Gå til innhold

Hva er normal pris for snekkerarbeid (lettvegger)?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har fått en tilbud fra et snekkerfirma om bygging av et par lettvegger. Jeg sa ja 

til tilbudet, men etterpå har jeg tenkt at de har jo ikke spesifisert hvordan veggen skal være for å regne den som ferdig?  

 

Er det vanlig å regne at veggen da skal være fiks ferdig med panel utenpå (uten maling), eller bare "skjelettet" og platene? Hva er vanlig?

 

De foreslo 55 tusen for å lage 4 lettvegger (inkl moms men ikke materialer) og jeg prutet det ned til 50 tusen. Materialene kommer altså i tillegg. Veggene er litt kompliserte altså, med innsetting av tre dører og en skyvedør. Høres dette greit ut, prismessig?

 

Dette er i Lillestrøm-området.



Anonymous poster hash: a7226...6ec
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du spurt bare ett firma? Du burde spørre flere, for det er trolig veldig store forskjeller i pris. Da vi skulle bygge på, var det nesten dobbel pris hos det ene firmaet vi fikk tilbud fra.

 

 

Det spørs hvor store disse veggene er. Jeg synes det høres dyrt ut når ikke materialene er medregnet. Er lister med? Er det inkludert elektriker (ofte skal en jo ha stikk på nye vegger)?

Endret av påskelilje
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg ser dere har gått for en vegg til i  forhold til planen. På den tiden

 

http://forum.doktoronline.no/index.php?/topic/395213-hva-koster-det-å-få-bygget-en-lettvegg/

 

mente jeg 20k var sikkert noe du kunne regne med, men dog for mye.

 

50k for fire vegger, da uten elektrikker og uten matriale.. Jeg står ved min tidligere kommentar om at håndtverkere (hvertfall de som styrer sjappene, ikke nødvendigvis de som utfører) er noe svindelpakk.

 

50.000 UTEN matrialer for et par vegger i tre. Latterlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått en tilbud fra et snekkerfirma om bygging av et par lettvegger. Jeg sa ja 

til tilbudet, men etterpå har jeg tenkt at de har jo ikke spesifisert hvordan veggen skal være for å regne den som ferdig?  

 

Er det vanlig å regne at veggen da skal være fiks ferdig med panel utenpå (uten maling), eller bare "skjelettet" og platene? Hva er vanlig?

 

De foreslo 55 tusen for å lage 4 lettvegger (inkl moms men ikke materialer) og jeg prutet det ned til 50 tusen. Materialene kommer altså i tillegg. Veggene er litt kompliserte altså, med innsetting av tre dører og en skyvedør. Høres dette greit ut, prismessig?

 

Dette er i Lillestrøm-området.

Anonymous poster hash: a7226...6ec

Det høres litt useriøst ut at det ikke er avklart hva slags finish veggene skal ha. Dersom veggene skal bestå av gipsplater og maling ikke er inkludert, så vil finishen normalt bare være bare gipsplater uten at skjøter er sparklet osv.

Hvis dere har avtalt at veggene skal kles med panel, så er oppsetting av panelen med i prisen.

Jeg hadde aldri akseptert et muntlig uspesifisert tilbud i en slik prisklasse fra håndverkere jeg ikke kjenner godt fra før. Du bør be om skriftlig bekreftelse på hva dere har avtalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Har fått en tilbud fra et snekkerfirma om bygging av et par lettvegger. Jeg sa ja 

til tilbudet, men etterpå har jeg tenkt at de har jo ikke spesifisert hvordan veggen skal være for å regne den som ferdig?  

 

Er det vanlig å regne at veggen da skal være fiks ferdig med panel utenpå (uten maling), eller bare "skjelettet" og platene? Hva er vanlig?

 

De foreslo 55 tusen for å lage 4 lettvegger (inkl moms men ikke materialer) og jeg prutet det ned til 50 tusen. Materialene kommer altså i tillegg. Veggene er litt kompliserte altså, med innsetting av tre dører og en skyvedør. Høres dette greit ut, prismessig?

 

Dette er i Lillestrøm-området.

Anonymous poster hash: a7226...6ec

 

 

Blodpris.

 

* Kjøring for å få tak i materialer, av og pålessing til bil osv tar ikke mer enn 1,5 timer.

* Innhenting av utstyr og oppsett av gjæringssag, klargjøring og opprydding senere 0,5 timer.

 

* Ren oppkapping av bord for stenderverk og fastskruing av dette, 0,5 time for 3 meter.

* Ytterligere 0,5 time for å skru på gipsplater, medregnet deling av gipsplate og å sette inn isolasjon.

* Kapping og montering av gulv- og taklister, sparkling av vegg 0,5 timer.

 

Maling eller tapetsering gjør du kanskje selv?

 

Det blir 1,5 time på 3 meter eller 0,5 time/meter vegg + 2 timer uavhengig av vegglengde.

4 vegger = 12 meter? ja, da blir det 0,5 timer/meter * 12 meter + 2 timer = 8 timer

 

Timepris = 700 kr inkl mva?

Da blir totalen = 8 timer * 700 kr + kjøregodtgjøring kr 500 = 6100 kr.

 

Finn deg heller et annet firma.

 

Det høres litt useriøst ut at det ikke er avklart hva slags finish veggene skal ha. Dersom veggene skal bestå av gipsplater og maling ikke er inkludert, så vil finishen normalt bare være bare gipsplater uten at skjøter er sparklet osv.

Hvis dere har avtalt at veggene skal kles med panel, så er oppsetting av panelen med i prisen.

Jeg hadde aldri akseptert et muntlig uspesifisert tilbud i en slik prisklasse fra håndverkere jeg ikke kjenner godt fra før. Du bør be om skriftlig bekreftelse på hva dere har avtalt.

 

Enig. Aldri inngå en muntlig avtale om noe sånt. Aldri - det er jo å be om å bli svindlet. Du trenger en skriftlig avtale det det står hva som skal gjøres, kort byggebeskrivelse med materialer osv, frist for gjennomføring, og hvordan avvik skal håndteres og ikke minst fast pris uavhengig av hvor lang tid de bruker. Skal de ha timepris, smører de gjerne på litt ekstra og jobber litt etter kl 16 slik at de kan ta overtid og skrive regning med gaffel. Spør alltid flere firmaer så du vet du får ok pris og sjekk referansene deres.

 

Dessuten skal du aldri spørre om totalpris først. Spør hvor mange arbeidstimer de regner med vil gå med til jobben. Så spør du om hvor mye de tar ekstra for kjøring av materialer og andre tillegg. Deretter spør du om timeprisen inkl mva. (Noen tror de kan oppgi pris eks mva til private, men det er feil!) Da får du vite hva grunnen kan være til at de har høy totalpris og du får argument til å prute hvis du kan få behov for det.

Anonymous poster hash: 6e9d4...263

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg skrev ovenfor, er prisen inkludert mva. Det er ikke timepris, men pris for det totale arbeidet utført (uten materialer). Vi har avtalt det pr mail og jeg har akseptert det, men jeg skal skrive igjen og si at jeg tar som en selvfølge at arbeidet inkluderer full finish og inkludert elektrikerarbeidet. Samt at vi må ha en avtale om eventualiteter som dukker opp.



Anonymous poster hash: a7226...6ec
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Blodpris.

 

* Kjøring for å få tak i materialer, av og pålessing til bil osv tar ikke mer enn 1,5 timer.

* Innhenting av utstyr og oppsett av gjæringssag, klargjøring og opprydding senere 0,5 timer.

 

* Ren oppkapping av bord for stenderverk og fastskruing av dette, 0,5 time for 3 meter.

* Ytterligere 0,5 time for å skru på gipsplater, medregnet deling av gipsplate og å sette inn isolasjon.

* Kapping og montering av gulv- og taklister, sparkling av vegg 0,5 timer.

 

Maling eller tapetsering gjør du kanskje selv?

 

Det blir 1,5 time på 3 meter eller 0,5 time/meter vegg + 2 timer uavhengig av vegglengde.

4 vegger = 12 meter? ja, da blir det 0,5 timer/meter * 12 meter + 2 timer = 8 timer

 

Timepris = 700 kr inkl mva?

Da blir totalen = 8 timer * 700 kr + kjøregodtgjøring kr 500 = 6100 kr.

 

Dessuten skal du aldri spørre om totalpris først. Spør hvor mange arbeidstimer de regner med vil gå med til jobben. 

Anonymous poster hash: 6e9d4...263

 

 

Jeg syns nok de utregningene du har over her er nokså urealistiske, og det sier jeg selv om jeg ikke er snekker. Det tar feks mye mer enn en halvtime å både innhente utstyr, sette det opp, og etterpå rydde bort etter seg! Husk at de dessuten også skal planlegge, måle og beregne. Jeg syns også det du regner for selv snekringen er veldig snau.

 

Jeg spurte selvsagt hvor mange arbeidstimer de regner på jobben. De regner med ca. 1,5 uker med to mann. De har en timepris (per mann) på 540 kroner inkl moms. Jeg tror dette er omtrent normalt, men er litt usikker. Materialene kommer i tilllegg, men henting av materialer og rydding/bortkjøring er inkludert.

Verken sparkling, maling eller elektrikerarbeid er inkludert heller.

 

 

Anonymous poster hash: a7226...6ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så glad for at jeg ba om råd her, og fikk det, for nå har jeg fått et snekkertilbud på nær halve av hva det andre firmaet ga!  Det gikk greit å si nei til de første, for vi hadde ingen skriftlig kontrakt og de hadde mange andre oppdrag.

 

Takk til DOL!



Anonymous poster hash: a7226...6ec
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg er så glad for at jeg ba om råd her, og fikk det, for nå har jeg fått et snekkertilbud på nær halve av hva det andre firmaet ga!  Det gikk greit å si nei til de første, for vi hadde ingen skriftlig kontrakt og de hadde mange andre oppdrag.

 

Takk til DOL!

Anonymous poster hash: a7226...6ec

 

 

Så bra:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg er så glad for at jeg ba om råd her, og fikk det, for nå har jeg fått et snekkertilbud på nær halve av hva det andre firmaet ga!  Det gikk greit å si nei til de første, for vi hadde ingen skriftlig kontrakt og de hadde mange andre oppdrag.

 

Takk til DOL!

Anonymous poster hash: a7226...6ec

 

 

Det er så herlig å lese slike innlegg, hva skulle vi gjort uten Dåll :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg er så glad for at jeg ba om råd her, og fikk det, for nå har jeg fått et snekkertilbud på nær halve av hva det andre firmaet ga!  Det gikk greit å si nei til de første, for vi hadde ingen skriftlig kontrakt og de hadde mange andre oppdrag.

 

Takk til DOL!

Anonymous poster hash: a7226...6ec

 

Så godt å høre :-)

 

Lykke til med arbeidet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så herlig å lese slike innlegg, hva skulle vi gjort uten Dåll :-)

Du, det heter da ikke Dåll - det heter doooool!

 

*forsøker å få bella til også å uttale navnet slik jeg gjør, til tross for dårlig erfaring tidligere med slike forsøk*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du, det heter da ikke Dåll - det heter doooool!

 

*forsøker å få bella til også å uttale navnet slik jeg gjør, til tross for dårlig erfaring tidligere med slike forsøk*

 

Det heter DÅLL frosken, det er du som henger etter, gamlemor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du, det heter da ikke Dåll - det heter doooool!

 

*forsøker å få bella til også å uttale navnet slik jeg gjør, til tross for dårlig erfaring tidligere med slike forsøk*

Ja, det heter DOL med o som i sol! :-)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du, det heter da ikke Dåll - det heter doooool!

 

Det heter DÅLL frosken, det er du som henger etter, gamlemor.

 

Ja, det heter DOL med o som i sol! :-)

Det burde sikkert hett DÅL ("dåktor ånlain") men jeg sier også DOOL ja. Er ingen veteran på dol, men likevel gammelmodig der altså... :P

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde sikkert hett DÅL ("dåktor ånlain") men jeg sier også DOOL ja. Er ingen veteran på dol, men likevel gammelmodig der altså... :P

Enig med deg - eller..... jeg har en veldig tydelig O-lyd, men litt kortere enn i sol. Mer doll enn doool, hvis du skjønner ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg - eller..... jeg har en veldig tydelig O-lyd, men litt kortere enn i sol. Mer doll enn doool, hvis du skjønner ;-)

Trønder jeg vettu, vi drar'n til dool... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også trønder, men jeg uttaler det sånn som Påskelilje gjør, Doll. :)

Aha, men hm. Hva "viser" DOLL til for deg da? For meg er det liksom Doktor On-Line, som blir DOOL på trøndersk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, men hm. Hva "viser" DOLL til for deg da? For meg er det liksom Doktor On-Line, som blir DOOL på trøndersk :)

Jeg skriver jo DOL, men uttaler det med kort o så det blir litt doll når det sies.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...