Jump to content
stjernestøv

Ambivalent.

Recommended Posts

stjernestøv

Noe jeg har tenk på i natt, jeg er så ambivalent til alt og det er slitsomt. Er et vet ikke menneske, for jeg klarer ikke ta valg så lett. Det er spesielt slitsomt i forbindelse med slanking og medisiner, det er hele tiden skal-skal ikke. Hvordan bli kvitt dette? Det er vanskelig å ta et valg å stå for det, ombestemmer meg jo. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fortsetter under...

AnonymBruker

Noe jeg har tenk på i natt, jeg er så ambivalent til alt og det er slitsomt. Er et vet ikke menneske, for jeg klarer ikke ta valg så lett. Det er spesielt slitsomt i forbindelse med slanking og medisiner, det er hele tiden skal-skal ikke. Hvordan bli kvitt dette? Det er vanskelig å ta et valg å stå for det, ombestemmer meg jo. 

Ja sånn er det ofte.  Skikkelig irriterende, mål, valg, stå for det....noen har det lett på de områdene.  Der har ikke jeg så kan bare føle med deg.  ;)

Anonymkode: 10878...af0

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Liten40

Noe jeg har tenk på i natt, jeg er så ambivalent til alt og det er slitsomt. Er et vet ikke menneske, for jeg klarer ikke ta valg så lett. Det er spesielt slitsomt i forbindelse med slanking og medisiner, det er hele tiden skal-skal ikke. Hvordan bli kvitt dette? Det er vanskelig å ta et valg å stå for det, ombestemmer meg jo. 

Jeg er også fryktelig ambivalent. Det er så slitsomt å gå igjennom denne prosessen ved hver eneste pille, det sliter meg ut. Bl.a. derfor har jeg begynt med injeksjoner. Det føles så mye bedre, og jeg trenger bare tenke på å slutte rundt tiden for hver sprøyte. Humøret er også mer stabilt, mindre bivirkniner og det frigjør tid til andre, viktigere ting.

Share this post


Link to post
Share on other sites
laban

Du vet vel ofte hva du vil, men du takler ikke ubehagelighetene som kreves for å oppnå det eller tålmodigheten du må ha innen du kommer dit.  Du er ikke alene om det, spesielt ikke når det gjelder ting som går på å endre vaner - slanking, aktivitet osv.  Det er helt vanlig å slite med sånt, det er ikke uten grunn at treningssentrene er fulle i januar, men ikke like sprengt i april.

For mange ligger noe av løsningen i forpliktelser - det er "lettere" å stå opp tidlig hvis det ligger en hylende baby i rommet eller  man har ansvaret for å låse opp en butikkdør.  Det er ikke mindre ubehagelig enn om man bare har bestemt seg for å stå opp tidlig, men man er mer motivert til å overstyre smerten.

Som jeg har skrevet til deg før: Jeg tror det er lurt om du får inn faste forpliktelser i de endringene du vil ha.  Hvis du ombestemmer deg for lett ved å bare forplikte deg selv (av typen "jeg skal gå en fast rundtur hver dag"), bør du blande inn noen andre, f.eks. gjør avtale med en hundeeier du kjenner om at du skal lufte hunden hver virkedag.  Da kan du ikke ombestemme deg hver gang det regner eller du har litt vondt et sted.  Og når det gjelder sukkerholdig drikke, godterier og snacks, er det faktisk bare å si fra med store bokstaver til de du deler husholdning med, at du ikke kommer til å kjøpe det mer.  Deretter later du som om slike varer ikke angår deg (som at jeg ikke kjøper kattemat fordi jeg ikke har katt).  Jeg tror det er enklere for deg å droppe de verste kostholdsuvanene enn å gå på noen streng diett, du kommer til å ombestemme deg før det har gått en uke hvis du går ut for hardt.  Men noen enkle grep som å droppe sånne tullevarer må du ta.

Og se til å få begynt i koret, du trenger ikke forberede det på annen måte enn at du synger litt sammen med radioen den formiddagen du skal på den første øvelsen.  Det er nå ved semesterstart det toget går, overstyr den "jammen"-følelsen nå, slik du gjorde da du la bort røyken.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Madelenemie

Noe jeg har tenk på i natt, jeg er så ambivalent til alt og det er slitsomt. Er et vet ikke menneske, for jeg klarer ikke ta valg så lett. Det er spesielt slitsomt i forbindelse med slanking og medisiner, det er hele tiden skal-skal ikke. Hvordan bli kvitt dette? Det er vanskelig å ta et valg å stå for det, ombestemmer meg jo. 

:-)

Ja, jeg opplever deg også ambivalent:-) 

Og jeg blir så trøtt av det inni mellom, like trøtt og lei som Nicklausheletida var av mitt gnål om jeg hadde eller ikke hadde asperger:lol:

Det jeg gjorde selv var rett og slett, det var omtrent da Nicklausheletida skrev til meg omtrent dette, "Er det en ny runde med tvil nå...?" Jeg gikk igjennom fakta på nytt, oppstart for mine symptomer, hva alle andre mente, og du kan si, oversikten og perspektivet jeg fikk, levnet lite tvil, om at enten jeg liker det eller ikke så har jeg asperger syndrom/HFA. Så jeg valgte da å basere meg på fakta, og de pekte overveldende i en retning:-)

Jeg tenker oftest ikke på at jeg har asperger syndrom, sånn i hverdagen, men inni mellom gjør jeg det, når jeg møter vansker, som feks at jeg gruer meg til å starte å studere igjen, selve studiene liker jeg, men det sosiale....som blir for krevende i en situasjon der knappen sosial ikke alene kan være skrudd på, gjør det komplisert. Det er ikke som å være vertinne, eller høflig kunde, det er mye mer komplekst, jeg skal lese fag jeg elsker og oppi det huske på alt av etikette, høflighet, oppmerksomhet m.m. :-( det er ikke lett!!

kanskje du kan gjøre noe lignende, gå igjennom din sykdomsoppstart, andres oppfatning, for å skape deg oversikt basert på fakta. Det hjelp i vertfall meg:-)

Klem

Share this post


Link to post
Share on other sites
stjernestøv

:-)

Ja, jeg opplever deg også ambivalent:-) 

Og jeg blir så trøtt av det inni mellom, like trøtt og lei som Nicklausheletida var av mitt gnål om jeg hadde eller ikke hadde asperger:lol:

Det jeg gjorde selv var rett og slett, det var omtrent da Nicklausheletida skrev til meg omtrent dette, "Er det en ny runde med tvil nå...?" Jeg gikk igjennom fakta på nytt, oppstart for mine symptomer, hva alle andre mente, og du kan si, oversikten og perspektivet jeg fikk, levnet lite tvil, om at enten jeg liker det eller ikke så har jeg asperger syndrom/HFA. Så jeg valgte da å basere meg på fakta, og de pekte overveldende i en retning:-)

Jeg tenker oftest ikke på at jeg har asperger syndrom, sånn i hverdagen, men inni mellom gjør jeg det, når jeg møter vansker, som feks at jeg gruer meg til å starte å studere igjen, selve studiene liker jeg, men det sosiale....som blir for krevende i en situasjon der knappen sosial ikke alene kan være skrudd på, gjør det komplisert. Det er ikke som å være vertinne, eller høflig kunde, det er mye mer komplekst, jeg skal lese fag jeg elsker og oppi det huske på alt av etikette, høflighet, oppmerksomhet m.m. :-( det er ikke lett!!

kanskje du kan gjøre noe lignende, gå igjennom din sykdomsoppstart, andres oppfatning, for å skape deg oversikt basert på fakta. Det hjelp i vertfall meg:-)

Klem

Vet ikke hva jeg skal gjøre jeg, takk for klemmen. Klem tilbake :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

Trine

Vet ikke hva jeg skal gjøre jeg, takk for klemmen. Klem tilbake :) 

Sett opp en liste over hva du skal gjøre. Heng den på kjøleskapet. Behandle lista som om det var Norske lover. Det som står der skal gjøres.

F.eks.

Kl 8 - Stå opp
Kl 8.30 - Spise frokost og ta medisiner (jeg vet ikke når du skal ta dem)
Kl 9.30 - Lese avisen (dersom du gjør slikt)

Kl 10 - Gjøre husarbeid
Kl 11- Spise lunsj og slappe av i sofaen
Kl 12.30 - Gå en tur og hente posten på veien.

Kl. 13 - Slappe av. Sitte på dol eller hva enn du måtte ønske.
Kl 16 - Lage middag og spise middag
Kl 17.30 - det er leggetid - Se på tv, prate med familien, lese en bok e.l.
Kl 00 - Sove :)



 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
stjernestøv

Sett opp en liste over hva du skal gjøre. Heng den på kjøleskapet. Behandle lista som om det var Norske lover. Det som står der skal gjøres.

F.eks.

Kl 8 - Stå opp
Kl 8.30 - Spise frokost og ta medisiner (jeg vet ikke når du skal ta dem)
Kl 9.30 - Lese avisen (dersom du gjør slikt)

Kl 10 - Gjøre husarbeid
Kl 11- Spise lunsj og slappe av i sofaen
Kl 12.30 - Gå en tur og hente posten på veien.

Kl. 13 - Slappe av. Sitte på dol eller hva enn du måtte ønske.
Kl 16 - Lage middag og spise middag
Kl 17.30 - det er leggetid - Se på tv, prate med familien, lese en bok e.l.
Kl 00 - Sove :)



 

 

Takk for tips :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Madelenemie

Sett opp en liste over hva du skal gjøre. Heng den på kjøleskapet. Behandle lista som om det var Norske lover. Det som står der skal gjøres.

F.eks.

Kl 8 - Stå opp
Kl 8.30 - Spise frokost og ta medisiner (jeg vet ikke når du skal ta dem)
Kl 9.30 - Lese avisen (dersom du gjør slikt)

Kl 10 - Gjøre husarbeid
Kl 11- Spise lunsj og slappe av i sofaen
Kl 12.30 - Gå en tur og hente posten på veien.

Kl. 13 - Slappe av. Sitte på dol eller hva enn du måtte ønske.
Kl 16 - Lage middag og spise middag
Kl 17.30 - det er leggetid - Se på tv, prate med familien, lese en bok e.l.
Kl 00 - Sove :)



 

 

:lol:

og du har adhd bare og ikke asperger?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Madelenemie

Vet ikke hva jeg skal gjøre jeg, takk for klemmen. Klem tilbake :) 

Jeg skrev jo hva du feks kan gjøre!

Bare hyggelig med klemmen:-)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Fionys

Jeg synes du skal gjøre så mange forandringer på en gang. Hva med å få den daglige turen rundt sykehuset til å fungere først? Det er bedre å ha et mål som du kanskje får til å fungere, enn 1000 mål som du aldri får til å fungere. Klarer du den turen hver dag så kanskje blir den lengere etter hvert og da kan det gå både innvirkning på vekta og humøret. Når turene går av seg selv så kan du ta for deg et nytt mål.

Share this post


Link to post
Share on other sites
stjernestøv

Jeg synes du skal gjøre så mange forandringer på en gang. Hva med å få den daglige turen rundt sykehuset til å fungere først? Det er bedre å ha et mål som du kanskje får til å fungere, enn 1000 mål som du aldri får til å fungere. Klarer du den turen hver dag så kanskje blir den lengere etter hvert og da kan det gå både innvirkning på vekta og humøret. Når turene går av seg selv så kan du ta for deg et nytt mål.

Ja får ta det i begynnelsen, følte meg litt rar når jeg gikk i dag. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
XbellaX

Ja får ta det i begynnelsen, følte meg litt rar når jeg gikk i dag. 

2 dager med tur. Bra jobbet :-) 

Gjør det noe at du kjenner deg rar? Kan du ikke heller øve deg på å si til deg selv at rarheten ikke er farlig, den dukker opp i blandt, men du overlever. Blir du svimmel, sett deg ned, pust rolig, det går over. Ubehagelig og ekkelt, men du er en av de som tåler en støyt, det har du vist mang en gang.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

stjernestøv

 

2 dager med tur. Bra jobbet :-) 

Gjør det noe at du kjenner deg rar? Kan du ikke heller øve deg på å si til deg selv at rarheten ikke er farlig, den dukker opp i blandt, men du overlever. Blir du svimmel, sett deg ned, pust rolig, det går over. Ubehagelig og ekkelt, men du er en av de som tåler en støyt, det har du vist mang en gang.

Takk :) Ikke lange turen da, men ikke verst til å være meg. Forter meg hjem når jeg føler meg rar, men jeg burde jo lært nå at det ikke er farlig. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
XbellaX

Takk :) Ikke lange turen da, men ikke verst til å være meg. Forter meg hjem når jeg føler meg rar, men jeg burde jo lært nå at det ikke er farlig. 

Ikke sant, for du kommer deg jo i havn hver gang etter slike episoder, enda så forbannet dritt som det er - så står du han av.

Share this post


Link to post
Share on other sites
ISW

Sett opp en liste over hva du skal gjøre. Heng den på kjøleskapet. Behandle lista som om det var Norske lover. Det som står der skal gjøres.

F.eks.

Kl 8 - Stå opp
Kl 8.30 - Spise frokost og ta medisiner (jeg vet ikke når du skal ta dem)
Kl 9.30 - Lese avisen (dersom du gjør slikt)

Kl 10 - Gjøre husarbeid
Kl 11- Spise lunsj og slappe av i sofaen
Kl 12.30 - Gå en tur og hente posten på veien.

Kl. 13 - Slappe av. Sitte på dol eller hva enn du måtte ønske.
Kl 16 - Lage middag og spise middag
Kl 17.30 - det er leggetid - Se på tv, prate med familien, lese en bok e.l.
Kl 00 - Sove :)



 

 

Hørtes jo ut som en behagelig dag. Men kanskje ikke hver dag for min del. Er redd jeg ville gått på veggen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
stjernestøv

 

Ikke sant, for du kommer deg jo i havn hver gang etter slike episoder, enda så forbannet dritt som det er - så står du han av.

Trodde jeg var mindre rar nå, men mulig det er når jeg bare holder meg inne. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nicklusheletida

:-)

Ja, jeg opplever deg også ambivalent:-) 

Og jeg blir så trøtt av det inni mellom, like trøtt og lei som Nicklausheletida var av mitt gnål om jeg hadde eller ikke hadde asperger:lol:

Det jeg gjorde selv var rett og slett, det var omtrent da Nicklausheletida skrev til meg omtrent dette, "Er det en ny runde med tvil nå...?" Jeg gikk igjennom fakta på nytt, oppstart for mine symptomer, hva alle andre mente, og du kan si, oversikten og perspektivet jeg fikk, levnet lite tvil, om at enten jeg liker det eller ikke så har jeg asperger syndrom/HFA. Så jeg valgte da å basere meg på fakta, og de pekte overveldende i en retning:-)

Jeg tenker oftest ikke på at jeg har asperger syndrom, sånn i hverdagen, men inni mellom gjør jeg det, når jeg møter vansker, som feks at jeg gruer meg til å starte å studere igjen, selve studiene liker jeg, men det sosiale....som blir for krevende i en situasjon der knappen sosial ikke alene kan være skrudd på, gjør det komplisert. Det er ikke som å være vertinne, eller høflig kunde, det er mye mer komplekst, jeg skal lese fag jeg elsker og oppi det huske på alt av etikette, høflighet, oppmerksomhet m.m. :-( det er ikke lett!!

kanskje du kan gjøre noe lignende, gå igjennom din sykdomsoppstart, andres oppfatning, for å skape deg oversikt basert på fakta. Det hjelp i vertfall meg:-)

Klem

He he, det er nok litt feil å si at jeg ble trøtt og lei. Det skjer ikke ofte at jeg blir trøtt og lei av noe som foregår på dol. Da surfer jeg heller over til noe annet :)

Jeg blir mer trøtt og lei av meg selv at jeg aldri klarer å komme meg tidlig i seng. Jeg bestemmer meg hver morgen når klokka ringer , at jeg skal legge meg tidlig. Jeg klarer det aldri ! Huff, det er slitsomt å være B-mennske med lakenskrekk . DET blir jeg trøtt og lei av det .

Share this post


Link to post
Share on other sites
Madelenemie

He he, det er nok litt feil å si at jeg ble trøtt og lei. Det skjer ikke ofte at jeg blir trøtt og lei av noe som foregår på dol. Da surfer jeg heller over til noe annet :)

Jeg blir mer trøtt og lei av meg selv at jeg aldri klarer å komme meg tidlig i seng. Jeg bestemmer meg hver morgen når klokka ringer , at jeg skal legge meg tidlig. Jeg klarer det aldri ! Huff, det er slitsomt å være B-mennske med lakenskrekk . DET blir jeg trøtt og lei av det .

:-)

ok,

men jeg er jo ikke bare dol da:-) og det vet du jo:-)

Men da var jeg jo bare dol:-)

Forresten i går lå det en oppskrift på en eller annen avis på hvordan B mennesker lykkes med å bli A mennesker, så du den?

Jeg er A menneske, så jeg bare så det, jeg leste ikke oppskriften:-)

Men uansett om du ikke ble trøtt og lei, så var jeg kanskje trøtt og lei selv av meg selv;)så aldri så galt at det ikke er godt for noe:)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Trine

:lol:

og du har adhd bare og ikke asperger?

Hahaha...tja, nei, ikke vet jeg :P  Det er en teknikk jeg liker å bruke når alt bare blir kaos og jeg merker at det er for mange ting i hodet, som egentlig ikke behøver være der, dersom jeg bare skriver det ned. Jeg har ingen lister til vanlig, det klarer jeg ikke. Men om jeg har en rekke ting jeg må gjøre så lager jeg en liste og gjør tingene i tur og orden, da slipper jeg huske på det :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

Artikler fra forsiden

×
×
  • Create New...