Gå til innhold

- Flyktningene må få psykisk oppfølging


gråstein

Anbefalte innlegg

Tove Gundersen, generalsekretær, Rådet for psykisk helse:

I Rådet for psykisk helse er vi bekymret for det manglende helsetilbudet til flyktningene som kommer hit. De er på flukt fra krig og traumer, og den vanskelige reisen kan gi mange av dem enda flere traumer på veien mot et tryggere liv.

Den voldsomme flyktningstrømmen mot Europa gjør at ingen kan være sikre på hvor mange som vil søke asyl i Norge. Det eneste sikre er at det blir mange.

Og statsminister Erna Solberg forventer enda flere neste år. Asylsøkerne skal ifølge statsministeren få et enkelt, men skikkelig tilbud. Men dette må ikke gå på akkord med god psykisk helsehjelp.

Men får asylsøkerne hjelp med sine psykiske helseproblemer? Sven Mollekleiv i Norges Røde Kors er blant dem som er svært bekymret og frykter konsekvensene av manglende hjelp med de psykiske belastningene.

Røde Kors bidrar med frivillige, både helsepersonell og flyktningguider. Nå trenger vi at også psykiatere, psykologer, fastleger og annet helsepersonell går sammen for å hjelpe flyktninger som kommer med psykiske helseplager.

Situasjonen er ekstraordinær og krever mye av mange. Engasjementet fra frivillige viser et stort potensial.

Samarbeidet mellom frivillige og etablerte helsetilbud er en forutsetning for å lykkes. Det krever tydelig ledelse. Rådet for psykisk helse vil påpeke at myndighetene har et ansvar for at helsetilbudet finnes, og at de må bidra til at det er ressurser til dette der flyktningene skal bo.

Syntes man at man får et dårlig tilbud av det offentlige helsevesenet nå, blir det sannsynligvis enda dårligere i årene som kommer. Men slik er det vel egoistisk å tenke?

Endret av gråstein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det viktigere at flyktninger får hjelp enn andre med psykiske problemer? Jeg tipper at enda fler vil havne utenfor arbeidslivet dersom helsekøene skal bli enda lengre. Begynner å bli mye utgifter og lite inntekter for denne staten syns jeg. Jeg er oppriktig bekymra selv om jeg prøver å ikke tenke altfor mye på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste om en studie av bosniske flyktninger som viste at nær halvparten hadde alvorlige depresjoner eller PTSD flere år etter at de hadde opplevd krig, vold og flukt. Mange hadde begge diagnosene. De som har flyktet fra Syria vil sikkert ha lignende bagasje med seg, og så kommer usikkerheten rundt asylstatusen på toppen av det. Vi må nok regne med lange ventelister både hos fastlegen og i psykiatrien i framtida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

grublerijenta

Syntes man at man får et dårlig tilbud av det offentlige helsevesenet nå, blir det sannsynligvis enda dårligere i årene som kommer. Men slik er det vel egoistisk å tenke?

Nei, jeg synes ikke det er egoistisk å tenke slik.  Det er vel sannsynlig å tenke at det blir knapphet på godene fremover.  Enig med NHD som sier at det er en realistisk tanke.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det viktigere at flyktninger får hjelp enn andre med psykiske problemer? Jeg tipper at enda fler vil havne utenfor arbeidslivet dersom helsekøene skal bli enda lengre. Begynner å bli mye utgifter og lite inntekter for denne staten syns jeg. Jeg er oppriktig bekymra selv om jeg prøver å ikke tenke altfor mye på det.

Jeg også. Men jeg lurer virkelig på hva Judas-politikerne på Stortinget egentlig mener om saken.

Anonymkode: 1959e...0b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg leste om en studie av bosniske flyktninger som viste at nær halvparten hadde alvorlige depresjoner eller PTSD flere år etter at de hadde opplevd krig, vold og flukt. Mange hadde begge diagnosene. De som har flyktet fra Syria vil sikkert ha lignende bagasje med seg, og så kommer usikkerheten rundt asylstatusen på toppen av det. Vi må nok regne med lange ventelister både hos fastlegen og i psykiatrien i framtida.

Like godt å gi opp da, for fremtidsutsiktene har vel aldri sett mørkere ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Like godt å gi opp da, for fremtidsutsiktene har vel aldri sett mørkere ut.

Hva legger de i "gi opp" ? :mellow:

Anonymkode: 22a93...8d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes man at man får et dårlig tilbud av det offentlige helsevesenet nå, blir det sannsynligvis enda dårligere i årene som kommer. Men slik er det vel egoistisk å tenke?

Mens hver flyktning har sin spesielle historie og sine personlige sorger, har de alle til felles et uvanlig mot - et mot til ikke bare å overleve, men til å holde ut og gjenoppbygge sine knuste liv.

http://www.aftenposten.no/amagasinet/Frode-Thuen-Flyktningene-blant-oss-har-store-ressurser-8174417.html

 Ved å trekke opp stigen og bli angstfylt kretsende om hva vi vil ha, uten at «andre» skal få andel i det, ender vi som fremmede i verden, ubehjelpelige i møtet med livets skyggesider ikke bare hos andre, men også hos oss selv. Materielt rike, kanskje, men fattige i alt annet.

http://www.nrk.no/ytring/rik-eller-fattig_-1.12544506

regning, matematisk aversjon mot fakta og mer presise mulige betraktninger og  faktafravikelse, er et stort problem fordi det knebler en saklig debatt, men fyrer opp under fordommer og avliver fornuft, diskusjon, problemløsning og refleksjon.

http://tjomlid.com/2015/08/16/frp-villeder-om-syria-flyktninger/

det er ofte knepene som blir brukt i presentasjonen av hva flyktingene "koster oss",

jeg syns vi må huske på hva vi handikappede , syke, plagede, og noen ganger klagete, systete, redde, lett-krenkede, og veldig navle-beskuende koster samfunnet, (enten vi jobber eller blir fulgt forsørget av nav)

hvorfor skal vi ha så mye større rettigheter enn de som har mot til å flykte fra krig over hav i gummibåt eller gå 100 mil med gnagsår uten å klage over angst ( og mange av disse er faktisk noen ganger bare 6 år....) lydsensitivitet, eller andre menneskers mulige nedlatende blikk fordi vi handler kl 11.00 på Rimi...???, ja hva tenker kassadama da om meg? hvordan ser hun eller han sikkert ikke skikkelig ned på meg.....ehhh......ja om vi bare er nok paranoide, så tenker man sånn. Er dette ressurser å bygge samfunnet på?

jeg forstår ikke hvordan man som paranoid syk gnien navlebeskuende, og alt det andre jeg sikkert nå glemmer, ikke kan se ressusrene det er i alle de som feks har gått 150 mil eller mer.

er det rom og takhøyde for sånne som oss, burde det finnes rom for de som er mye mer til å stå på enn de fleste av oss.

hvorfor kan vi ikke da møte andre, med rett og slett, minst like stor rett på hjelp og solidaritet, som vi selv blir hjulpet med og møtt med av veldferdsstaten Norge? Ja de fleste asylsøkere strever med noe, men mer enn alle oss nordmenn med ymse psykiske lidelser, ryggvondt, fyllesyke, autisme, psykose, paranoidtet, m.m. så er faktisk flyktningene en mye større ressurs enn vi tror,

men da må man velge lese fakta, seriøse studier og ikke FRP propaganda, med dårlig belegg for tall og fakta,

 

enten vi blir sørget for av nav eller 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men da må man velge lese fakta, seriøse studier og ikke FRP propaganda, med dårlig belegg for tall og fakta, 

 

Fakta er at velferdsstaten står for fall hvis dette skal forsette. Det er basert på tørre fakta fra SSB, ikke subjektiv synsing. 

Vi må tørre å debattere velferdsstatens fremtid

http://www.aftenposten.no/meninger/kommentarer/Vi-ma-torre-a-debattere-velferdsstatens-fremtid--Ola-Storeng-8214248.html

Fortsetter flyktningstrømmen til Norge på samme nivå som i år vil den totale regningen utgjøre en tidel av oljefondet.

– Jeg tror det er viktig å bevisstgjøre folk på at snillhet koster. På lang sikt har man ikke noe valg. Man må øke skattene eller skjære ned på offentlige utgifter. Det vi har i oljefondet er ikke nok, sier forskningsleder Erling Holmøy i Statistisk Sentralbyrå (SSB) til NRK.

– De vil jobbe relativt lite, og dermed betaler de relativt lite i skatt – i forhold til det de mottar av offentlige goder. Det er dels i form av trygdeytelser og sosiale stønader, bostøtte og lignende, og det er også i form av de helsetjenester og utdanningstjenester vi skal skattefinansiere, forteller Holmøy.

http://www.nrk.no/norge/flyktningene-kan-koste-750-milliarder-kroner-1.12614959

Det vil også bli politik uro og mer ekstremisme. Fremtidig borgerkrig?

Statsviter Francis Fukuyama: – Senk farten på inntaket av flyktninger

Økt høyrepopulisme og sinte flyktninger vil føre til politisk tilbakeslag. Det er pessimistiske spådommer statsviter Francis Fukuyama har for Europas fremtid.

Det er uunngåelig at de høyrepopulistiske partiene i Europa vil fortsette å vokse. De ønsker å beholde landets kultur, noe som ikke er helt urimelig. Det kommer til å bli vanskelig å assimilere folk om ikke landene senker farten på inntaket av flyktninger. Migrantene kommer til å bli sinte og misfornøyde. Det må Europa være bedre forberedt på.

http://www.aftenposten.no/kultur/Francis-Fukuyama--Senk-farten-pa-inntaket-av-flyktninger-8192838.html

****

Vi får se om du er like positiv den dagen du mister brukerstyrt assisent, gratis tannlege, gratis briller og andre NAV-tilbud, og det blir kutt i trygden din, og det samme skjer med hjelpen dine barn får.

Endret av gråstein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelene du virker (gjennom dine ord) å være opptatt av å dele kaka med flest mulig, samtidig som du (gjennom dine  handlinger) viser at du er er opptatt av å maksimere din og dine barn sin del av kaka .. det kan virke noe merkelig for utenforstående, er det noen logikk bak dette eller ?

Anonymkode: 22a93...8d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Madelene du virker (gjennom dine ord) å være opptatt av å dele kaka med flest mulig, samtidig som du (gjennom dine  handlinger) viser at du er er opptatt av å maksimere din og dine barn sin del av kaka .. det kan virke noe merkelig for utenforstående, er det noen logikk bak dette eller ?

Anonymkode: 22a93...8d8

En interessant observasjon, men tror ikke du får svar.

Anonymkode: 9bef3...8d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Like godt å gi opp da, for fremtidsutsiktene har vel aldri sett mørkere ut.

Jeg tror ikke det hjelper å gi opp, men det kan sikkert være greit å forberede seg på at det kan bli lengre ventelister og innstramminger i velferdsgodene etter hvert hvis ikke flyktningstrømmen plutselig avtar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Madelene du virker (gjennom dine ord) å være opptatt av å dele kaka med flest mulig, samtidig som du (gjennom dine  handlinger) viser at du er er opptatt av å maksimere din og dine barn sin del av kaka .. det kan virke noe merkelig for utenforstående, er det noen logikk bak dette eller ?

Anonymkode: 22a93...8d8

Jeg synes ikke dette er så ulogisk. Jeg tenker at det er helsevesenet sin oppgave å prioritere helsetjenester - ikke pasientens.

Hvis jeg er syk, bestiller jeg time hos legen. Så får legen prioritere. Jeg lar ikke være å bestille time fordi jeg tenker at det sikkert er en annen som trenger timen mer enn meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke dette er så ulogisk. Jeg tenker at det er helsevesenet sin oppgave å prioritere helsetjenester - ikke pasientens.

Hvis jeg er syk, bestiller jeg time hos legen. Så får legen prioritere.

Og legen prioriterer de som er flinket til å mase og klage, og etter trynefaktor.

 

Jeg lar ikke være å bestille time fordi jeg tenker at det sikkert er en annen som trenger timen mer enn meg.

Er man virkelig villig til å godta dårligere helsetilbud, eller er det bare prat og hykleri (andre får ta "regningen")?

Endret av gråstein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Den første setningen din er rett ut sagt bare tull!

Innen alle spesialiteter prioriterer en etter nasjonale prioriteringskriterier. Du kan søke dem opp på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den første setningen din er rett ut sagt bare tull!

Innen alle spesialiteter prioriterer en etter nasjonale prioriteringskriterier. Du kan søke dem opp på nettet.

Finnes det for alle spesialister? Jeg har kun funnet den for psykiatri.

Skulle vært interessant å lese en tilsvarende for hjerte-karsykdom, da spesielt for arytmier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

"Alle" var kanskje å ta litt hardt i, men det finnes svært mange. Google "prioriteringsveileder hjertesykdommer".

 

 

Endret av Nils Håvard Dahl, psykiater
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...