Gå til innhold

Depresjon vs. ME


Gjest Anonym bruker

Anbefalte innlegg

På hvilken måte mener du at fineline ikke forstår hva dette handler om?

 

Jeg har nylig sett på nært hold hvordan en med ME har blitt vesentlig friskere gjennom å gå i en følelsesorientert terapi.

Hva i all verden er følelsesbasert terapi? Og du klarer vel også å se at Fineline ikke vet mye om dette? Selvfølgelig er det viktig å finne adekvat behandling, det er allmenngyldig. Men metodene må være evidensbasert.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 77
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Mirabell

    20

  • frosken

    13

  • AnonymBruker

    11

  • Madelenemie

    10

AnonymBruker

Takk for svar og henvisninger til gode linker. Godt der finnes noen som kjemper for oss som ikke klarer kjempe mer !!! Til deg som svarte sist, kan jeg se at du lite

forstår hva dette handler om....

Hei!

 

Det er ganske gode grunner etter hvert til å tro at de vrkelig ME syke er somatisk syke.

 

Jeg skriver virkelige, fordi det er selvsagt alltid en del som får diagnosen på feil grunnlag.

 

Det fins en medisin som heter Rituximab, den har vist god effekt på 2 av 3 ME syke, det er en medisin som også brukes på kreftpasienter. Den dreper B-celler, og dette kan tyde på at det er som mange før har hevdet at ME er en autoimmun sykdom.

 

Man kan få utskrevet medisinen på ulike måter, ved å finne en hyggelig fastlege:-) ved å dra til utlandet,

 

Hadde jeg hatt ME ville jeg 100 % prøvd denne behandlingen.

Anonymous poster hash: 6ae35...35e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i all verden er følelsesbasert terapi? Og du klarer vel også å se at Fineline ikke vet mye om dette? Selvfølgelig er det viktig å finne adekvat behandling, det er allmenngyldig. Men metodene må være evidensbasert.

Fordi vedkommende har gjennomført et spesifikt forskningsbasert behandlingstilbud som kun gis ett sted i landet, har jeg valgt å forenkle ved å kalle det "følelsesbasert terapi" for å fremheve at behandlingsopplegget på sett og vis handler om er å ta egne følelser på alvor. (Ønsker å være sikker på at jeg ikke utleverer vedkommende på en identifiserbar måte).

 

ME-feltet er på en helt spesiell måte gjennomsyret av politikk mer enn evidensbasert medisin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i all verden er følelsesbasert terapi? Og du klarer vel også å se at Fineline ikke vet mye om dette? Selvfølgelig er det viktig å finne adekvat behandling, det er allmenngyldig. Men metodene må være evidensbasert.

Hvis ME pasienter blir vesentlig bedre ved følelsesorientert terapi så tyder det på at det er ikke kun somatisk lidelse. Jeg vet ikke mer eller mindre enn andre om ME, men jeg er hørt det før at ingen vet noen ting andre enn ME pasienter.

Jeg synes behovet for å markere i det uendelige at ME er fysisk sykdom tyder på et eller annet psykisk. Uansett sykdom så henger det fysiske sammen med det psykiske. Det å sette en strek imellom går ikke, og det er det ME pasienter gjør. Jeg spør meg selv om de tror det "hever standarden" på sykdommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis min bipolare lidelse blir bedret av medisiner og ME ved trening og følelsesterapi, hvem var mest psykisk…?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Slik jeg ser det, har ennå ingen kommet med noen god forklaring på hva sykdommen skyldes (årsak, etiologi)

Viktigere er det dog at ingen har greid å vise til noen effektiv behandling. De få tiltak som nevnes som mulig positive har svært sparsom effekt.

Av to grunner har jeg derfor ikke behandlet noen med ME:

1. Pasienter med ME insisterer på at sykdommen er rent somatisk uten psykiske komponenter. De vil derfor ikke henvises til psykiater.

2. Om jeg fikk henvist en pasient med ME til behandling, ville jeg avslå med den begrunnelse at det ikke finnes noen kjent, virksom behandling.

 

Tror du ikke Wellbutrin vil kunne være en virksom behandling? 

 

Jeg stemmer for å behandle dem med det, så får re ræva i gir og "bevis" på at det er psykisk komponent ettersom medisinen funker. 

Anonymous poster hash: 2981e...bbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes behovet for å markere i det uendelige at ME er fysisk sykdom tyder på et eller annet psykisk. Uansett sykdom så henger det fysiske sammen med det psykiske. Det å sette en strek imellom går ikke, og det er det ME pasienter gjør. Jeg spør meg selv om de tror det "hever standarden" på sykdommen.

Det har da ingenting med å heve standarden på sykdommen å gjøre, men standard på behandlingen! ME er en sykdom som gir symptomøkning ved både fysisk og mental belastning, og det er vel få ME-pasienter som setter strek mellom kropp og sinn. Men det som utløser ME er i de fleste tilfeller en virusinfeksjon, derav det alternative navnet post viral utmattelsessyndrom (PVFS).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har da ingenting med å heve standarden på sykdommen å gjøre, men standard på behandlingen! ME er en sykdom som gir symptomøkning ved både fysisk og mental belastning, og det er vel få ME-pasienter som setter strek mellom kropp og sinn. Men det som utløser ME er i de fleste tilfeller en virusinfeksjon, derav det alternative navnet post viral utmattelsessyndrom (PVFS).

Er det høyere standard på fysiske behandlinger enn psykiske? Problemet er at det råder forvirring om behandling av ME. Det finnes ingen ordentlig forklaring eller behandling som er godt nok dokumentert.

Du snakker om i fleste tilfeller er dette en virusinfeksjon. Så langt er det en hypotese som holder på å bli avvist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det høyere standard på fysiske behandlinger enn psykiske? Problemet er at det råder forvirring om behandling av ME. Det finnes ingen ordentlig forklaring eller behandling som er godt nok dokumentert.Du snakker om i fleste tilfeller er dette en virusinfeksjon. Så langt er det en hypotese som holder på å bli avvist.

Selvsagt er det ikke høyere standard på fysisk behandling enn psykisk, hvor fikk du det fra? Men feil behandling kan gjøre pasienten dårligere! Behandling for depresjon kan forverre en ME-pasient. Og jeg sa ikke at ME er en virusinfeksjon, men at det UTLØSES oftest av en virusinfeksjon. (F.eks. kyssesyken) Andre infeksjoner, bakteriell eller parasitter, muligens også vaksiner, kan også uløste ME. En hypotese er at det er en autoimmun sykdom, og den hypotesen er styrket, ikke svekket, de siste årene (ref. studien ved Haukeland). Jeg vet ikke hvilke kilder du har for påstandene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt er det ikke høyere standard på fysisk behandling enn psykisk, hvor fikk du det fra? Men feil behandling kan gjøre pasienten dårligere! Behandling for depresjon kan forverre en ME-pasient. Og jeg sa ikke at ME er en virusinfeksjon, men at det UTLØSES oftest av en virusinfeksjon. (F.eks. kyssesyken) Andre infeksjoner, bakteriell eller parasitter, muligens også vaksiner, kan også uløste ME. En hypotese er at det er en autoimmun sykdom, og den hypotesen er styrket, ikke svekket, de siste årene (ref. studien ved Haukeland). Jeg vet ikke hvilke kilder du har for påstandene dine.

Man vet ikke nok om årsaker eller behandling mot ME. Det er kjernen i det jeg skriver. En studie fra Haukeland er ikke nok selv om den kan være interessant. Oppførselen hos ME pasienter er noe spesiell til tider. Det blir så oppslukt av seg selv og sin sykdom at de kan ikke snakke om noe annet, enda mindre vise interesse for andre.Jeg har ingen mening om ME er psykisk eller fysisk sykdom siden leger sier meg at det ikke er bevist.

Jeg har lurt på om jeg kunne ha ME, men hvis det var sannsynlig ville jeg prøve hva som helst og da kan jeg ikke ha ME for de vil ikke prøve hva som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lurt på om jeg kunne ha ME, men hvis det var sannsynlig ville jeg prøve hva som helst og da kan jeg ikke ha ME for de vil ikke prøve hva som helst.

Q.E.D... Hvis jeg var syk, ville jeg prøvd behandlinger som var dokumentert, ikke hva som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Q.E.D... Hvis jeg var syk, ville jeg prøvd behandlinger som var dokumentert, ikke hva som helst.

Det finnes ikke behandling mot ME som er vitenskapelig bevist at hjelper. Jeg kunne godt dratt til alternativ behandling og sett om det hjelper selv om jeg egentlig ikke tror på det. Jeg hadde prøvd alt som ikke kunne skade meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Q.E.D... Hvis jeg var syk, ville jeg prøvd behandlinger som var dokumentert, ikke hva som helst.

 

Det er jeg helt enig i, jeg ville heller ikke prøvd hva som helst. Men noe av det som er så sært i diskusjoner om ME er hvilken motstand som fremkommer når noen trekker frem gradert trening og kognitiv terapi som tilnærmingsform. Dette er jo det som i flest tilfeller har vist seg virksomt. Her er hva en av forskerne ved Kunnskapssenteret sier om temaet:

 

Vet mye om ME

– Vi vet veldig mye mer om CFS/ME enn det som formidles av pasientforeningene og Helsedirektoratet. Vi vet mye om hva som virker og ikke virker. Vi vet at per i dag har vi ingen kurativ behandling, men forskning viser at det finnes behandling som kan hjelpe på symptomer, sier han.

– Vi vet lite om hva som er årsaken til ME men vi trenger ikke nødvendigvis å vite årsaken for å hjelpe pasientene. Vi  vet for eksempel at kognitiv terapi og gradert treningsbehandling kan hjelpe mange, sier han til Dagens Medisin.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jeg helt enig i, jeg ville heller ikke prøvd hva som helst. Men noe av det som er så sært i diskusjoner om ME er hvilken motstand som fremkommer når noen trekker frem gradert trening og kognitiv terapi som tilnærmingsform. Dette er jo det som i flest tilfeller har vist seg virksomt. Her er hva en av forskerne ved Kunnskapssenteret sier om temaet:

Hvis du syns motstanden mot gradert trening er sær, kan du kikke på denne:

http://fryvil.com/2014/02/22/catosenteret-et-ars-tid-etter/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har hatt moderat ME men etter behandling på Lillestrøm Helseklinikk er jeg nå "frisk". Ikke så sprek som jeg var før men fungerer helt greit. Jeg vil nok aldri kunne springe maraton dog.

 

Mine symptomer var lite energi, hoste som kom og gikk og ikke ville gi seg, musklene protesterte mer og mer på trening, jeg fikk kramper i hele kroppen - men mest i lårene (syklet mye). Og jeg var en aktiv, veldig godt trent kvinne. Prøvde fastlege, fysioterapi etc men de bare ristet på hodet. Jeg VISSTE jo at dette var fysisk og var slett ikke deprimert el. Det var kroppen som ikke virket lengre. Ble verre og verre og måtte gi opp alt av trening. Men ble enda verre og verre. Til slutt klarte jeg så vidt å gå opp trapp - ble sliten av å vaske håret etc. Men dumme meg gikk på jobb 100% hele tiden. Ikke en dag var jeg borte. På det verste lå jeg i sengen alt utenom jobb - ettermiddager, kvelder og alt. Fikk ikke fulgt opp barn, husarbeid mann etc...

 

I begynnelsen prøvde jeg jo å trene mer, men kroppen protesterte vilt. Fysioterapeuten som jeg oppsøkte for å hjelpe meg - ba meg om å sykle 5 min pr dag men han så selv at jeg ble verre og verre av det. Han ga meg opp - bare han rørte musklene mine protesterte de. Jeg tålte altså ikke den minste trening.

 

Jeg klarte faktisk å holde motet oppe og var aldri deprimert. Men veldig irriterende ja - å hele tiden bli møtt med fordommer om at dette jo måtte være psykisk. Eller "prøv LP - så blir du helt frisk på 3 dager". Så jeg sa til slutt ikke at jeg hadde ME til noen.

 

Leste altså på nettet og kom bla over denne klinikken. Tok masse prøver og de fant at jeg hadde en ubehandlet mykoplasma infeksjon, MYE matintoleranser, mangler på magnesium, selen og andre mineraler, pluss noe med immunforsvaret. Fikk langvarig antibiotikabehandling, kosttilskudd etc. Ble sakte bedre og bedre. Men det var vanskelig å vite hvor mye jeg etter hvert kunne gjøre - prøvde jeg feks å gå/jogge litt kom det kramper tilbake og spesielt sår hals var symptomene. Samt utslitthet. Så det tok flere år før jeg til slutt ble så bra at jeg nå faktisk også kan jogge litt uten å få de symptomene. 

 

Det er masse forskning som pågår - jeg har også prøvd andre ting og det jeg tror mest på er det som heter "lekk tarm". Det har jeg (hatt) - ingen tvil om. Jeg tar også Papaya tabletter fordi jeg fikk påvist "Myntruller" i blodet hos en sånn som ser på blodet i mikroskop. Siden jeg har prøvd mye forskjellig er det vanskelig å si akkurat hva som har hjulpet mest men det viktigste er at jeg er nesten frisk. Dette er det sikkert mange av de som vil ha ME i "psykisk" sekken som mener bare er humbug men for meg som var så uheldig å få dette så VET jeg hva som er rett - for meg ihvertfall. Dette har kostet meg mye økonomisk og jeg skulle virkelig ønske at det var en større forståelse og aksept i det offentlige helsevesenet.

 

Forskjellen på ME og depresjon? Man får vel ikke de fysiske symptomene, hoste, sår hals, muskelkramper, treningsintoleranse osv ved depresjon?  Og - dersom en spør en med ME om hva han vil gjøre når han blir frisk vil han nok ramse opp alle mulige ting mens en med depresjon vil ha vanskeligheter med å komme på noe. 



Anonymous poster hash: 0c5e8...498
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes mye forskning som viser at en god del av pasientene, men ikke alle,  blir bedre ved gradert trening.

Jepp, og da nærmer du deg kjernen. Hvorfor ikke alle? Kanskje det er forskjell på utmattelsesdiagnoser? Og behov for å skille ut ME som egen diagnose, ikke i samme sekken som kronisk utmattelse. Leger i inn- og utland ser dette, men det har nok gått prestisje i å forsvare sitt tidligere standpunkt i viktige norske miljøer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen på ME og depresjon? Man får vel ikke de fysiske symptomene, hoste, sår hals, muskelkramper, treningsintoleranse osv ved depresjon?  Og - dersom en spør en med ME om hva han vil gjøre når han blir frisk vil han nok ramse opp alle mulige ting mens en med depresjon vil ha vanskeligheter med å komme på noe.  Anonymous poster hash: 0c5e8...498

God sagt! Fint at du er blitt så frisk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, og da nærmer du deg kjernen. Hvorfor ikke alle? Kanskje det er forskjell på utmattelsesdiagnoser? Og behov for å skille ut ME som egen diagnose, ikke i samme sekken som kronisk utmattelse. Leger i inn- og utland ser dette, men det har nok gått prestisje i å forsvare sitt tidligere standpunkt i viktige norske miljøer.

Noe av utgangspunktet for diskusjonen i denne tråden var linken nhd la ut til nyheten i Dagens medisin om at det ikke er vitenskapelig hold for de ME-kriteriene som enkelte fagmiljøer mener kan skille ut ME som egen diagnose:

 

Forskerne fant ikke holdepunkter for at noen av de diagnostiske kriteriesettene som finnes klarer å skille ut pasienter med nevroimmunologisk årsak til utmattelse.

Jeg har tilstrekkelig tiltro til Kunnskapssenterets folk til å tro at deres standpunkt er tatt på grunnlag av en solid kunnskapsgjennomgang og at det ikke handler om "prestisje" slik du antyder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tilstrekkelig tiltro til Kunnskapssenterets folk til å tro at deres standpunkt er tatt på grunnlag av en solid kunnskapsgjennomgang og at det ikke handler om "prestisje" slik du antyder.

Og jeg har, som du forstår, IKKE den tiltroen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...