Gå til innhold

Trenger råd - Elvanse mot ADHD - NHD evt andre:-)


Beautiful_Creatures

Anbefalte innlegg

Beautiful_Creatures

Som jeg har skrevet tidligere i uken bruker jeg nå Elvanse med super effekt mot mine ADHD symptomer:-)

Jeg har imidlertid oppdaget et problem som er ganske ille. Medisinen går litt ut etter ca 5 timer og _veldig_ ut etter 8 timer. Da blir jeg så akutt trøtt at øynene bare glir igjen så det er bare å legge seg på sofa eller seng. 

Jeg har forsøkt å forskyve inntak noen timer fram, har egentlig vært helt nødt til det for kan jo ikke slukne kl 17 på ettermiddagen. Uansett er det nesten på minuttet 8 timer etter inntak dette skjer, hver eneste gang. Har skrevet en liten dagbok hvordan jeg har følt meg denne uken og dette skjer hver eneste dag, også etter jeg økte til 60 mg. Eneste dagen dette ikke skjedde var første dagen. 

Hva er anbefalingene når dette skjer men man ellers har over all forventning god effekt av medisinen? Er det mulig å "fylle på" en liten dose med noe som virker kortere, eller går det an å dele opp dosen f.eks.?

Skal selvfølgelig ta dette opp med psykiater men vil helst ikke mase på vedkomne riktig enda siden det bare har gått litt over en uke. 

I dag har jeg tatt medisinen kl 12 for at jeg skal ha effekt til 20 i kveld, men jeg trenger at den virker fra ca 8 om morgenen til 21-22. Ellers må jeg jo velge hvilken tid av dagen jeg skal fungerer og det går jo ikke:-(

Er dette et forholdsvis vanlig problem, og hva gjør man i slike tilfeller?

Brukte 80 mg Ritalin tabletter før dette (2X4 pr dag), og selv dette gav ikke effekt hele dagen ettersom de gikk raskt ut på meg.  Bruker 60 mg Elvanse nå men fikk beskjed om at hvis jeg fikk problemer på den var de sannsynlig doserelaterte.

Kan det være at sentralstimurerende går raskere ut på meg enn de skal?

Setter pris på svar, også fra andre som bruker Elvanse eller preparater basert på deksamfetamin mot ADHD:-)

Endret av Beautiful_Creatures
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Beautiful_Creatures

Forresten, en veldig positiv ting med denne medisinen er i tillegg til det jeg har nevnt i andre innlegg at den ikke påvirkes i det hele tatt av hva jeg inntar av mat og drikke. Kan t.o.m drikke juice uten at effekten går ut og det hadde jeg ikke forventet. 

Så konklusjonen er super effekt, men unntak av dette med akutt veldig trøtt etter 8 timer. Dette kommer seg ikke igjen etter en stund heller så da regner jeg med det betyr at medisinen går ut for dagen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Tablettene finnes i 30, 50 og 70 mg. Siden du tar 60 mg, må det være 30 mg x 2.

Kan du prøve å ta en til frokost og en kl 12 i første omgang?

Felleskatalogen sier 70 mg er maks for personer < 18 år. Den angir ingen dosering for voksne. Kanskje du som voksen kunne tatt 50  (07.30) + 30 mg (13.00)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beautiful_Creatures

Tusen takk for svar, det høres ut som noen gode innspill:-) Skal ta forslagene med i mail til psykiater men prøver først å bare dele den dosen jeg har fra før av i to:-) så får vi se.. Litt prøving og feiling må man nok regne med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde samme problemet som deg trådstarter. Jeg fikk da råd fra psykiater om å ta et tillegg med 30 mg 7-12 timer etter at jeg hadde tatt første medisinen (på meg merket jeg ikke trøttheten før etter 7 timer)

Dvs at jeg nå tar 50 mg når jeg våkner (8-9-10ish) og 30 mg i 16 tida. Funker for min del, men er nok veldig individuelt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tablettene finnes i 30, 50 og 70 mg. Siden du tar 60 mg, må det være 30 mg x 2.

Kan du prøve å ta en til frokost og en kl 12 i første omgang?

Felleskatalogen sier 70 mg er maks for personer < 18 år. Den angir ingen dosering for voksne. Kanskje du som voksen kunne tatt 50  (07.30) + 30 mg (13.00)?

må mann ha enten F90.0 eller F90.1 for å få hjelp med disse medikamentene? Jeg har store problemer med oppmerksomhet og konsentrasjon, men ikke nok til en diagnose. Klarer ikke se forr meg at jeg har  det. Men jeg tror det kunne hjulpet meg på plagan mine. Får jeg da ikke prøve?

Anonymkode: 49b38...621

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Beautiful_Creatures

Jeg hadde samme problemet som deg trådstarter. Jeg fikk da råd fra psykiater om å ta et tillegg med 30 mg 7-12 timer etter at jeg hadde tatt første medisinen (på meg merket jeg ikke trøttheten før etter 7 timer)

Dvs at jeg nå tar 50 mg når jeg våkner (8-9-10ish) og 30 mg i 16 tida. Funker for min del, men er nok veldig individuelt.

 

Hei og takk for svar:-) Har fått beskjed fra psykiater nå at jeg kan gjøre det samme. Håper virkelig det hjelper for den trøttheten er så hemmende når den setter i at den overgår alt annet. Kan ikke vente med å ha både en normal dag og en normal kveld:-)

Virker som det er litt forskjell på barn og voksne da, noe som selvfølgelig er naturlig, for jeg skal nå ta 90 mg totalt. 60 mg på morgenen, og 30 på ettermiddagen. Vet ikke om kroppsvekt også kan ha litt å si, for har ganske høy bmi nå (jobber med "saken", hehe). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beautiful_Creatures

må mann ha enten F90.0 eller F90.1 for å få hjelp med disse medikamentene? Jeg har store problemer med oppmerksomhet og konsentrasjon, men ikke nok til en diagnose. Klarer ikke se forr meg at jeg har  det. Men jeg tror det kunne hjulpet meg på plagan mine. Får jeg da ikke prøve?

Anonymkode: 49b38...621

Ja jeg tror du må ha det. Har du vært til utredning? I USA brukes vel medisinene også på litt andre indikasjoner men ikke her desverre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Den 18. januar 2016 at 15.01, Beautiful_Creatures skrev:

Hei og takk for svar:-) Har fått beskjed fra psykiater nå at jeg kan gjøre det samme. Håper virkelig det hjelper for den trøttheten er så hemmende når den setter i at den overgår alt annet. Kan ikke vente med å ha både en normal dag og en normal kveld:-)

Virker som det er litt forskjell på barn og voksne da, noe som selvfølgelig er naturlig, for jeg skal nå ta 90 mg totalt. 60 mg på morgenen, og 30 på ettermiddagen. Vet ikke om kroppsvekt også kan ha litt å si, for har ganske høy bmi nå (jobber med "saken", hehe). 

Har trøttheten bedret seg for deg? Jeg er kun dag 2 på elvanse, 15 mg. Etter ca 5 timer holdt jeg på å gå i bakken pga ekstrem trøtthet, hodepine og "slitenhet". Måtte ta smertestillende mot hodepine. Dag 1 var topp og jeg fikk gjort sykt mye skolearbeid  

Håper ikke denne trøttheten varer for lenge. Er litt redd for det :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 17.1.2016 at 22.09, AnonymBruker skrev:

må mann ha enten F90.0 eller F90.1 for å få hjelp med disse medikamentene? Jeg har store problemer med oppmerksomhet og konsentrasjon, men ikke nok til en diagnose. Klarer ikke se forr meg at jeg har  det. Men jeg tror det kunne hjulpet meg på plagan mine. Får jeg da ikke prøve?

Anonymkode: 49b38...621

Nei, om du så vidt ikke oppfyller kriteriene må du finne deg i å leve med disse plagene. Selv om du kunne fått god hjelp av medisiner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For virketiden og bruk av flere doser med Elvanse må man kjenne serumkurven:

https://1drv.ms/b/s!Ahk42C5pGqVFhIxlItdvXJ2W9fITzw

Maks effekt har man etter 4 timer og den er ganske stabil helt til ca 9-10 timer etter inntak med effekt opp til 13-14 timer.  Men det kan være variasjoner hos enkelte, at virkningen er kortere. Påfyll er da aktuelt, men det er da viktig å vite at maks effekt kommer etter 4 timer. Serumprøver av amfetamin på flere tidpunkter utover dagen vil kunne avklare om nivåene falller mere enn det man ser på kurven. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Psykia AS skrev:

For virketiden og bruk av flere doser med Elvanse må man kjenne serumkurven:

https://1drv.ms/b/s!Ahk42C5pGqVFhIxlItdvXJ2W9fITzw

Maks effekt har man etter 4 timer og den er ganske stabil helt til ca 9-10 timer etter inntak med effekt opp til 13-14 timer.  Men det kan være variasjoner hos enkelte, at virkningen er kortere. Påfyll er da aktuelt, men det er da viktig å vite at maks effekt kommer etter 4 timer. Serumprøver av amfetamin på flere tidpunkter utover dagen vil kunne avklare om nivåene falller mere enn det man ser på kurven. 

Tenker dere på påfyll av elvanse eller andre medikamenter? Jeg blir så ekstremt trøtt og sliten av medisinen at symptomene ikke bedres (kun dag 1). Lurer på om jeg skal doble dosen etter 1 uke og se om bivirkningene forsvinner? Har bare ikke tid til å bli så sliten. Har allerede mistet 2 lesedager og eksamen nærmer seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, La Flâneuse skrev:

Tenker dere på påfyll av elvanse eller andre medikamenter? Jeg blir så ekstremt trøtt og sliten av medisinen at symptomene ikke bedres (kun dag 1). Lurer på om jeg skal doble dosen etter 1 uke og se om bivirkningene forsvinner? Har bare ikke tid til å bli så sliten. Har allerede mistet 2 lesedager og eksamen nærmer seg. 

Bivirkninger pleier ikke forsvinne av doseøking, de blir heller værre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, Trine skrev:

Bivirkninger pleier ikke forsvinne av doseøking, de blir heller værre.

Jøye meg. Føler meg helt fortapt. Nå er det akkurat 1 time siden jeg tok 15 mg Elvanse og jeg ble plutselig ekstremt trøtt til tross for at jeg sov 7,5 rolige timer i natt.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, La Flâneuse skrev:

Jøye meg. Føler meg helt fortapt. Nå er det akkurat 1 time siden jeg tok 15 mg Elvanse og jeg ble plutselig ekstremt trøtt til tross for at jeg sov 7,5 rolige timer i natt.  

Æsj, det hørtes grusomt ut. Elvanse fungerte ikke på meg, ble ikke spes trøtt, fikk utslett og musklene stivnet, men absolutt ingen effekt. Det hadde jeg forsåvidt ikke av Ritalin eller Attentin heller. Hvor lenge har du gått på Elvanse nå? (du har sikkert skrevet det alt, men du vet, hukommelse er no' dritt :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Trine skrev:

Æsj, det hørtes grusomt ut. Elvanse fungerte ikke på meg, ble ikke spes trøtt, fikk utslett og musklene stivnet, men absolutt ingen effekt. Det hadde jeg forsåvidt ikke av Ritalin eller Attentin heller. Hvor lenge har du gått på Elvanse nå? (du har sikkert skrevet det alt, men du vet, hukommelse er no' dritt :P )

Jeg begynte på tirsdag. Da klarte jeg å holde ut 5 forelesninger på universitetet og tok endelig notater uten å falle ut. Klarte deretter å gjennomgå to av forelesningene hjemme både effektivt og nøye uten distraksjoner. Uten medisinering greier jeg kanskje å bli ferdig med en forelesning per uka...... Klarte å lage middag og gjøre meg klar til neste undervisningsdag. Hadde kjempestort læringsutbytte og fikk god tro på medisinen helt til dag 2. Nå er alt bare helt jævlig. Heldigvis føler jeg ikke at jeg har fått noen personlighetsendringer av medisinen bortsett fra nedsatt matlyst, trøtthet og utslitthet. Det skjedde nemlig på Ritalin og Strattera. 

Går du på noen medisiner nå? Jeg så at min nye psykiater hadde søkt HELFO om registreringsfritak for både Elvanse og Attentin, men han nevnte ikke Attentin under konsultasjonen. Han nevnte heller at han ville at jeg skulle prøve Ritalin og/eller Strattera igjen hvis Elvanse ikke var riktig for meg. Har virkelig ikke lyst til å gi Strattera en ny sjanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater
15 minutter siden, La Flâneuse skrev:

Jøye meg. Føler meg helt fortapt. Nå er det akkurat 1 time siden jeg tok 15 mg Elvanse og jeg ble plutselig ekstremt trøtt til tross for at jeg sov 7,5 rolige timer i natt.  

Når noen blir trøtt langt ut på ettermiddagen, kan dette løses enten med to-dose som f.eks 50+30 mg eller ved å ta en tablett Ritalin f.eks 20 mg på ettermiddagen for å forlenge virkningen noen timer til.

Når trøttheten kommer etter 1 time, må du tilbake til psykiateren din. Kanskje er ikke Elvanse riktig medisin for deg?

Generelt vil jeg si at all medisin må få noen uker på seg før en feller dommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, La Flâneuse skrev:

Jeg begynte på tirsdag. Da klarte jeg å holde ut 5 forelesninger på universitetet og tok endelig notater uten å falle ut. Klarte deretter å gjennomgå to av forelesningene hjemme både effektivt og nøye uten distraksjoner. Uten medisinering greier jeg kanskje å bli ferdig med en forelesning per uka...... Klarte å lage middag og gjøre meg klar til neste undervisningsdag. Hadde kjempestort læringsutbytte og fikk god tro på medisinen helt til dag 2. Nå er alt bare helt jævlig. Heldigvis føler jeg ikke at jeg har fått noen personlighetsendringer av medisinen bortsett fra nedsatt matlyst, trøtthet og utslitthet. Det skjedde nemlig på Ritalin og Strattera. 

Går du på noen medisiner nå? Jeg så at min nye psykiater hadde søkt HELFO om registreringsfritak for både Elvanse og Attentin, men han nevnte ikke Attentin under konsultasjonen. Han nevnte heller at han ville at jeg skulle prøve Ritalin og/eller Strattera igjen hvis Elvanse ikke var riktig for meg. Har virkelig ikke lyst til å gi Strattera en ny sjanse.

Jeg går på Strattera. Får for mye bivirkninger av sentralstimulerende og ingen av de jeg har prøvd har hatt noen effekt heller. Jeg har ikke ønsket effekt av Strattera heller, blir bare litt roligere, ikke fullt så fiklete som jeg normalt er. Men konsentrasjon og fokus er like elendig som det alltid har vært.

Tror det er vanlig å søke om Elvanse og Attentin samtidig. Jeg ville bedt om å få prøve Attentin før du ev prøver Ritalin igjen. Om du får personlighetsendringer av Ritalin så forstår jeg godt at du ikke vil prøve det igjen. Er vel ingen grunn til at det skulle gå bedre denne gangen. Man kan også søke om å få  Adderall. Men i mitt hode virker det mest logisk å forsøke Attentin dersom Elvanse gir for mye bivirkninger, men ellers har hatt god effekt. Når man blir så trøtt som du blir så vet man jo ikke om medisinene har en effekt, men de hadde jo tydeligvis det første dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Finner bare sånne gamle forum innlegg jeg 😂

blir selv potte trøtt av elvanse når den siger ut av kroppen 😅

nødt å høre med DPS hva man gjør videre på mandag.

ligger bare på sofaen å holder på å sovne store deler av kvelden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...