Gå til innhold

Slem stemor?


Frøkenbekymra

Anbefalte innlegg

Frøkenbekymra

Nå begynner jeg og bli mer og mer usikker på meg selv. Er stemor til ei jente på snart 8 år. Hun bor hos oss ca 40 % og jeg har vært sammen med faren hennes siden hun var 3. Hittil har det gått veldig bra - hun er grei når vi er alene og viser at hun synes det er ok å være alene med meg. Vi driver med litt forskjellig og i det siste har hun vært veldig engasjert i et strikkeprosjekt ( jeg har lært henne å strikke). Når far er til stedet, går det imidlertid ikke så bra ....

Hun er oppmerksomhetskrevende og sutrete. Vil hele tiden ha noen å leke med, så hver helg hun er hos oss, prøver faren å få andre til å overnatte. Vi har også ofte middagsbesøk i helgene av foreldre med barn i samme alder. Han er flink til å ha henne med på bading, skiturer, andre turer i skog og mark, og jeg er med. Men tilbake til sutringa ...

Når vi kjører bil og jeg og faren snakker sammen, begynner hun og sutre hvis hun ikke har noen å snakke med. Jeg spør av og til om hun har noe hun vil snakke om, men da svarer hun alltid at hun ikke kommer på noe. Så begynner faren å overøse henne med oppmerksomhet og nærmest haler ordene ut av henne (jeg snakker nå om korte bilturer, ca 10 - 15 min). Jeg synes hun er ganske lenge oppe om kveldene - ofte senere enn kl 21 i uka. Da spør han henne ofte om det er greit at hun legger seg da og da, istedenfor å si at hun skal legge seg. Hvis hun ikke får det som hun vil, sutrer hun etter mamma.

Hun er pappas lille prinsesse. Han kjøpte nettopp telefon til henne som kostet over 5000 kr. Når mine barn ønsket seg noe sånt, mente ha at mine barn burde lære seg og spare ...

Han gir henne oppmerksomhet stort sett hele tiden. I går hadde jeg lyst til å lage frokostblanding og da foreslo han at jeg kunne ta med meg henne og hennes venninne på kjøkkenet slik at de kunne være med å lage den. Jeg føler at jeg snart ikke kan gjøre noe alene uten at hans datter skal være med. Vi har eget treningsrom i kjelleren. Hvis jeg skal trene, vil hun også. Da okkuperer hun gjerne det treningsapoaratet jeg skal bruke, så får jeg gjøre noe annet eller vente.

Vi får sjelden gjort noe om ettemiddagene når hun er hos oss. Hvis hun ikke har noen å leke med, parkerer hun seg selv i sofaen og ser på Tv eller driver med i-Pad. Da må pappa sitte der sammen med henne, slik at hun får oppmerksomhet når hun "trenger"

det. Hvis jeg feks drar frem støvsugeren blir hun sur fordi det bråker.

I det siste har jeg begynt å irritere meg mer og mer over henne og pappaen. Jeg merker at jeg prøver å finne på noe annet bare for å slippe og være sammen med dem. Jeg elsker pappaen over alt på jord, men nå må jeg bare holde meg unna hvis ikke min irritasjon skal gå ut over dette forholdet. Vurderer å ta kontakt med familievernkontoret og få litt tips om hvordan jeg skal forholde meg til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Telefin til fem tusen var drøyt, og ikke normalt at hun hele tiden skal ha oppmerksomhet. Forstår din frustrasjon, hun virker bortskjemt og da oppfører hun seg deretter. Snakk med faren om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg syns du har funnet en mann med et sunt og godt hjerte for sitt barn,  :wub:

 

En far som elsker sitt barn slik, er en solid far, og en bedre mann kan du ikke få, han kan stoles på.

 

At du ikke støvsuger når TV er på, er en selvfølge her, og at hun vil være med deg og trene, og ikke unngår deg, er jo et kompliment :)  Se det!

 

Og ved å lage frokostblanding med henne, tror jeg dere kan få en god rellasjon.

 

Jeg tror du skal parkere din irritasjon og tenke på at det er utfordrende for barn å være 60/40 pendlere, det er krevende for voksne også, men MYE mer for barn.

 

Skjønner slitsomt, men hold ut, da blir det bra!

Endret av Madelenemie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøkenbekymra

Men hvordan er det hos andre? Jeg lurer feks på hva andre foreldre gjør sammen med ungene sine etter SFO på de ukedagene det ikke er fritidsaktivitet? Hvor leng/hvor mye oppmerksomhet er det "normalt" at et barn har behov for?

Jeg kan huske at jeg hadde ganske mye å gjøre etter jobb når ungene mine var på samme alder. Det var middag, lekser, og litt TV kikking. Ut over dette lekte nok ungene mine en del alene eller ute sammen med venner. Så hadde vi vanligvis en rolig avslutning på dagen etter kveldsstell, da jeg leste en bok el. På sengekanten. Men nå er mine barn voksne. Jeg fikk barn ganske tidlig i motsetning til min samboer som fikk barn ganske sent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg syns du har funnet en mann med et sunt og godt hjerte for sitt barn,  :wub:

 

Det kan du ikke mene. Han skjemmer henne bort, en telefon til 5000 til en 8 åring???? Hun høres ut som en bortskjemt prinsesse.

 

Dump han.

Anonymous poster hash: 4b564...36d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det kan du ikke mene. Han skjemmer henne bort, en telefon til 5000 til en 8 åring???? Hun høres ut som en bortskjemt prinsesse.

 

Dump han.

Anonymous poster hash: 4b564...36d

 

Hei!

 

Det er jeg IKKE enig i.

 

Men viktigere enn mobilen er hans evne til å SE henne, det burde alle kvinner som ikke har truffet "mannen i deres liv" gruble over! Er det en mann som ser sitt barn? Er det en mann som er opptatt av sitt? Er det en mann som setter en stemor fremfor sitt barn? osv...

 

For meg er valget opplagt og enkelt, og jeg er godt gift med hr. trygghet og snill :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

 

Det er jeg IKKE enig i.

 

Da syntes jeg du skal lese trådstartes innlegg en gang til. Jenta er åpentbart bortskjemt til d egrader.

Anonymous poster hash: bfd0b...184

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Da syntes jeg du skal lese trådstartes innlegg en gang til. Jenta er åpentbart bortskjemt til d egrader.

Anonymous poster hash: bfd0b...184

 

Hei!

 

Jeg har lest det!

 

Husker det godt!

 

Fant ikke noe bortskjemt i det!

 

derfor skrev jeg det til stemor,  og jeg mener hun bør stå på, dette kommer til å bli bra om hun klarer det, bare legg vekk irritasjon, det tror jeg hun klarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg har lest det!

 

Husker det godt!

 

Fant ikke noe bortskjemt i det!

 

derfor skrev jeg det til stemor,  og jeg mener hun bør stå på, dette kommer til å bli bra om hun klarer det, bare legg vekk irritasjon, det tror jeg hun klarer.

 

En åtte åring som får en telefon til 5000 og krevet oppmerksomhet hele tiden er bortskjemt.

Anonymous poster hash: bfd0b...184

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

En åtte åring som får en telefon til 5000 og krevet oppmerksomhet hele tiden er bortskjemt.

Anonymous poster hash: bfd0b...184

 

Absolutt ikke!

 

Hun krever sin rett, som er oppmerksomhet av far.

 

Ang mobilen syns jeg den også kan forsvares, bedre kjøpe en iphone man feks kan ha bruksnytte av, enn tullete småtelefoner. Man har mye glde av en smartphone og det er mer en god og riktig innvestering av en far, enn noe som tyder på bortskjemthet.

 

Min mann har selv barn fra før, de sender han penger til, det syns jeg er kun hyggelig, riktig, og som det bør, en mann som ikke tar ansvar for sitt liv, vil jeg ikke ha et forhold til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøkenbekymra

Irriterer meg ganske mye over moren hennes også. Forrige uke kom hun dumpebde inn med nye klær som hun hadde kjøpt til sin datter. Jeg overhører ved overlevering at hun sier det er svært viktig at alle klærne blir vasket før hun bruker dem. Min samboer kommer da til meg med disse klærne og spør om jeg kan vaske dem ( 2 strikkegensere, 1 dongeribukse, badekåpe, noen t- skjorter og tre par sokker).

Jeg svarte nei og sa at jeg ikke så noen grunn til å vaske genserne, sokkene og buksa, men resten kunne jeg ta meg av ... Da han ikke fjernet disse klærne fra gulvet på vaskerommet, rev jeg av mappene, brettet sammen klærne og la dem i klesskapet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt ikke!

 

Hun krever sin rett, som er oppmerksomhet av far.

 

Ang mobilen syns jeg den også kan forsvares, bedre kjøpe en iphone man feks kan ha bruksnytte av, enn tullete småtelefoner. Man har mye glde av en smartphone og det er mer en god og riktig innvestering av en far, enn noe som tyder på bortskjemthet.

 

herregud, hvilken verden lever du i????? En åtte åring trenger vikelig ikke en smartphone til 5000 kr. Jeg har selv en smartphone til 800 kr, og det er slettes ikke noen "tulletelefon", den fungerer aldeles udmerket.

 

Det er ikke alle som driter penger!!!!

Anonymous poster hash: e2318...d63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

herregud, hvilken verden lever du i????? En åtte åring trenger vikelig ikke en smartphone til 5000 kr. Jeg har selv en smartphone til 800 kr, og det er slettes ikke noen "tulletelefon", den fungerer aldeles udmerket.

 

Det er ikke alle som driter penger!!!!

Anonymous poster hash: e2318...d63

 

Hei!

 

Vi "gjør heller ikke det med penger",

 

Og jeg lurer på hvor man får smartphone for 800kr!?

 

Jeg syns absolutt en 8-åring skal ha smart-phone, 

 

Uten hadde ikke jeg følt meg trygg i høstmørke, man må la barna få frihet til å være ute å leke, da ser jeg tryggheten mobil gir, En dag hadde nettopp min datter på samme alder blitt borte:-(

Hun hadde sagt til far og meg at hun gikk ut etter middag, men det fikk ikke vi med oss:-(

 

30 min senere lurte vi på hvor hun var, og det ble nettopp et dramatisk søk da hun hadde glemt sin iphone.

 

Nå har vi hatt familiemøte og innsjerpet, leke-ute-reglene.

 

Jeg fikk slik panikk, at min mann ble sint, jeg bare klarte ikke følelsene da skrekken og engstelsen tok meg og jeg så hvor mørkt det var utenfor vinduene:-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Irriterer meg ganske mye over moren hennes også. Forrige uke kom hun dumpebde inn med nye klær som hun hadde kjøpt til sin datter. Jeg overhører ved overlevering at hun sier det er svært viktig at alle klærne blir vasket før hun bruker dem. Min samboer kommer da til meg med disse klærne og spør om jeg kan vaske dem ( 2 strikkegensere, 1 dongeribukse, badekåpe, noen t- skjorter og tre par sokker).

Jeg svarte nei og sa at jeg ikke så noen grunn til å vaske genserne, sokkene og buksa, men resten kunne jeg ta meg av ... Da han ikke fjernet disse klærne fra gulvet på vaskerommet, rev jeg av mappene, brettet sammen klærne og la dem i klesskapet

Hei!

 

Nå skjønner jeg ikke?

 

vasker du ikke dine barns klær?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøkenbekymra

Huff, jeg skjønner ikke hvordan mine barn i hele tatt har kommet seg helskinnet gjennom barndommen uten telefon og stimuli fra morgen til kveld ..

Hei!

 

Vi "gjør heller ikke det med penger",

 

Og jeg lurer på hvor man får smartphone for 800kr!?

 

Jeg syns absolutt en 8-åring skal ha smart-phone, 

 

Uten hadde ikke jeg følt meg trygg i høstmørke, man må la barna få frihet til å være ute å leke, da ser jeg tryggheten mobil gir, En dag hadde nettopp min datter på samme alder blitt borte:-(

Hun hadde sagt til far og meg at hun gikk ut etter middag, men det fikk ikke vi med oss:-(

 

30 min senere lurte vi på hvor hun var, og det ble nettopp et dramatisk søk da hun hadde glemt sin iphone.

 

Nå har vi hatt familiemøte og innsjerpet, leke-ute-reglene.

 

Jeg fikk slik panikk, at min mann ble sint, jeg bare klarte ikke følelsene da skrekken og engstelsen tok meg og jeg så hvor mørkt det var utenfor vinduene:-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, jeg skjønner ikke hvordan mine barn i hele tatt har kommet seg helskinnet gjennom barndommen uten telefon og stimuli fra morgen til kveld ..

Hei!

 

De har vel hatt en mor som har vært der hele tiden.

 

Ikke alle barn har det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorvidt hun har en telefon til 5000 eller ei tenker jeg ikke på så som så viktig, verre er det at både du og faren hennes lar henne styre hele huset. 

 

Du har lov til å si at hun ikke får være med å lage kornblanding. Det er lov å si at du skal trene, og at barnet ikke får være med. Det er lov å si til barnet at du har arbeid å gjøre, og be barnet om å finne på noe å leke med alene (uten TV), og kanskje foreslå noe (dryppe lys, bygge lego, leke med barbie osv.) Det er dessuten ikke farlig om hun kjeder seg litt, livet er ofte kjedelig. Du/dere er ikke bestevennene til barnet, dere har ikke den rollen, dere er voksne med de oppgaver og ansvar det medfører. 

 

Om mannen din ikke vil være med å legge om linja, har du likevel all rett til å sette rimelig grenser for deg (så får du bare være forberedt på å kanskje måtte tåle å stå alene i trass-sirkuset når hun opplever å få grenser fra deg).

 

Men husk på at dette ikke er hennes skyld, dette er det dere voksne som har stelt i stand. :)

Endret av Loft
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorvidt hun har en telefon til 5000 eller ei tenker jeg ikke på så som så viktig, verre er det at både du og faren hennes lar henne styre hele huset. 

 

Du har lov til å si at hun ikke får være med å lage kornblanding. Det er lov å si at du skal trene, og at barnet ikke får være med. Det er lov å si til barnet at du har arbeid å gjøre, og be barnet om å finne på noe å leke med alene (uten TV), og kanskje foreslå noe (dryppe lys, bygge lego, leke med barbie osv.) Det er dessuten ikke farlig om hun kjeder seg litt, livet er ofte kjedelig. Du/dere er ikke bestevennene til barnet, dere har ikke den rollen, dere er voksne med de oppgaver og ansvar det medfører. 

 

Om mannen din ikke vil være med å legge om linja, har du likevel all rett til å sette rimelig grenser for deg (så får du bare være forberedt på å kanskje måtte tåle å stå alene i trass-sirkuset når hun opplever å få grenser fra deg).

 

Men husk på at dette ikke er hennes skyld, dette er det dere voksne som har stelt i stand. :)

Hei!

 

Ja det var fornuftige ord.

 

Dette er jo ikke hennes skyld, jeg syns viktig å tenke på, hele tiden.

 

(stakkars barn:-( )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Vi "gjør heller ikke det med penger",

 

Og jeg lurer på hvor man får smartphone for 800kr!?

 

Den ble kjøpt på komplett.no. En helt kurant Android-smartphone.

 

Uten hadde ikke jeg følt meg trygg i høstmørke, man må la barna få frihet til å være ute å leke, da ser jeg tryggheten mobil gir

 

 

Da hadde det klart seg med den billigeste mobilen som du kan få på elkjøp til 149 kr. Det holder lenge til å ringe og sende sms.

Anonymous poster hash: e2318...d63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Den ble kjøpt på komplett.no. En helt kurant Android-smartphone.

 

 

Da hadde det klart seg med den billigeste mobilen som du kan få på elkjøp til 149 kr. Det holder lenge til å ringe og sende sms.

Anonymous poster hash: e2318...d63

 

Hei!

 

Jeg har aldri hørt om en sånn smartphone.

 

Du bør tipse nav, de kjøper sine for ca 8000 kr stk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...