer med forslag (skjerme seg mot TV-reklame, la være å handle på tom mage eller kjøpe snop til "senere bruk", spise sunn og velsmakende mat osv), men det "går ikke inn". Jeg tror at det dreier seg om mangel på vilje (ikke viljestyrke), man vil ikke nok, og frykt for at det krever mer oppofrelse og forsakelse enn det egentlig gjør (det er som nevnt mange ting man kan gjøre for at det skal være lettere, og det som først og fremst kreves er tålmodighet).

 

Men enhver får finne sin vei, jeg babler bare i vei om hva som funker for meg :P

Jeg lurer på om du misforstår litt hva jeg mener med at kroppen forlanger de kaloriene den er vant med å få.  Kanskje det er rettere å si at det er hjernen som forlanger.  Skjønt hjerne og kropp henger i hop og kan ikke helt adskilles uten at jeg skal gå inn på noe jeg ikke har nok greie på likevel. :)

 

Men det jeg mener er slik jeg selv nå har opplevd det, og også har opplevd slankekurer før.  Jeg tok nettopp av noen kilo.  De to første ukene var beinharde. Selv om jeg tok en gulrot i stedet for en sjokolade, så hadde jeg et veldig sug helt til jeg hadde fått mine kalorier.  Klarte jeg å ta meg nok sammen den ene dagen, så var jeg helt sugen neste dag til jeg hadde tatt igjen det forsømte. Det er med det jeg mener at kroppen forlanger de kalorier den er vant med å få.

 

Det tok et par uker før dette ga seg og jeg ble mett på mindre.  Da var det kun normal viljestyrke som skulle til.  Jeg merker det er vanskeligere nå rundt juletider, så jeg konsentrerer meg bare om at jeg ikke skal gå opp igjen.  Jeg er igjen normalvektig.  Klærne strammer ikke lenger, og viktigste er at jeg klarte å stoppe vektoppgangen.  Så jeg er fornøyd selv om jeg kan tenke å få bort noen kilo til.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor tror dere produsentene kjører ut så mye reklame, da? Fordi det virker! Og hvorfor har de så store reklamebudsjett at at kan reklamere så mye? Fordi det selger! Som eller sier: De som er hekta, kan ikke stå imot. Dere som ikke er hekta, er ikke i målgruppen heller. Ikke alle har samme tilbøyeligheter til avhengighet, men alle kan vel forestille seg hvordan det må være å være alkoholiker selv om man ikke er det? Alkohol, tobakk og pengespill(?) er det ulovlig å reklamere for, og restriksjoner på salget av, jeg fatter ikke hvorfor reklame for junkfood fremdeles er lovlig.

Amen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor tror dere produsentene kjører ut så mye reklame, da? Fordi det virker! Og hvorfor har de så store reklamebudsjett at at kan reklamere så mye? Fordi det selger! Som eller sier: De som er hekta, kan ikke stå imot. Dere som ikke er hekta, er ikke i målgruppen heller. Ikke alle har samme tilbøyeligheter til avhengighet, men alle kan vel forestille seg hvordan det må være å være alkoholiker selv om man ikke er det? Alkohol, tobakk og pengespill(?) er det ulovlig å reklamere for, og restriksjoner på salget av, jeg fatter ikke hvorfor reklame for junkfood fremdeles er lovlig.

Bare se på cola og Pepsi reklamen. De vil at det skal bli like vanlig å drikke cola som å drikke melk og vann, og det er sikkert de som drikker mer cola enn melk og vann og som ikke greier seg en dag uten cola for å føle seg vel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi som er overvektige har visst et gen som gjør at vi fristes mer av usunn mat. Dette fikk jeg vite gjennom en engelsk dokumentar om overvekt.

 

Du mener alle overvektige har et gen som gjør at de fristes mer av usunn mat? Den er litt vel drøy.

 

Jeg er enig med deg ang sukker, sukkerforbruket bør ned. Men det er en formidabel form for ansvarsfraskrivelse du viser ved å skrive dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke din skyld at du har blitt feit, men det er bare du som kan gjøre noe med det?

 

Jeg mener at opplæring og nøkkelhull og subsidierte matvarer kun kan bidra med en liten skjerv til folkehelsen. Folk må gis mulighet til å ta fornuftige valg. Hjernen vår består av flere deler, og den høyest utviklede og mest rasjonelle delen trenger fravær av stress og kortisol og akkurat riktig mengde blodsukker for å fungere bra og ta styringa. Den primitive krypdyrhjernen fungerer uansett, så lenge man puster. De som produserer matvarer, er avhengige av at noen kjøper dem, og de gjør hva de kan for at den skal appellere til følelsene våre. Store summer brukes på produktutvikling og reklame. Ferdigmat er proppfull av smak, men også ferdig fordøyd, så man kan spise enorme mengder av den, og etterpå ønske mer. Lite vitaminer, men kaloriene blir tatt opp direkte. Når vi er sultne og slitne og stressa, og enda mer hvis vi er underernærte og tilvent ekstrem søtsmak, er det vanskelig, nei, umulig å gjøre gode valg i butikken eller på kafeen eller foran kjøleskapet. Vi trenger å bygge oss opp, både psykisk og fysisk, lære hvordan man skal unngå å havne i sukkerfella, samt å innføre gode vaner. Dette kan man gjøre ved å spise sunnere, mosjonere, og bli mer oppmerksom på kropp og tanker, og lære litt om markedskreftene.

 

Cluet er å spise, tenke, føle, sanse og handle som en normalvektig person. Da vil man også få, og beholde, normal vekt. Det er vanskelig, men det er også enkelt.

Enig med deg i mye av det du skriver her, jeg synes ikke at ferdigmat har en stor mengde smak men jeg ser poenget ditt og er enig.

Du skriver at det handler om å mosjonere og kutte kalorier, jeg vil legge til at man trenger nødvendigvis ikke tenke kun kalorier, det kan hjelpe å kutte de raske karbohydratene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mener alle overvektige har et gen som gjør at de fristes mer av usunn mat? Den er litt vel drøy.

 

Jeg er enig med deg ang sukker, sukkerforbruket bør ned. Men det er en formidabel form for ansvarsfraskrivelse du viser ved å skrive dette.

Vet ikke om jeg ville kalle det en ansvarsfraskrivelse, men at det forklarer at for noen kan det være vanskeligere enn for andre.  Men fremdeles er det bare vi selv som kan gjøre noe med det.

 

Men at enkelte tar i mot de hjelpetiltakene som finnes forstår jeg godt.

Endret av eller
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du mener alle overvektige har et gen som gjør at de fristes mer av usunn mat? Den er litt vel drøy.

 

Jeg er enig med deg ang sukker, sukkerforbruket bør ned. Men det er en formidabel form for ansvarsfraskrivelse du viser ved å skrive dette.

Det er forskere som har bevist dette, ikke jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om du misforstår litt hva jeg mener med at kroppen forlanger de kaloriene den er vant med å få.  Kanskje det er rettere å si at det er hjernen som forlanger.  Skjønt hjerne og kropp henger i hop og kan ikke helt adskilles uten at jeg skal gå inn på noe jeg ikke har nok greie på likevel. :)

 

Men det jeg mener er slik jeg selv nå har opplevd det, og også har opplevd slankekurer før.  Jeg tok nettopp av noen kilo.  De to første ukene var beinharde. Selv om jeg tok en gulrot i stedet for en sjokolade, så hadde jeg et veldig sug helt til jeg hadde fått mine kalorier.  Klarte jeg å ta meg nok sammen den ene dagen, så var jeg helt sugen neste dag til jeg hadde tatt igjen det forsømte. Det er med det jeg mener at kroppen forlanger de kalorier den er vant med å få.

 

Det tok et par uker før dette ga seg og jeg ble mett på mindre.  Da var det kun normal viljestyrke som skulle til.  Jeg merker det er vanskeligere nå rundt juletider, så jeg konsentrerer meg bare om at jeg ikke skal gå opp igjen.  Jeg er igjen normalvektig.  Klærne strammer ikke lenger, og viktigste er at jeg klarte å stoppe vektoppgangen.  Så jeg er fornøyd selv om jeg kan tenke å få bort noen kilo til.  

 

Riktig det at hjerne og kropp henger ihop ;)  Hva du spiser, påvirker hvordan hjernen fungerer, og hjernens funksjon påvirker hva du spiser. Kanskje trengte du mer mat enn "en gulrot"? Spiste du fullverdig? Kanskje gikk du på for få kalorier? Man trenger ikke legge inn det store underskuddet før vekten går nedover, 15 - 25% er tilstrekkelig, og da trenger man ikke oppleve savn verken psykisk eller fysisk. Noe mat trigger bare mer sult - det er litt forskjellig hvordan man reagerer, men jeg fatter ikke hvordan noen kan velge bare frukt, grønnsak, tyggegummi eller lettbrus for å "døyve" sulten!

 

Flott at du holder vekten! Jeg har begynt å tenke på den fasen selv, selv om det er 13 kilo igjen til målvekten her :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever ofte når jeg setter meg med tv, og reklamen for chips kommer frem at jeg får veldig lyst på chips.  Ellers er det sjelden chips er noe jeg tenker på.  Også pizza med masse ost som kommer litt ned på sidene kjenner jeg at jeg blir sugen på, selv om jeg i utgangspunktet ikke var sulten. 

 

Reklamen på usunn mat, spesielt på tv tror jeg gjør det vanskeligere for de som skal ned i vekt.  Jeg er litt forundret på at de ikke ser den faren og forbyr det.  Hadde det nå bare vært esken med pizzaen de viste så vil det være lettere å stå i mot, men de vet hvordan de skal friste  folk.

Jeg ser poenget ditt og synes det er bra, men jeg synes og at det blir feil å innføre forbud mot alt. Jeg mener det er feil måte å angripe problemet på. Det finnes ingen quick fix på overvekt, man må jobbe med seg selv, evt skaffe kyndig hjelp om det har gått så langt at man ikke har noen form for motstandskraft. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om jeg ville kalle det en ansvarsfraskrivelse, men at det forklarer at for noen kan det være vanskeligere enn for andre.  Men fremdeles er det bare vi selv som kan gjøre noe med det.

 

Men at enkelte tar i mot de hjelpetiltakene som finnes forstår jeg godt.

Ja, vi er enig der. Det er bare vi selv som kan gjøre noe med det, men selv politikere mener at det også er et samfunnsansvar. Det er det jeg vil frem til. Benekter man dette, benekter man også samfunnet vi lever i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskere som har bevist dette, ikke jeg.

Kan du legge ved dokumentasjon i det minste, jeg skal gjerne innrømme feil men jeg svelger ikke slike utsagn umiddelbart. 

 

Det er sjelden jeg ser så stor ansvarsfraskrivelse som når det kommer til overvekt. Å si at "alle" overvektige har et gen som gjør at de tiltrekkes mer av usunn mat tror jeg ikke på. Jeg tror derimot det kan gjelde for noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om jeg ville kalle det en ansvarsfraskrivelse, men at det forklarer at for noen kan det være vanskeligere enn for andre.  Men fremdeles er det bare vi selv som kan gjøre noe med det.

 

Men at enkelte tar i mot de hjelpetiltakene som finnes forstår jeg godt.

 

Noen, ja. Definitivt. Jeg reagerte på at det var snakk om alle overvektige. Det er en ganske drøy påstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg i mye av det du skriver her, jeg synes ikke at ferdigmat har en stor mengde smak men jeg ser poenget ditt og er enig.

Du skriver at det handler om å mosjonere og kutte kalorier, jeg vil legge til at man trenger nødvendigvis ikke tenke kun kalorier, det kan hjelpe å kutte de raske karbohydratene.

 

Ferdigmat har ofte mye smak - ikke nødvendigvis god smak, det handler om hva man er vant til! Nå etter flere uker på ren mat, frister ikke engang min gamle favoritt, Stabburets lasagne :lol:

 

Vi er faktisk enige, men vi snakker forbi hverandre - jeg mener fremdeles at det er kalorier inn/ut som gjelder, men raske karbohydrater kan gjøre det vanskelig eller umulig å begrense kaloriinntaket :angry: Og har man ikke sug etter mat/snop, og bare spiser naturlig mat, kan nok de fleste finne matchvekten uten å telle kalorier :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...