Gå til innhold

Bonusbarn????


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Morsomt at hennes barn automatisk antas å være jenter, fordi de er i stand til å plukke opp etter seg ;)

Hehe.... jeg lurte litt selv da jeg skrev om jeg virkelig visste at det var jenter, men hadde en forestilling om at jeg hadde lest det ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 60
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • AnonymBruker

    16

  • frosken

    13

  • Lillemus

    7

  • insane13

    7

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest Gargamel

(...)

Når problemer med samboer sønn blir tatt opp hjemme utspinner det seg alltid en kjempekrangel hvor det blir sagt mye stygt, så jeg har liten tro på at vi klarer å løse dette på egenhånd.(...)

 

Anonymous poster hash: 52284...c5f

 

Dette er det mest fundamentale problemet slik jeg ser det. Det positive er at samboeren din prøver å gjøre deg fornøyd med å rydde etter sønnen. Ikke noen smart taktikk, men det er et tegn på at han ikke gir blaffen i alle fall.

 

Å bruke 5 000 - 10 000 per måned på stæsj til en 16-åring er latterlig, hvis det virkelig stemmer. Både barn og voksne må få litt tid til å ønske seg ting og drømme om ting før de får det i fanget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16-åringens vegne så synes jeg det er trist at han bor halvparten av tida i et hjem der han blir behandlet velidg spesielt, både av faren, av stesøsken og av deg. Vil tror at han merker at du irriterer deg.

 

Når det er sagt, så er det dere voksne som har ansvaret for at dette ksla gå bra. Du og mannen din MÅ finne ut av dette sammen. Det med å slenge skittentøy og sånn rundt om, det er det mange som gjør, uavhengig av om de bor i huset fast eller ikke.... (selverfart). Det kan du forvente at han lærer seg. Men alle de gavene faren kjøper til ham, blir jo helt feil.

 

Snakk med mannen din, og snakk så med gutten sammen, dere tre.

Synes du fremhever et svært viktig poeng. Dette må være ugreit for 16-åringen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke uvanlig nei! ;) Men mener at når man blir spurt; "Kan du være så snill å kaste søppla, skittentøyet etc der det skal være", og bare blir ignorert er dette ganske frustrerende. 

Jeg var allergisk mot slike (moraliserende) oppfordringer da jeg var 16, - ingenting kunne gjøres akkurat nå jeg ble bedt om det. Ting tok tid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Og ja, jeg er den voksende, men likefullt synes jeg faktisk at man kan kreve av snart voksene gutter at de viser respekt og bidrar til et velfungerende hjem!

 

Kanskje må du først klare å gjøre noe med din atferd, før det overhodet er håp om at sekstenåringen også gjør det. Du skrev i ditt første innlegg:

 

De ukene samboer sønn er hos oss kjenner jeg at jeg er deprimert og tidevis ønsker meg ut av forholdet. I løpet av de ukene samboer sønn er hos oss kan det være at jeg og samboers sønn ikke veksler en eneste setning. Jeg unngår for det meste å være i samme rom som han, og trekker meg heller tilbake.

 

Du kan da ikke mene at dette vil løse noe som helst?

 

Det er ikke sekstenåringens skyld at dere har ulike oppfatninger mht oppdragelse og hvilke regler som skal gjelde. Det er heller ikke hans skyld at han bor to steder, og at faren hans tjener mer enn deg.  Han trenger å endre atferd, men trenger nok også å bli forstått på en mindre moraliserende måte enn det du nå legger opp til.

 

De fleste ungdommer er hele tiden vitne til at andre får ting de ikke får, eller at noen har mye bedre økonomi enn de selv har. Jeg synes du skal skrinlegge planen om at alle ungdommene skal få like mye gaver og heller fokusere på det å ta vanlig hensyn i hverdagen (som det med dusjingen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje må du først klare å gjøre noe med din atferd, før det overhodet er håp om at sekstenåringen også gjør det. Du skrev i ditt første innlegg:

Du kan da ikke mene at dette vil løse noe som helst?

Det er ikke sekstenåringens skyld at dere har ulike oppfatninger mht oppdragelse og hvilke regler som skal gjelde. Det er heller ikke hans skyld at han bor to steder, og at faren hans tjener mer enn deg. Han trenger å endre atferd, men trenger nok også å bli forstått på en mindre moraliserende måte enn det du nå legger opp til.

De fleste ungdommer er hele tiden vitne til at andre får ting de ikke får, eller at noen har mye bedre økonomi enn de selv har. Jeg synes du skal skrinlegge planen om at alle ungdommene skal få like mye gaver og heller fokusere på det å ta vanlig hensyn i hverdagen (som det med dusjingen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er nok mye mulig jeg må endre adferd, men synes det er veldig vanskelig når ikke stesønn kan si hei engang. Sier hei og hvis det passer ham bare ignorere han det og ser en annen vei. Hvis han er hjemme fra skolen, og jeg spør ham om hvorfor han ikke er på skolen har det vært tilfeller der han svarer med "Hvorfor er ikke du på jobb?".

Når det gjelder regler så har han som de andre fått klar beskjed om hva som er akseptert eller ei.

Det at hans far tjener mer enn meg vet han å unytte godt. Sambo får tlf gjennom jobb, og stesønn sier da at tlf busjettet til sambo skal han ha. Og ja han får det. Gutten har hatt 5 smarttelefoner, og ja av de dyre, det siste 1.5 året.

Dette er bare toppen av isfjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er nok mye mulig jeg må endre adferd, men synes det er veldig vanskelig når ikke stesønn kan si hei engang. Sier hei og hvis det passer ham bare ignorere han det og ser en annen vei. Hvis han er hjemme fra skolen, og jeg spør ham om hvorfor han ikke er på skolen har det vært tilfeller der han svarer med "Hvorfor er ikke du på jobb?".

Når det gjelder regler så har han som de andre fått klar beskjed om hva som er akseptert eller ei.

Det at hans far tjener mer enn meg vet han å unytte godt. Sambo får tlf gjennom jobb, og stesønn sier da at tlf busjettet til sambo skal han ha. Og ja han får det. Gutten har hatt 5 smarttelefoner, og ja av de dyre, det siste 1.5 året.

Dette er bare toppen av isfjellet.

 

Fatter ikke hvorfor du finner deg i dette.

Anonymous poster hash: da07b...702

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det høres ut som det er din samboer som er problemet, og ikke sønnen hans.

 

At gutten spurte hvorfor ikke du var på jobb var en klar melding om at du blander deg for mye i ting du ikke har noe med og heller bør ha fokus på det du selv gjør. Jeg forstår ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At gutten spurte hvorfor ikke du var på jobb var en klar melding om at du blander deg for mye i ting du ikke har noe med og heller bør ha fokus på det du selv gjør. Jeg forstår ham.

Mener du det? Jeg hadde ikke på noen måte tolerert at mine tenåringer hadde svart verken oss biolgoiske foreldre, stefar eller bonusmor (eller noen andre nære voksne) på den måten! Om man synes den som spør ikke har noe med det å gjøre så svarer man uansett på en ordentlig måte, f.eks. "Det er en sak mellom pappa og meg og jeg vil ikke diskutere det med deg" eller noe slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du det? Jeg hadde ikke på noen måte tolerert at mine tenåringer hadde svart verken oss biolgoiske foreldre, stefar eller bonusmor (eller noen andre nære voksne) på den måten! Om man synes den som spør ikke har noe med det å gjøre så svarer man uansett på en ordentlig måte, f.eks. "Det er en sak mellom pappa og meg og jeg vil ikke diskutere det med deg" eller noe slikt.

Jeg er enig med deg. Unger skal ikke svare sånn,  men jeg synes det høres ut som innskriveren hakker veldig på gutten og har gjort det over langt tid slik at forholdet mellom dem nå er så betent at han glefser tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aksepterer ikke at mine barn svar slik til NOEN! Som oftest snakker jeg til stesønn på en rolig og høflig måte, de gangene jeg har vært ordentlig sur har jeg ment at jeg har hatt god grunn til det. Som i vinter hvor han stakk av med vinterskoa til den eldste min. Han forklarte det med at han hadde dårlig tid og ikke rakk å ta på egne sko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg. Unger skal ikke svare sånn,  men jeg synes det høres ut som innskriveren hakker veldig på gutten og har gjort det over langt tid slik at forholdet mellom dem nå er så betent at han glefser tilbake.

Ja, i dette tilfelle kan jeg nesten skjønne guttungen - de har nok kommet fryktelig skjevt ut og pappan er en slask som ikke tar skikkelig tak i det,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes det høres ut som det er din samboer som er problemet, og ikke sønnen hans.

 

At gutten spurte hvorfor ikke du var på jobb var en klar melding om at du blander deg for mye i ting du ikke har noe med og heller bør ha fokus på det du selv gjør. Jeg forstår ham.

Jeg tenker også slik. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tenker også slik. 

 

Det skal ikke være mulig å forstå, eller akseptere, slik oppførsel.

Anonymous poster hash: 8402e...23b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det skal ikke være mulig å forstå, eller akseptere, slik oppførsel.

Anonymous poster hash: 8402e...23b

 

Hva med oppførselen er det du finner så oppsiktsvekkende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva med oppførselen er det du finner så oppsiktsvekkende?

 

OK, det er mulig du syntes det er ok å oppføre seg frekt og uforskammet.

Anonymous poster hash: 8402e...23b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men hele historen viser hvor ødeleggende det er for alle parter med slike mine-og-dine-barn familier.



Anonymous poster hash: 8402e...23b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

OK, det er mulig du syntes det er ok å oppføre seg frekt og uforskammet.

Anonymous poster hash: 8402e...23b

 

Her oppfører vel også stemor seg uforskammet mot 16-åringen så sånn sett er de på likefot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her oppfører vel også stemor seg uforskammet mot 16-åringen så sånn sett er de på likefot.

 

Det syntes jeg ikke.

Anonymous poster hash: 8402e...23b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...