Gå til innhold

Sykemeldt søker ny jobb


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har satt opp sjefen min som referanse når jeg har søkt jobb. Har hun plikt til å opplyse om at jeg pr. nå er sykmeldt? Og i tilfelle av hvilken grunn (arbeidsrelatert, kun gjeldende hos nåværende arbeidsplass)? Vil det se dumt ut om jeg setter opp en kollega istedenfor sjef som referanse neste gang? Jeg får meg aldri ny jobb om "alle" tror jeg er en som sykmelder meg for et godt ord.

Og, i tillegg, er det smart å lyve om at man har vært i en arbeidskonflikt? Spørsmålet kommer jo opp på alle intervjuer, og jeg blir sett på som en oppvigler om jeg svarer ja på spørsmålet om at man har vært i en konflikt. Saken er at jeg er roligheten selv, men pga dårlig ledelse hvor jeg er nå, har en filleting eskalert og jeg sitter igjen som svarteper. Jeg føler jeg sitter i salsa her... Hjelp...?

Anonymous poster hash: 4885a...1db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Snakk med sjefen din før du setter henne opp som referanse. Hvis ikke hun backer deg 100 prosent, ville jeg ikke satt henne opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har snakket sammen, og hun er innforstått med at jeg bør komme meg bort av helsemessige årsaker. Jeg har inntrykk av at forståelsen er der, men pga lav bemanning og tidligere svakhetstegn fra sjefen er jeg litt usikker på vedkommede. Det jeg lurer på om hun har plikt til å opplyse om sykemelding/fravær, eller om jeg kan be henne holde tett om det? Uff, hele denne konfliktsituasjonen ødelegger alt...

Anonymous poster hash: 4885a...1db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hun har vel ikke plikt til noenting, annet enn å være oppriktig og beskrive deg som den hun kjenner deg som. Å be henne lyve eller legge føringer for hva hun kan si, synes jeg absolutt er det siste du skal gjøre.  Dersom du er usikker på om hun vil gi deg en god referanse, synes jeg heller du skal spørre en kollega. 



Anonymous poster hash: fbb76...298
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og, i tillegg, er det smart å lyve om at man har vært i en arbeidskonflikt?

Anonymous poster hash: 4885a...1db

Helt sikkert ikke.

Det er heller ikke smart å bruke referanser man ikke tør la snakke fritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har satt opp sjefen min som referanse når jeg har søkt jobb. Har hun plikt til å opplyse om at jeg pr. nå er sykmeldt? Og i tilfelle av hvilken grunn (arbeidsrelatert, kun gjeldende hos nåværende arbeidsplass)? Vil det se dumt ut om jeg setter opp en kollega istedenfor sjef som referanse neste gang? Jeg får meg aldri ny jobb om "alle" tror jeg er en som sykmelder meg for et godt ord.

Og, i tillegg, er det smart å lyve om at man har vært i en arbeidskonflikt? Spørsmålet kommer jo opp på alle intervjuer, og jeg blir sett på som en oppvigler om jeg svarer ja på spørsmålet om at man har vært i en konflikt. Saken er at jeg er roligheten selv, men pga dårlig ledelse hvor jeg er nå, har en filleting eskalert og jeg sitter igjen som svarteper. Jeg føler jeg sitter i salsa her... Hjelp...?

Anonymous poster hash: 4885a...1db

Det lureste du kan gjøre er å komme deg tilbake på jobb og ikke være sykemeldt i jobbsøkningsprosessen. Det er stor forskjell på å måtte opplyse om at man er sykemeldt pga konflikter på arbeidsplassen og det evt. å si at ja, det har vært noen vanskeligheter, men det har ikke vært verre enn at du har klart å forholde deg til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun har ikke plikt til dette, men jeg har sittet på hennes side av bordet noen ganger og jeg lyver ikke på spørsmål fra framtidige arbeidsgivere heller. Jeg har alltid fått spørsmål om hvorfor vedkommende slutter foreksempel, og jeg får også ofte spørsmål om hvordan vedkommende reagerer under stress, om vedkommende er stabil (der det er snakk om flere korttidsengasjement), om vedkommende samarbeider godt med kollegaer etc - slike ting man aldri kan lese ut av en cv og søknad.

 

Som ekte nick sier; ikke oppgi en referanse du er usikker på. Dersom referansene dine ikke backer deg opp er sjansene for jobb mindre.

 

Selv søkte jeg engang jobb uten at jeg ville at mine overordnede skulle vite det (jeg ville ikke at de skulle tenke at jeg var på veg bort, men jobben jeg søkte (som jeg har nå) var så interessant at jeg ikke kunne la være å søke), og satte da opp en kollega jeg hadde jobbet tett med som refeferanse istedefor. Er det en mulighet her?

 

NB. Du må alltid spørre de du tenker å sette opp som referanse om det er greit først. Jeg har i et par tilfeller sagt nei, fordi jeg ikke kunne gi gode referanser.

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det lureste du kan gjøre er å komme deg tilbake på jobb og ikke være sykemeldt i jobbsøkningsprosessen. Det er stor forskjell på å måtte opplyse om at man er sykemeldt pga konflikter på arbeidsplassen og det evt. å si at ja, det har vært noen vanskeligheter, men det har ikke vært verre enn at du har klart å forholde deg til det.

Planen er å komme tilbake i jobb, men intervjuer er på gang mens sykemeldingen løper. Jeg får heller holde ut selv om det går ut over psyken min. Så får resten av livet stå på vent imens.

Anonymous poster hash: 4885a...1db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hun har ikke plikt til dette, men jeg har sittet på hennes side av bordet noen ganger og jeg lyver ikke på spørsmål fra framtidige arbeidsgivere heller. Jeg har alltid fått spørsmål om hvorfor vedkommende slutter foreksempel, og jeg får også ofte spørsmål om hvordan vedkommende reagerer under stress, om vedkommende er stabil (der det er snakk om flere korttidsengasjement), om vedkommende samarbeider godt med kollegaer etc - slike ting man aldri kan lese ut av en cv og søknad.

 

Som ekte nick sier; ikke oppgi en referanse du er usikker på. Dersom referansene dine ikke backer deg opp er sjansene for jobb mindre.

 

Selv søkte jeg engang jobb uten at jeg ville at mine overordnede skulle vite det (jeg ville ikke at de skulle tenke at jeg var på veg bort, men jobben jeg søkte (som jeg har nå) var så interessant at jeg ikke kunne la være å søke), og satte da opp en kollega jeg hadde jobbet tett med som refeferanse istedefor. Er det en mulighet her?

 

NB. Du må alltid spørre de du tenker å sette opp som referanse om det er greit først. Jeg har i et par tilfeller sagt nei, fordi jeg ikke kunne gi gode referanser.

Jeg spør alltid de jeg har satt som referanser om de vil være det, og jeg har aldri fått nei. Flere har selv sagt uoppfordret at jeg kan sette dem opp, fordi jeg er en god arbeidstaker. Jeg ser nå at det kanskje ikke var helt gjennomtenkt å sette opp min nåværende sjef, så jeg skal endre på dette. Det er greit å vite hva referansene blir spurt om også, så takk for litt info om det.

Anonymous poster hash: 4885a...1db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Helt sikkert ikke.Det er heller ikke smart å bruke referanser man ikke tør la snakke fritt.

Jeg lyver normalt ikke, og jeg vet at jeg er dyktig og en god arbeidstaker som referansene mine kan snakke fritt om. Problemet er hva en ny arbeidsgiver vil anta. Sykemeldt og arbeidskonflikt er ikke gode stikkord å komme med. Nye potensielle arbeidsgivere skyr det som pesten, selv om jeg er den uskyldige part. Hadde referansen min snakket veldig fritt og forklart hva konflikten gikk ut på ville jeg stått sterkere, men det vil sette sjefen min i et dårlig lys, da hun ikke håndterte konflikten så bra som leder.

Anonymous poster hash: 4885a...1db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hun har vel ikke plikt til noenting, annet enn å være oppriktig og beskrive deg som den hun kjenner deg som. Å be henne lyve eller legge føringer for hva hun kan si, synes jeg absolutt er det siste du skal gjøre.  Dersom du er usikker på om hun vil gi deg en god referanse, synes jeg heller du skal spørre en kollega.  Anonymous poster hash: fbb76...298

Takk. Jeg ønsker ikke å legge føringer for hva som skal sies, jeg begynner vel å bli desperat... :-/ Jeg skal spørre en kollega til neste jobb jeg søker og trenger referanse til.

Anonymous poster hash: 4885a...1db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spør alltid de jeg har satt som referanser om de vil være det, og jeg har aldri fått nei. Flere har selv sagt uoppfordret at jeg kan sette dem opp, fordi jeg er en god arbeidstaker. Jeg ser nå at det kanskje ikke var helt gjennomtenkt å sette opp min nåværende sjef, så jeg skal endre på dette. Det er greit å vite hva referansene blir spurt om også, så takk for litt info om det.

Høres ut som det er lurt å droppe sjefen i dette tilfellet ja. Lykke til med søknadsprosess :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ikke legge føringer, men det er ingenting i veien for at du snakker med sjefen om dette, og sier det som det er, at du vet at mange spør om slike og slike ting, og derfor lurer på om du skal sette henne opp som referanse eller ikke, og lurer på om hun har noen tanker om dette.

 

Jeg var i en tilsvarende situasjon en gang. Sjefen sa hun kunne si mye positivt om meg, men at hvis de spurte direkte om sykemelding, så kunne hun ikke lyve og si at jeg ikke var sykemeldt, men hun kom ikke til å si årsaken, og hun kom til å si at hun anbefalte meg til tross for dette.

 

Noen skriver i søknaden at de ikke vil sette sjefen opp som referanse fordi sjefen ikke vet at de tenker å slutte, og om det derfor er greit at de setter opp en kollega isteden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...