Gå til innhold

- Flyktningene må få psykisk oppfølging


gråstein

Anbefalte innlegg

Den første setningen din er rett ut sagt bare tull!

Innen alle spesialiteter prioriterer en etter nasjonale prioriteringskriterier. Du kan søke dem opp på nettet.

Du må være grenseløst naiv hvis du mener slike prioriteringer er helt objektive (dog, det var ikke mange dagene siden du skrev at de som maste mest fikk mest hjelp).

Og jeg snakker av egen erfaring. Etter 10-12 år i helsevesenet er eneste tilbudet piller, som jeg har blitt helt ødelagt og totalt lat zombie av (var alt annen enn "lat" tidligere), til tross for MADRS score på 32, tre angst diagnoser + tre pf diagnoser som senere ble endret til AS. Men det er kanskje ikke en alvorlig nok diagnose til at det finnes noe tilbud? Uten at det kanskje spiller noen rolle nå som "tilbudet" kommer til å bli vesentlig dårligere i årene som kommer.

Og jeg fykter virkelig fremtiden med den gjengen Quisling-politikere vi har. Hvorfor kan de ikke dele ut blåsyre-tabeletter så man kan slippe denne seigpiningen, dette helvete?

Endret av gråstein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Hvis du er nedprioritert, skyldes det sannsynligvis at tidligere behandling ikke har hatt særlig effekt og/eller at din AS er så dominerende i ditt sykdomsbilde, og som kjent finnes det ingen kjent, effektiv behandling for AS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er nedprioritert, skyldes det sannsynligvis at tidligere behandling ikke har hatt særlig effekt og/eller at din AS er så dominerende i ditt sykdomsbilde, og som kjent finnes det ingen kjent, effektiv behandling for AS.

Merkelig da at andre på dette forumet også med AS diagnose får masse hjelp, som tydeligvis har svært god effekt.

Jeg har aldri fått annen "behandling" en  piller.

Men det er tydeligvis forskjell på folk.

Uansett tror jeg diagnosen er feil. Er sannsynligvis psykopat. Tror det passer bedre.

Endret av gråstein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må være grenseløst naiv hvis du mener slike prioriteringer er helt objektive (dog, det var ikke mange dagene siden du skrev at de som maste mest fikk mest hjelp).

Og jeg snakker av egen erfaring. Etter 10-12 år i helsevesenet er eneste tilbudet piller, som jeg har blitt helt ødelagt og totalt lat zombie av (var alt annen enn "lat" tidligere), til tross for MADRS score på 32, tre angst diagnoser + tre pf diagnoser som senere ble endret til AS. Men det er kanskje ikke en alvorlig nok diagnose til at det finnes noe tilbud? Uten at det kanskje spiller noen rolle nå som "tilbudet" kommer til å bli vesentlig dårligere i årene som kommer.

Og jeg fykter virkelig fremtiden med den gjengen Quisling-politikere vi har. Hvorfor kan de ikke dele ut blåsyre-tabeletter så man kan slippe denne seigpiningen, dette helvete?

Hvilken hjelp er det du (optimalt sett) kunne ønske deg?

Hvis du har null effekt av antidepressiva eller hva det er du bruker nå, og kun har effekt av benzo, så forstår jeg ikke hvorfor du ikke får lov å bruke et langtidsvirkende benzopreparat fast? Jeg mener, en boks med Rivotril (for eksempel) koster jo 120 kroner.. og når ikke noe annet hjelper, så burde det vel være greit med en form for behandling som kan gjøre at livet blir verdt å leve?

Eller er det annen behandling du skulle ønsket deg? Har du effekt av samtaleterapi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig da at andre på dette forumet også med AS diagnose får masse hjelp, som tydeligvis har svært god effekt.

Jeg har aldri fått annen "behandling" en  piller.

Men det er tydeligvis forskjell på folk.

Uansett tror jeg diagnosen er feil. Er sannsynligvis psykopat. Tror det passer bedre.

Hei!

Jeg tror det har både med flaks å gjøre og hvor tydelig symtpomene på autisme som de ser etter er.(en miks)

jeg hadde selv "flaks", med kompetansen til det første stedet jeg kom til tror jeg, I tillegg hadde jeg akkurat symptomene de etter, dvs mer "guttesymptomer" på asperger, feks ang interesser( matematikk, dinosaurer og astronomi, botanikk), samt ingen øyekontakt, dårlig formidlingsevne på alt annet enn fakta m.m. og  I tillegg kom jeg til psykiatere som ser på habilitering som habilitering og ikke forveksler det med rehabilitering. Har man autisme trenger man forklaringer og hjelp på veien, og ikke medisiner . Men er man uheldig og går veien om andre diagnoser, så havner man sikkert lettere ut i medisin-uføre, som jeg mener er et skikkelig uføre om man har autisme og trenger mer av typne forklaringer, praktisk hjelp og veiledning og over lang tid.

for døtrene mine har jeg "gått" etter ekspertisen (når jeg forstod at man må faktisk det), dvs jobbet hardt for å få dem utredet på steder med god kompetanse, da de ikke oppfører seg sånn som en asperger i følge lærerbøker beskriver.

For din del, tror jeg det fins god hjelp, men at du må gå veien langt utenom dps.

(jeg kan ta feil...men det er en erfaring jeg har gjort gjennom mange jeg har skrevet med, også min egen, som regel vet de langt mer om utviklingsforstyrrelser på nevrohabiliteringer, og ikke på DPS`er, slik at du kan be om en henvisning til dem istedet.)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg hadde jeg akkurat symptomene de etter, dvs mer "guttesymptomer" på asperger, feks ang interesser( matematikk, dinosaurer og astronomi, botanikk), samt ingen øyekontakt, dårlig formidlingsevne på alt annet enn fakta m.m. og 

Omtrent samme symptomer jeg har det.

 

 I tillegg kom jeg til psykiatere som ser på habilitering som habilitering og ikke forveksler det med rehabilitering. Har man autisme trenger man forklaringer og hjelp på veien

Forstår ikke helt hva man trenger forklaringer på, og hvordan det skal hjelpe.

Endret av gråstein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Omtrent samme symptomer jeg har det.

Forstår ikke helt hva man trenger forklaringer på, og hvordan det skal hjelpe.

Hei!

Vel det er vel kanskje personavhengig også, men for min del så hjalp det få forklaringer på de mellommenneskelige rellasjoner. Jeg fikk i vertfall selv svar på mye angående andre mennesker.

Men hadde jeg ikke likt å skrive, så hadde jeg neppe fått mye hjelp, jeg var ganske taus før, men når jeg skrev før timene, til min psykiater, så leste hun mailene, noen ganger på timen, inni seg eller hørbart, og svarte på og kommenterte, både mine opplevelser, tanker, følelser, og erfaringer.

For min del ville ikke et år terapi hjulpet meg, det var alt for mye jeg ikke forstod, for min del tok det laang tid, og forutsatte nok å treffe en psykiater som ble så engajsert i å hjelpe meg. Nå vet jeg at tilsvarende hjelp jeg fikk, får andre voksne ved autismesentere rundt om i verden.

Jeg er glad jeg takket ja til hjelpen, fordi selv om jeg ikke var særlig formidlingsglad muntlig, så fikk jeg lov å skrive, og ved å forstå mer og lære forstå ting i hverdagen fra andre menneskers perspektiv, kom en økende forståelse og en følelse av økt trygghet, samt nysgjerrighet også.

sagt på denne måten, det var mange ting i livet som hadde gått meg hus forbi pga av min autisme, da jeg oppdaget det ville jeg prøve skjønne det andre også, da jeg gjorde det, fikk jeg et bedre liv.

Men pga av at det ikke fins autismesentre for voksne i Norge, tror jeg det ofte er tilfeldig og langt mellom hjelpen for oss med autisme. Men på nevrohabiliteringer fins kompetansen om man kommer inn der.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Uansett tror jeg diagnosen er feil. Er sannsynligvis psykopat. Tror det passer bedre.

Du begynner å høres ut som en annen kjenning :ph34r:

Anonymkode: 22a93...8d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyktninger har en tendens til å vise fing til meg uten at jeg har sagt eller gjort noenting som helst mot dem. Jeg opplevde det mens mamma skulle kjøre ut av parkeringen fra et senter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok. jeg visste ikke det, men det virket som han mente det, fordi han brukte utroppstegn og sånne stygge ord. Jeg sa han var øedo fordi han var så kjempeslem mot meg når han sa jeg gjorde innvandrdrene noe dumt og at jeg var jøde og dame og funksjonshemmet og at jeg hadde meg selv å takke. Jeg forstår ikke at han mente dette ironisk. Han skreiv jo ikke "bare tulla" i etterkant.

Man pleier ikke å skrive at man tuller når man er ironisk. Det tar bort litt av poenget. Jeg mener også at dette var ment ironisk. Han satte det litt på spissen og brukte utropstegn nettopp for å overdrive slik at ironien skulle komme tydelig fram. Det var nok ikke ment personlig mot deg på noen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man pleier ikke å skrive at man tuller når man er ironisk. Det tar bort litt av poenget. Jeg mener også at dette var ment ironisk. Han satte det litt på spissen og brukte utropstegn nettopp for å overdrive slik at ironien skulle komme tydelig fram. Det var nok ikke ment personlig mot deg på noen måte.

ok. Unskyld alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg gjorde ingenting sa jeg jo, din jævla frekke pedo faen. Jeg kan da ikke for at jeb er født kvinne...

hviss det var ironi han anonyme brukeren kom med bare, beklager jeg dette utsagnet meget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Vel det er vel kanskje personavhengig også, men for min del så hjalp det få forklaringer på de mellommenneskelige rellasjoner. Jeg fikk i vertfall selv svar på mye angående andre mennesker.

Men hadde jeg ikke likt å skrive, så hadde jeg neppe fått mye hjelp, jeg var ganske taus før, men når jeg skrev før timene, til min psykiater, så leste hun mailene, noen ganger på timen, inni seg eller hørbart, og svarte på og kommenterte, både mine opplevelser, tanker, følelser, og erfaringer.

For min del ville ikke et år terapi hjulpet meg, det var alt for mye jeg ikke forstod, for min del tok det laang tid, og forutsatte nok å treffe en psykiater som ble så engajsert i å hjelpe meg. Nå vet jeg at tilsvarende hjelp jeg fikk, får andre voksne ved autismesentere rundt om i verden

 

 

Det kan sikkert være til hjelp for noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken hjelp er det du (optimalt sett) kunne ønske deg?

Vet ikke. Det ville hjulpet å kunne fungere normalt sosialt og ha en vanlig jobb. Men i følge NHD finnes det ikke virksom behandling, og det er jo ganske deprimerende i seg selv.

Hvis du har null effekt av antidepressiva eller hva det er du bruker nå, og kun har effekt av benzo, så forstår jeg ikke hvorfor du ikke får lov å bruke et langtidsvirkende benzopreparat fast? Jeg mener, en boks med Rivotril (for eksempel) koster jo 120 kroner.. og når ikke noe annet hjelper, så burde det vel være greit med en form for behandling som kan gjøre at livet blir verdt å leve?

Jeg har ikke noe problem med å få benzo fra fastlegen. Men blir så sløv og trøtt (og mer deprimert?) av det, så vil ikke bruke for mye heller.

Eller er det annen behandling du skulle ønsket deg? Har du effekt av samtaleterapi?

Nei, "prating" hjelper ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke. Det ville hjulpet å kunne fungere normalt sosialt og ha en vanlig jobb. Men i følge NHD finnes det ikke virksom behandling, og det er jo ganske deprimerende i seg selv.

Jeg har ikke noe problem med å få benzo fra fastlegen. Men blir så sløv og trøtt (og mer deprimert?) av det, så vil ikke bruke for mye heller.

Nei, "prating" hjelper ikke.

Hvordan responderer du på stimulerende midler egentlig? Våkner du og kvikkes opp av en kaffekopp? Du sier jo at du blir dopet ned av AD, men har du prøvd noe som går den andre veien? Tenker f.eks på Wellbutrin mot depresjonen, hvis du samtidig får bruke benzo mot angsten?

Bare tenker høyt (og løsningsorientert) på noe jeg egentlig verken har peiling på eller burde mene noe om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan responderer du på stimulerende midler egentlig? Våkner du og kvikkes opp av en kaffekopp? 

 

Drikker ikke kaffe, men får hjertebank, mer angst og problemer med søvn av for mye koffein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd amfetamin?

Nei, tør ikke prøve flere medisiner som tuller med hjernekjemien.

mange med asperger har også  add.

Det tviler jeg på, men det er selvfølgelig umulig å vite sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...