Gå til innhold

kenacort-t injeksjon mot allergiutløst astma?


angels

Anbefalte innlegg

Hei,

Mannen min har astma som utløses utelukkende av dyreallergi. Det er ganske problematisk til tider når vi feks skal besøke mitt hjemsted hvor det tidligere har vært katt i huset. På en allergitest forrige år fikk han 6 på katt og 5 på hest og hund.

Han fikk skrevet ut en resept på noe som heter Kenacort-T inj 40 mg (1 ml) og Zyrtec tabletter på 10 mg 1 gang daglig.

Vi skal være ca en uke i det nevnte huset nå i julen. Vil denne sprøyta og tablettene kunne hjelpe slik at han ikke blir 'tett' og får astma slik som ellers skjer? Eller finnes det en annen sprøyte som ville passe bedre for ham siden det er dyreallergi og ikke pollenallergi det gjelder? Hvor lenge før avreise bør jeg gi ham sprøyta? (Jeg er sykepleier).

Jeg kan nevne at han fra før bruker Ventoline. Han har prøvd diverse steroid inhalatorer men uten særlig hjelp.

Jeg setter stor pris på å få svar så raskt som mulig.

På forhånd tusen takk.

Hilsen oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im

Kjære angels

En sprøyte med Kenacort vil nok hjelpe godt nok til at mannen din kan være i huset der det har vært en katt en ukes tid. En slik sprøyte er en nødløsning, men har som sagt god effekt. Det er heller ingenting i veien for å bruke dobbel dose (2 ml). Sammen med tablettene tror jeg ganske sikkert dette vil være tilstrekkelig til at dere får en god og hyggelig julefeiring.

Det er ingen prinsipiell forskjell på pollenallergi og dyrehårsallergi så behandlingen kan godt være den samme.

Prinsipielt synes jeg slike sprøyter bør settes på et legekontor eller sykehus hvor det er akuttberedskap. Ikke fordi det er vanlig med reaksjon på sprøyten, men det er et aktivt stoff som settes. Sprøyten bør settes dagen før dere drar på ferie. Ofte er første natten litt urolig, men så kommer virkningen ganske raskt.

Du sier at steroidinhalatorer ikke har hatt god nok virkning - er dette prøvet lenge nok i tilstrekkelige doser?

Ha en fin julefeiring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...