Gå til innhold

De på arbeidsavklaringspenger kan ikke ta ferie?


tjohei1

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg gikk rett fra skole og ut i praksis. Var i et tettpakket opplegg i to år. Dette var noe jeg ønsket. Det var bare ferien jeg følte jeg hadde behov for slik som friske folk har. Det forsterket også følelsen av å være mindre verd.

 

Da burde du definitivt hatt rett til normal ferie. Og jeg er helt endig i at NAV-klienter blir behandlet som mindre verd. Skulle du for eksempel glemme å sende inn meldekort (noe som lett kan skje hvis man er syk og går på sterke medisiner) så får du ikke den utbetalingen. Er det noen som tror at vanlige arbeidtakere hadde godttatt å miste en halv månedslønn pga. en forglemmelse?

Anonymous poster hash: 2e0bc...a1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 65
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • AnonymBruker

    32

  • Nils Håvard Dahl, psykiater

    6

  • Beverly123

    4

  • missmas

    4

Den nye arbeidsministeren foreslår å ta stikkprøver av de på arbeidsavklaringspenger som tar ferie og drar ut av landet. Jeg synes at man bør få seg en ferie i løpet av året uten at NAV skal blande seg borti det. Han sier at man skal miste rett til penger hvis man drar på ferie.

Hei!

Virker rart.

Da jeg var på det, kom NAV mennesker/ ansatte hjem til meg, og skrev, samt sa, at selv om du har ferie skulle jeg IKKE skrive det, det ble fr komplisert og derfor tok NAV selv egen kontroll på å utfylle videre.

De mente at selv om jeg hadde ferie, skulle jeg krysse av fo ikke ferie, akkurat så tydelig løgn orker jeg ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg gjentok at

Oppfattet, men for meg går det en klar grense for å lyve, og her godtok jeg ingen flere unnskyldninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei!

Virker rart.

Da jeg var på det, kom NAV mennesker/ ansatte hjem til meg, og skrev, samt sa, at selv om du har ferie skulle jeg IKKE skrive det, det ble fr komplisert og derfor tok NAV selv egen kontroll på å utfylle videre.

De mente at selv om jeg hadde ferie, skulle jeg krysse av fo ikke ferie, akkurat så tydelig løgn orker jeg ikke!

 

Jeg forstår mindre og mindre av NAV systemet... Hva slags sadistisk jævler er det som har pønsket ut dette?

Anonymous poster hash: 2e0bc...a1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg begynner gradvis å forstå at NAV er et løgnsystem, derfor tror jeg man bør tenke gjennom om løgn og ulogikk skal møtes med sannhet og logikk eller om det samme tilbake blir mer fornuftig i ufornuftens system.

Dette er komplisert men man kan forenkle, NAV står ikke selv for ærlighet , de oppfordrer til løgn, og en neger ville være mer tjent med å male seg hvit i sørafrika enn å fortsette å være neger.

Det bør navbrukere tenke over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei!

Virker rart.

Da jeg var på det, kom NAV mennesker/ ansatte hjem til meg, og skrev, samt sa, at selv om du har ferie skulle jeg IKKE skrive det, det ble fr komplisert og derfor tok NAV selv egen kontroll på å utfylle videre.

De mente at selv om jeg hadde ferie, skulle jeg krysse av fo ikke ferie, akkurat så tydelig løgn orker jeg ikke!

 

Så kommer det en eller annen kontroll og avslører at man har løyet. Så blir man beskyldt for å være naver og svindler.

 

Jeg begynner gradvis å forstå at NAV er et løgnsystem, derfor tror jeg man bør tenke gjennom om løgn og ulogikk skal møtes med sannhet og logikk eller om det samme tilbake blir mer fornuftig i ufornuftens system.

 

 

Helt enig.

Anonymous poster hash: b5881...e57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

 

Så kommer det en eller annen kontroll og avslører at man har løyet. Så blir man beskyldt for å være naver og svindler.

 

 

Sørg for å få det skriftlig.

Anonymous poster hash: 2e0bc...a1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er en del feiloppfatninger hos de misfornøyde i denne tråden.

Det er ingen arbeidstagere som både mottar lønn 12 måneder i året og som i tillegg får 12% feriepenger av fjorårets inntekt.

 

Enten får en samme lønn alle måneder i året og ingen feriepenger (slik alle på vår arbeidsplass får).

 

Eller så får en i tillegg til junilønna 12% av fjorårets feriepengegrunnlag, men da får en ikke lønn i de 5 uker i året en har ferie.

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Feriepenger

Jeg vet ikke om du sikter til meg også her. Men jeg forventet aldri utbetaling i 52 uker + feriepenger. Det jeg ønsket var å kunne ta samme ferie som friske uten å bli trekt i utbetaling. For å være både uten feriepenger og de faste utbetalingene hadde ikke jeg økonomi til. Jeg jobbet like mye og hver dag som de som var i ordinært arbeid den tiden jeg var i praksis. Jeg ønsket også dette selv, men følte likevel jeg trengte ferie slik de andre gjorde som jeg jobbet med. På grunn av en snill saksbehandler som satte en kort pause mellom tiltak på sommeren fikk jeg en kort ferie. Men det var ingenting jeg hadde rett på, og det var ikke mye.

Jeg skriver ikke dette for å klage. Det er en god stund siden. Men når dette kom opp nå så ønsket jeg å belyse denne siden av systemet også. At friske skal ta 5 uker ferie, mens syke skal kunne gå 52 uker i året uten rettigheter har aldri jeg forstått. De tenker kanskje at det faller naturlig inn non pauser mellom tiltak, men disse reglene rammer også de som er på tiltak over flere år.

Anonymous poster hash: 47469...392

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vet ikke om du sikter til meg også her. Men jeg forventet aldri utbetaling i 52 uker + feriepenger. Det jeg ønsket var å kunne ta samme ferie som friske uten å bli trekt i utbetaling. For å være både uten feriepenger og de faste utbetalingene hadde ikke jeg økonomi til. Jeg jobbet like mye og hver dag som de som var i ordinært arbeid den tiden jeg var i praksis. Jeg ønsket også dette selv, men følte likevel jeg trengte ferie slik de andre gjorde som jeg jobbet med. På grunn av en snill saksbehandler som satte en kort pause mellom tiltak på sommeren fikk jeg en kort ferie. Men det var ingenting jeg hadde rett på, og det var ikke mye.

Jeg skriver ikke dette for å klage. Det er en god stund siden. Men når dette kom opp nå så ønsket jeg å belyse denne siden av systemet også. At friske skal ta 5 uker ferie, mens syke skal kunne gå 52 uker i året uten rettigheter har aldri jeg forstått. De tenker kanskje at det faller naturlig inn non pauser mellom tiltak, men disse reglene rammer også de som er på tiltak over flere år.

Anonymous poster hash: 47469...392

 

Mens arbeidstakere krav på minst 25 virkedager betalt ferie hvert år. Forstå det den som kan!

Anonymous poster hash: 2e0bc...a1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

https://www.nav.no/Lokalt/Rogaland/Ferie+og+arbeidsavklaringspenger.309243.cms

 

Her står det:

 

I noen tilfeller kan NAV gi dispensasjon fra hovedregelen om å føre ferie på meldekortene. Veileder på NAV-kontoret kan godkjenne ferie med arbeidsavklaringspenger i inntil fire uker hvert år. Dette er det som anses som normal ferie.

For å kunne få dispensasjon fra kravet om å melde ferie på meldekortene og få beholde arbeidsavklaringspenger mens du avvikler ferie, må fraværet ikke være til hinder for den avtalte aktiviteten eller for NAVs oppfølging og kontroll. Derfor skal all ferieavvikling avklares med veilederen din på forhånd før du reiser slik at veilederen ikke sender innkalling til samtale eller melder deg på tiltak i denne perioden.



Anonymous poster hash: 2e0bc...a1e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

@anonymB 392:  Dette visste jeg faktisk ikke. Jeg synes det er en graverende ulikhet. Det er klart for meg at personer på AAP har behov for det samme avbrudd i arbeid som andre dersom de faktisk er i utdanning/tiltak. Dessuten har de fleste en familie som de selvsagt ønsker å ha ferie sammen med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

@anonymB 392: Dette visste jeg faktisk ikke. Jeg synes det er en graverende ulikhet. Det er klart for meg at personer på AAP har behov for det samme avbrudd i arbeid som andre dersom de faktisk er i utdanning/tiltak. Dessuten har de fleste en familie som de selvsagt ønsker å ha ferie sammen med.

Det er graverende. Det kom nye restriksjoner for et eller to år siden der det kom bestemmelser om at NAV skulle stramme inn på muligheten for personer i tiltak til å ta ferie. Begrunnelsen til NAV for dette var at tiltaksstedene fikk penger for de i tiltak og at de dermed måtte ha folk i tiltak alle de ukene de fikk betalt for. Hvor ble det av rettighetene til de som deltar i tiltak? De arbeider faktisk i tiltak og er syke. Mange går i tiltak over flere år og det forventes at de aldri skal ta ferie. Dette er stikk i strid med NAVs intensjon om å gjøre folk friskere og mot alle rettigheter som andre arbeidstakere har. Det var oppe i media da restriksjonene kom, men så ble det stille...hvor ble det av spesialistene som jeg hadde håpet skulle reagere kraftigere og få i gang en politisk debatt? Hvorfor gjelder ikke vanlige menneskerettigheter for de som er i tiltak? Med rett til like mange uker ferie som andre arbeidstakere og rett til AAP disse ukene da personer på AAP ikke får feriepenger.

Anonymous poster hash: c7050...756

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg tenker også på disse personenes barn. Disse barna må ha rett til å ha fri sammen med mor eller far noen uker i året slik andre barn har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Mitt inntrykk er at mange ikke vet hvor tyngende NAV sine regler er for folk med AAP. Det går mye lenger enn at man ikke har rett på ferie uten trekk i ytelser fra NAV. Man blir faktisk ikke regnet som arbeidstaker heller med AAP, fra Arbeidsmiljøloven:
 

§ 1-6.Personer som ikke er arbeidstakere
(1) Følgende personer anses som arbeidstakere i forhold til lovens regler om helse, miljø og sikkerhet når de utfører arbeid i virksomhet som går inn under loven:
a)    elever ved institusjoner som har undervisning eller forskning som formål,
B)    vernepliktige,
c)    sivile tjenestepliktige og tjenestepliktige i sivilforsvaret,
d)    innsatte i kriminalomsorgens anstalter,
e)    pasienter i helseinstitusjoner, attføringsinstitusjoner o.l.,
f)    personer som i opplæringsøyemed eller i forbindelse med arbeidsrettede tiltak utplasseres i virksomheter uten å være arbeidstakere,
g)    personer som uten å være arbeidstakere deltar i arbeidsmarkedstiltak.


Departementet kan i forskrift fastsette unntak fra bestemmelsen i første punktum.

 

Fordi man ikke blir regnet som arbeidstaker, har man heller ikke de rettighetene som arbeidstakere flest har. Derfor har ikke folk med AAP rett til sluttattest. Det er veldig avgjørende for å kunne skaffe seg jobb. Uten sluttattest nytter det lite å føre opp tiltak på CV når man ikke har attest å vise til. Resultatet kan bli stadig økende hull i CV og mindre troverdighet som arbeidssøker. Så mye lenger ned i aktelse kommer man ikke.

 

Jeg søkte om uføretrygd og fikk avslag. Da jeg mottok den, sa saksbehandler at jeg kunne klage, men da måtte jeg i tilfelle være uten AAP-penger så lenge klagen var til behandling. Og det kunne vare lenge før slik avgjørelse kom, sa hun og gliste.

 

Folk i arbeidsmarkedtiltak er gratis arbeidskraft. Derfor tar arbeidsgiverne imot dem. De førsøker å strekke denne perioden lengst mulig ut i tid. Og etterpå vil de ikke ansette, for da må de betale lønn. Men de tar gjerne imot en ny person på tiltak. Sånn holder de seg med gratis arbeidskraft. De som er i tiltaket er heldige om de får dekket reiseutgifter og andre utgifter fra NAV. Hva er egentlig forskjellen mellom AAP og utnyttelse?



Anonymous poster hash: b5881...e57
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tenker også på disse personenes barn. Disse barna må ha rett til å ha fri sammen med mor eller far noen uker i året slik andre barn har.

Jeg har et grelt eksempel.

En ung enke med eneansvar for et barnehagebarn, barnet måtte ta fri fra barnehagen i tre sammenhengende uker i sommerferien, mor ble fratatt AAP-pengene i disse tre ukene, fordi hun ikke hadde rett på ferie etter vanlige regler.

Anonymous poster hash: 0c612...ce6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesteleser

Er det noen som får dekket reiseutgifter? Her bare lo de av meg da jeg spurte om de kunne dekke månedskort til bussen siden jeg har arbeidspraksis i nabobyen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

 

Jeg har et grelt eksempel.

En ung enke med eneansvar for et barnehagebarn, barnet måtte ta fri fra barnehagen i tre sammenhengende uker i sommerferien, mor ble fratatt AAP-pengene i disse tre ukene, fordi hun ikke hadde rett på ferie etter vanlige regler.

 

 

Hvorfor er det så stille når det gjelder slik urettferdighet? Er det fordi mottakere av AAP sitter nederst ved bordet og bør være glad for de smulene de får? Hvis det kommer forslag om innstramninger for arbeidstakere, for eksemple innføring av en karentsdag, blir det umiddelbart ramaskrik.
 

Anonymous poster hash: 2e0bc...a1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som får dekket reiseutgifter? Her bare lo de av meg da jeg spurte om de kunne dekke månedskort til bussen siden jeg har arbeidspraksis i nabobyen.

 

Det var veldig merkelig, du kan få dekket transportutgifter når man er i arbeidspraksis via nav. Gå inn på nav sine sider, der står det mer informasjon. Hos meg var det faktisk saksbehandleren min som gjorde meg oppmerksom på at jeg kunne få dekket busskortet mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesteleser

Det skal jeg jaggu ta opp igjen, det er 650 kr det hadde vært greit å ha hver måned. Lurer på om skal be om å få tilbakebetalt for de månedene de har feilinformert meg, har vært i arbeidspraksis siden november.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...