Gå til innhold

Neste - Kampanje mot overvekt?


tjohei1

Anbefalte innlegg

Mistenksom - paranoid? Tror det er mange som sliter i det stille. Bare se på de som tar operasjon. Man ville ikke gjort det om man trodde man greide det på egenhånd.

 

Beklageligvis tror jeg du tar feil, det finnes de som velger operasjon som en kjapp løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 173
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • tjohei1

    45

  • XbellaX

    31

  • Bella Dotte

    28

  • AnonymBruker

    27

Jeg ser poenget ditt og synes det er bra, men jeg synes og at det blir feil å innføre forbud mot alt. Jeg mener det er feil måte å angripe problemet på. Det finnes ingen quick fix på overvekt, man må jobbe med seg selv, evt skaffe kyndig hjelp om det har gått så langt at man ikke har noen form for motstandskraft

 

er ordet vi er ute etter! Ikke selvdisiplin eller viljestyrke. Motstandskraft mot drittmat (den er bokstavelig talt det, siden den allerede er ferdig fordøyd!) kan øves opp, og holdes ved like blant annet ved å spise sunt og mosjonere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferdigmat har ofte mye smak - ikke nødvendigvis god smak, det handler om hva man er vant til! Nå etter flere uker på ren mat, frister ikke engang min gamle favoritt, Stabburets lasagne :lol:

 

Vi er faktisk enige, men vi snakker forbi hverandre - jeg mener fremdeles at det er kalorier inn/ut som gjelder, men raske karbohydrater kan gjøre det vanskelig eller umulig å begrense kaloriinntaket :angry: Og har man ikke sug etter mat/snop, og bare spiser naturlig mat, kan nok de fleste finne matchvekten uten å telle kalorier :)

 

Da er jeg med, du har mange kloke innlegg og tanker om dette. 

Lagde nøtter i går! For første gang! For en opplevelse! Takk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men problemet til overvektige er jo at de er glad i usunn mat. Det er vI vel enig om. Det er mange son ikke er det og de er noralvektige. Ta et søk på Google på gener overvekt så finner du mye skrevet om det, blant annet fra den Norske Legeforening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig det at hjerne og kropp henger ihop ;)  Hva du spiser, påvirker hvordan hjernen fungerer, og hjernens funksjon påvirker hva du spiser. Kanskje trengte du mer mat enn "en gulrot"? Spiste du fullverdig? Kanskje gikk du på for få kalorier? Man trenger ikke legge inn det store underskuddet før vekten går nedover, 15 - 25% er tilstrekkelig, og da trenger man ikke oppleve savn verken psykisk eller fysisk. Noe mat trigger bare mer sult - det er litt forskjellig hvordan man reagerer, men jeg fatter ikke hvordan noen kan velge bare frukt, grønnsak, tyggegummi eller lettbrus for å "døyve" sulten!

 

Flott at du holder vekten! Jeg har begynt å tenke på den fasen selv, selv om det er 13 kilo igjen til målvekten her :D

Det som jeg skriver har jeg opplevd de første ukene hver gang jeg skal gå ned i vekt. Enten jeg har følgt Grete Rhode kurs eller prøvd selv. Har ennå ikke klart å finne noe mat som gjør at jeg kan slippe disse tøffe ukene.  Men jeg fikk jo mye råd og støtte her på dol, og det hjalp meg til å komme meg gjennom de.  Det som nå er vanskelig er sammenkomster med mye mat.  Må være veldig bevisst, og vi sitter lengre til bords så da kreves det vilje over lengre tid. Ikke slik som hjemme når du tar en skive på en tallerken og setter deg ned og spiser den.  Når det er tomt så er det tomt.  Lettere det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor tror dere produsentene kjører ut så mye reklame, da? Fordi det virker! Og hvorfor har de så store reklamebudsjett at at kan reklamere så mye? Fordi det selger! Som eller sier: De som er hekta, kan ikke stå imot. Dere som ikke er hekta, er ikke i målgruppen heller. Ikke alle har samme tilbøyeligheter til avhengighet, men alle kan vel forestille seg hvordan det må være å være alkoholiker selv om man ikke er det? Alkohol, tobakk og pengespill(?) er det ulovlig å reklamere for, og restriksjoner på salget av, jeg fatter ikke hvorfor reklame for junkfood fremdeles er lovlig.

Sikkert noen som påvirkes av reklamen til å spise mer enn de ellers ville ha gjort, men jeg gjør det ikke og det tror jeg ikke at jeg er alene om.

 

Folk blir for øvrig akkurat like fete av for mye gourmet mat som for mye junk food. Noen blir også fete av for mye frukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men problemet til overvektige er jo at de er glad i usunn mat. Det er vI vel enig om. Det er mange son ikke er det og de er noralvektige. Ta et søk på Google på gener overvekt så finner du mye skrevet om det, blant annet fra den Norske Legeforening.

 

Jeg synes du forenkler dette veldig. Overvektige er ikke en ensartet gruppe, det er utallige grunner til at mennesker er overvektige. Det trenger heller ikke være at overvektige spiser for mye usunn mat, men og handle om mengden mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi er enig der. Det er bare vi selv som kan gjøre noe med det, men selv politikere mener at det også er et samfunnsansvar. Det er det jeg vil frem til. Benekter man dette, benekter man også samfunnet vi lever i.

Vi har hovedansvaret selv, men også samfunnet har et ansvar.  Enten det er røyk, narkotika eller overvekt så er dette så vanskelige ting for mange at samfunnet bør gjøre det de kan for at det skal bli enklere. De har nektet reklame for tobakk, så hvorfor ikke for usunn mat også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men problemet til overvektige er jo at de er glad i usunn mat. Det er vI vel enig om. Det er mange son ikke er det og de er noralvektige. Ta et søk på Google på gener overvekt så finner du mye skrevet om det, blant annet fra den Norske Legeforening.

Problemet er ikke nødvendigvis at de er glad i usunn mat, vel så ofte handler det om at de spiser for store måltider av både sunn og usunn mat. Problemer med apetittregulering er en av flere grunner til overvekt, og for de dette gjelder så kan det godt være for mange klementiner og for mye havregrøt som gir overvekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du forenkler dette veldig. Overvektige er ikke en ensartet gruppe, det er utallige grunner til at mennesker er overvektige. Det trenger heller ikke være at overvektige spiser for mye usunn mat, men og handle om mengden mat.

Hmmm.... du er kjappere enn meg i dag, du postet svaret et helt minutt før jeg gjorde;-)

 

Går du røykfri inn i det nye året?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi som er overvektige har visst et gen som gjør at vi fristes mer av usunn mat. Dette fikk jeg vite gjennom en engelsk dokumentar om overvekt.

 

Dette er å tilsløre og komplisere virkeligheten unødvendig. Gener er visst tidens løsen og svaret på alt, etter hva jeg forstår. Det kan sies enklere også: Når man er vant til å gjøre noe, er det lett å gjøre det. Men når man holder seg borte fra fristelser, blir også fristelsen svakere. Når man spiser mye, utvider magesekken seg og vi blir mer sultne. Ved å spise litt mindre (ikke sulte seg), trekker magesekken seg sammen, og vi blir mette av mindre mengde mat - forutsatt at det er mat og ikke junk. Da går vi også ned i vekt. Fortsetter vi å spise bare det vi trenger, vil vi holde vekta. Spiser vi mer, går vi opp igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm.... du er kjappere enn meg i dag, du postet svaret et helt minutt før jeg gjorde;-)

 

Går du røykfri inn i det nye året?

 

Hei!! JA! Helt sigarettfri! Hvor er diplomet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da er jeg med, du har mange kloke innlegg og tanker om dette. 

Lagde nøtter i går! For første gang! For en opplevelse! Takk :-)

 

Takk i like måte!

Hva, kastanjer? Hehe, det er digg, da, jeg skal ha det idag igjen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om du misforstår litt hva jeg mener med at kroppen forlanger de kaloriene den er vant med å få.  Kanskje det er rettere å si at det er hjernen som forlanger.  Skjønt hjerne og kropp henger i hop og kan ikke helt adskilles uten at jeg skal gå inn på noe jeg ikke har nok greie på likevel. :)

 

Men det jeg mener er slik jeg selv nå har opplevd det, og også har opplevd slankekurer før.  Jeg tok nettopp av noen kilo.  De to første ukene var beinharde. Selv om jeg tok en gulrot i stedet for en sjokolade, så hadde jeg et veldig sug helt til jeg hadde fått mine kalorier.  Klarte jeg å ta meg nok sammen den ene dagen, så var jeg helt sugen neste dag til jeg hadde tatt igjen det forsømte. Det er med det jeg mener at kroppen forlanger de kalorier den er vant med å få.

 

Det tok et par uker før dette ga seg og jeg ble mett på mindre.  Da var det kun normal viljestyrke som skulle til.  Jeg merker det er vanskeligere nå rundt juletider, så jeg konsentrerer meg bare om at jeg ikke skal gå opp igjen.  Jeg er igjen normalvektig.  Klærne strammer ikke lenger, og viktigste er at jeg klarte å stoppe vektoppgangen.  Så jeg er fornøyd selv om jeg kan tenke å få bort noen kilo til.  

 

Grunnen til at de første ukene har vært fryktelige er fordi du har lagt deg på en lavkalori-"kur". De første ukene trenger ikke være slik. 

 

For å unngå at du går på noen smeller vil jeg anbefale deg å spise litt "riktig" mat før du går i selskaper, da slipper du å fylle på med alt som er usunt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GRATULERER:-) Du får ikke noe diplom, men jeg har tenkt på deg under kransekakebakingen!

 

*neier*

Det er like bra, om ikke bedre, enn diplom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk i like måte!

Hva, kastanjer? Hehe, det er digg, da, jeg skal ha det idag igjen :D

 

Kastanjer ja, jeg glemmer jo hva det heter. Herlighet så godt det var. På nyåret må jeg få tak i en slik kniv du har for å åpne dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser poenget ditt og synes det er bra, men jeg synes og at det blir feil å innføre forbud mot alt. Jeg mener det er feil måte å angripe problemet på. Det finnes ingen quick fix på overvekt, man må jobbe med seg selv, evt skaffe kyndig hjelp om det har gått så langt at man ikke har noen form for motstandskraft. 

De har innført forbud mot tobakk.  Jeg tror at for mange er det ikke enklere å slutte med usunn mat. Fedme er et samfunnsproblem som det ikke bare er å skyve under teppet.

 

Det er også mange overvektige barn som blir påvirket av disse reklamene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du forenkler dette veldig. Overvektige er ikke en ensartet gruppe, det er utallige grunner til at mennesker er overvektige. Det trenger heller ikke være at overvektige spiser for mye usunn mat, men og handle om mengden mat.

Det er sjelden jeg hører om overvektige som spiser for mye sunn mat. Ofte er det den usunne maten de blir tykk av. Spiser man sunn mat vil mye regulere seg selv. Det er de raske karbohydratene som klusser med hjernen vår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har innført forbud mot tobakk.  Jeg tror at for mange er det ikke enklere å slutte med usunn mat. Fedme er et samfunnsproblem som det ikke bare er å skyve under teppet.

 

Det er også mange overvektige barn som blir påvirket av disse reklamene.

 

Fedme er et gedigent samfunnsproblem, men det er for lettvint og naivt å tro at vi løser det problemet ved å forby reklamen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...