Gå til innhold

Jeg sier, walla


mxxmas

Anbefalte innlegg

Fordi de forakter kuffar. Ellers kan sikkert madeleine gi et godt svar.

Anonymkode: 4d42c...df3

Jeg er klar over det, men vet også at det er lite jeg kan gjøre.  Jeg har prøvd, men resultatet var ikke vellykket.  Jeg tror neppe Madelaine kan gi meg svaret :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bor på samme plass som før, men tror kanskje det kommer av at når de store ungene var yngre så hadde de endel venner som ikke var norske.  Jeg tror verden har forandret seg og minstemann har bare norske kamerater.  Jeg synes det er litt trist at dette skille har oppstått.  Hvordan intergrere innvandrere når de ikke vil vanke med nordmenn?  Jeg trodde det var stor forskjell før men forskjellene har bare blitt enda større.

Ja det er et viktig spørsmål.

Men igjen, det var jo ikke mange muslimer på "vår" skole, men den ene familien vi fikk litt kontakt med som var muslimer der, viste jo også at det var lettere for muslimer å integrere seg blant mennesker som tok vare på kultur og tradisjoner.

Jeg tror en del muslimer, spesielt kanskje muslimer, opplever den norske kulturen, som jeg vil kalle ukultur-delen av vår kultur, da tenker jeg på fyllefester, enten julebord, russetid, chartersvein m.m. som nokså skremmende og avskyelig, noe jeg deler deres syn på, da når disse tingene med flere består av glede ved å drikke seg syk til stadighet.

Jeg oppdaget også at vi, selv om vi ikke er avholdsmennesker, bare edrue og stabile, fikk mye respekt bare fordi vi tok vare på våre familier. Og det er ikke noe unorskt egentlig, å skulle ta vare på familie og slekters gang, 

det er mulig en del innvandrere bosetter seg i områder, der det er mye ustabilitet blant nordmenn, jeg vet ikke dette, jeg tenker høyt. Men når det er sagt, selv om det er mange gode og stabile familier vest for akerselven, så har vi "vestkantforeldre" virkelig mange utfordringer å ta tak i, (du skjønner sikkert hva jeg tenker på, avisene er jo fulle av politiets oppgitthet, ) og inni mellom står noen "vestkantforeldre" frem og forteller hvor krenket de følte seg da politiet stoppet forran deres hus sist helg da foreldre var i utlandet/på fest/på hytten sin el.l. og barna var alene hjemme. Jeg leste en artikkel om det i avisen en dag, i tillegg hadde politiet ringt foreldrene og fortalt at det gikk rykter om fest hos dem til helgen og at de lurte på om voksne skulle være hjemme....nei sa mammaen, og avviste politiets anbefalninger :-( fy tenkte jeg, for en disrespekt, Også reiste foreldrene og barna var alene og to politibiler kjørte innom etter klage fra en nabo om bråk, og da ble det for mye for fru vestkantmor:oså fikk hun til og med hele sin frustrasjon på trykk i aftenposten, hm.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er et viktig spørsmål.

Men igjen, det var jo ikke mange muslimer på "vår" skole, men den ene familien vi fikk litt kontakt med som var muslimer der, viste jo også at det var lettere for muslimer å integrere seg blant mennesker som tok vare på kultur og tradisjoner.

Jeg tror en del muslimer, spesielt kanskje muslimer, opplever den norske kulturen, som jeg vil kalle ukultur-delen av vår kultur, da tenker jeg på fyllefester, enten julebord, russetid, chartersvein m.m. som nokså skremmende og avskyelig, noe jeg deler deres syn på, da når disse tingene med flere består av glede ved å drikke seg syk til stadighet.

Ja, det er ille med disse fæle folkene fra arbeiderklassen, de enslige mødrene, alle de trygdede, alkoholikere og narkomane, og annet avskum på østkaten. Du er sikkert glad du slipper å ha noe å gjøre med dem til vanlig.

Anonymkode: 9973e...5f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er ille med disse fæle folkene fra arbeiderklassen, de enslige mødrene, alle de trygdede, alkoholikere og narkomane, og annet avskum på østkaten. Du er sikkert glad du slipper å ha noe å gjøre med dem til vanlig.

Anonymkode: 9973e...5f1

Nei

 må vel heller si jeg savner det. Er jo fra arbeiderklassen selv og trygdet;) trenger ikke være alkoholiker og narkoman da...skjønt når jeg tenker meg om, akoholisme er veldig vanlig på vestkanten, kanskje veldig utbredt , og enslig mor er man vel mer av situasjon og med den sorg og følgene ingen egentlig ønkser seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

magen min ser bedre ut nå pga styrketrening

enn den gjorde da jeg veide 10 kg mindre!!!

da måtte jeg alltid gjemme magen bak veska mi

det trenger jeg ikke nå

Så bra! Du er god :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I mine timer må elevene ned og gjøre ti push-ups hver gang de sier "walla". Jeg hater det ordet!

Nå måtte jeg spørre guttungen som går i 2. gym her og han så ut som et spørsmålstegn. Jentungen er ikke hjemme, men jeg er temmelig sikker på at jeg vil få samme reaksjon når jeg spør henne. Kan det være et Oslo-fenomen? Begge mine har i alle skoleår hatt flere fremmedkulturelle i klassen sin så det skyldes ikke at de ikke har omgåttes muslimer i alle fall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå måtte jeg spørre guttungen som går i 2. gym her og han så ut som et spørsmålstegn. Jentungen er ikke hjemme, men jeg er temmelig sikker på at jeg vil få samme reaksjon når jeg spør henne. Kan det være et Oslo-fenomen? Begge mine har i alle skoleår hatt flere fremmedkulturelle i klassen sin så det skyldes ikke at de ikke har omgåttes muslimer i alle fall. 

Hvis du mener at de ikke kjenner til utrykket, så er jeg enig,

heller ikke mine barn, kjenner til det, annet enn at de har artikler om kebabnorsk, i norsk på skolen.

Men mer enn det, har faktisk de to eldste reist til steder av Oslo, der sånt språk snakkes, også av nordmenn, så det er en utglidning av språket.

Jeg har selv reist til et slikt sted i Oslo, jeg reiste uten fordommer, (eller jeg hadde fordommer, men jeg tenkte dette stemmer ikke, jeg er open-minded) etter å ha blitt "jaget" av utenlandske banditter, dvs kriminelle, som gjorde det umulig for oss og oppholde oss i den bydelen, setter det selvsagt en klar grense for at vi reiser dit igjen. Både barna og jeg skjønte at her oppholder man seg ikke alene på kveldstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå måtte jeg spørre guttungen som går i 2. gym her og han så ut som et spørsmålstegn. Jentungen er ikke hjemme, men jeg er temmelig sikker på at jeg vil få samme reaksjon når jeg spør henne. Kan det være et Oslo-fenomen? Begge mine har i alle skoleår hatt flere fremmedkulturelle i klassen sin så det skyldes ikke at de ikke har omgåttes muslimer i alle fall. 

Det kan være at det er et uttrykk som foreløpig kun finnes på Sør-østlandet hvert fall. Jeg hørte om dette på Sørlandet allerede for 10 år siden. I dag omgås jeg ikke denne aldersgruppen, så jeg visste ikke at det var i bruk fortsatt. Jeg vet forsåvidt heller ikke hvilke andre uttrykk "kidza" i dag bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BrukerErHeltAnonym

Nei det er det ikke,

det er et resultat av dårlig planlegging og dårlig integrering og dårlig utvelgelse av de som trenger beskyttelse, som igjen er vår skyld.

alt koker ned til at når man mister forstand og evne til å tenke rasjonelt, så polariseres debatter og man får polarisering av politikk, og enda verre handling og konsekvenser, noe av det opplever vi nå.

Det er en masse  mennesker som trenger vår beskyttelse, særlig minoriterer i muslimske land, enten de er amadhia muslimer, sufier,  muslimske peoeter, muslimske fritenkere, kvinner og barn, kristne,  at vi MÅ fylle opp landet vårt av tidligere råtasser av muslimske menn (satt på spissen nå, men menn og gutter som både har drukket geitemelk hver dag, blitt forgudet fra fødsel og hatt førsteplass i sine familier) det er vårt ansvar, det er politikken vi har valgt å følge på bekostning av en mer fornuftig praksis vi kunne valgt.

Denne praksisen tror jeg er en konsekvens av at vi ikke kan diskutere, men istedet driver med fordummende skittkasting mellom politiske fløyer.

 

Dokumentaren om Elias bør du ta deg tid til å se. Slik er det for nordmenn å vokse opp i det multikulturelle samfunnet du til stadig snakker så varmt om. Hvorfor ikke flytte dit selv? Eller vil du ikke utsette barna dine for det? 

Det som er noe påfallende er det at det de som lever vel beskyttet i sine hvite enklaver på vestkanten som snakker på flott om det multikulturelle samfunnet, IKKE de som lever i det. De flykter fra det.

http://www.nrk.no/norge/med-svinekjott-til-helvete-1.6296199

- Muslimene på skolen sier at du kommer til djevelen når du spiser gris, forteller Elias (8). Han hadde vanskelig for å få venner på en nesten helmuslimsk skole.

- Det var veldig mange muslimer så det ble vanskelig å få venner. Det er så mange ganger jeg har vært lei meg, at jeg vet ikke helt hvor mange ganger det er.

Moren til Elias, Ingunn Solli, forteller i onsdagens Spekter på NRK2 at hun fikk advarsler før Elias begynte på skole i Oslo.

- Advarslene gikk ut på at det var 97 prosent med fremmedspråklig bakgrunn på skolen, men vi var ganske sikre på at det kom til å gå veldig bra, forteller Ingunn.

En av lærerne ved den gamle skolen fortalte foreldrene hans at Elias trolig ikke ville fått flere venner der, ikke på sikt. Derfor valgte de å la ham bytte skole.

- Det var et nederlag, men Elias er ikke en geriljakriger i min private krig for et bedre samfunn. Det kan jeg ikke utsette guttungen for, sier moren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv reist til et slikt sted i Oslo, jeg reiste uten fordommer, (eller jeg hadde fordommer, men jeg tenkte dette stemmer ikke, jeg er open-minded) etter å ha blitt "jaget" av utenlandske banditter, dvs kriminelle, som gjorde det umulig for oss og oppholde oss i den bydelen, setter det selvsagt en klar grense for at vi reiser dit igjen. Både barna og jeg skjønte at her oppholder man seg ikke alene på kveldstid.

 

Mener du "bydel" slik det brukes i Oslo (altså en av våre 15 bydeler), eller mener du et bestemt (lite) strøk?  Jeg tviler på at det finnes en hel bydel der dere ikke kan oppholde dere.  Men selvfølgelig finnes det enkelte områder der det ikke er så smart å gå alene sent om kvelden, slike finnes i de fleste storbyer.   

 

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Dokumentaren om Elias bør du ta deg tid til å se. Slik er det for nordmenn å vokse opp i det multikulturelle samfunnet du til stadig snakker så varmt om. Hvorfor ikke flytte dit selv? Eller vil du ikke utsette barna dine for det? 

Det som er noe påfallende er det at det de som lever vel beskyttet i sine hvite enklaver på vestkanten som snakker på flott om det multikulturelle samfunnet, IKKE de som lever i det. De flykter fra det.

 

Hei!

Jeg leste artikkelen, det var ingen dokumentar du linket til, kan evt se den om du linker til den. (men jeg tok poenget)

Men uavhengig av det, er jeg enig med deg i mye.

I områder av Oslo, hvor det er så lite nordmenn ville jeg ikke hatt barnet mitt på den lokale skolen, rett og slett fordi jeg har erfart, via en venn , som fikk ranselpost, (og mine egne tanker også egentlig basert på fakta) om at alle barna skulle pynte seg til fredag pga av Id, at det ikke er enkelt å være de få norske på skolen.

Jeg sa til min venn at de burde ta barna ut av den lokale skolen og sende dem til privatskoler, ikke fordi jeg ikke liker innvandrere, men fordi det blir galt med ghettoer, jeg har aldri vært tilhenger av ghettoer og ensrettinger! I tillegg ble min venns barn mobbet fordi de var kristne, ikke bare av de muslimske elevene, men også av enkelte muslimske lærere.

Jeg er såpass nære at jeg er mer av tante enn venn, og jeg la derfor et sterkt press på familien, men mor og far var kompromissløse. 

Men uavhengig av dette, er flyktningebarne et helt annet avsnitt, de er de få som har vært her lenge, som ofte ikke kjenner annet enn norsk kultur, de er godt integrert som oftest, og ser man alle de hundervis av videoer av dem, ser man fortvilte familier av typen to-tre barn, mor uten hijab, norske venner, mor på vei inn i arbeidslivet, far i arbeide, det er dette, akkurat dette, at det er disse familiene, som er så godt integrert, så takknemlige, så ydmyke, at de skal bli sendt ut som vekker et enormt engasjement hos mange nordmenn.

Jeg gjentar det jeg litt ekkelt har skrevet til null respons på dol, det er, menn, soldater, krigere, hærførere, som vi som nasjon ikke kan ta på oss å hjelpe/gi asyl, av mange grunner, men en hovedgrunn er:, det er for mange kvinner, undertrykte, forfulgte minoriteter, barn, fra deres land, som før alle disse MÅ få hjelp.

En soldat bør dø som soldat, en sivilist, bør få beskyttelse.

det er mer enkelt enn man skulle tro

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste artikkelen, det var ingen dokumentar du linket til, kan evt se den om du linker til den. (men jeg tok poenget)

TV-programmet som artikkelen handler om, er sju år gammelt og ligger ikke på webTV lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TV-programmet som artikkelen handler om, er sju år gammelt og ligger ikke på webTV lenger.

ok, men jeg leste artikkelen, og tok poenget,

men apropo, hvorfor har du ikke mening om det viktige her, asylbarne?

Endret av Madelenemie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

men apropo, hvorfor har du ikke mening om det viktige her, asylbarn?

Dette er i utgangspunktet en tråd om magen til mxxmas på Forum for Ernæring og vektmestring.  Jeg velger å ikke være med i alle tråder som vris over til debatt om muslimer, innvandring og asylregler.  Den diskusjonen går stort sett rundt i ring.  Jeg prøver å nyansere og korrigere når noen kommer med direkte feilinformasjon om ting jeg kjenner veldig godt i min egen by, men jeg har ikke tid eller overskudd til å krangle med folk store deler av dagen.

Dette handler ofte om veldig vanskelige saker.  Jeg synes f.eks. inderlig synd på Neda fra Voss og søsknene hennes og de sju søstrene som ble utvist fra Namsos.  Samtidig kan vi ikke la antall barn avgjøre om de som lyver om bakgrunnen sin, skal utvises eller premieres.  Da blir det bare enda flere uskyldige barn som må gjennom den samme forferdelige prosessen.      

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er magen bittelitt tilbake etter at jeg var så dum å spise pizza igår. Ble så fysen pga lite mat og masse trening, running på elixia og lang gåtur til senteret fordi jeg brukte et senter jeg ikke pleier bruke.

Og så var jeg blakk og hadde besøk av en kompis som hadde penger å legge ut for peppes... Så spiste en halv stor peppes pizza.

 

Men det blir ikke noe mer peppes pizza altså. Nå blir det laks og torsk og jeg nærmer meg under 80 kg og i morgen er nok magen flatere igjen. Og onsdag er det time med PT igjen og på fredag også. Elsker PT. Blitt mye sterkere i beina. Før klarte jeg nesten ikke ta utfall (lårene), men nå klarer jeg det med vekter og uten masse pauser.

 

Walla har jeg fra en fest med kurdere og en jente fra kashmir, beklager :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

 

Walla har jeg fra en fest med kurdere og en jente fra kashmir, beklager :P

Eg tykkjer du lyt skrive på nynorsk, av di bokmål inneheld fleire danske ord og vendingar. Det er noko styggedom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå måtte jeg spørre guttungen som går i 2. gym her og han så ut som et spørsmålstegn. Jentungen er ikke hjemme, men jeg er temmelig sikker på at jeg vil få samme reaksjon når jeg spør henne. Kan det være et Oslo-fenomen? Begge mine har i alle skoleår hatt flere fremmedkulturelle i klassen sin så det skyldes ikke at de ikke har omgåttes muslimer i alle fall. 

Jeg tror ikke det er et Oslofenomen, men det er utvilsom et ord som hører hjemme under fanen kebabnorsk. Tror det er arabisk, det betyr ihvertfall "jeg sverger". Jeg jobber på en flerkulturell skole. Walla-uttrykket er en uting som mange av elevene sjøl ikke har noe forhold til at de sier i hytt og pine. Jeg er møkkalei det ordet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det er et Oslofenomen, men det er utvilsom et ord som hører hjemme under fanen kebabnorsk. Tror det er arabisk, det betyr ihvertfall "jeg sverger". Jeg jobber på en flerkulturell skole. Walla-uttrykket er en uting som mange av elevene sjøl ikke har noe forhold til at de sier i hytt og pine. Jeg er møkkalei det ordet. 

Spurte jentungen nå, men hun kunne bare bekrefte at det ikke er et uttrykk som brukes på skolen her i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...