Gå til innhold

Våkner hver natt av rask hjerterytme / hjertebank


737

Anbefalte innlegg

Har det siste halvåret slitt mye med søvn. Jeg våkner hver natt etter ca 4 timer med søvn. I høst hadde jeg en periode hvor jeg hadde veldig mange ekstraslag om kvelden og om natta da jeg våknet. Følte ofte at jeg våknet av hjertebanken. Tok en 24-timers EKG, som viste ca 200 ekstraslag i løpet av døgnet og det var visst normalt. Slo meg til ro med det og etter hvert kom det sjeldnere. Men jeg fortsatte å våkne etter 4 timer hver natt. Bruker da minst en time før jeg klarer å duppe av litt igjen, noen ganger må jeg bare gi opp å prøve å få mer søvn.

 

Etter flere måneder med dette ble jeg såpass sliten og psykisk nedbrutt at jeg dro til legen og fikk skrevet ut 25mg Phenergan som hjalp veldig og gjorde at jeg sov opptil 8 timer om natta. Selv om jeg fortsatt kunne våkne etter 4 timer sovnet jeg fort igjen. Jeg har i tillegg begynt på Effexor 75mg som jeg har brukt i snart en måned. Etter å ha brukt Phenergan nesten hver kveld i halvannen måned har den begynt å avta så jeg har sluttet å bruke den.

 

De siste dagene har jeg begynt å våkne igjen etter 4 timer og har da i tillegg veldig høy puls og hjertebank. Dette er såpass forstyrrende at det er omtrent umulig å sovne igjen, fordi det kjennes ut som jeg akkurat har vært på joggetur. Jeg har også unormalt høy hvilepuls hele dagen, før var den på rundt 60, de siste dagene har den vært rundt 80. I tillegg får jeg en del ekstraslag når jeg er i fysisk aktivitet.

 

Jeg prøver å tenke at det er angst, men det er såpass forstyrrende og ekkelt at jeg noen ganger føler det er noe galt. Skal jeg fortsette å prøve å overse det eller burde jeg utrede enda grundigere? Jeg er en 28 år gammel mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • 3 uker senere...

Efexor (Venlafaxine) kan i sjeldne tilfeller gi bivirkninger som økt puls og hjertebank. Dette er imidlertidig usannsynlig i ditt tilfelle, da du gir uttrykk for å ha hatt disse plagene før du startet på preparatet. Du er også oppført på en relativt lav dose, som igjen minsker profilen av bivirkninger. Men siden du har fått utskrevet et antidepressivum (SNRI), vil jeg anta at du potensielt har en historikk med en form for angst, kanskje allerede en bekreftet diagnose?

 

Generalisert angstlidelse kan ofte gi symptomer som hjertebank, høy puls, kortpusthet, svimmelhet, uro og kalde hender. Det er en lidelse du burde sette deg inn og kanskje se om stemmer overens med ditt tilfelle. Med alderen din tatt til betraktning, er det lite trolig at det er noe kroppslig galt med deg. Men det er tydelig at dette påvirker hverdagen din, så jeg vil råde deg til å konsultere fastlegen din og få avklart det, så du slipper å bekymre deg for hva det enn måtte være. 

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånt er ofte fullstendig uskyldig selv om det er ekstremt ubehagelig. Vil tro at en betablokker ville hjelpe mer enn sovemedisin, da betablokkere senker og stabiliserer hjerterytmen. Ville forhørt meg om evt. videre utredning og om betablokkere med legen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det siste halvåret slitt mye med søvn. Jeg våkner hver natt etter ca 4 timer med søvn. I høst hadde jeg en periode hvor jeg hadde veldig mange ekstraslag om kvelden og om natta da jeg våknet. Følte ofte at jeg våknet av hjertebanken. Tok en 24-timers EKG, som viste ca 200 ekstraslag i løpet av døgnet og det var visst normalt. Slo meg til ro med det og etter hvert kom det sjeldnere. Men jeg fortsatte å våkne etter 4 timer hver natt. Bruker da minst en time før jeg klarer å duppe av litt igjen, noen ganger må jeg bare gi opp å prøve å få mer søvn.

 

Etter flere måneder med dette ble jeg såpass sliten og psykisk nedbrutt at jeg dro til legen og fikk skrevet ut 25mg Phenergan som hjalp veldig og gjorde at jeg sov opptil 8 timer om natta. Selv om jeg fortsatt kunne våkne etter 4 timer sovnet jeg fort igjen. Jeg har i tillegg begynt på Effexor 75mg som jeg har brukt i snart en måned. Etter å ha brukt Phenergan nesten hver kveld i halvannen måned har den begynt å avta så jeg har sluttet å bruke den.

 

De siste dagene har jeg begynt å våkne igjen etter 4 timer og har da i tillegg veldig høy puls og hjertebank. Dette er såpass forstyrrende at det er omtrent umulig å sovne igjen, fordi det kjennes ut som jeg akkurat har vært på joggetur. Jeg har også unormalt høy hvilepuls hele dagen, før var den på rundt 60, de siste dagene har den vært rundt 80. I tillegg får jeg en del ekstraslag når jeg er i fysisk aktivitet.

 

Jeg prøver å tenke at det er angst, men det er såpass forstyrrende og ekkelt at jeg noen ganger føler det er noe galt. Skal jeg fortsette å prøve å overse det eller burde jeg utrede enda grundigere? Jeg er en 28 år gammel mann.

Hei!

 

Jeg har selv startet med å våkne mye om nettene.

 

Jo mer alkohol jeg har drukket jo verre blir det.

 

Hvis jeg ikke drikker alkohol sover jeg bedre.

 

Men ofte må jeg drikke alkohol for å klare slappe helt av, jeg har aldri hatt det sånn før, men etter litt vin er jeg mer avslappet og mindre lei meg,

 

Men søvnkvaliteten er elendig, så det blir en dårlig spiral, lite søvn, mer nedstemt, vin, mer oppstemt, men så får ikke sove også neste døgn enda verre:-(

 

Det er blitt sånn at etter en lang arbeidsdag tenker jeg at snart hjemme og allerede innenfor døren, mens jeg starter på middag begynner jeg å drikke vin.

 

Mange drikker mye alkohol og er ikke obs på i hvor stor grad alkohol forstyrrer søvnkvalitet, man sovner, men sover urolig.

Anonymous poster hash: 7c84d...68b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
Den 28.2.2015 at 19.03, AnonymBruker skrev:

Hei!

 

Jeg har selv startet med å våkne mye om nettene.

 

Jo mer alkohol jeg har drukket jo verre blir det.

 

Hvis jeg ikke drikker alkohol sover jeg bedre.

 

Men ofte må jeg drikke alkohol for å klare slappe helt av, jeg har aldri hatt det sånn før, men etter litt vin er jeg mer avslappet og mindre lei meg,

 

Men søvnkvaliteten er elendig, så det blir en dårlig spiral, lite søvn, mer nedstemt, vin, mer oppstemt, men så får ikke sove også neste døgn enda verre:-(

 

Det er blitt sånn at etter en lang arbeidsdag tenker jeg at snart hjemme og allerede innenfor døren, mens jeg starter på middag begynner jeg å drikke vin.

 

Mange drikker mye alkohol og er ikke obs på i hvor stor grad alkohol forstyrrer søvnkvalitet, man sovner, men sover urolig.

 

Anonymous poster hash: 7c84d...68b

Hei,

Jeg ser innlegget ovenfor er neste ett år gammelt, men svarer her allikevel.

De tingene dere nevner med å våkne med rask puls er noe jeg stadig opplever, gjerne er jeg glovarm og svett i tillegg.
Jeg må ha det veldig kaldt på soverommet, og bruker bare en veldig tynn dyne over meg.

Men etter at jeg ble utredet for søvn-apnè er det tydelig at det er periodiske lange pustestopp som er den egentlige årsaken til problemene for min del.

Etter å ha sovet en natt på sykehuset med instrumenter og puls-måler ble det konstantert middels alvorlig søvn-apne, med lengste pustestopp på 43 sekunder :-( 

AHI var 18,9 og steg til 38 når jeg lå på ryggen. Snorker mye og det tetter seg i svelget, men jeg har til største del "sentral" apnè, dvs. signalet fra hjernen om at man skal puste når man sover feiler av og til. Dette er ikke uvanlig, og hjernen begynner å jobbe for å vekke deg slik at man ikke dør av surstoffmangel. Jeg er ikke overvektig, min BMI er vel 26,6 (184cm/90kg).

Jeg har ganske mange pustestopp i løpet av natten, og føler meg ofte helt råtten når jeg våkner. Jeg våkner stadig vekk og får sjelden mer enn 3-4 timer sammenhengnde søvn. Våkner ofte med følelsen av at øynene er fulle av grus. Har også noen merkelige frysnings-følelser i leggene og halve hodet.

Jeg har hatt en del ekstraslag og hjertebank i perioder, dette kommer og går. Har også av og til hjertebank etter å ha spist litt mye, omtrent som om magesekken presser på hjertet og påvirker hjerterytmen. Har gått med 24-timers EKG og skal på møte om dette snart, det er nok noe som var synlig med uregelmessig hjerterytme der. Har slitt med disse problemene i 4-5 år.

Søvn-apnè kjennetegnes ved:

- tørr i munnen når man våkner (puster mest med åpen munn når man sover)
- våkner med hodepine om morgenen
- sliten og uopplagt om dagen
- må opp og late vannet flere ganger om natten
- sovner lett om dagen
- våkner med hjertebank/rask puls/svetter om natten
- Ofte marerittaktige drømmer (dette er hjernen som jobber for å vekke deg når du har pustestopp)

Farene ved søvn-apnè er hjerneblødning eller hjerteproblemer hvis man ikke får pustemaskin (CPAP) eller snorkeskinne.

Jeg har fått CPAP maskin, men sliter litt med å bruke den maska om natten. Men maskinen hjelper helt klart.

Jeg anbefaler at dere tar en utredning for søvn-apnè, selv om det ikke er sikkert at det er det som er årsaken til problemene. Men man kan jo starte der. Man finner mye om søvn-apnè på nettet.

Mvh

Snorke-gutt (47)

 

 

Anonymkode: d000f...a0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...