Gå til innhold

Oppdaget at datteren min på 14 år har sex med gutter?


Simone

Anbefalte innlegg

Min 14 årige datter er ei flott, god og pliktoppfyllende jente. Ikke mer utfordringer enn vanlig tenåringsnykker og hun klarer seg bra i skole og sosialt blant venner og har mange av dem. I går da vi foreldre kom hjem fant vi ved en tilfeldighet (hun hadde glemt å kastet det) to brukte kondomer, der den ene var tydelig sæd i. Far i huset ble mildt sagt sjokkert og lurte på om virkelig hans datter var begynt med den slags forbindelser. Først ble han sint og likte dårlig at "noen" kom i vårs hjem å tok seg til rette og lå med hans datter. Datteren vår var ikke hjemme, men far ringte henne og ba henne komme hjem. Hun skjønte i telefonen hva det hele dreide seg om og hennes forglemmelse av de brukte kondomene. Vi foreldre satt oss ned sammen med henne og hadde en lang prat. Datteren vår sa at hun ikke var stolt av dette, men at hun var nyskjerrig og at alle pratet om sex, noe hun også ville finne ut av. Hun sa også at det ikke var første gang. Praten vi hadde var i grunn grei utenom at datteren vår syntes selvfølgelig dette var kjempekleint emne å snakke om. Men etterhvert i samtalen sa hun at det var greit og at hun skjønte vi måtte ta denne praten. Det jeg som mor synes er verst er at hun bare har tilfeldig "vennesex" hun har ikke kjæreste, men har en stund sagt at hun så gjerne ønsker å ha det. Vi snakket om dette å utlevere kroppen sin til noen en ikke er kjæreste med, og at en kan angre på dette senere. I tillegg til at hun kan få et dårlig rykte om å være "lett på tråden". Tok også opp prevansjon og hvor viktig det er ¨å beskytte seg og at en 14 åring sjelden er moden for å ha den type sex. Vi snakket også om å "spare seg" til man virkelig var glad i noen og at man var i ette forhold. Hun fortalte hvem gutten var, at han var 16 år. Sa til henne at hun endelig måtte komme å snakke med oss foreldre, eventuelt snakke med helsesøster hvis hun hadde behov.

 

Jeg som mor ble liggende våken i hele natt og kjente den ubehagelige følelsen av å få vite dette. Er så vanskelig å finne en balanse om hvordan en skal forholde oss til henne, hun er jo bare 14 år og vi vil jo ikke ødelegge for hennes fremtidige sexliv med vår nåværende bekymring.

 

Noen som har innspill på dette vanskelig temaet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ingen stor innspill, akkurat, vil bare nevne at selv da jeg var 13-14 (mer enn 30 år siden) var det noen av jentene på trinnet som allerede hadde sex. Intet nytt fenomen, med andre ord, og det er vel langt vanligere i dag, vil jeg tro.

 

Synes for øvrig det høres ut til at dere taklet det på en god måte.

 

Har ingen store innspill, akkurat, vil bare nevne at selv da jeg var 13-14 (mer enn 30 år siden) var det noen av jentene på trinnet som allerede hadde sex. Intet nytt fenomen, med andre ord, og det er vel langt vanligere i dag, vil jeg tro.

 

Synes for øvrig det høres ut til at dere taklet det på en god måte. Tror dessuten de fleste foreldre ville blitt sjokkert.

Endret av Xtra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Høres ut som om det er bra håndtert av dere foreldre.

 

Jeg synes generelt det kan være greit å formidle til barna at aldersgrensen for sex faktisk er 16 år etter loven. Det kan være godt for barna også å ha en fast grense.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det er uvanlig å ha sex når man er 14 år. Derimot har jeg aldri skjønt poenget med vennesex, men tror ikke det er uvanlig heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 14 årige datter er ei flott, god og pliktoppfyllende jente. Ikke mer utfordringer enn vanlig tenåringsnykker og hun klarer seg bra i skole og sosialt blant venner og har mange av dem. I går da vi foreldre kom hjem fant vi ved en tilfeldighet (hun hadde glemt å kastet det) to brukte kondomer, der den ene var tydelig sæd i. Far i huset ble mildt sagt sjokkert og lurte på om virkelig hans datter var begynt med den slags forbindelser. Først ble han sint og likte dårlig at "noen" kom i vårs hjem å tok seg til rette og lå med hans datter. Datteren vår var ikke hjemme, men far ringte henne og ba henne komme hjem. Hun skjønte i telefonen hva det hele dreide seg om og hennes forglemmelse av de brukte kondomene. Vi foreldre satt oss ned sammen med henne og hadde en lang prat. Datteren vår sa at hun ikke var stolt av dette, men at hun var nyskjerrig og at alle pratet om sex, noe hun også ville finne ut av. Hun sa også at det ikke var første gang. Praten vi hadde var i grunn grei utenom at datteren vår syntes selvfølgelig dette var kjempekleint emne å snakke om. Men etterhvert i samtalen sa hun at det var greit og at hun skjønte vi måtte ta denne praten. Det jeg som mor synes er verst er at hun bare har tilfeldig "vennesex" hun har ikke kjæreste, men har en stund sagt at hun så gjerne ønsker å ha det. Vi snakket om dette å utlevere kroppen sin til noen en ikke er kjæreste med, og at en kan angre på dette senere. I tillegg til at hun kan få et dårlig rykte om å være "lett på tråden". Tok også opp prevansjon og hvor viktig det er ¨å beskytte seg og at en 14 åring sjelden er moden for å ha den type sex. Vi snakket også om å "spare seg" til man virkelig var glad i noen og at man var i ette forhold. Hun fortalte hvem gutten var, at han var 16 år. Sa til henne at hun endelig måtte komme å snakke med oss foreldre, eventuelt snakke med helsesøster hvis hun hadde behov.

 

Jeg som mor ble liggende våken i hele natt og kjente den ubehagelige følelsen av å få vite dette. Er så vanskelig å finne en balanse om hvordan en skal forholde oss til henne, hun er jo bare 14 år og vi vil jo ikke ødelegge for hennes fremtidige sexliv med vår nåværende bekymring.

 

Noen som har innspill på dette vanskelig temaet?

 

Strålende håndtert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesteleser

Jeg hadde selv sex som 14-åring og vet at flere av venninnene mine hadde det også. Vær glad for at hun er smart nok til å bruke kondom, og at dere har en så god kontakt som dere har ! Syns samtalen dere hadde var veldig fin, viktig at hun ble tatt på alvor og vet at hun kan komme til dere. Jeg ville nok lagt til at det igrunn er ulovlig for ham på 16 å ha sex med henne, og at det er bedre om hun finner seg en kjæreste på samme alder. Samtidig vet jeg at for jenter på 14 er gutter på 14 som oftest utrolig barnslige!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er fryktelig ungt og viktig å ta opp.

Håper bare ikke fokus på slikt at det å "utlevere" kroppen til en man ikke er glad i, frykt for dårlig rykte osv er de tingene som gjør at man skjemmes og er ukomfortabel med det man har gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Flott håndtert! Og fornuftig jente, som tenkte på prevensjon!

 

(Jeg tror ikke jeg hadde klart å unngått å bli sint og lei meg - så dumt det enn hadde vært).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ladytron

Jeg synes det virker som om TS og mannen håndterte dette på en god måte.

 

Men som en liten digresjon, hvorfor er det så lite fokus på at 16-åringen har gjort noe ulovlig? Man leser jo av og til slike saker i media, hvor den som er over seksuell lavalder blir dømt. Er dette for å unngå å traumatisere datteren? Er det vanlig at man som foreldre overser dette aspektet dersom aldersforskjellen er såpass lav?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Jeg synes det virker som om TS og mannen håndterte dette på en god måte.

 

Men som en liten digresjon, hvorfor er det så lite fokus på at 16-åringen har gjort noe ulovlig? Man leser jo av og til slike saker i media, hvor den som er over seksuell lavalder blir dømt. Er dette for å unngå å traumatisere datteren? Er det vanlig at man som foreldre overser dette aspektet dersom aldersforskjellen er såpass lav?

 

Loven gjør unntak hvis de to er på omtrent samme aldersnivå og det er et noenlunde likeverdig forhold. Denne 16-åringen ville dermed neppe blitt dømt om han ble anmeldt, men han beveger seg i en gråsone hvor juristene må bruke skjønn.

 

Jeg synes det er på sin plass at foreldrene påpeker at det finnes en seksuell lavalder, men det ville vært feil å anmelde 16 åringen i dette tilfellet synes jeg, mest av hensyn til gutten men også jenta. Hadde han vært 20 år burde de anmeldt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...