Gå til innhold

La oss lage en liste over slankemat


tjohei1

Anbefalte innlegg

Her er mitt bidrag:

 

1. Havregryn, havrekli eller firkorn

2. Skummet melk eller Cultura (for magen)

3. Knuste linfrø - får fart på fordøyelsen

4. Svisker - får fart på fordøyelsen

5. Grønnsaker med eller uten dip (oppskåret, så er det lettere å spise). Dip med kesam eller yoghurt naturell.

6. Salat med kylling, kalkun, fisk, egg, kikerter, bønner, pasta eller fetaost med eller uten dressing av olivenolje eller rapsolje.

7. Velge det groveste brødet som f.eks. Kiwibrødet, Byggbrød, Rugbrød eller Ingers grovbrød.

8. Frukt i begrensede mengder med eller uten kesam vanilje

9. Cottage cheese med bær, i salat eller på brødskiven

10. Kesam - vanilje eller vanlig

11. Grønn te eller urtete

12. Masse vann

13. Suppe

14. Grøt

Mer?

Endret av tjohei1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fin liste du laget :)

 

Kyllingfilet (eller annet rent kjøtt),  eller fisk til middag og rikelig med grønnsaker til. Lage en TORO saus til (sjekk kalorier).

 

Og så er det mengden... og bare spise til man er passelig mett- og ikke over-mett. Dette siste er vanskeligst, synes jeg.  jeg er så veldig glad i god mat. 

Endret av stiften
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Hei!

Jeg elsker grønnsaker, og min favoritt for tiden er:

Grønnkål

Sunn og kan brukes til mye også lage chips uten akrylamid:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bella Dotte
Her er mine ideer om effektiv slankemat:
 
Hver dag tilstebe å få i seg en variert, balansert kost, sammensatt av mat fra alle matvaregrupper. Dette gjelder for de som ikke har allergier, de må selvfølgelig styre unna det de ikke tåler.
 
Mine grupper er:
Frukt - jeg spiser tre typer frukt hver dag.
Grønnsaker - tre forskjellige av dette også, mest mulig rått. Ellers er stavmikseren underbar for å lage supper.
Egg - 0-2 om dagen, avhengig av hvor mye protein jeg ellers får i meg.
Fisk - her er det bare fet fisk som gjelder, inkludert den halvfete tunfisken.
Melk - helmelk, for essensielle fettsyrer og kunne ta opp D-vitamin og dermed kalsium, og metter mer enn skummet melk.
Knekkebrød - jeg liker Wasa Husman fordi det er godt og billig, og Rugsprø og Sesam.
Nøtter - jeg spiser litt nøtter hver dag, enten som de er, eller som nøttesmør uten tilsatt olje og sukker.
 
Dessuten spiser jeg nesten hver dag:
Ris, pasta, byggryn, potet(mos) eller søtpotetmos til middagen.
Steker i olje eller smør - aldri margarin! Olivenolje og balsamicoeddik til salatdressing.
Ost - helfete typer, som Jarlsberg og Brie. Parmesan på pastaen.
Rømmedressing med blåmuggost er også finfint som dipp/salatdressing.
Kjøtt - her går det i kjøttdeig av okse, svin eller lam. Svinekoteletter, biff. Kyllinglår, bryst, vinger. Leverpostei, kokt skinke. Lager av og til skinkesalat med majones, nam! Eller det samme med hermetisk tunfisk.
Yoghurt - jeg har blitt helt vill etter den tyrkiske fra Lindahls, bruker den i smoothies med melk og banan og annen frukt eller bær, eller med lønnesirup og valnøtter.
Havregryn, enten som de er med melk, eller kokt med melk og vann og med smørøye. Müsli - må jeg bli flinkere til å spise.
Tørkede erter, bønner og linser - flott for fiber og protein.
Kakao - antioksydanter og fiber, og setter en fin smak på mye. Banansmoothie med sjokoladesmak er til å dø for, og kakao med krem er sååå digg!
Som søtning bruker jeg honning og lønnesirup når jeg kan/må, ellers sukker. Styrer unna kunstige søtningsstoffer!
 
Når jeg har plass i "budsjettet" og jeg har lyst på det, hender det jeg spiser litt sjokolade. Påskeaften har jeg tenkt å spise et Freia påskeegg.
 
Vann, prøver å få i meg åtte glass om dagen. Ellers drikker jeg kaffe, farris, te uten sukker, ingefærte (frisk ingefær i skiver i varmt vann).
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesteleser

Hvetekli er helt supert for å få fart på fordøyelsen, langt mer effektivt enn havrekli!

 

Mye bra på listene så langt:-)

 

Vil man ha fett, velg fet fisk. Bruk gjerne Vita hjertego olje i salater, i brøddeigen, i grøten osv, kroppen trenger fett. Udo's choice olje er supert som kosttilskudd!

 

Bønner, linser, frø, kjerner og nøtter.

 

Kan man bruke noe av helga på å bake/koke og fryse ned gjør det det mye enklere å spise sunt i uka, når man bare kan ta opp det man trenger når man har dårlig tid: Ferdige lunsjporsjoner, grove rundstykker, knekkebrød, blandede frø og nøtter til f.eks. naturell yoghurt eller salater, sunne supper.

 

Grønnsaker som cherrytomater, sukkererter, snacksgulrot osv er et must i kjøleskapet, enkelt å ta med på jobb eller bruke som snacks sammen med nøtteblanding:-)

 

Et godt tips er også å finne kosemat/dessert som fungerer, om man ikke har noe å kose seg med blir det bare kjedelig. Friske bær med kesam, god drikke, god sukkerfri sjokolade osv. Mye godt man kan bake med mandelmel f.eks. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Jeg skjønner ikke at alt som listes opp her skal være slankemat. Helfet ost, pasta, svisker, kakao. Vel, alt dette er lov i små nok mengder En sukkerbit i teen utgjør nesten ingen ting. En eneste halvliter brus tilsvarer en sukkerbit i teen hver dag en hel måned. Å droppe sukker i teen og smør på brødet er nesten bare symbolhandlinger fordi mengden er så liten. Havregryn inneholder like mye kalorier som sukker, så et dryss sukker på havregrøten betyr nesten ingen ting. Reduser heller grøtporsjonen. Ris og pasta inneholder også like mye kalorier som sukker (før det er kokt, altså). Å droppe brus helt og redusere mengden pasta eller potetstappe på tallerkenen er et tiltak som monner.Fyll heller opp magen med grønnsaker.

Endret av Gargamel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjesteleser

Meieriprodukter inneholder mye bra, men jeg ville defintivt gått for de magre produktene. Ekstra lett eller skummet melk, naturell yoghurt, mager kesam, mager cottage cheese, ekstra lett rømme osv. Ris og pasta bør være fullkornsvarianter, majones bør være Vita hjertego, heller rent kjøtt enn kjøttdeig(sier jeg som spiser kyllingkjøttdeig 5 ganger i uka siden det er billig) men karbonadedeig er brukbart. Egg er supert og metter godt, enten stekt, kokt eller i bakst. Heller olje enn smør. Havregryn inneholder en del kalorier ja, men de inneholder også mye fiber. Lager man f.eks. grøt av både store og lettkokte havregryn samt litt hvetekli, med melk, litt olje og seltin og servert med friske bær og nøtter, får man en frokost med mye næring som metter lenge(grovere kornprodukter gir mer langsom energi).

 

Jeg for min del tror at for noen kan sånne små detaljer som sukker i teen og sukker på grøten ha mye å si, fordi smaken av sukker er så distinkt og så vanedannende. Man bidrar til å opprettholde behovet, da er det mye lettere å skeie ut med sukkervarer. Dersom man bare styrer klar av sukker tar det ikke lang tid før man ikke savner smaken lenger, da vil man heller ikke ha samme suget etter "feil" mat.

 

Men det viktigste er at man klarer å finne mat man trives med, for da blir det mye lettere å holde på de gode vanene:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bella Dotte

Det er helt klart viktig å se på mengden! Jeg ble selv sjokkert over hvor mye kalorier det var i sånt som pasta og ris. Men jeg har også tendenser til søtsug, og det er best for meg å begrense inntaket av sukker. Samtidig skal vi ikke ha for lite kalorier, og jeg foretrekker god smak, derfor spiser jeg mat med naturlig fett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havregryn inneholder dessverre mye kalorier ja og dessverre er jeg veldig glad i havregrøt til frokost, men holder meg til å ha det i helgene da. Men en porsjon grøt av ca. 50 g gryn, en dæsj kruskakli, litt linfrø, solsikkefrø, sesamfrø og gresskarkjerner + 3 dl lettmelk og evt. eplemos / blåbær / rosiner (jeg søter med stevia) er fort 500 kcal...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bella Dotte

Her har vi det igjen, mengder.... jeg bruker 40 gram havregryn og 1 dl helmelk, det blir 217 kcal; samme mengde som grøt og med en klatt smør blir det 247 kcal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Jeg tror ikke det er feil å spise havregryn. Man skal jo tross alt ha i seg en del kalorier om dagen, og ett sted må de komme fra. Det er et viktig poeng at man holder seg mett lenge av grove kornprodukter fordi kroppen bruker lenger tid på å ta opp energien, så det er ikke helt rettferdig å sammenligne direkte med sukker, sånn som jeg gjorde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det er feil å spise havregryn. Man skal jo tross alt ha i seg en del kalorier om dagen, og ett sted må de komme fra. Det er et viktig poeng at man holder seg mett lenge av grove kornprodukter fordi kroppen bruker lenger tid på å ta opp energien, så det er ikke helt rettferdig å sammenligne direkte med sukker, sånn som jeg gjorde. 

Spiller ingen rolle om jeg spiser 4 skiver grovbrød eller en stor porsjon havregrøt - etter 2,5 time begynner jeg å bli sulten igjen. Uansett. Kanskje enda raskere etter havregrøt enn brødskiver faktisk.

 

Men for et par uker siden spiste jeg 4 kokte egg med en smørklatt og kaviar på. Da var jeg rett og slett ubehagelig mett i 6 (!) strake timer etterpå.

Endret av Lillemus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesteleser

Lillemus, bruker du lettkokte havregryn i grøten? De blir jeg fort sulten igjen av også, men ved å erstatte ca 1/3 av de lettkokte med blandet store havregryn og hvetekli får jeg en mye bedre metthetsfølelse. Merker at magen har noe å jobbe med lenger og at energien varer lengre. Bruker det spesielt før trening:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lillemus, bruker du lettkokte havregryn i grøten? De blir jeg fort sulten igjen av også, men ved å erstatte ca 1/3 av de lettkokte med blandet store havregryn og hvetekli får jeg en mye bedre metthetsfølelse. Merker at magen har noe å jobbe med lenger og at energien varer lengre. Bruker det spesielt før trening:-)

De store gir ikke like god konsistens på grøten som de små synes jeg. Brukte store en periode, men husker ikke om de holdt meg mett lengre enn de små. Må vel teste igjen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus, bruker du lettkokte havregryn i grøten? De blir jeg fort sulten igjen av også, men ved å erstatte ca 1/3 av de lettkokte med blandet store havregryn og hvetekli får jeg en mye bedre metthetsfølelse. Merker at magen har noe å jobbe med lenger og at energien varer lengre. Bruker det spesielt før trening:-)

Jeg er så glad i store havregryn - og enda mer; 4 korn, men jeg får så vondt i magen av disse. Flere som opplever det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvetekli er helt supert for å få fart på fordøyelsen, langt mer effektivt enn havrekli!

 

Mye bra på listene så langt:-)

 

Vil man ha fett, velg fet fisk. Bruk gjerne Vita hjertego olje i salater, i brøddeigen, i grøten osv, kroppen trenger fett. Udo's choice olje er supert som kosttilskudd!

 

Bønner, linser, frø, kjerner og nøtter.

 

Kan man bruke noe av helga på å bake/koke og fryse ned gjør det det mye enklere å spise sunt i uka, når man bare kan ta opp det man trenger når man har dårlig tid: Ferdige lunsjporsjoner, grove rundstykker, knekkebrød, blandede frø og nøtter til f.eks. naturell yoghurt eller salater, sunne supper.

 

Grønnsaker som cherrytomater, sukkererter, snacksgulrot osv er et must i kjøleskapet, enkelt å ta med på jobb eller bruke som snacks sammen med nøtteblanding:-)

 

Et godt tips er også å finne kosemat/dessert som fungerer, om man ikke har noe å kose seg med blir det bare kjedelig. Friske bær med kesam, god drikke, god sukkerfri sjokolade osv. Mye godt man kan bake med mandelmel f.eks. :-)

Får man kjøpt hvetekli i vanlig dagligvarebutikk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bella Dotte

Får man kjøpt hvetekli i vanlig dagligvarebutikk?

 

Ja, det heter gjerne Kruska-kli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke at alt som listes opp her skal være slankemat. Helfet ost, pasta, svisker, kakao. Vel, alt dette er lov i små nok mengder En sukkerbit i teen utgjør nesten ingen ting. En eneste halvliter brus tilsvarer en sukkerbit i teen hver dag en hel måned. Å droppe sukker i teen og smør på brødet er nesten bare symbolhandlinger fordi mengden er så liten. Havregryn inneholder like mye kalorier som sukker, så et dryss sukker på havregrøten betyr nesten ingen ting. Reduser heller grøtporsjonen. Ris og pasta inneholder også like mye kalorier som sukker (før det er kokt, altså). Å droppe brus helt og redusere mengden pasta eller potetstappe på tallerkenen er et tiltak som monner.Fyll heller opp magen med grønnsaker.

Havregrøt er sunt: http://www.kk.no/kosthold/derfor-er-havregryn-fantastisk-som-frokost-20010

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Bra link! Jada, havregrøt er sunt i passelig mengde. For de fleste betyr det mindre porsjon enn hva Marit Bjørgen tar til frokost.

Jeg får snakke for meg selv, men jeg vil ikke ta bort den lille skjeen med sukker som gjør at det smaker godt, men som tross alt har få kalorier. Når man rører 1/2 kg sukker inn i en kakedeig eller drikker en liter cola er sukkermengden i en helt annen størrelsesorden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bella Dotte

Kanke folk slutte å kategorisere mat som sunt, usunt, slankemat og ulovlig? Alle har forskjellige behov og smak, alt er greit i moderate mengder, og hele kostholdet må ses under ett, sammen med aktivitetsnivå, eventuelle sykdommer og livsstil generelt. 

 

Men... jeg liker tydeligvis å diskutere så personlige ting som matvaner, jeg også  :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...