Gå til innhold

Jeg sliter med emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse etter å ha vokst opp i fosterhjem


Lena From

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Raseri og sinne av den typen må man da tåle.

behandlere,

 

jeg hadde blitt skrekkslagen fordi jeg har ikke kunnskap, men slik jeg leser det hun skriver, skyldes det indre smerte, sinne, sorg, fortvilelse, og ikke ønsker om å skade, da blir det straks mer forståelig og mulig å gi hjelp og støtte.

 

Min psykiater har til og med blitt slått ned!! helt uten forvarsel, og ble ikke redd for sin jobb videre, tror fordi forstår noen av mekanismene bak.

 

Knapt nok noen behandlere godtar at personlighetsforstyrrede pasienter går til angrep på dem fysisk. Det er en klar forutsetning for terapi at man bruker ord og ikke vold i timene. Modum er et behandlingssted for ikke-psykotiske pasienter med et relativt høyt funksjonsnivå.  De har ikke pasienter som går til angrep på andre mennesker under behandling. Det vil virke altfor forstyrrende for behandlingsmiljøet som helhet om man tok inn pasienter med aktiv utagering.

 

Dersom pasienten er utviklingshemmet eller akutt psykotisk er situasjonen annerledes; disse pasientkategoriene finnes det uansett ikke behandlingstilbud for på Modum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 243
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Lena From

    108

  • frosken

    36

  • AnonymBruker

    23

  • stjernestøv

    18

Madelenemie

Har først fått en time om en måned, men klarer ikke å vente på det og ber nå om en innleggelse, orker ikke mere

Hei!

 

Prøv og se denne informative dokumentaren.

 

Den er lang, men du vil høre mennesker med lidelsen som både forklarer oppstart, liv og senere hjelp.

 

hjelpen fins, og jeg tror de som har EUPF best kan mene noe om hvilken hjelp som var hjelp.

 

http://www.mentalhealth.com/home/dx/borderlinepersonality.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Knapt nok noen behandlere godtar at personlighetsforstyrrede pasienter går til angrep på dem fysisk. Det er en klar forutsetning for terapi at man bruker ord og ikke vold i timene. Modum er et behandlingssted for ikke-psykotiske pasienter med et relativt høyt funksjonsnivå.  De har ikke pasienter som går til angrep på andre mennesker under behandling. Det vil virke altfor forstyrrende for behandlingsmiljøet som helhet om man tok inn pasienter med aktiv utagering.

 

Dersom pasienten er utviklingshemmet eller akutt psykotisk er situasjonen annerledes; disse pasientkategoriene finnes det uansett ikke behandlingstilbud for på Modum.

Hei!

 

Men Lena From kanskje ikke går til angrep fysisk der, det er en annen setting, og en setting av hjelp og trygging, hun trenger både bli tatt vare på, sett, hørt, trygget og hjelp.

Det er rom for følelser, som gråt og sinne der, og jeg tror det er noe av det hun trenger.

 

Jeg ser ikke hvordan sporadiske polikliniske timer skal være hjelp for henne med hennes lidelsestrykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Men Lena From kanskje ikke går til angrep fysisk der, det er en annen setting, og en setting av hjelp og trygging, hun trenger både bli tatt vare på, sett, hørt, trygget og hjelp.

Det er rom for følelser, som gråt og sinne der, og jeg tror det er noe av det hun trenger.

 

Jeg ser ikke hvordan sporadiske polikliniske timer skal være hjelp for henne med hennes lidelsestrykk.

Anbefalt behandling for nettopp denne typen vansker er primært poliklinisk behandling.

 

Det vil være helt bortkastet for henne å søke plass på Modum, hun vil ikke bli vurdert som egnet for deres behandlingsopplegg på nåværende tidspunkt. Men det finnes mange andre behandlingsopplegg rundt om kring i landet som muligens kan være til nytte, særlig når hun er blitt noe mer stabil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper jeg kan få snakke med en psykiater i dag som kan hjelpe meg og ikke bare sier at jeg må ta meg sammen. Jeg har et svakt håp om hjelp nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Madelenemie

Anbefalt behandling for nettopp denne typen vansker er primært poliklinisk behandling.

 

Det vil være helt bortkastet for henne å søke plass på Modum, hun vil ikke bli vurdert som egnet for deres behandlingsopplegg på nåværende tidspunkt. Men det finnes mange andre behandlingsopplegg rundt om kring i landet som muligens kan være til nytte, særlig når hun er blitt noe mer stabil.

Hei!

 

jeg ser at både i England USA og Australia og Tyskland har man gode behandlingsopplegg, men ikke vet jeg i Norge?

 

Men prognosen er god for de som får hjelp.

 

Det ser ut som mange ender med diagnosen bipolar for å få hjelp, men egentlig trenger EUPF mer terapi/samtaler og mindre medisiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Håper jeg kan få snakke med en psykiater i dag som kan hjelpe meg og ikke bare sier at jeg må ta meg sammen. Jeg har et svakt håp om hjelp nå

Hei!

 

Håper du finner hjelp.

 

håper du tar deg tid tl å se dokumentaren, den var opplysende for meg.

 

Kjenner en mor med dette, og denne dokumentaren får meg nok til å være litt mer avventende og tålmodig.

 

Det er jo mye verre når man ikke ser det selv og godtar det, og straks lettere når man ser seg selv og sitt reaksjonsmønster

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter her å tenker nå at hvorfor måtte barnevernet komme å ta meg fra mine foreldre selv om de bare ruset seg? Mamma drakk ofte på dagtid og var ofte synlig beruset men hun var alltid snill og kjeftet aldri på meg og jeg fikk alt jeg ville av mat, godis og ikke minst leker. Jeg var fornøyd jeg til barnevernet kom den dagen å henter meg når jeg var ti år. Tenker at i bunn og grunn er dette barnevernets skyld og på grunn av dem er jeg blitt som jeg er blitt. Det er deres skyld!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter her å tenker nå at hvorfor måtte barnevernet komme å ta meg fra mine foreldre selv om de bare ruset seg? Mamma drakk ofte på dagtid og var ofte synlig beruset men hun var alltid snill og kjeftet aldri på meg og jeg fikk alt jeg ville av mat, godis og ikke minst leker. Jeg var fornøyd jeg til barnevernet kom den dagen å henter meg når jeg var ti år. Tenker at i bunn og grunn er dette barnevernets skyld og på grunn av dem er jeg blitt som jeg er blitt. Det er deres skyld!!

Uansett så er du i dag en voksen kvinne. Du har muligheter til å sørge for at ditt liv går i en konstruktiv retning eller du kan velge det motsatte. Fortiden får du ikke endret, men fremtiden kan du i stor grad forme selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

jeg ser at både i England USA og Australia og Tyskland har man gode behandlingsopplegg, men ikke vet jeg i Norge?

 

Men prognosen er god for de som får hjelp.

 

Det ser ut som mange ender med diagnosen bipolar for å få hjelp, men egentlig trenger EUPF mer terapi/samtaler og mindre medisiner.

Det finnes gode behandlingsmuligheter for EUPF også i Norge. Det er en ganske vanlig diagnose  og mange får det bedre med behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud Frosken jeg opplever deg som direkte slem, hvorfor kan jeg ikke bare få litt forståelse. Ja jeg er på papiret en voksen kvinne men føler meg ikke sånn. Emosjonelt er alt bare kaos i hodet mitt. Det å hele tiden få høre at dette har du ressurser til å håndtere selv er som å få en kniv i hjertet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud Frosken jeg opplever deg som direkte slem, hvorfor kan jeg ikke bare få litt forståelse. Ja jeg er på papiret en voksen kvinne men føler meg ikke sånn. Emosjonelt er alt bare kaos i hodet mitt. Det å hele tiden få høre at dette har du ressurser til å håndtere selv er som å få en kniv i hjertet.

Jeg har ikke sagt at du skal klare det alene, jeg har sagt du kan få hjelp til å klare det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Greit men den hjelpen må jeg kunne få ved en langvarig innleggelse, akkurat nå trenger jeg noen som tør å førsøke å sette grenser for meg og som ikke blir redd om jeg blir sint å kranglete. Jeg må få lov til å ta ut sinnet mitt uten å bli avvist, da er det bedre at de heller forsøker å legge meg i bakken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit men den hjelpen må jeg kunne få ved en langvarig innleggelse, akkurat nå trenger jeg noen som tør å førsøke å sette grenser for meg og som ikke blir redd om jeg blir sint å kranglete. Jeg må få lov til å ta ut sinnet mitt uten å bli avvist, da er det bedre at de heller forsøker å legge meg i bakken

Jeg håper du vil få en hjelp som vil være nyttig for deg på lang sikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Greit men den hjelpen må jeg kunne få ved en langvarig innleggelse, akkurat nå trenger jeg noen som tør å førsøke å sette grenser for meg og som ikke blir redd om jeg blir sint å kranglete. Jeg må få lov til å ta ut sinnet mitt uten å bli avvist, da er det bedre at de heller forsøker å legge meg i bakken

Hei!

 

På dokumentaren snakket de om å knuse vannmeloner, da måtte man ta på regntøy:-) så mye indre sinne. Syns veldig alvorlig for de som har det slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Det finnes gode behandlingsmuligheter for EUPF også i Norge. Det er en ganske vanlig diagnose  og mange får det bedre med behandling.

Hei!

 

I USA deler de den opp i tre.

 

har man alle tre kriterier, også ustabil i forhold til relasjoner etc... det varierer, jo mer alvorlig.

 

Jeg tror ikke en så alvorlig diagnose er vanlig, oppfylller man alle 3 plan i diagnosen, har man ikke evne til å ta seg sammen. beskjed om det, gjør prognosen dårligere, de får dårligere selvbilde, de trenger å bli møtt med stor omsorg og omfattende omsorg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det Madeleine, det er nettopp det jeg føler at jeg trenger ubetinget omsorg enten jeg er sånn eller sånn. Frosken jeg har ikke spesielt mye tillit til systemet etter så mange års vandring i korridorene, hva utfallet av hjelpen blir vet jeg ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet dette kanskje høres litt rart ut men det å oppleve litt fysisk smerte hvis miljøterapeuter legger deg bestemt ned bakken eller det å få en hard dask på rompa som jeg opplevde flere ganger av barnevernsansatte da jeg var under tilsyn kan faktisk fjerne litt av den indre uroen eller smerten. Det å ikke klare å kjempe i mot terapeuten, og få føle at han eller henne er sterkere enn deg og holder deg fast kan føles trygt og være angstdempende. Hvis jeg vinner den slosskampen blir jeg bare enda mere redd meg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... jeg føler at jeg trenger ubetinget omsorg enten jeg er sånn eller sånn. Frosken jeg har ikke spesielt mye tillit til systemet etter så mange års vandring i korridorene, hva utfallet av hjelpen blir vet jeg ikke

 

Etter min oppfatning er et _ønske_ om ubetinget omsorg som voksen ok, men ikke gjennomførbart. Det er uansett ikke ubetinget omsorg du fremprovoserer gjennom utagerende atferd i en avdeling; tvert om fremprovoserer du mye negative reaksjoner fra de ansatte. Fordi du fremtvinger reaksjoner fra de ansattes side, så får du mye oppmerksomhet, men lite respekt og reell omsorg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...