Gå til innhold

Usynlige menn - Samfunnets virkelig tapere


gråstein

Anbefalte innlegg

Mitt problem med menn er at jeg ser på begge kjønn som likestilte men det er vanskelig å finne menn som lever opp til det idealet. 

Menn er ofte ikke flink nok til å føre en samtale, ikke flink nok til å hjelpe til med husarbeid de tror fortsatt at badet vasker seg selv ,de hjelper ikke nok til med barna.

Norske menn liker å bli tatt vare på, litt sånn kone og mor i ett passer bra for de fleste.

Kan ikke komme på et eneste forhold jeg kjenner der mannen er en leder det er alltid kona som har kontrollen Synd da begge skulle ha like mye ansvar. 

Anonymkode: c2659...cf6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nicklusheletida
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

I min ungkarstid var kravstorheten inntrykket. Ingenting var visst godt nok for dem. Ei dame jeg traff, så seg om etter en som så ut som filmstjerne, hun sa det rett ut. Jeg hadde kanskje noen små hakk igjen til det.....men altså ikke godt nok.

Meg: veldig grei, god utdanning, god inntekt, røyker ikke, utseende bedre enn de aller fleste. Likevel.... mistroheten til menn generelt og negativ innstilling i utgangspunktet var veldig vanskelig å forholde seg til. Noe annet som forundret meg, viljen til å yte noe for at vi kunne ha det bra sammen, var ytterst liten.....

Sånn i ettertid kan det være lett å være etterpåklok og si at jeg burde ha sett meg om etter et kvinnfok helt andre steder enn i Norge.

Anonymkode: 64062...8de

Slik jeg tolker dette innlegget mener du selv at du er Guds gave til kvinnen, men de norske kvinnene er alt for kravstore til å ville ha deg. Makan !

Til og med jeg merker etter dette innlegget at jeg sannsynligvis ville blitt mistroisk. Når slikt bare "skjer deg" igjen og igjen, da bør man gå litt inn seg selv. Alt kan ikke være alle andre sin feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutes ago, tonie said:

Jeg tror vi alle trenger litt tid til å venne oss til at alle menn kanskje ikke nødvendigvis er så mye sterkere, og kanskje det særlig er mennene som sliter som selv trenger å justere selvbildet og finne sin bås.

Hvorfor i huleste er dette relevant til meg? Hvor i all verden mener jeg at menn er sterkere enn kvinner? Er så dritt lei av folk som kritiserer meg for ting dratt opp av en hatt, og så gidder de ikke forsvare det eller forklare seg. Jeg snakker om feminisme i Norge og taper-menn, ikke at menn er sterkere! Faen det er jo noe totalt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
16 minutter siden, tonie skrev:

Jeg mener det er mennenes egen skyld at samfunnet forventer mer av dem. De har vel til alle tider framstilt seg som overlegne kvinner? De har vært så mye sterkere og smartere, og kvinner og barn har vært nærmest hjelpeløse uten deres beskyttelse. Om det stemmer eller ikke skal jeg ikke mene så mye om, men menn har brukt det for alt det er verdt, så det vil nok ta litt tid å skjønne at de kanskje ikke alltid er så sterke og overlegne likevel. Jeg tror vi alle trenger litt tid til å venne oss til at alle menn kanskje ikke nødvendigvis er så mye sterkere, og kanskje det særlig er mennene som sliter som selv trenger å justere selvbildet og finne sin bås.

Ja, du har nok rett i det. Som gruppe er menn vinnere på alle fronter. Nettopp derfor er det vanskelig å snu hodet rundt og tenke at noen er tapere og trenger hjelp. Jeg skylder ikke på feministene eller damer generelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, 1/3 av menn stifter aldri familie og må eventuelt kjøpe postordebrud fordi de ikke er attraktive nok for norske kvinner. Det er fire ganger så mange menn vs kvinner som aldri får barn.  Altså har kvinnene seg med et begrenset antall menn.

Barnløsheten øker mer for menn enn for kvinner i dagens unge og yngre generasjoner. Det har også vært en markert nedgang i andelen menn som ved 40-årsalder bor sammen med barn (egne eller ste- barn) som de forsørger. Den sterke økningen i barnløsheten for menn, kombinert med en sterkere sosial seleksjon til det nære foreldreskapet, tyder på at de framtidige utfordringene med en aldrende befolkning vil kunne forsterkes av endringer i familie og husholdstrukturen. Det er grunn til å vente større forskjeller i barnløsheten etter kjønn og sosioøkonomiske kjennetegn enn de vi finner i dagens eldrebefolkning

 

Anonymkode: 1f82f...788

 

Dette har blitt diskutert her før. Grunnen til at det er større barnløshet blandt menn enn kvinner er fordi menn ikke ønsker å få barn før det er for sent for kvinnen. Så det er bare å beklage, men det nytter ikke å skylde på damene her. De mennene som ønsker å stifte familie i innen normal tid er de samme mennene som har barn, så enkelt er det :)

 

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

OK. Men kvinner viser ikke mye initiativ som menn, så de slipper opplevelsen av tidlige avvisninger så ofte som menn.

Dessuten tror jeg at kvinner avviser på en annen måte enn menn. Og der kommer nedlatenheten og forakten inn.

Ved mange og tidlige avvisninger, er det lett å gå ned i "kjelleren" og gi opp. Slik opplevde jeg livet den gangen....

Anonymkode: 64062...8de

 

Det finnes mange måter å avvise noen på. Å sitte klistra til en skjerm mens noen prøver å prate med deg er en form for avvisning som er ganske typisk blandt menn. Denne avvisningen kan nok fort føre til avvisning fra kvinnen på f.eks. soverommet.

 

Jeg forstår ikke denne "sytingen" om usynlige menn. Usynlige mennesker er en ting, men fortsatt ikke noe å klage på samfunnet for. Så får alle de usynlige som ikke ønsker være usynlige starte en forening da. Gå i tog ned Karl Johan, eller hva de nå føler for å gjøre for å bli sett. Ellerså får man bare finne seg i at man er litt usynlig og ikke den som roper høyest. Alle kan ikke være like. Alle kan ikke trekke det lengste strået. Men jeg har sett mye rare menn med dame så ingenting er umulig, så lenge man gidder å prøve. Men man kan ikke sitte hjemme og vente på prinsessa og halve kongeriket ;)

God natt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Trine said:

 

Dette har blitt diskutert her før. Grunnen til at det er større barnløshet blandt menn enn kvinner er fordi menn ikke ønsker å få barn før det er for sent for kvinnen. Så det er bare å beklage, men det nytter ikke å skylde på damene her. De mennene som ønsker å stifte familie i innen normal tid er de samme mennene som har barn, så enkelt er det 

Det er feil. Det er mange menn som er for lite attraktive for norske damer. Da er postordrebrud eneste løsning. Jeg har egentlig gitt opp å finne meg dame i norge, har innsett at jeg ikke er så attraktiv. Er vel dårlig utseende, skral økonomi, liten selvtillit og usikkerhet som er grunnen til det. Forstår ikke hvorfor folk er så negativ til dette. Det er vel en vinn vinn situasjon for begge parter. Hun får kanskje større muligheter med utdannelse, jobb og helseordninger enn hun ville hatt hjemme i f.eks Thailand. Mens mannen får en heidundranes bra hushjelp, sex og slipper å være ensom.

Anonymkode: 4b591...053

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 hours ago, Trine said:

 

Dette har blitt diskutert her før. Grunnen til at det er større barnløshet blandt menn enn kvinner er fordi menn ikke ønsker å få barn før det er for sent for kvinnen. Så det er bare å beklage, men det nytter ikke å skylde på damene her. De mennene som ønsker å stifte familie i innen normal tid er de samme mennene som har barn, så enkelt er det :)

 

 

Det finnes mange måter å avvise noen på. Å sitte klistra til en skjerm mens noen prøver å prate med deg er en form for avvisning som er ganske typisk blandt menn. Denne avvisningen kan nok fort føre til avvisning fra kvinnen på f.eks. soverommet.

 

Jeg forstår ikke denne "sytingen" om usynlige menn. Usynlige mennesker er en ting, men fortsatt ikke noe å klage på samfunnet for. Så får alle de usynlige som ikke ønsker være usynlige starte en forening da. Gå i tog ned Karl Johan, eller hva de nå føler for å gjøre for å bli sett. Ellerså får man bare finne seg i at man er litt usynlig og ikke den som roper høyest. Alle kan ikke være like. Alle kan ikke trekke det lengste strået. Men jeg har sett mye rare menn med dame så ingenting er umulig, så lenge man gidder å prøve. Men man kan ikke sitte hjemme og vente på prinsessa og halve kongeriket ;)

God natt :)

Ungkarene norske jenter ikke vil ha

- Utenlandske jenter strømmer til Bygde-Norge. De gifter seg med ungkarer norske jenter ikke vil ha, sier professor Reidar Almås. Han er lei av moralismen og fordømmingen som møter mange norsk-utenlandske ektepar.

- Dette må vi unne ungkarene. Bygdene trenger fornyelse og nytt blod, det er bare positivt at utenlandske jenter finner seg en ungkar på landsbygda, sier Almås, som er leder av Norsk senter for bygdeforskning. Han ser med spenning og forventning på det som skjer i Bygde-Norge.

- Ungkarene i bygdene er taperne på ekteskapsmarkedet. Deres eneste sjanse til å finne en ektefelle er å prøve seg på andre markeder, mener Reidar Almås.

- For jentene er det også et avansement å finne en norsk mann, de kommer fra områder i verden med store problemer. En ungkar fortalte meg at han holdt på å bli sprø, ingen norsk jente ville ha ham. Han fant seg ei fra Thailand, og begge er lykkelige, forteller Almås.

- Vi må verken fordømme ungkarene eller jentene som kommer hit. Vi har ingen rett til å dømme ungkarene til evig ensomhet bare fordi norske jenter ikke vil ha dem, mener Reidar Almås.

Norges Bygdeungdomslag (NBU) har i flere år vært bekymret over mannsdominansen på bygda. NBU har arrangert sjekkekurs og prøvd å «style» bygdeguttene opp til å bli attraktive for norske jenter.

- Hvordan ser du på at utenlandske jenter nå kaprer ungkarene på bygda?

- Det er bra at guttene finner noen å dele livet med. Men det er ikke bare enkelt å gifte seg til en gard. Du får en hel livsstil på kjøpet. Jeg håper bygdene har nok toleranse og åpenhet til å ta vel imot de utenlandske jentene, sier Søyland.

Anonymkode: 4b591...053

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Trine said:

 

Dette har blitt diskutert her før. Grunnen til at det er større barnløshet blandt menn enn kvinner er fordi menn ikke ønsker å få barn før det er for sent for kvinnen. Så det er bare å beklage, men det nytter ikke å skylde på damene her. De mennene som ønsker å stifte familie i innen normal tid er de samme mennene som har barn, så enkelt er det :)

 

 

Det finnes mange måter å avvise noen på. Å sitte klistra til en skjerm mens noen prøver å prate med deg er en form for avvisning som er ganske typisk blandt menn. Denne avvisningen kan nok fort føre til avvisning fra kvinnen på f.eks. soverommet.

Du tar feil!

Den snikende femininiseringen

 

Kvinnedominansen i høyere utdanning bør vekke, om ikke vår bekymring, så i alle fall vår oppmerksomhet.

Sommerens opptak til høyere utdanning viser en klar tendens. Tallenes tydelige tale er at det også i år er klart flest kvinner som får tilbud om studieplasser ved prestisjestudier som medisin, jus, odontologi og psykologi.

På den ene side er tallene fra Samordna opptak kronen på verket i en mange tiår lang likestillings- og kvoteringskamp, og burde glede både menn og kvinner.

Samtidig gjør sommerens opptakstall, de stadig flere mannlige «taperne» og en kjønnsskjevhet som kanskje starter allerede på grunnskolen – og muligens forplanter seg videre – at vi bør spørre oss selv om vi lever i et samfunn som passer best for kvinner. Og hva skal vi i så fall gjøre med det?

Mye tyder nemlig på at kvinnedominansen starter mye tidligere. Thomas Nordahl, professor i pedagogikk, ga en mulig forklaring til NRK den 7. august. Årsaken til de store kjønnsforskjellene ligger i utdanningssystemet, før elevene blir studenter. Nordahl mener at guttene ikke har tilpasset seg til systemet med mye ansvar for egen læring, mangel på system og krav. Noe jentene synes å ha gjort i høyere grad.

Tendensen er med andre ord ikke kun begrenset til høyere utdanning, men er i stedet noe som forplanter seg nedenfra og oppover i systemet. Kanskje har fenomenet mer å gjøre med samfunnet i stort, enn med utdanningssystemet isolert sett. Et samfunn som i høyere grad har tatt opp i seg og premierer «feminine» verdier som empati og sosial interaksjon, fremfor de mer maskuline verdiene som påståelighet og dominans.

Der menn flest tidligere var sikret en livspartner på tross av en lav skåre på parametre som utdanning, utseende og intelligens er kvinner nå gitt makt til å i høyere grad foreta egne valg. Utdanning og tilgang til arbeidsmarkedet og velferdsgoder har gitt dem denne muligheten.

Dette er selvfølgelig en udelt god ting, men i boka Andre reiser skriver psykiater Finn Skårderud at den tradisjonelle maskuliniteten, med den tause mannen som forsørger og beskytter, er truet. Dette mannsidealet hadde resonansbunn i industrisamfunnet:

Menn er fratatt sine åpenbare arenaer, noe som gir mindre spillerom for det tradisjonelt maskuline, mener Skårderud. Tidligere kunne menn lykkes på annet vis enn gjennom å ta utdanning, for eksempel ved å dra til sjøs. I dag blir de igjen hjemme, mens kvinnene suser avgårde, på vei til byen for å studere.

En effekt av kvinnenes inntog i høyere utdanning viser seg også på sjekke- og ekteskapsmarkedet. Forskere har lansert tesen om resirkulering av pent brukte menn. Menn med høy status velges av yngre kvinner, selv om mennene er eldre og har barn fra tidligere forhold.

Kari Skrede ved Statistisk Sentrabyrå uttalte til Aftenposten 2. juli 2012 at menn med høy sosial status alltid har vært de mest attraktive forsørgerne. I dag har kvinnene styrket sin posisjon på arbeidsmarkedet og mange har fått høyere sosioøkonomisk status. Hypotesen er at disse kvinnene ønsker en mann som har like høy status som dem selv, eller høyere.

Men de resirkulerte og vellykkede mennene har også sin motsats: unge menn med lav utdanning og lav inntekt er gruppen som i størst grad forblir barnløse.

 

Anonymkode: 4b591...053

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Trine said:

 

Dette har blitt diskutert her før. Grunnen til at det er større barnløshet blandt menn enn kvinner er fordi menn ikke ønsker å få barn før det er for sent for kvinnen. Så det er bare å beklage, men det nytter ikke å skylde på damene her. De mennene som ønsker å stifte familie i innen normal tid er de samme mennene som har barn, så enkelt er det :)

 

 

Det finnes mange måter å avvise noen på. Å sitte klistra til en skjerm mens noen prøver å prate med deg er en form for avvisning som er ganske typisk blandt menn. Denne avvisningen kan nok fort føre til avvisning fra kvinnen på f.eks. soverommet.

 

Jeg forstår ikke denne "sytingen" om usynlige menn. Usynlige mennesker er en ting, men fortsatt ikke noe å klage på samfunnet for. Så får alle de usynlige som ikke ønsker være usynlige starte en forening da. Gå i tog ned Karl Johan, eller hva de nå føler for å gjøre for å bli sett. Ellerså får man bare finne seg i at man er litt usynlig og ikke den som roper høyest. Alle kan ikke være like. Alle kan ikke trekke det lengste strået. Men jeg har sett mye rare menn med dame så ingenting er umulig, så lenge man gidder å prøve. Men man kan ikke sitte hjemme og vente på prinsessa og halve kongeriket ;)

God natt :)

Her kan du lesse hvordan denne gruppa bli latterliggjordt.

http://vgd.no/musikk-tv-og-film/tv-program/tema/1143877/tittel/svigerdatter-soekes

Anonymkode: 4b591...053

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

I mitt arbeid treffer jeg et utall lite kravstore partnere av begge kjønn, så jeg tror ikke det er der hunden ligger begravet.

Pasienter eller kolleger? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Madelenemie skrev:

Hei!

Det kan være at noen av dere har unnikende pf, eller noe sånt i den retningen, 

Mulig det. Hvis man kan "ha" både AS og PF. ?

Sitat

Da tror jeg man er tett i ørene og blind for øynene, for komplimenter, akkurat som du gråstein er :rolleyes:

(jeg kjenner til tilstanden, for jeg tror umakenverdt må ha noe sånt)(uansett så går alt rett i dass eller hun ikke er verdt det, sånn føles det når jeg svarer)

Og du Gråstein sjarmerer vel litt for mange til å skulle være en belastning, syns du ikke-) tenk deg om:-)

Ikke vær morsom. Jeg har definitivt aldri sjarmert noen, ikke hatt venner, og alltid vært mislikt av andre.

Endret av gråstein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her kan du lesse hvordan denne gruppa bli latterliggjordt.

http://vgd.no/musikk-tv-og-film/tv-program/tema/1143877/tittel/svigerdatter-soekes

Anonymkode: 4b591...053

 

Oi da, Mr. 053, følte du deg litt tråkket på siden du måtte overlesse meg med "dokumenter" på hvor alvorlig ille det er å være mann? Du har jo bare kopiert inn en masse tekst, uten å henvise til noe spesielt sted. Ting tatt ut av sammenheng har ikke særlig mye verdi. Og hva var greia med den VG-debatten? Uansett, man kan ikke klandre en jente for å ville ha en MANN. Men i dette du har postet her så snakker de jo bare imot seg selv. "Mannen får ikke være maskulin lenger" Hvor er likhetstegnet mellom maskulin og akademiker? Jeg kjenner rimelig mange håndtverkere. Noen av dem er maskuline menn og har familie, andre er mest opptatt av klær og å dra på by'n og har ikke familie. Veldig mange gutter nå er pysete og litt jentete. Det er da ingen andre sin skyld enn gutta selv.

I et av innleggene dine står det: "Der menn flest tidligere var sikret en livspartner på tross av en lav skåre på parametre som utdanning, utseende og intelligens er kvinner nå gitt makt til å i høyere grad foreta egne valg. Utdanning og tilgang til arbeidsmarkedet og velferdsgoder har gitt dem denne muligheten." Så, hvordan skal man tolke det? Jo, kvinnen (alle kvinner) må igjen gjøres VERDILØSE for at mannen skal klare å ha en viss verdi. Håper selv du forstår hvor tussete det høres ut.

Så når det gjelder disse bøndene. Det er nok ikke pga personene disse bøndene er, men at de færreste jenter ønsker å bli på landet og være bondekone. Så dersom gutta også hadde valgt å forlate gården og dratt til en by så hadde nok også han funnet noen å dele livet med. Jeg jobbet med en fyr i fra Gudbrandsdalen, han lukta svette, snakket så lavt og med en sånn dialekt at det var umulig å forstå hva han sa, han var en bonde som hadde flytta til byen. I følge deg så var han en av de såkalte "verdiløse menn", så hvorfor hadde han da samboer? Og hva gjelder disse thai-damene. Har du snakket med dem? De kjeder seg ihjel på landet, det er vel klart at en jente med valgmuligheter ikke velger å kjede seg ihjel.

Det som er problemet er at endel folk sitter på ræva og venter på at lykken skal falle i fanget på dem. Noen har så klart større forutsetninger enn andre, men det er helt uavhengig av kjønn. At dere sitter og syter over ensomheten er like tullete som at jeg skulle gjøre det. Jeg er nemlig heller ikke noe gutta står i kø etter og jeg oppsøker heller aldri steder hvor jeg kunne ha møtt på noen. Det er ikke bare kvinner som har visse preferanser, menn er ikke så værst de heller. Så når man ikke har lyst langt hår eller går i trange klær så blir man ikke lagt merke til. Menn vil også ha en partner på samme nivå som seg selv. Det står bare ikke skrevet noe sted for vi jenter skjønner at det kan være en fordel i et forhold, og lager derfor ingen stor debatt om det.

http://forskning.no/kjonn-og-samfunn-psykologi-samliv-sosiologi/2013/06/faerre-menn-blir-fedre

Det har seg faktisk sånn at man må ta ansvar for eget liv. Man kan ikke tvinge noen til å like en man ikke liker. Folk må få ha de ønsker og mål som det vil. Det er likt for begge parter. Hva er det som er så galt med det? At dere plutselig ikke får alt opp i fanget, servert på fat? At dere ikke lenger er alene om å få ha valg og meninger? Hadde jeg vært mann og lest dette du skriver så hadde jeg blitt flau. Og samme, hadde det vært snakk om "usynlige kvinner" så hadde jeg ønsket sterkt at jeg heller var en katt. Vet du hva det kalles? Det kalles bortskjemt!!!!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mitt problem med menn er at jeg ser på begge kjønn som likestilte men det er vanskelig å finne menn som lever opp til det idealet. 

Menn er ofte ikke flink nok til å føre en samtale, ikke flink nok til å hjelpe til med husarbeid de tror fortsatt at badet vasker seg selv ,de hjelper ikke nok til med barna.

Norske menn liker å bli tatt vare på, litt sånn kone og mor i ett passer bra for de fleste.

Kan ikke komme på et eneste forhold jeg kjenner der mannen er en leder det er alltid kona som har kontrollen Synd da begge skulle ha like mye ansvar. 

Anonymkode: c2659...cf6

Jeg synes ikke menn generelt er dårligere enn kvinner til å kommunisere /føre en samtale. Tvert om synes jeg menn er et hakk enklere å forstå og forholde seg til. Kanskje kvinner føler det motsatt?

Enig i at kvinner tar mest ansvar i hjemmet. Jeg tror også de vil bestemme hvordan alt skal være, og da blir det fort sånn. Begge var jo gjøre sin del, så klart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 minutes ago, Trine said:

I et av innleggene dine står det: "Der menn flest tidligere var sikret en livspartner på tross av en lav skåre på parametre som utdanning, utseende og intelligens er kvinner nå gitt makt til å i høyere grad foreta egne valg. Utdanning og tilgang til arbeidsmarkedet og velferdsgoder har gitt dem denne muligheten." Så, hvordan skal man tolke det? Jo, kvinnen (alle kvinner) må igjen gjøres VERDILØSE for at mannen skal klare å ha en viss verdi. Håper selv du forstår hvor tussete det høres ut.

 

Nei nå skjønner jeg virkelig ikke hva du mener. Dette utsagnet gir ingen mening...

 

21 minutes ago, Trine said:

Det som er problemet er at endel folk sitter på ræva og venter på at lykken skal falle i fanget på dem. Noen har så klart større forutsetninger enn andre, men det er helt uavhengig av kjønn. At dere sitter og syter over ensomheten er like tullete som at jeg skulle gjøre det.

 

Kanskje du ikke har fått det med deg, så er dette en samfunnsdebatt. Du må roe deg ned, ingen (i alle fall ikke jeg) har klaget på ensomhet.

Anonymkode: 5d8c9...c79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutes ago, Gargamel said:

Jeg synes ikke menn generelt er dårligere enn kvinner til å kommunisere /føre en samtale. Tvert om synes jeg menn er et hakk enklere å forstå og forholde seg til. Kanskje kvinner føler det motsatt?

 

Kvinner er nok litt flinkere enn menn til å oppfatte nyanser og se ting fra den andres perspektiv, mange menn kan virke lite smidige der. Men mennene er ofte mer direkte og tydelige, og flinkere til å holde seg til saken uten å blande inn uvesentlige ting. Hvis vi kunne slått de to hjernene sammen hadde vi vel hatt et ganske bra menneske. Kanskje det er noe sånt evolusjonen holder på med, men det kan se ut som vi ikke finner hverandre så veldig interessante i den fasen vi befinner oss nå :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du tar feil!

Den snikende femininiseringen

 

Kvinnedominansen i høyere utdanning bør vekke, om ikke vår bekymring, så i alle fall vår oppmerksomhet.

Sommerens opptak til høyere utdanning viser en klar tendens. Tallenes tydelige tale er at det også i år er klart flest kvinner som får tilbud om studieplasser ved prestisjestudier som medisin, jus, odontologi og psykologi.

På den ene side er tallene fra Samordna opptak kronen på verket i en mange tiår lang likestillings- og kvoteringskamp, og burde glede både menn og kvinner.

Samtidig gjør sommerens opptakstall, de stadig flere mannlige «taperne» og en kjønnsskjevhet som kanskje starter allerede på grunnskolen – og muligens forplanter seg videre – at vi bør spørre oss selv om vi lever i et samfunn som passer best for kvinner. Og hva skal vi i så fall gjøre med det?

Mye tyder nemlig på at kvinnedominansen starter mye tidligere. Thomas Nordahl, professor i pedagogikk, ga en mulig forklaring til NRK den 7. august. Årsaken til de store kjønnsforskjellene ligger i utdanningssystemet, før elevene blir studenter. Nordahl mener at guttene ikke har tilpasset seg til systemet med mye ansvar for egen læring, mangel på system og krav. Noe jentene synes å ha gjort i høyere grad.

Tendensen er med andre ord ikke kun begrenset til høyere utdanning, men er i stedet noe som forplanter seg nedenfra og oppover i systemet. Kanskje har fenomenet mer å gjøre med samfunnet i stort, enn med utdanningssystemet isolert sett. Et samfunn som i høyere grad har tatt opp i seg og premierer «feminine» verdier som empati og sosial interaksjon, fremfor de mer maskuline verdiene som påståelighet og dominans.

Der menn flest tidligere var sikret en livspartner på tross av en lav skåre på parametre som utdanning, utseende og intelligens er kvinner nå gitt makt til å i høyere grad foreta egne valg. Utdanning og tilgang til arbeidsmarkedet og velferdsgoder har gitt dem denne muligheten.

Dette er selvfølgelig en udelt god ting, men i boka Andre reiser skriver psykiater Finn Skårderud at den tradisjonelle maskuliniteten, med den tause mannen som forsørger og beskytter, er truet. Dette mannsidealet hadde resonansbunn i industrisamfunnet:

Menn er fratatt sine åpenbare arenaer, noe som gir mindre spillerom for det tradisjonelt maskuline, mener Skårderud. Tidligere kunne menn lykkes på annet vis enn gjennom å ta utdanning, for eksempel ved å dra til sjøs. I dag blir de igjen hjemme, mens kvinnene suser avgårde, på vei til byen for å studere.

En effekt av kvinnenes inntog i høyere utdanning viser seg også på sjekke- og ekteskapsmarkedet. Forskere har lansert tesen om resirkulering av pent brukte menn. Menn med høy status velges av yngre kvinner, selv om mennene er eldre og har barn fra tidligere forhold.

Kari Skrede ved Statistisk Sentrabyrå uttalte til Aftenposten 2. juli 2012 at menn med høy sosial status alltid har vært de mest attraktive forsørgerne. I dag har kvinnene styrket sin posisjon på arbeidsmarkedet og mange har fått høyere sosioøkonomisk status. Hypotesen er at disse kvinnene ønsker en mann som har like høy status som dem selv, eller høyere.

Men de resirkulerte og vellykkede mennene har også sin motsats: unge menn med lav utdanning og lav inntekt er gruppen som i størst grad forblir barnløse.

 

Anonymkode: 4b591...053

Siden 2011 har det vært flere menn enn kvinner i Norge og tallet vokser pga at det kommer mange enslige menn i Norge fra andre land. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, tonie skrev:

Jeg har visst fått meg mine helt egne haters :) Jaja, det er da alltids noe. Bedre enn å være en usynlig mann virker det som. 

Ikke fortvil- vi deler på dem du og jeg😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:
4 timer siden, gråstein skrev:

Mulig det. Hvis man kan "ha" både AS og PF. ?

Ikke vær morsom. Jeg har definitivt aldri sjarmert noen, ikke hatt venner, og alltid vært mislikt av andre.

Hei!

Jeg tror man kan ha alle sykdommer og AS.

Jeg var ikke morsom, smiley jeg satte på var en som betyr, bare mer glad/liker deg.

Du har jo ofte sjarmert meg enten du liker det eller ikke, så sånn er det med den saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva med oss kronisk single, barnløse kvinner? Ingen skriver bekymringskronikker om oss. 

Anonymkode: 6c57d...626

Hei!

Jeg tror det er fordi menn generelt på gruppenivå er flinkere til å gi uttrykk for sine følelser.

Kvinner holder det kanskje mer inni seg. 

Personlig tror jeg dette går lite på kjønn, og i vertfall har det ingenting med kvinnekampen å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...