Gå til innhold

Noen som har vært på Psykia AS?


Janus30

Anbefalte innlegg

Er det noen her som har erfaring med utredning og/eller behandling ved Psykia AS? Selv om det er dyrt er det fristende å prøve ut noe hvor ventelisten er kort og man slipper å gå via fastlegen. 

Nevnte stedet for en behandler på et DPS for et års tid siden som sa noe som "alle som går inn på Psykia går ut med en bipolar lidelse". Det gjorde meg skeptisk, men fagfolk krangler jo innen alle disipliner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har vært hos Psykia men ikke hos dr. Kvakkestad. Ble henvist til psykomotorisk fysioterapi der, og det fungerte veldig bra den gangen.

Men jeg har satt meg veldig inn i hvordan det jobbes på Psykia.

Utsagnet med at "alle som går inn der, går ut med bipolar lidelse" har jeg også tenkt, men tror det er litt mer nyansert enn som så. Det er klart at som en av landets fremste spesialister på bipolar lidelse, vil han sikkert ha tilfeller av "det man leter etter, finner man", men på en annen side tror jeg han har en filosofi om at mange andre sykdommer (tvangslidelser, migrene,  tilbakevendende depresjon osv.) biologisk er nært beslektet med bipolar lidelse og responderer på samme behandling. Eller at en slags sårbarhet for bipolar lidelse "i bunn" kan vise seg med andre symptomer enn bare depresjon og (hypo)mani.

Satt helt på spissen, om jeg ble symptomfri av å ta Lamictal så ville jeg kanskje ikke bry meg så mye om at dette egentlig er behandling mot bipolar lidelse. Blir man frisk, så blir man frisk.

Fordelene med Psykia er nok i hovedsak at du blir utredet og behandlet av en av landets fremste spesialister i psykiatri, og da spesielt med kompetanse innenfor BP og ADHD. Ventetiden er nok kortere enn i det offentlige, men ikke veldig kort (tror det er 1-2 måneder). Prisen er det store problemet. Regn med 15-20.000 kr for utredning og behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen her som har erfaring med utredning og/eller behandling ved Psykia AS? Selv om det er dyrt er det fristende å prøve ut noe hvor ventelisten er kort og man slipper å gå via fastlegen. 

Nevnte stedet for en behandler på et DPS for et års tid siden som sa noe som "alle som går inn på Psykia går ut med en bipolar lidelse". Det gjorde meg skeptisk, men fagfolk krangler jo innen alle disipliner.

Ja, tror nok de er veldig ivrige i å kaste diagnoser etter folk idet private. Kan det være økonomisk motivert?

Anonymkode: bf450...903

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært hos Psykia men ikke hos dr. Kvakkestad. Ble henvist til psykomotorisk fysioterapi der, og det fungerte veldig bra den gangen.

Men jeg har satt meg veldig inn i hvordan det jobbes på Psykia.

Utsagnet med at "alle som går inn der, går ut med bipolar lidelse" har jeg også tenkt, men tror det er litt mer nyansert enn som så. Det er klart at som en av landets fremste spesialister på bipolar lidelse, vil han sikkert ha tilfeller av "det man leter etter, finner man", men på en annen side tror jeg han har en filosofi om at mange andre sykdommer (tvangslidelser, migrene,  tilbakevendende depresjon osv.) biologisk er nært beslektet med bipolar lidelse og responderer på samme behandling. Eller at en slags sårbarhet for bipolar lidelse "i bunn" kan vise seg med andre symptomer enn bare depresjon og (hypo)mani.

Satt helt på spissen, om jeg ble symptomfri av å ta Lamictal så ville jeg kanskje ikke bry meg så mye om at dette egentlig er behandling mot bipolar lidelse. Blir man frisk, så blir man frisk.

Fordelene med Psykia er nok i hovedsak at du blir utredet og behandlet av en av landets fremste spesialister i psykiatri, og da spesielt med kompetanse innenfor BP og ADHD. Ventetiden er nok kortere enn i det offentlige, men ikke veldig kort (tror det er 1-2 måneder). Prisen er det store problemet. Regn med 15-20.000 kr for utredning og behandling.

Mange takk, isw. Er denne legen regnet for å være så god? Hvilken diagnose man får bør jo absolutt ikke være avhengig av stedet man oppsøker/blir henvist til.

Jeg tror selvfølgelig ikke at en spesialist er så rundhåndet med en meget alvorlig diagnose at man kunne kommet til motsatt konklusjon et annet sted. Samtidig biter man seg jo merke i det man hører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk, isw. Er denne legen regnet for å være så god? Hvilken diagnose man får bør jo absolutt ikke være avhengig av stedet man oppsøker/blir henvist til.

Jeg tror selvfølgelig ikke at en spesialist er så rundhåndet med en meget alvorlig diagnose at man kunne kommet til motsatt konklusjon et annet sted. Samtidig biter man seg jo merke i det man hører.

Jeg tror han er veldig dyktig på medikamentell behandling av bipolar lidelse. 

Jeg har ikke dratt dit, fordi jeg ikke har noen tegn på bipolar lidelse (selv om jeg har tvangslidelse). Men hadde jeg hatt bipolar lidelse, hadde jeg vært der for lenge siden. Jeg snakket med han på telefon en gang om behandling av tvangslidelse, da virket han mer usikker enn han fremstår på nettsidene hva angår bipolar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror han er veldig dyktig på medikamentell behandling av bipolar lidelse. 

Jeg har ikke dratt dit, fordi jeg ikke har noen tegn på bipolar lidelse (selv om jeg har tvangslidelse). Men hadde jeg hatt bipolar lidelse, hadde jeg vært der for lenge siden. Jeg snakket med han på telefon en gang om behandling av tvangslidelse, da virket han mer usikker enn han fremstår på nettsidene hva angår bipolar.

Det går jo an å ta en telefon. Det ville i så fall vært for medikasjon i mitt tilfelle. Jeg prøver å ta så lite medisin som mulig, og da vil jeg at det jeg står på skal være det beste som kan oppdrives for meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det går jo an å ta en telefon. Det ville i så fall vært for medikasjon i mitt tilfelle. Jeg prøver å ta så lite medisin som mulig, og da vil jeg at det jeg står på skal være det beste som kan oppdrives for meg. 

Ja. Det er bare å ringe nummeret som står på siden. En fantastisk egenskap han har er at han faktisk gidder å ta telefonen selv (du kan komme til en eller annen telefonvakt, men i såfall ringer han deg tilbake). 

Han hører også på deg og gir deg et råd der og da om det er hensiktsmessig å bestille time og hva du kan gjøre. Til meg sa han "øk Zoloft til 100 mg og ta ei blodprøve, og bestem dosen deretter".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Det er bare å ringe nummeret som står på siden. En fantastisk egenskap han har er at han faktisk gidder å ta telefonen selv (du kan komme til en eller annen telefonvakt, men i såfall ringer han deg tilbake). 

Han hører også på deg og gir deg et råd der og da om det er hensiktsmessig å bestille time og hva du kan gjøre. Til meg sa han "øk Zoloft til 100 mg og ta ei blodprøve, og bestem dosen deretter".

Utrolig. Jeg må som regel sette av en halv arbeidsdag for å komme igjennom på telefonen på legesenteret for å få tak i sekretæren. Dette har vært ståa på samtlige legesentre jeg har vært registrert hos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, tror nok de er veldig ivrige i å kaste diagnoser etter folk idet private. Kan det være økonomisk motivert?

Anonymkode: bf450...903

Langtidskunder er lukrativt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

1. Det er nok en selektert gruppe pasienter som går ti Psykia. Mange som mistenker at de har BP. Derfor ikke merkelig at mange ender med å få bekreftet denne diagnosen.

2. Det er nok bare en liten andel som blir langtidskunder. De fleste er ute etter en skikkelig utredning/diagnostisering og oppstart av behandling. Deretter går de nok tilbake til sin fastlege eller den offentlige psykiatrien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langtidskunder er lukrativt.

De fleste har vel ikke råd til å være langtidskunder med de prisene. Men de forventer valuta for pengene.

Anonymkode: bf450...903

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Det er nok en selektert gruppe pasienter som går ti Psykia. Mange som mistenker at de har BP. Derfor ikke merkelig at mange ender med å få bekreftet denne diagnosen.

2. Det er nok bare en liten andel som blir langtidskunder. De fleste er ute etter en skikkelig utredning/diagnostisering og oppstart av behandling. Deretter går de nok tilbake til sin fastlege eller den offentlige psykiatrien.

Er det noen som holder de private i ørene mtp diagnostisering/forsvarlig utredning? Er det noen slags kvalitetskontroll av klinikker som Psykia? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Det er nok en selektert gruppe pasienter som går ti Psykia. Mange som mistenker at de har BP. Derfor ikke merkelig at mange ender med å få bekreftet denne diagnosen.

2. Det er nok bare en liten andel som blir langtidskunder. De fleste er ute etter en skikkelig utredning/diagnostisering og oppstart av behandling. Deretter går de nok tilbake til sin fastlege eller den offentlige psykiatrien.

Har du noen tanker om de som kan gå privat og få en diagnose og oppstart på medisiner i løpet av noen uker sett i forhold til de som må vente et år på å få hjelp av det offentlige?

Anonymkode: bf450...903

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det noen som holder de private i ørene mtp diagnostisering/forsvarlig utredning? Er det noen slags kvalitetskontroll av klinikker som Psykia? 

Kvalitetskontrollen er markedet for private klinikker.

Ingen gidder i lengden å betale for, eller anbefale, noe som ikke funker. Sånn sett er psykiatrien privat bedre kontrollert enn andre helsetjenester, siden "kundeforholdene" må vare lengre.

Jeg er sånn sett mer bekymret for det offentlige, hvor vi pasienter ikke kan måle på kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dro til Psykia etter at behandling hos offentlig psykiater førte til flere urovekkende episoder. Dr. Kvakkestad virker som en svært dyktig psykiater, spesielt med tanke på valg av medisiner, behandling av bipolar lidelse og konsentrasjonsvansker. Anbefales til tross for prisen. Dog kan det vært lurt å benytte offentlig tilbud for samtaleterapi og annen oppfølging. Etter min oppfatning er det veldig viktig å få kontroll på psykiske lidelser raskt, spesielt hvis sykdommen er uforutsigbar. 

Anonymkode: 36671...526

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man blir "frisk" med medisiner er det nok lurt med Norges fremste medisinekspert.

Nå kommer superlativene på løpende bånd her. Tror jeg må ringe sporenstreks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Har du noen tanker om de som kan gå privat og få en diagnose og oppstart på medisiner i løpet av noen uker sett i forhold til de som må vente et år på å få hjelp av det offentlige?

Anonymkode: bf450...903

Ja, det har jeg. Sammen med en kollega hadde jeg noen år på nittitallet en privat praksis en kveld i uka. Vi hadde ikke driftsavtale, så pasientene betalte alt selv. Mener å huske at vi tok 700 kroner timen den gang.

Bortsett fra noen rikinger fra osloområdet som tok fly opp og ned til timene, var pasientene fra alle samfunnslag. Felles for dem var at de prioriterte helse. Husker godt en kvinne som arbeidet med renhold. Hun sa: "Jeg bruker Sydenpengene for i år på dette. Det er bedre med ferie i Trøndelag uten angst enn ferie i syden med angst".

I tillegg har de forstått at kompetansen også blant de som kaller seg fagfolk er gaussfordelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til og med jeg som er ufør, bruker av og til privat helsetjenester, som Aleris. Det er dyrt, men ikke uoverkommelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror dette vil undergrave det offentlige helsevesenet. Folk vil ikke betale over skatteseddelen når de likevel må betale privat. De dyktigste behandlerne vil slutte i det offentlige og starte privat praksis hvor de kan tjene mangedobbelt. Vi får et system ala usa, og de fattigste sitter igjen med svarteper.

Anonymkode: bf450...903

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...