Gå til innhold

Hormonspiral - når tas ut?


Fiskemamma

Anbefalte innlegg

I november i fjor har jeg hatt hormonspiral (Mirena) i 5 år. Nå de siste 2 månedene har jeg begynt å få småblødninger ca 3.-4. uke som varer i 1 døgn ca, men med sterke smerter i underlivet før blødningene starter. Kan smertene komme av hormonspiralen eller endometriose?

Hvor lenge skal en hormonspiral virke? Er det ev. farlig å ha hormonspiralen inne lengre enn makstid? 

Til info har jeg endometriose. Jeg sliter i tillegg veldig psykisk så å skulle ta en GU er vanskelig for meg akkurat nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hormonene i spiralen slutter å virke etter 5 år, det er det du opplever nå. Hvorvidt den bør tas ut eller kan sitte lengre vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Lillemus, on 08 Jan 2015 - 11:40, said:

Hormonene i spiralen slutter å virke etter 5 år, det er det du opplever nå. Hvorvidt den bør tas ut eller kan sitte lengre vet jeg ikke.

Jeg har forstått det slik at de ikke slutter å virke etter 5 år, men at det blir redusert. Slutter vel ikke å virke før menstruasjonen er normal igjen. Selv har jeg hatt den opptil 6 år den ene gangen. Gynekologen mente den godt kunne stå i et par år ekstra. Nå har jeg passert 50 og har hatt den ut tiden, men fikk beskjed om å ha den flere år til for å benytte resthormonene som motvirker livmorkreft. Anonymous poster hash: e9043...a14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slettet innlegget - jeg leste feil i hovedinnlegget og da ble svaret mitt helt uten poeng :P  

Endret av Bookworm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forstått det slik at de ikke slutter å virke etter 5 år, men at det blir redusert. Slutter vel ikke å virke før menstruasjonen er normal igjen. Selv har jeg hatt den opptil 6 år den ene gangen. Gynekologen mente den godt kunne stå i et par år ekstra. Nå har jeg passert 50 og har hatt den ut tiden, men fikk beskjed om å ha den flere år til for å benytte resthormonene som motvirker livmorkreft. Anonymous poster hash: e9043...a14

Jeg har fått lignende svar fra min Gyn. Men hvis den sitter mer enn 7 år, øker visst risikoen for en eller annen infeksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mette Moen, Gynekolog

Med tiden reduseres mengden av hormon som utskilles fra hormonspiralen og man kan forestille seg at effekten på endometriose svekkes, og av den grunn kan det være lurt å få den skiftet. Prevensjonseffekten kan fortsette kanskje i 7 år, selv en spiral uten hormon virker preventivt. Sitter spiralen for lenge kan det være økt risiko for infeksjon, så også av den grunn bør den skiftes etter 5-7 år.

 

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...