Gå til innhold

Alternativ konfirmasjonsfeiring, vanskelige familieforhold


Livevilde

Anbefalte innlegg

Det jeg reagerte på var din merkelige oppfatning/tolkning av hva denne venninnen (moren) gjør.

Jeg greier heller ikke helt å se hva som er feil i min tolkning? For meg er oppfatningen fremdeles intakt, men jeg er helt åpen for at andre kan mene noe annet :)

 

Det man uansett ikke kommer utenom er at din venninne - til tross for at hun vanligvis er ærlig, ryddig og åpen - i dette tilfellet velger å ikke snakke åpent om situasjonen, og velger å utspille konflikten taust ved å boikotte andre barns konfirmasjon/ familieselskap (= passiv-aggresiv handling), og jeg tror ikke dette er en god løsning i en sunn storfamilie. Derav mitt råd om å snakke med de andre voksne.

 

Men igjen, som jeg sa i forrige svar vet jo ikke vi mer enn det du skriver, hverken hva mannen har gjort eller hvordan resten av storfamilien forholder seg til det (ut over at hans nærmeste familie tydeligvis ikke tar avstand fra han selv etter anmeldelsen). Vi vet bare at din venninnes unger ikke vil møte mannen etter at han har "opptråd på en grenseoverskridende måte" og at ungene (og moren?) føler seg krenket. Vi vet også at saken ble henlagt (men ikke om dette handler om manglende bevis eller om handlingen ikke omfattes av lovverket). På et så tynt grunnlag blir det vanskelig å komme med gode råd også.

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

 velger å utspille konflikten taust ved å boikotte andre barns konfirmasjon/ familieselskap (= passiv-aggresiv handling),

 

og jeg tror ikke dette er en god løsning i en sunn storfamilie. Derav mitt råd om å snakke med de andre voksne.

 

a) Det er en TOLKNING når du tror dette er passiv-aggressivitet og boikotting. Det er rett og slett den eneste måten de kan unngå å treffe denne mannen. For han skal jo dit. Det er altså snakk om å ta vare på og skjerme sine egne barn. Jeg vet at hun veier fram og tilbake å si noe om det til konfirmanten direkte. Hun ønsker å gjøre det, men vet at det vil bli rabalder fra konfirmantens foreldre, som altså nå tror det hele er oppspinn. 

 

B) Hvis du leser det jeg skriver om min venninnes familie, så står det jo at dette nettopp IKKE er en sunn storfamilie. I en sunn storfamilie ville man kunne lagt alle kort på bordet og fått støtte. Det går ikke an her.

Anonymous poster hash: 473e5...3ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

a) Det er en TOLKNING når du tror dette er passiv-aggressivitet og boikotting. Det er rett og slett den eneste måten de kan unngå å treffe denne mannen. For han skal jo dit. Det er altså snakk om å ta vare på og skjerme sine egne barn. Jeg vet at hun veier fram og tilbake å si noe om det til konfirmanten direkte. Hun ønsker å gjøre det, men vet at det vil bli rabalder fra konfirmantens foreldre, som altså nå tror det hele er oppspinn. 

 

B) Hvis du leser det jeg skriver om min venninnes familie, så står det jo at dette nettopp IKKE er en sunn storfamilie. I en sunn storfamilie ville man kunne lagt alle kort på bordet og fått støtte. Det går ikke an her.

Igjen må jeg nesten spørre - hva lurer du på, egentlig? Du virker temmelig sterk i troen på at dette har bare den ene løsningen, hvorfor ikke bare formidle dette til din venninne uten å spørre dol først?

 

Ellers: Du har ikke sagt (før nå) at dette er en usunn storfamilie. Du har sagt at den ene mannen har gjort noe grenseoverskridende, og at din venninnes unger ikke vil treffe denne mannen. Resten av storfamilien kunne være supre for alt vi vet.

 

---

Til TS: Håper du fikk svar på det du lurte på også. Jeg var med på å føre tråden din bort fra temaet her på slutten, beklager.

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg spurte om råd herfra, og ga dem til venninnen min. Hun fulgte rådet om å si det til konfirmantens foreldre. Dette ble helt feil, fordi hele storfamilien hennes er en dysfunksjonell familie med mange tabuer. Det skapte en mye verre situasjon for dem at hun var åpen. Det blir til at de ikke klarer å gå dit, verken barna eller foreldrene. Det hun lurer på nå, er å forklare det til konfirmanten eller ikke, men hun heller til å la vær. Og det er IKKE fordi hun er passiv-aggressiv !



Anonymous poster hash: 473e5...3ce
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alltid råd gitt via nett er de beste nei, spesielt når situasjonen er så kompleks som den er i dette tilfellet. Problemet ser ut til å være langt større enn denne ene mannen, og det hadde nok vært lurt av deg å nevne at storfamilien var dysfunksjonell. Jeg gjetter du hadde vært kapabel til å gi bedre råd uten å spørre her først, og da basert på egen magefølelse siden du kjenner både situasjonen, din venninne og forholdene i storfamilien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det som er fint med nettet, er at man kan få innspill fra folk som kanskje står i liknende situasjoner selv, og dermed få andre synsvinkler. Jeg lytter selvsagt til min venninne og sa henne mine tanker, men jeg sa også at jeg kunne legge det anonymt på et nettsted jeg frekventerer, og se hva de sa. Det syns hun var en god ide.



Anonymous poster hash: 473e5...3ce
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...