Gå til innhold

Wellbutrin Retard, flere som er på denne og kan dele erfaringer?


Sillicious

Anbefalte innlegg

Tror wellbutrin i utgangspunktet var tenkt som en medisin for å hjelpe folk som ville slutte å røyke, tror fremdeles at det blir brukt til det formålet også i USA :)

Sillicious: Jeg opplevde mange år med kribling i beina (restless legs), det viste seg å være jernmangelanemi, har du sjekket det?

Ellers vil jeg si at jeg har bare positive opplevelser med Wellbutrin. I begynnelsen var det litt klabb og babb, men jeg seponerte den tidligere AD litt for fort for å starte opp med wellbutrinen, så det er vanskelig å si hva som var hva :)

 

Jernmangelanemi? Hm, sikkert dumt spørsmål men er det samme som jernmangel/lav blodprosent?

Har ikke tatt blodprøver siden i høst, legen min sier det ikke er nødvendig siden det er så "kort tid" siden sist. :P Nåh! Så det har jeg ikke sjekket, altså! Men det vil jeg få sjekka nå, takker for tips. :)

 

Uff ja, på mandag har jeg tatt Wellbutrin i 2 uker, og jeg vet ikke helt, depresjonen er allerede ganske borte, men jeg er likegyldig, kvalm (er jeg alltid uansett, håper denne vil fjerne kvalmen for godt hos meg når den begynner å fungere.) 

Men alltid godt å høre at noen har positive erfaringer! Første gangen jeg prøver noe sånt så er litt spent. :)

 

 

Jeg har gått på wellbutrin 300 mg i ca. åtte uker nå. I begynnelsen hadde jeg litt bivirkninger som kvalme og munntørrhet, men ikke noe som var veldig plagsomt. Det eneste jeg fortsatt har av bivirkninger er munntørrhet og forstoppelse. Jeg har alltid slitt med forstoppelse, men merker at Wellbutrinen har gjort det verre. 

 

Uff ja, jeg har irritabel tarm i tillegg og kjenner til det med ofte forstoppelse, håper jeg slipper at det blir verre pga dette :/ Har ikke merket noe sånt ennå. 

Men husker du når kvalmen ga seg? Hvilken uke..? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sillicious

    15

  • AnonymBruker

    6

  • Hvem?

    6

  • future life

    5

Jernmangelanemi? Hm, sikkert dumt spørsmål men er det samme som jernmangel/lav blodprosent?

Har ikke tatt blodprøver siden i høst, legen min sier det ikke er nødvendig siden det er så "kort tid" siden sist. :P Nåh! Så det har jeg ikke sjekket, altså! Men det vil jeg få sjekka nå, takker for tips. :)

Uff ja, på mandag har jeg tatt Wellbutrin i 2 uker, og jeg vet ikke helt, depresjonen er allerede ganske borte, men jeg er likegyldig, kvalm (er jeg alltid uansett, håper denne vil fjerne kvalmen for godt hos meg når den begynner å fungere.)

Men alltid godt å høre at noen har positive erfaringer! Første gangen jeg prøver noe sånt så er litt spent. :)

Uff ja, jeg har irritabel tarm i tillegg og kjenner til det med ofte forstoppelse, håper jeg slipper at det blir verre pga dette :/ Har ikke merket noe sånt ennå.

Men husker du når kvalmen ga seg? Hvilken uke..?

Jernmangelanemi er det samme som lav blodprosent, ja :) Men det blir ikke målt i prosent lenger, nå er det hemoglobinnivå det heter. Kvinner har et referanseområde fra 11.7 til 15.3 (tror jeg det var).

Det er en standard prøve, og siden legen din ikke har sagt noe, så er den nok i orden :) Men spør, for urolige bein er grusomt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff ja, jeg har irritabel tarm i tillegg og kjenner til det med ofte forstoppelse, håper jeg slipper at det blir verre pga dette :/ Har ikke merket noe sånt ennå. 

Men husker du når kvalmen ga seg? Hvilken uke..? 

 

Husker ikke eksakt, men rundt to uker tror jeg. Har du merket noen bivirkninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jernmangelanemi er det samme som lav blodprosent, ja :) Men det blir ikke målt i prosent lenger, nå er det hemoglobinnivå det heter. Kvinner har et referanseområde fra 11.7 til 15.3 (tror jeg det var).

Det er en standard prøve, og siden legen din ikke har sagt noe, så er den nok i orden :) Men spør, for urolige bein er grusomt!

 

Aah. Åh, takker for tips, det skal jeg høre om! 

Ja, det er jo helt grusomt! Får helt angst når jeg har dette jeg. :(

 

 

 

Husker ikke eksakt, men rundt to uker tror jeg. Har du merket noen bivirkninger?

 

Aah. :)

Nja, jeg er likegyldig merker jeg, føler ikke like mye lenger liksom. Litt kald kanskje? Må tvinge frem smil for jeg "glemmer" det. Helt rart.. Svette den første uka, hetetokter og drømmene mine er forferdelig kaotiske og.. rare! Ekle greier. 

Kjenner du igjen noe av det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aah. :)

Nja, jeg er likegyldig merker jeg, føler ikke like mye lenger liksom. Litt kald kanskje? Må tvinge frem smil for jeg "glemmer" det. Helt rart.. Svette den første uka, hetetokter og drømmene mine er forferdelig kaotiske og.. rare! Ekle greier. 

Kjenner du igjen noe av det?

 

Du får gi det litt mer tid, det tar jo gjerne tid før man merker en virkning. Jeg kjenner meg igjen med det med rare drømmer, men det er mest nå i det siste faktisk. Jeg vet jo ikke om det har noe å gjøre med Wellbutrinen. Jeg merker at jeg ikker er like fanget i en negativ tankegang, men tankene er der fortsatt, litt mer motivert kan man si.

 

Hvor høy dose tar du? Det kan jo hende du trenger å øke dosen din? I samråd med lege selvfølgelig.

 

:)

Endret av Hed22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får gi det litt mer tid, det tar jo gjerne tid før man merker en virkning. Jeg kjenner meg igjen med det med rare drømmer, men det er mest nå i det siste faktisk. Jeg vet jo ikke om det har noe å gjøre med Wellbutrinen. Jeg merker at jeg ikker er like fanget i en negativ tankegang, men tankene er der fortsatt, litt mer motivert kan man si.

 

Hvor høy dose tar du? Det kan jo hende du trenger å øke dosen din? I samråd med lege selvfølgelig.

 

:)

 

Ja, legen sa til meg at om det funker så vil jeg merke virkning etter4 uker, så har litt tid igjen! Tar 150mg. :)  Mer motivert ja? Det kjenner jeg til! Fikk en liten hump i veien igår så ble deppa igjen, er det litt idag også, men sånn er det! Håper at jeg kommer meg opp igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har jeg tatt disse i akkurat 2 uker, igårnatt våknet jeg midt på natten av grusom kvalme, og virker ikke som denne natten er noen unntak .. dårlig nå også.

Er i tillegg forstoppet så kvalmen kan vel kanskje komme av det også.

Kan bivirkninger plutselig oppstå etter to uker? Høres ikke det litt rart ut eller er det normalt? Ikke kjent noe til sette før nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å få lettet litt på forstoppelsen, kanskje det hjelper mot kvalmen.

Prøv først med naturlige remedier; svisker, aprikoser, lakris (ikke hvis du har høyt blodtrykk!), linfrø, sterk kaffe på tom mage om morgenen. En felles forutsetning for at dette skal virke er at du MÅ drikke mye vann!

Håper det ordner seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å få lettet litt på forstoppelsen, kanskje det hjelper mot kvalmen.

Prøv først med naturlige remedier; svisker, aprikoser, lakris (ikke hvis du har høyt blodtrykk!), linfrø, sterk kaffe på tom mage om morgenen. En felles forutsetning for at dette skal virke er at du MÅ drikke mye vann!

Håper det ordner seg :)

 

Ok, da skal jeg gjøre så godt jeg kan og prøve det de neste dagene nå. 

Takk for svar og tips! Helt grusomt dette  :(

Lever på ingefærkapsler for tiden for å overleve dagen..  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en liten oppdatering.. Kvalmen er forsvunnet nå 2-3 siste dagene, det er jo fantastisk. 

Har av og til litt ubehag men plages fortsatt litt med forstoppelse tror jeg.

 

MEN, jeg har jo tatt disse i litt over to uker nå, og jeg har hjertebank hver dag siste dagene? Det er ikke vondt, kanskje litt ubehagelig, gir meg litt sånn stress-følelse, kan jo hende det er adhd'n også, vet ikke. 

Føler meg helt i hundre pga denne hjertebanken.. 

Skal ikke til psykologen neste uke, men uka etter der så spørr bare her om det er normalt? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Liten oppdatering bare! Jeg er nå på 5 uka, økte dosen til 300mg fra idag av pga at det ikke fungerer helt optimalt og jeg har i tillegg hatt PMS siste uka som ikke gjorde ting bedre.. 

Og depresjonen kom snikende tilbake. 

 

Håper dette vil hjelpe! 

Noen her som har gått opp i dose på denne medisinen? Hvor lang tid tok det før dere merket noe forskjell?

Og fikk dere bivirkninger igjen? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går på 300mg, merket ikke så store forandringer. Men etterhvert lettet det litt :)

Jeg var ikke plaget med bivirkninger da jeg begynte på wellbutrin, men etter økningen ble jeg litt tørr i munnen. Dette forsvant etter en stund :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten oppdatering bare! Jeg er nå på 5 uka, økte dosen til 300mg fra idag av pga at det ikke fungerer helt optimalt og jeg har i tillegg hatt PMS siste uka som ikke gjorde ting bedre.. 

Og depresjonen kom snikende tilbake. 

 

Håper dette vil hjelpe! 

Noen her som har gått opp i dose på denne medisinen? Hvor lang tid tok det før dere merket noe forskjell?

Og fikk dere bivirkninger igjen? :)

 

Jeg tar 300 mg. Jeg fikk ingen bivirkninger da jeg økte dosen, men føler meg litt bedre etter økningen. Vet ikke helt om den fungerer optimalt, for føler meg fortsatt ikke helt bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Godt å høre! :)  Jeg har heller ikke fått noen bivirkninger enda, så virker som jeg slipper det. Og merker allerede at det har lettet litt tror jeg! Men håper det blir bedre, er ikke optimalt enda, nei. :)

 

 

Jeg tar 300 mg. Jeg fikk ingen bivirkninger da jeg økte dosen, men føler meg litt bedre etter økningen. Vet ikke helt om den fungerer optimalt, for føler meg fortsatt ikke helt bra.

Er det lenge siden du økte? Gått på det lenge? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre! :)  Jeg har heller ikke fått noen bivirkninger enda, så virker som jeg slipper det. Og merker allerede at det har lettet litt tror jeg! Men håper det blir bedre, er ikke optimalt enda, nei. :)

 

 

Er det lenge siden du økte? Gått på det lenge? :)

 

Det er ca. 8 uker siden jeg økte dosen. Har gått på det siden ca. 20. desember :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
post-deprimert

Jeg har litt med angst i et år nå, og utviklet depresjon pga dette. Men angten er verst, den tar over livet mitt.

I tillegg har jeg irritabel tarm så alt går liksom rett til magen min som visstnok er den mest følsomme delen av meg, så jeg er mye uvel og kvalm - det er angsten min. Ikke hjertebank osv, ikke panikkangst.. Men kvalme. Hele dagen, hver dag.

Er vel en form for generalisert angst kan man si, blandingsangst.

Jeg har i tillegg en adhd diagnose.

Men nå har jeg fått utskrevet Wellbutrin Retard 150mg, og lurer på om noen kan dele erfaringer?

Jeg er på dag 3, har ikke merket noe spesielt enda (vet det er tidlig å si), kvalm som vanlig, men spiser normalt (normalt for meg.)

Erfaringer? Bivirkninger?

Hører det kan være bivirkninger 2-3 første ukene før det retter seg opp etter det og effekten av denne medisinen kommer frem.

Har brukt cipralex i 3år, har hatt 2 perioder med opphold. Cipralex har hjulpet meg veldig, men bruk over tid gjør deg ganske tungt medisinert og bedøvet i systemet. På cipralex sov jeg og sov og sov og sov. Gikk over til wellbutrin og trappa gradvis ned på cipralex. Sinnsykt stor forskjell. Massevis av energi og mindre cipralex-lykkerus. Kun gode ting å si om wellbutrin. Det må sies at matlysten forsvinner helt, som kan være litt skummelt. Det må også sies at jeg i starten eelska cipralex og så på denne medisinen som en livslang partner.

Min erfaring og vurdering er at cipralex fungerer veldig godt i starten/første perioden. Man burde trappe dosen sakte oppover. Effekten flater raskt ut og man føler seg etterhvert imun og man ender opp ca tilbake til utgangspunktet (bare trøttere).

Min anbefaling vil være å trappe sakte opp på cipralex, fra 0,25mg til 0,5mg på 2 måneder, fra 0,5mg - 10 på 6 måneder. 10-15mg på 6måneder og 15mg-20mg på siste 6måneder, ta gjerne en halv tablett hver 2. eller 3. dag for å hale ut prosessen. når "cipralexrusen" etterhvert begynner å dabbe av ville jeg gått over til Wellbutrin. Begynne på 150mg. I løpet av 2 måneder ville jeg ha trappa cipralex ned til 0,5mg og øke wellbutrin til 300mg. Kutt ut cipralex og følg Wellbutrin en periode og tenk på å kutte ut dette. Wellbutrin er lett å kutte ut uten bivirkninger.

Gjennom hele prosessen kan jeg anbefale en samtaleterapaut. Finn en som skjønner deg og du får utbytte av (husk du er kunden) Gestaltterapi kan anbefales.

Når man slutter med medisiner og den værste kneika er over (for meg var det utdannelse) Husk at depresjon er en naturlig følelse iboende i alle, greit å vite at følelsen er der men at den ikke trenger å få kontroll eller at følelsen er "sann". Følelser er kjemikalier i hjernen. Gi følelsen 10% oppmerksomhet. Ikke mer.

Har man hatt depresjon er man ofte utsatt for tilbakefall, derfor ville jeg tatt vare på litt wellbutrin til perioder som føles vanskelige (som man bruker feks D-vitaminer til mørketida) til ekstra utfordringer, ta en valium. Quick fix og man slipper lengre perioder med medisiner. Innemellom er det heelt greit.

Oppsumert: medisiner hjelper, bruk de i korte perioder, jobb deg gjennom utfordringene dine. Lev livet uten medisiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

post-deprimert

Jeg har litt med angst i et år nå, og utviklet depresjon pga dette. Men angten er verst, den tar over livet mitt.

I tillegg har jeg irritabel tarm så alt går liksom rett til magen min som visstnok er den mest følsomme delen av meg, så jeg er mye uvel og kvalm - det er angsten min. Ikke hjertebank osv, ikke panikkangst.. Men kvalme. Hele dagen, hver dag.

Er vel en form for generalisert angst kan man si, blandingsangst.

Jeg har i tillegg en adhd diagnose.

Men nå har jeg fått utskrevet Wellbutrin Retard 150mg, og lurer på om noen kan dele erfaringer?

Jeg er på dag 3, har ikke merket noe spesielt enda (vet det er tidlig å si), kvalm som vanlig, men spiser normalt (normalt for meg.)

Erfaringer? Bivirkninger?

Hører det kan være bivirkninger 2-3 første ukene før det retter seg opp etter det og effekten av denne medisinen kommer frem.

Har brukt cipralex i 3år, har hatt 2 perioder med opphold. Cipralex har hjulpet meg veldig, men bruk over tid gjør deg ganske tungt medisinert og bedøvet i systemet. På cipralex sov jeg og sov og sov og sov. Gikk over til wellbutrin og trappa gradvis ned på cipralex. Sinnsykt stor forskjell. Massevis av energi og mindre cipralex-lykkerus. Kun gode ting å si om wellbutrin. Det må sies at matlysten forsvinner helt, som kan være litt skummelt. Det må også sies at jeg i starten eelska cipralex og så på denne medisinen som en livslang partner.

Wellbutrin har jeg brukt siden Oktober.

Var skikkelig drittlei Cipralex etterhvert, så wellbutrin blei en reddende engel fordi jeg var så trøtt sliten og utmattet.

Hvis du sliter med angst ville jeg kanskje heller satsa på cipralex i begynnelsen, eller i kombinasjon, cipralex er litt roligere, wellbutrin føles litt som amfetamin, den gjør deg kvikk, rask og glad (men kanskje litt stressa og rastløs) cipralex er litt mer bedøvende og man føler seg lykkelig-det kurerte min angst totalt! Smører sjela med teflon. Angst og stress sklir vekk.

Min erfaring og vurdering er at cipralex fungerer veldig godt i starten/første perioden. Man burde trappe dosen sakte oppover. Effekten flater raskt ut og man føler seg etterhvert imun og man ender opp ca tilbake til utgangspunktet (bare trøttere).

Min anbefaling vil være å trappe sakte opp på cipralex, fra 0,25mg til 0,5mg på 2 måneder, fra 0,5mg - 10 på 6 måneder. 10-15mg på 6måneder og 15mg-20mg på siste 6måneder, ta gjerne en halv tablett hver 2. eller 3. dag for å hale ut prosessen. når "cipralexrusen" etterhvert begynner å dabbe av ville jeg gått over til Wellbutrin. Begynne på 150mg. I løpet av 2 måneder ville jeg ha trappa cipralex ned til 0,5mg og øke wellbutrin til 300mg. Kutt ut cipralex og følg Wellbutrin en periode og tenk på å kutte ut dette. Wellbutrin er lett å kutte ut uten bivirkninger.

Gjennom hele prosessen kan jeg anbefale en samtaleterapaut. Finn en som skjønner deg og du får utbytte av (husk du er kunden) Gestaltterapi kan anbefales.

Når man slutter med medisiner og den værste kneika er over (for meg var det utdannelse) Husk at depresjon er en naturlig følelse iboende i alle, greit å vite at følelsen er der men at den ikke trenger å få kontroll eller at følelsen er "sann". Følelser er kjemikalier i hjernen. Gi følelsen 10% oppmerksomhet. Ikke mer.

Har man hatt depresjon er man ofte utsatt for tilbakefall, derfor ville jeg tatt vare på litt wellbutrin til perioder som føles vanskelige (som man bruker feks D-vitaminer til mørketida). Til ekstra utfordringer; ta en valium. Quick fix og man slipper lengre perioder med medisiner. Innemellom er det heelt greit.

Oppsumert: medisiner hjelper, bruk de i korte perioder, jobb deg gjennom utfordringene dine. Lev livet uten medisiner.

Cipralex og wellbutrin funker veldig godt sammen! 10mg cipralex/ 150mg wellbutrin kan anbefales.

Hvis legen ikke vil høre på dine forslag/meninger/innspill, spør om legens konkrete erfaring av liknende tilfeller, forklar at du vil bytte lege om din mening ikke blir hørt. Du har forbrukermakt. Du er kunden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper jeg får begynne med wellbutrin. Jeg er ikke deprimert, men jeg sover og ligger mye og veier altfor mye. Er bipolar og bruker litium og abilify også. Hvis jeg ikke får wellbutrin håper jeg at jeg får topimax. Nå har jeg brukt fedmefremmende medisiner i 10 år, er på tide jeg får noe som hjelper meg gå ned i vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper jeg får begynne med wellbutrin. Jeg er ikke deprimert, men jeg sover og ligger mye og veier altfor mye. Er bipolar og bruker litium og abilify også. Hvis jeg ikke får wellbutrin håper jeg at jeg får topimax. Nå har jeg brukt fedmefremmende medisiner i 10 år, er på tide jeg får noe som hjelper meg gå ned i vekt.

Wellbutrin kan gi hypomani.

Jeg har aldri vært hypoman, men når jeg begynte på Wellbutrin, sa de at om jeg ble for høy, så måtte de seponeres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wellbutrin kan gi hypomani.

Jeg har aldri vært hypoman, men når jeg begynte på Wellbutrin, sa de at om jeg ble for høy, så måtte de seponeres.

hypomani er jo ikke noe problem.

mani er ille. men for det bruker jeg litium og abilify så tror ikke jeg kommer til å bli manisk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...