Gå til innhold

min sønn på 15 år nekter å gå på skolen


mortine

Anbefalte innlegg

Sønnen min nekter å gå på skolen, han har alltid hatt noe problemer med å følge vanlig undervisning, ppt kom inn i skoletiden i 6.klasse, ble henvist bup i 2009,først ble han avvist, (de mente han ikke hadde problemer) henvist på nytt i 2011, psykologene der mente han trengte utredning på en rekke diagnoser ( asbergers, adhd, depresjon, narsesisme,) men siden min sønn var så stor, så fikk han bare "tilbudet" om å komme til psykologtimer og utredningssamtaler. Noe han absolutt ikke ville.. Begynte på ungdomsskolen, satt 6 mnd på eget rom med miljøterapeut fordi han nektet å være i klasserommet med de andre. Etter 6 mnd fikk han plass på en alternativ skole der de ansatte er utdannet innen barn og ungdom med sosiale vansker. Der går han nå også, jeg må vekke ham hver morgen, holder på i 2 timer, om jeg får ham opp, så må jeg kjøre ham, og hente ham når han slutter. Men tingen er, han nekter som oftest å stå opp. Har endel aggressiv oppførsel, ødelegger dører, kaster stoler, stygg ordbruk osv, og jeg har to barn til, jeg er så lei...noen som har tips...jeg vurderer å rett å slett drite i å vekke ham, orker ikke mer..han får klare seg selv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her må du ha hjelp av noen! Jeg kjenner ikke til hvilke hjelpeinstanser som har ansvar, men det første jeg ville ha gjort var i alle fall å snakke med skolen. Kanskje barnevernet kan hjelpe deg? Eller fastlegen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom deg i dialog med skolen snarest, få skolens rådgiver / sosiallærer på banen. Sammen må dere lage en plan for hvordan han skal komme seg på skolen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vell, barnevernet er inne, de hjelper lite, skolen er dem som har hjulpet mest, i begynnelsen hentet og kjørte de ham, men tilslutt fikk dem ikke til å få ham opp dem heller, han kan eksplodere i raseri, det er ingenting fysisk jeg har å stille opp med, han er mye større enn meg og hadde slått meg rett ned. Pst har vært inne i bildet, dette med regler og konselvenser har vi vært strenge med, men han gir faen.. Vi trodde vi hadde stått 6 mnd i venteliste på familieterapi på ungdomspsyk, der vi foreldre og ham bor under oppsyn og terapi og utredning, men saksbehandler i barnevernet hadde slutta uten at vi fikk tildelt ny, og der hun også hadde "glemt" å levere søknaden.. Jeg er ikke hjerterå om jeg driter i å vekke ham på skolen kjære vene, jeg hiver ham ikke ut døren, jeg sier bare at nok er nok, jeg har gjort alt for denne gutten,og får slengt leddgikthore i fjeset om jeg ikke henter ham på skolen tidsnok..nei..hjerterå, det blir jeg aldri..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet hva du gjennomgår. Du gjør en sabla god jobb, som orker holde på sånn- og i tillegg har to andre barn å ta deg av. 

 

Jeg sliter med samme greie. Gutt, et år eldre enn din som nå allerede har faretruende høyt fravær på første år i videregående. Mye fravær i 10 klasse også, og da var vi i kontakt med sosiallærer/fastlege/BUP/PPT. Ingenting "galt" funnet, og gutten ble "friskmeldt".

 

Hva å gjøre? To-timers-vekkegreia fikk jeg litt hjelp med da gutten fikk melatonin hos fastlegen. Dvs  han sovner kjappere og er lettere å vekke de gangene han tar tabletten.

 

 


Anonymous poster hash: 85a03...2e8



Anonymous poster hash: 85a03...2e8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, det varmer med forståelse :) nektet å gå i dag også, var på skolen en dag forrige uke..jeg skal snakke med legen om melatonin..takk for tips! Lykke til med din gutt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, det varmer med forståelse :) nektet å gå i dag også, var på skolen en dag forrige uke..jeg skal snakke med legen om melatonin..takk for tips! Lykke til med din gutt...

Har han noen han snakker med regelmessig? Noen han selv liker å snakke med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, det varmer med forståelse :) nektet å gå i dag også, var på skolen en dag forrige uke..jeg skal snakke med legen om melatonin..takk for tips! Lykke til med din gutt...

Hvordan er det med data/mobil? Stjeler det mye tid? Min gutt er spilleglad- og synes ikke han har noen problemer med noe som helst. Blid og omgjengelig, og er også ute med venner samt trener. 

 

Men skole... den har han liten respekt for. Han var to dager på skolen forrige uke, og dro ikke i dag. I motsetning til din gutt, sier min at han skal dra- men så drar han ikke.  

 

Utrolig kjedelig. Håper du får gode råd. De kommer flere til gode :)

Anonymous poster hash: 85a03...2e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, utrolig kjedelig:( de guttene våre høres nifst like ut! Min gutt sier også at han skal gå på skolen neste dag, for så å nekte blankt når morgenen kommer.. Han er veldig god i pc greier..spiller WoW.. Er ute med venner også, men kan sitte innendørs flere dager i strekk..jeg blir så frustrert..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Hvordan går det med guttene deres? Vet dette er gammelt innlegg, men min sønn er heeeelt lik den første i innlegget, men han har (mest sansynlig ) diagnose...enten mild pu, eller høytfungerende autisme, eller en blanding av begge. Har skulket masse i alle år, umulig å få opp av senga hver morgen og blir flyforbannet når vi andre i familien lager lyder og vekker han. Har et vanskelig humør, og snakker dritt om alt og alle. Vi elsker han av hele vårt hjerte, men vi er veldig slitne. Han er nå snart 17 år., og går første året på vg, i en spesialklasse. Men han selv ser ikke noe galt i sin egen rare oppførsel, det er nesten det mest vanskelige!! Han har hatt oppfølging siden han fikk diagnose i 6. Klasse., men ikke mye har hjulpet, og 5 år senere, sliter vi med akkurat det samme. Han er helt på kanten av normal, har kun hatt lærevansker og mye stygg munnbruk. Men tar seg sammen, og oppfører seg da helt som andre. Men like plutselig blir han helt tullete igjen, og oppfører seg veldig barnslig. Ser man han ute med venner, kan man ikke se forskjell, har helt normalt språk og er supernormal med venner. Hjemme blir alt forandret, og han er tullete, sint, barnslig og hører ikke på noe. Han har ikke karakterer på skolen, og massivt fravær. 

Hadde vært interessant å se hvordan det går med deres gutter nå🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...